پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی

در چندین سال اخیر به واسطه استفاده گسترده از تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی مختلف، فضای کسب و کارها و نوع درآمدزایی آنها دچار تغییر و تحولات اساسی شده است. در حال حاضر طیف وسیعی از مشاغل به منظور گسترش حوزه فعالیت خود اقدام به راه اندازی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی (آنلاین شاپ) کرده‌اند تا از طریق آن بتوانند به مشتریان بیشتری خدمات رسانی کنند. اما مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه یک سایت فروشگاهی بسازیم؟ طراحی وب سایت فروشگاهی به سادگی ایجاد حساب کاربری در یک پلتفرم همچون اینستاگرام نیست؛ زیرا فروشگاه‌های اینترنتی باید با رعایت برخی اصول و ضوابط مربوط به برنامه نویسی و استانداردهای طراحی سایت راه اندازی شوند تا در صفحه نتایج جستجو قرار گیرند و از همه مهم‌تر آنکه اعتماد مخاطبان هدف را نیز جلب نمایند. از این رو توجه به اصول و مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک آنلاین شاپ استاندارد و کاربرپسند طراحی کرده و از طریق آن کسب و کار خود را توسعه دهید. در ادامه این مطلب با آموزش صفر تا صد ساخت فروشگاه اینترنتی همراهتان هستیم و تمامی مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فروشگاه اینترنتی یا آنلاین شاپ چیست؟

پیش از پرداختن به مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی ابتدا بهتر است با مفهوم و ماهیت سایت فروشگاهی یا آنلاین شاپ (Onlineshop) آشنا شویم. آنلاین شاپ در واقع نوعی فروشگاه مجازی است که محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند. یعنی شما به عنوان مشتری برای خرید محصول موردنظر خود به جای مراجعه حضوری به یک فروشگاه فیزیکی می‌توانید خیلی سریع و آسان و در هر کجا که هستید از طریق تلفن همراه خود و اتصال به اینترنت، وارد یک آنلاین شاپ شده و از تمامی محصولات آن بازدید کنید. در فروشگاه‌های آنلاین تمامی مراحل خرید از جمله مشاهده محصولات، آشنایی با ویژگی‌ها و مشخصات و همچنین پرداخت هزینه همگی در بستر اینترنت و به صورت غیرحضوری اتفاق می‌افتند.

با راه اندازی آنلاین شاپ می‌توانید مرزهای جغرافیایی را کنار بزنید و محصولات و خدمات خود را به اقصی نقاط دنیا ارائه نمایید. بدین ترتیب دیگر به مشتریان خاص فروشگاه یا شهر خود محدود نیستید و می‌توانید حوزه فعالیت خود را گسترش دهید. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از کسب و کارها علاوه بر فروشگاه فیزیکی خود دارای وب سایت نیز هستند تا از طریق آن بتوانند به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کرده و سطح درآمد خود را نیز افزایش دهند. آنلاین شاپ می‌تواند یک وب سایت مستقل و یا یک صفحه در اینستاگرام باشد؛ اما راه اندازی آنلاین شاپ به صورت وب سایت، بازدهی بالاتری دارد و کاربران نیز بسیار راحت‌تر به آن اعتماد خواهند کرد.

معرفی مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی

برای راه اندازی یک وب سایت فروشگاهی استاندارد و حرفه‌ای باید برخی پیش نیازها و مقدمات لازم را فراهم آورید تا بتوانید پایه و اساس فروشگاه اینترنتی خود را به صورت اصولی بنا کنید. مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی چندان پیچیده و دشوار نیست؛ اما باید آنها را با دقت کافی انجام دهید تا سایت شما دارای ساختار ظاهری و فنی مناسبی باشد. برای راه اندازی یک وب سایت فروشگاهی استاندارد مراحل زیر را به ترتیب و با دقت کافی طی کنید:

انتخاب و ثبت دامنه

انتخاب و ثبت دامنه (Domain) یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی است که در واقع به نام فروشگاه اشاره دارد و کاربران برای دسترسی به آن باید نام دامنه را در نوار جستجو تایپ کنند. دامنه سایت از دو بخش «نام دامنه» و «پسوند» تشکیل می‌شود. برای انتخاب نام دامنه یا همان نام فروشگاه اینترنتی خود باید به مواردی همچون سادگی و کوتاه بودن اسم توجه داشته باشید تا مخاطبان به راحتی بتوانند آن را به خاطر بسپارند و برای نوشتن نام سایت در صفحه نتایج جستجو نیز دچار مشکل نشوند. برای انتخاب پسوند دو گزینه .ir و .com را اختیار دارید که پس از دامنه یا نام سایت قرار می‌گیرند. پسوند .ir متعلق به ایران بوده و به عنوان پسوند ملی شناخته می‌شود اما پسوند .com پسوندی بین المللی است که برای سایت‌های تجاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از انتخاب نام دامنه و پسوند باید آن را از طریق شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مربوط به ثبت دامنه خریداری نمایید تا آدرس سایت شما به طور رسمی و قانونی در گوگل ثبت شود. البته پیش از ثبت و خرید دامنه ابتدا باید از انحصاری بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ زیرا دامنه یا آدرس اینترنتی تنها متعلق به یک وب سایت است و نباید پیش از شما توسط وب سایت دیگری خریداری شده باشد.

خرید هاست

خرید هاست (Host) یا سرویس میزبانی از دیگر مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی است که فضایی را جهت ذخیره اطلاعات مربوط به وب سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. بدین ترتیب می‌توانید تمامی فایل‌ها، تصاویر و ویدیوهای سایت خود بر روی هاست ذخیره کرده و آنها را در دسترس کاربران قرار دهید. برای خرید هاست باید به سه نکته مهم توجه داشته باشید تا بتوانید سرویس میزبانی مناسبی برای وب سایت خود خریداری نمایید. این سه نکته شامل:

حافظه هاست

هاست‌ها برای ذخیره اطلاعات وب سایت دارای فضا و یا حافظه مشخصی هستند؛ مسلما هرچه میزان فضای هاست بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری را می‌توانید در آن آپلود کنید. بنابراین میزان فضای هاست خود را باید با توجه به نوع فعالیت و گستردگی وب سایت خود انتخاب کنید تا برای ذخیره اطلاعات حیاتی خود با کمبود فضا مواجه نشوید.

پهنای باند

پهنای باند هاست به معنای حجم اینترنت یا ترافیک ماهانه است که میزان آن بر اساس گیگ یا ترابایت مشخص می‌شود. زمانی که کاربران وارد وب سایت شما شده و از صفحات مختلف آن بازدید می‌کنند، مقداری از حجم پهنای باند آن کسر خواهد شد. اگر میزان پهنای باند هاست شما پایین باشد در صورت افزایش تعداد بازدیدکنندگان، سرعت سایت کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن زمانی که پهنای باند سایت تمام شود، وب سایت از دسترس خارج شده و برای کاربران نمایش داده نمی‌شود که این موضوع تاثیر منفی بر سئو آن خواهد داشت. بنابراین در زمان خرید هاست به میزان پهنای باند آن توجه ویژه داشته باشید.

انتخاب شرکت معتبر

شرکت‌های بسیاری وجود دارند که ارائه دهنده سرویس‌های میزبانی وب سایت هستند و هریک از آنها قابلیت‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای خرید هاست باید یک شرکت معتبر را انتخاب کنید تا علاوه بر ارائه امکانات و خدمات موردنیاز همچنین دارای خدمات پس از فروش بوده و امنیت سایت شما را نیز تضمین نماید.

طراحی سایت

پس از ثبت دامنه و خرید هاست، زیربنا و ساختار کلی سایت شما آماده است و باید طراحی صفحات و بخش‌های مختلف آن را شروع کنید. برای طراحی سایت فروشگاهی خود می‌توانید از یک تیم طراحی حرفه‌ای کمک بگیرید تا وب سایت شما را به صورت تخصصی و با رعایت تمامی اصول و استانداردهای مربوط به طراحی وب سایت راه اندازی کنند. در صورتی که خودتان تا حدودی با مفاهیم و پیش نیازهای طراحی وب سایت آشنا باشید، می‌توانید با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مختلف و قالب‌های آماده سایت خود را طراحی کنید.

در حال حاضر وردپرس (WordPress) به عنوان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای برای طراحی سایت شناخته می‌شود که یک CMS متن باز است و به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد. زبان برنامه نویسی وردپرس php است و برای راه اندازی و مدیریت آن به دانش برنامه نویسی نیازی ندارید. با نصب افزونه‌های مختلف بر روی وردپرس نیز می‌توانید قابلیت‌های مازدا به سایت خود اضافه کرده و سئو آن را بهبود بخشید. وردپرس در واقع ساختار و قالب سایت را به شما تحویل می‌دهد و شخصی سازی تنظیمات و بخش‌های مختلف آن را به شما می‌سپارد.

اما به این نکته توجه کنید که در ابتدا امکان دارد شما محصولات کمی را در سایت معرفی کنید اما بعد از گذشت چند وقت تعداد محصولات شما بیشتر خواهد شد و وردپرس تعداد محصولات بالای سایت شما را پشتیبانی نخواهد کرد. پس از ابتدا به فکر این موضوع باشید و CMS مناسب تری را انتخاب نمایید.

درگاه پرداخت

دریافت درگاه بانکی یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی است که به عنوان اصلی‌ترین بخش یک آنلاین شاپ در نظر گرفته می‌شود. تمامی وب سایت‌های فروشگاهی باید دارای درگاه پرداخت باشند تا کاربران با اتصال به آن بتوانند هزینه خدمات را به صورت آنلاین پرداخت کنند. جهت دریافت درگاه بانکی می‌توانید به دو روش درگاه پرداخت مستقیم (PSP) یا درگاه پرداخت واسط اقدام نمایید. برای دریافت درگاه مستقیما باید به بانک مراجعه کرده و درخواست خود را به همراه ارائه مدارک قانونی مورد نیاز ثبت نمایید. درگاه واسط نیز از طریق شرکت‌های واسطه همچون زرین پال به کسب و کارها اعطا می‌شود.

طراحی صفحات سایت

طراحی صفحات داخلی و قرار دادن امکانات مربوط به آنلاین شاپ نیز یکی دیگر از مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی است که ارتباط مستقیمی با تجربه کاربران در هنگام بازدید از سایت دارد. تمامی وب سایت‌های فروشگاهی دارای امکاناتی همچون جستجوی محصول، مقالات، دسته بندی محصولات، بخش پشتیبانی، ارسال نظرات کاربران و غیره است که به بازدیدکنندگان امکان می‌دهند تا بتوانند با جستجوی سریع و راحت در وب سایت، محصولات مختلف آن را مشاهده کرده و با خیال آسوده سفارش خود را ثبت نمایند. تمامی این امکانات و قابلیت‌ها باید طوری در وب سایت قرار گیرند تا کاربران به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند.زمانی که وب سایت شما دارای ساختار استاندارد باشد؛ کاربران به راحتی قادر به گشت و گذار در آن هستند و تجربه کاربری مثبتی در هنگام بازدید از سایت برای آنان رقم خواهد خورد. همین موضوع نیز سبب بازگشت مجدد کاربران به وب سایت و انجام خریدهای مکرر می‌شود. بنابراین قرار دادن امکانات موردنیاز کاربران در سایت موجب افزایش میزان فروش و محبوبیت سایت شما خواهد شد.

تامین امنیت سایت

تامین امنیت سایت نیز از دیگر مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی است که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از هک شدن وب سایت توسط هکرها و دسترسی به اطلاعات مهم آن جلوگیری خواهد کرد. ترفندها و روش‌های بسیاری همچون خرید سرویس هاست معتبر، تهیه نسخه پشتیبان از سایت، تهیه گواهینامه SSL و غیره وجود دارند که از طریق آنها می‌توانید میزان امنیت وب سایت خود را افزایش داده و از دسترسی افراد غریبه به اطلاعات و صفحات مهم آن همچون صفحه پرداخت جلوگیری نمایید. بنابراین در هنگام راه اندازی وب سایت فروشگاهی علاوه بر توجه به عناصر بصری و ساختار ظاهری سایت باید به لایه‌های پنهان سایت همچون امنیت آن توجه ویژه داشته باشید.

تولید محتوا

از دیگر مراحل ساخت سایت فروشگاه اینترنتی می‌توانیم به تولید محتوا برای آن اشاره کنیم که تاثیر بسزایی بر میزان فروش و موفقیت یک وب سایت خواهد داشت. محتوای سایت‌های فروشگاهی در واقع نقش فروشنده را برای مشتریان ایفا می‌کند و تمامی اطلاعات موردنیاز درباره محصولات را در اختیار آنان قرار می‌دهد. محتوای وب سایت‌های فروشگاهی معمولا به دو بخش «مقالات» و «معرفی محصولات» تقسیم می‌شوند. در بخش مقالات معمولا مطالب مرتبط با حوزه فعالیت و محصولات منتشر می‌گردد و در بخش «معرفی محصولات» نیز همانطور که از نام آن پیداست به تشریح و توضیح مشخصات محصولات پرداخته می‌شود.

محتواهای وب سایت در واقع پل ارتباطی میان شما و مشتریان در نظر گرفته می‌شوند و در صورتی که به صورت جذاب و اصولی تولید شوند به راحتی می‌توانند کاربران را نسبت به خرید ترغیب نمایند. تولید محتوای وب سایت‌های فروشگاهی دارای برخی اصول و ضوابط مشخص است که با رعایت آنها می‌توانید محتواهایی خاص و منحصر به فرد تولید کرده و آنها را در وب سایت خود منتشر کنید.

سئو سایت

پیاده سازی قوانین سئو نیز مرحله بسیار مهم دیگری در طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته می‌شود که موجب بهبود کیفیت فنی سایت و ارتقا رتبه آن در صفحه نتایج جستجو خواهد شد. سئو سایت به فرآیند بهینه سازی وب سایت بر اساس استانداردهای موتور جستجو گوگل اشاره دارد که وب سایت را در معرض دید کاربران قرار می‌دهد. بدیهی است که هرچه رتبه وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو بالاتر باشد، میزان بازدید و در نتیجه فروش آن افزایش پیدا خواهد کرد.

از طرفی دیگر وب سایت‌های سئو شده به دلیل ساختار استاندارد و سرعت بارگذاری بالا، تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زنند و همین موضوع نیز موجب بهبود جایگاه سایت در صفحه نتایج جستجو و رشد میزان فروش آن خواهد شد.با رعایت این نکات و اجرای دقیق مراحل ساخت سایت فروشگاهی می‌توانید وب سایت یا آنلاین شاپ خود را به صورت اصولی و حرفه‌ای راه اندازی کرده و از طریق آن کسب و کارتان توسعه دهید.

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی

ما در این مطلبنحوه راه اندازی فرشگاه اینترنتی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم و شما را با مهم‌ترین مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی آشنا کردیم. برای توسعه یک وب سایت فروشگاهی استاندارد و کاربرپسند باید آن را به طور اصولی و بر اساس مراحلی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، طراحی و راه اندازی کنید. تمامی مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و برای پیاده سازی حرفه‌ای آن باید از افراد تخصص در حوزه طراحی سایت کمک بگیرید. گروه طراحان پلتفرم حافظ دارای سال‌ها تجربه در حوزه طراحی وب سایت برای مشاغل مختلف است که وب سایت فروشگاهی موردنظر و دلخواه شما را با رعایت پارامترها و اصول طراحی سایت راه اندازی می‌کند. جهت دریافت مشاوره و ثبت سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی خود با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید