پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

همه چیز در رابطه با اینترنت ماهواره ای

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره‌ای (به انگلیسی: Satellite Internet access) یکی از انواع دسترسی به اینترنت، از راه ماهواره است. اینترنت ماهواره‌ای بیشتر در مواردی به‌کار می‌رود که دسترسی معمولی به اینترنت (کابلی،فیبرنوری،دایال-آپ، بی‌سیم،Xdsl) امکان‌پذیر نیست (مانند جاهای دورافتاده)، یا از کیفیت پایینی برخوردار است. این سرویس معمولا در مدار زمین‌ ایستا داده می‌شود، و در بعضی مناطق مانند مناطق قطبی، به علت کم‌شدن زاویه دید ماهواره از روی زمین، کیفیت خوبی ندارد.در این مقاله از سایت پلتفرم حافظ در رابطه با اینترنت ماهواره ای صحبت خواهیم کرد.

 

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ای، (Satellite Internet) یکی از انواع روش‌های دسترسی به ماهواره است که عمر چندان زیادی ندارد. استفاده از اینترنت ماهواره‌ای تا پیش از این برای دسترسی به سرویس اینترنت در مناطقی به کار می‌رفت که دسترسی معمولی به اینترنت در آنها وجود نداشت.

اینترنت ماهواره ای
اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

تجهیزات اینترنت ماهواره ای از سه جزء اصلی تشکیل شده‌اند:

  • ماهواره فضایی با سرعت چرخش زمین (Geostationary Satellite) یا ماهواره زمین‌ثابت
  • یک ماهواره (دیش ماهواره) مستقر در منزل
  • روتر

با داشتن این تجهیزات، کافی است از یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره ای استفاده کنید تا به این نوع از اینترنت دسترسی داشته باشید. مانند سایر خدمات اینترنتی، این نوع اینترنت نیز با سرعت‌ها و حجم‌های متفاوتی عرضه می‌شود. البته اینترنت ماهواره ای استارلینک به صورت بسته‌ای ارائه نمی‌شود.

اینترنت ماهواره‌ای چطور کار می‌کند؟

بخش اول مرتبط با دستگاهی است که از آن استفاده می‌کنید. این دستگاه می‌تواند کنسول بازی،‌ لپ‌تاب، موبایل یا … باشد. بخش دوم، مودم و روتر شماست که داده‌ها را به شکلی تنظیم می‌کنند تا قابلیت ارسال و دریافت داشته باشند.بخش سوم یک دیش ماهواره است که به طور معمول بر روی پشت بام منازل و ساختمان‌ها نصب می‌شود و با بخش چهارم در ارتباط خواهد بود. در گذشته،‌ شرکت‌ها تنها یک یا چند ماهواره در اختیار داشتند تا بتوانند کل یک کشور را پوشش دهند.ماهواره‌ها نیز تبادل اطلاعات را با NOC در روی زمین انجام می‌دهند.نابراین، اطلاعات به شکلی پیوسته از دستگاه شما به NOC در حال تبادل هستند. کل این اتفاقات در زمانی کمتر از ۱ ثانیه رخ می‌دهد. این میزان «تاخیر» (Latency)،‌ ممکن است در ابتدا بسیار ناچیز به نظر برسد چراکه با همین تاخیر می‌توانید به راحتی از اپلیکیشن‌هایی مانند کلاب‌ هاوس یا اینستاگرام استفاده کنید اما همین تاخیر سبب مشکل در روند اجرای بازی‌های اینترنتی می‌شود.

قیمت اینترنت ماهواره‌ای

شرکت اسپیس ایکس در ایمیلی برای مشترکین قیمت خدمات خود را برای کاربران آمریکایی ۴۹۹ دلار برای هزینه خرید دیش و تجهیزات و ۹۹ دلار برای سرویس ماهانه اعلام کرده است. اگر این تجهیزات با همین حدود قیمت در دسترس متقاضیان ایرانی قرار گیرد به معنی هزینه حدود دو میلیون و ۳۰۰ تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با دلار ۲۳ تا ۲۵ هزار تومانی برای اشتراک ماهانه است و برای خرید دیش ماهواره‌ای هم حدود ۱۲ میلیون تومان هزینه پرداخت کرد.

ارتباط دو طرفه

سرویس اینترنت ماهواره‌ای دو طرفه شامل ارسال و دریافت اطلاعات از طریق کنترل‌کننده وی ست (VSAT) که با استفاده از ماهواره به ایستگاه‌های زمینی متصل می‌گردد، است که خود این ایستگاه‌ها به اینترنت زمینی متصل می‌باشند. هر دوی دیش‌های ماهواره‌ای چه در نزد کاربر و چه در ایستگاه زمینی باید به‌طور دقیقی به ماهواره واسطه تنظیم باشند تا با سیگنال دیگر ماهواره‌ها اختلال پیدا نکنند. اصلی‌ترین تجهیزات سخت‌افزاری این سیستم شامل یک مودم ماهواره‌ای و پایانه وی ست می‌باشد. از جمله موارد استفاده این سیستم می‌توان مدیریت بحران و یا کاربرد آن در شبکه‌های بانکی اشاره نمود که در سطح شهرها و در پایانه‌های ATM متحرک سوار بر خودرو، کامیون یا کانکس‌ها وجود دارند و تقریباً تمام شبکه بانکی ایران از این سرویس ماهواره‌ای استفاده می‌کند.

استارلینک چیست ؟

به هنگام بررسی این‌ سوال که اینترنت ماهواره ای چیست به شرکت‌ها و پروژه‌های مختلفی می‌رسیم که معروف‌ترین آن‌ها «استارلینک» (Starlink) است. استارلینک به پروژه ویژه شرکت «SpaceX» گفته می‌شود که قرار است ۱۲۰۰۰ ماهواره را در مدار نزدیک زمین (LEO) قرار دهد تا از این طریق، اینترنتی با سرعت بالا و تاخیر پایین فراهم کند. برای این‌که ارتباط مناسبی نیز با سطح زمین برقرار شود، شبکه‌ای عظیم در سطح زمین مورد نیاز خواهد بود و در نتیجه، ۱۲۰۰۰ ماهواره تنها بخشی از زیرساخت‌هایی است که SpaceX باید تامین کند.

استارلینگ
استارلینک

ماهواره زمین ثابت چیست؟

اما همانطور که پیشتر گفته شد،‌ از جمله تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره‌ای،‌ وجود ماهواره‌ای فضایی است که سرعت چرخش آن با سرعت چرخش زمین هماهنگ باشد. به بیان ساده‌تر، مکانی در فضا وجود دارد که با قرار دادن ماهواره در مدار،‌ این ماهواره نسبت به زمین به صورت ثابت قرار گرفته باشد. آن‌چه که در این حالت اتفاق می‌افتد این است که ماهواره با سرعت برابر با سرعت چرخش زمین به دور زمین می‌چرخد.

کدام شرکت ها در ارائه اینترنت ماهواره ای پیشرو هستند؟

در حال حاضر، دو شرکت اصلی ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای، شرکت‌های «هیوزنت» و «ویاست» هستند اما استارلینک و پروژه کایپر آمازون نیز در پروژه‌هایی مجزا قصد ارائه اینترنت ماهواره‌ای را دارند. خدمات استارلینک در حالت آزمایشی ارائه شده‌اند به گونه‌ای که در حال حاضر تنها حدود ۱۰۰۰۰ کاربر (مشتری) از آن استفاده می‌کنند. بنابراین، در حال حاضر سه شرکت پیشرو یعنی هیوزنت، ویاست و استارلینک در ارائه اینترنت ماهواره ای پیشرو هستند.

مزایای اینترنت ماهواره‌ای

  • اینترنت ماهواره‌ای سریع‌تر از اشتراک خانگی است.
  • ارتباطات اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند از پهنای باند بالا استفاده کند، بنابراین سرعت و کیفیت اینترنت نباید تحت تأثیر تعداد زیاد کاربران یا «اوج زمان استفاده» قرار گیرد.
  • برای اینترنت ماهواره‌ای به خط تلفن احتیاج نیست.

    معایب اینترنت ماهواره‌ای

    مهمترین عیب اینترنت ماهواره‌ای هزینه است‌.

دیدگاهتان را بنویسید