پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ 2023

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی اینترنتی با ابزارهای دیجیتال؛ یا به عبارت دیگر به تمام فعالیت هایی که در دنیای اینترنت به منطور بازاریابی استفاده می شود. اکنون که با معنای لغوی دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، بهتر است تا بدانید که در ایران نیز تمایل کسب و کارها برای استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ رو به رشد است.  به جرات می توان گفت که نصف تخصص کارشناس دیجیتال مارکتینگ به آشنایی و استفاده از این ابزارها می باشد. شاید صدها ابزار برای استفاده در دنیای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد .لی تنها تعداد معدودی از آنها جزو پرکاربردترین ابزارها هستند. با توجه به اهمیت این موضوع بر ان شدیم تا در این مقاله از پلتفرم حافظ به معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۳ بپردازیم.

آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

با ورود اکثر کسب وکارها به دنیای مجازی، مزایای دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش بر همگان مشخص شده است. افزایش تعداد مشتریان، کاهش هزینه های جاری، آگاهی از سلیقه مخاطبان، دسترسی به دادها، شناخت انواع روش های تبلیغ از مزایای دیجتال مارکتینگ می باشد.

کسب و کارها از طریق ابزار دیجیتالی نظیر موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمل، ارتباط با مشتریان  و… می توانند به بازاریابی اینترنتی پرداخته بنابراین آشنایی با این ابزارها ضروری می باشد.

داشتن ابزارهایی برای آنکه به شما اطلاعات کافی در زمینه نرخ تبدیل، دانشتن موضوعات جذاب برای مشتریان، پرسوناها و… به شما کمک می کند تا بتوانید نیاز مشتریان خود را دانسته و با اقدام صحیح بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. همچنین بسیاری دیگر از ابزارهای تحلیلی، مدیریت شبکه های اجتماعی نیز به موفقیت شما در در دنیای دیجیتال مارکتینگ کمک می کند. بنابراین شناخت ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نقش به سزایی در رشد کسب و کارها آنلاین شما خواهد داشت.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار متنوع و گسترده می باشد. هر یک از این ابزارها کاربرد مخصوص خود را دارند ولی از آنجاییکه تعداد انها بسیار گسترده است در ادامه سعی کردیم تا با دسته بندی ابزارها، به معرفی معروفترین و پرکاربردترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۳ بپردازیم:

Google Analytics از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

گوگل آنالیتیکس یکی از مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شناخته می شود. این ابزار می تواند رفتار تمامی کاربران در وب سایت ها را بررسی کند و میزان بازدیدها را نیز شناسایی خواهد کرد. از جمله مزیت های این ابزار این است که می تواند میزان ورودی مخاطبین از منابع مختلف شناسایی کند. به همین خاطر، شما می توانید متوجه عملکرد هر یک از روش های انجام داده خودتان باشید.

از دیگر مزیت های این ابزار دیجیتال مارکتینگ می توان به رایگان بودن آن برای بسیاری از خدمات اشاره کرد. اما در صورتی که وب سایت های بزرگ نیاز به دریافت خدمات متنوع و زیادتر از حد معمول داشته باشند، لازم است که به صورت سالانه ۱۵۰ دلار پرداخت شود که البته مبلغ بسیار زیادی نیز نخواهد بود.

گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر در واقع تکمیل کننده گوگل آنالیتیکس است. گوگل آنالیتیکس ابزار کاملی برای گزارش انواع آمارها و اتفاقاتی که در یک سایت رخ می دهند، نیست. به همین خاطر، نمی تواند جزئیات ورود کاربران و آمارهای مختلف دیگر را ثبت و گزارش نمایند. گوگل تگ منیجر می تواند مانند یک واسطه در میان سایت گوگل آنالیتیکس و سایت اصلی قرار بگیرد. با کمک این ابزار می توان تگ های مختلفی را در سرویس ایجاد کرد. با این اقدام هر اتفاقی که در سایت می افتد را با سهولت به گوگل آنالیتیکس ارسال خواهید کرد.

از مزیت های بسیار مهم گوگل تگ منیجر ارزان قیمت بودن آن است. همچنین، این ابزار می تواند به عنوان یک تکمیل کننده برای گوگل آنالیتیکس شناخته شود.

گوگل کیورد پلنر (Keyword Planner)

کیورد پلنر یکی از ابزارهای رایگان و قدرتمند گوگل است که به شما کمک می‌کند:

  • لیستی از کلمه‌های کلیدی مرتبط آماده کنید؛
  • میزان جست‌وجوی هرکدام را مشاهده کنید؛
  • متوسط جست‌وجوی هر کلمه را بر اساس موقعیت مکانی و دستگاه کاربر بررسی کنید؛
  • رقبا را رصد کنید.

یکی از خوبی‌های کیورد پلنر این است که استفاده از آن کاملاً رایگان است. فقط کافی است اکانت گوگل ادز خود را بسازید و تحقیق را شروع کنید.

از این ابزار برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات در گوگل بیشتر استفاده می‌شود؛ شما می‌توانید از آن برای یافتن کلمات کلیدی برای سئو هم بهره ببرید.

 ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

Keyword tool از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

کیورد تول (Keyword tool) به شما کمک می‌کند تحقیق کلمات کلیدی خود را به بهترین شکل انجام دهید. این ابزار از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد. شما می‌توانید هم به‌صورت رایگان و هم پولی از آن استفاده کنید.

ولی در نسخهٔ رایگان، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را بدون اطلاعات در اختیار شما می‌گذارد. با خرید اکانت آن، می‌توان به سایر اطلاعات مثل تعداد دفعات جست‌وجوی کیورد و روند جست‌وجوی کیورد نسبت به ماه قبل هم دست پیدا کرد.

از آن گذشته، می‌توانید یک خروجی از کلمات کلیدی موردنظر بگیرید تا بتوانید آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید.

SEMrush

SEMrush هم یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که می‌توانید برای تحقیق کلمات کلیدی، به آن پناه ببرید.

البته SEMrush یک ابزار جامع برای انواع کارهای سئو است و فقط بخشی از خدمات آن تحقیق کلمات کلیدی است.

این ابزار ۲ بدی دارد:

  • رایگان نیست؛
  • به‌دلیل تحریم، خدمات آن برای ایرانی‌ها قابل استفاده نیست.

ولی از آن می‌توانید ۷ روز رایگان استفاده کنید و همچنین لیستی از کلمات کلیدی و اطلاعات آن‌ها را هم در اختیارتان می‌گذارد. همان طور که مشاهده می‌کنید، ۱۲۰ کلمه همراه با اطلاعاتی مثل حجم جست‌وجو، سختی و میزان رقابت را به ما پیشنهاد داده است:

KWfinder

رابط کاربری KWFinder باعث شده است همه آن را دوست داشته باشند. نه‌تنها کلی اطلاعات مختلف مثل حجم جست‌وجو، سختی و میزان رقابت در اختیارتان می‌گذارد، بلکه وضعیت صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل برای هر کلمه کلیدی را هم به شما نشان می‌دهد.

می‌توانید زبان فارسی را هم انتخاب کنید ولی متأسفانه خود ایران در لیست کشورها نیست.

آدرس سایت رقبا را هم می‌توانید وارد کنید تا از آن‌ها ایده بگیرید. از طرفی، شما می‌توانید کلمات کلیدی را بر اساس نیاز خود فیلتر کنید.

این ابزار رایگان نیست؛ ولی به شما اجازه می‌دهد ۱۰ روز همه‌چیز را بدون پرداخت پول بررسی کنید. اگر نمی‌خواهید پولی خرج کنید، هر ۱۰ روز، یک ایمیل بسازید!

شما می‌توانید نتایج این ابزار را با SEMrush مقایسه کنید تا به قدرت و کارایی آن برای زبان فارسی پی ببرید:

گوگل ترندز (Google Trends)

ممکن است شما بین انتخاب چند کلمهٔ کلیدی با مشکل مواجه شوید و نتوانید تصمیم بگیرید. از طرفی، شاید بخواهید بدانید آیا موضوع موردنظر شما در بازهٔ زمانی مشخصی داغ است یا کسی به‌دنبالِ کسب اطلاعات نیست.

گوگل ترندز در این شرایط به شما کمک می‌کند تا بتوانید ببینید چه عبارت‌هایی در موقعیت مکانی موردنظرتان بیشتر جست‌وجو می‌شوند.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مردم از عبارت «دیجیتال مارکتینگ» بیشتر از عبارت «بازاریابی دیجیتال» در یک سال اخیر استفاده کرده‌اند.

Ahrefs

برویم سراغ جبههٔ دوم! بعید است چیزی بهتر از Ahrefs برای بررسی وضعیت بک‌لینک و رقبا پیدا کنید. بیایید ببینیم چه چیزهایی به ما می‌دهد:

  • تعداد تمام بک‌لینک‌های سایت؛
  • تعداد دامنه‌هایی که به شما لینک داده‌اند (ممکن است وب‌سایتی بیش از یک بار به شما لینک داده باشد)؛
  • اطلاعات کاملی از انکرتکست‌ها و بک‌لینک‌های خراب به شما می‌دهد؛
  • اطلاعاتی دربارهٔ بهترین صفحه‌های سایت با بیشترین بک‌لینک؛
  • رتبهٔ صفحه‌ها؛
  • شناسایی کلمات کلیدی که رقبا رتبه گرفته‌اند و شما رتبه ندارید؛
  • تخمین میزان ورودی سایت (ترافیک ارگانیک)؛
  • خروجی تمام اطلاعات.

همچنین می‌توانید از آن برای یافتن کلمه کلیدی و محتوای تعاملی هم استفاده کنید. این ابزاری است که در ۲ جبههٔ داخلی و خارجی کنار شماست؛ پس خریدن اکانت آن به نفع هر کسب‌وکاری است. می‌توانید از ابزارهای اشتراکی هم استفاده کنید و هزینهٔ خود را کاهش دهید.

UTM از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

از دیگر ابزارهای غیرمستقیمی که می تواند برای تحلیل تعامل کاربران با صفحه مورد استفاده قرار گیرد، ساخت لینک UTM است. این لینک می تواند ترافیک بازدیدکننده های یک سایت را بررسی کند. البته باید توجه کنید که ساخت این لینک، تنها گوشه ای از کار است. شما پس از ساخت لینک باید از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید.  اگر قصد دارید که از طریق دو سایت بازدید سایت خود را افزایش دهید، می توانید برای هر یک سایت یک لینک جداگانه تعریف کنید. در این صورت بدون اینکه نیازی به صرف هزینه زیادی داشته باشید، متوجه تاثیر هر کدام از سایت ها خواهید شد.

 ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزار سیمیلار وب

این ابزار می تواند برای تحلیل بازدید سایت شما مورد استفاده قرار گیرد. از مزیت های این ابزار این است که با کمک آن متوجه می شوید کاربران به کدام رقبای شما توجه بیشتری داشته اند. این ابزار می تواند در حوزه های مختلف دیگر دیجیتال مارکتینگ مثل تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل ترندها و … هم مورد استفاده قرار گیرد.

ابزارهای تبدیل و فروش در دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای تبدیل و فروش در دیجیتال مارکتینگ، اهمیت بسیار زیادی دارند و همین موضوع ایجاب می کند تا تمامی کسب و کارها و فروشگاه های آنلاین استفاده از این ابزارها کنند. واقعیت این است که تنوع بسیار زیادی برای ابزارهای تبدیل و فروش در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. به همین خاطر، ترجیح می دهیم که چند نمونه از بهترین ابزارهای تبدیل و فروش را به صورت لیست وار به شما معرفی کنیم.

  • Evergage
  • Barilliance
  • Marketizator
  • Salecycle
  • monetate

به غیر از ابزارهای ذکر شده، یک سری ابزار نیز وجود دارند که به صورت اختصاصی برای فروشگاه های آنلاینی که اقدام به فروش محصولات مختلف می کنند، مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها می توانند به شما برای مدیریت فروشگاه اینترنتی کمک کنند. با کمک این ابزارها می توانید یک سری افزونه ها را به سایت خود اضافه کنید. از جمله ابزارهای مناسب بدین منظور عبارتند از:

  • Shopify
  • Prestashop
  • Woocommerce
  • Opencart

از ابزارهایی که می تواند برای انواع سایت های فروشگاهی جهت بهبود نرخ تبدیل نیز مورد استفاده قرار گیرند، ابزارهایی اند که محصول و نظرات مربوط به خریداران و کاربران را بررسی می کنند. در واقع، می توان گفت که این ابزارها می توانند تحلیل کننده رفتارهای کاربران باشند. از جمله ابزارهای مناسبی که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

  • Trustpilot
  • Bazaarvoice
  • Reevoo
  • Feefo
  • Yotpo

دیدگاهتان را بنویسید