پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

اگر گاهی هنگام کار با اپلیکیشن اینستاگرام خودتان را درحالی می‌یابید که در سیکلی بی‌پایان گیر افتاده‌اید، به اسکرول کردن در صفحه اکسپلور این شبکه اجتماعی ادامه می‌دهید و ظاهرا هرچقدر که پست‌های تازه‌ای تماشا می‌کنید کافی نیست، باید بگوییم که تنها نیستید. الگوریتم اینستاگرام از اساس به گونه‌ای طراحی شده که مرتبط‌ترین محتوا به سلایق و علایق شما را به نمایش درمی‌آورد تا همواره مشغول به تعامل باشید.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

زمانی که درباره الگوریتم اینستاگرام صحبت می‌کنیم، از هوش مصنوعی سخن می‌گوییم که پشت این شبکه اجتماعی پرطرفدار نشسته است. الگوریتم اینستاگرام براساس یادگیری ماشین کار می‌کند. به عبارتی، هوش مصنوعی آن در هر لحظه داده‌های میلیون‌ها کاربر از سرتاسر جهان را تحلیل می‌کند تا بداند برچه اساس باید محتواهای جدید را به آن‌ها نشان دهد. همین باعث می‌شود که الگوریتم اینستاگرام هر لحظه در حال تغییر باشد.

برای مثال، احتمالا دقت کرده‌اید که در گذشته، اینستاگرام پست‌ها را براساس زمان انتشار آن‌ها به شما نشان می‌داد، اما حالا پست‌ها را براساس الگوی دیگری به شما نشان می‌دهد. به عبارتی الگوریتم جدید اینستاگرام دیگر به حالت وقایع‌ نگاری (کرونولوژی) عمل نمی‌کند. بلکه عامل‌های دیگری مانند علاقه شما به موضوع پست، میزان ارتباط شما با صاحب حساب کاربری و … در زودتر نشان داده شدن پست به شما موثرتر هستند.

الگوریتم های اینستاگرام در سال ۲۰۲۲ برای نمایش پست‌ها چطور کار می‌کند؟

بر اساس گزارشی که خبرگزاری معروف حوزه فناوری اطلاعات در مورد اینستاگرام تهیه کرده بود، ۶ معیار کلیدی وجود دارد که بر الگوریتم اینستاگرام برای نمایش پست‌ها تاثیر می‌گذارد:

علاقمندی

 یکی از سیاست‌های اصلی شرکت اینستاگرام، افزایش مدت زمان سپری شده در این برنامه از سوی کاربر است. به عبارت دیگر اینستاگرام به دنبال افزایش جذابیت محتواهای به نمایش گذاشته شده است تا کاربر علاقه بیشتری به دنبال کردن این محتواها داشته باشد. طبعا هرچه پست‌های به نمایش گذاشته شده در این برنامه، بیشتر هم سو با علایق شخصی کاربر باشد، برای او جذاب‌تر بوده و زمان بیشتری کاربر را به خود مشغول خواهد کرد. در همین راستا اینستاگرام براساس رفتار گذشته شما بر روی محتوای مشابه و تحلیل و آنالیز بر روی محتوای اصلی پست‌ها، میزان علاقمندی شما به پست‌ها را پیش‌بینی کرده و براساس آن پست‌ها را رتبه‌دهی می‌کند. به این ترتیب که محتواهایی که گمان می‌رود مورد علاقه کاربر است در ابتدای صفحه فید او به نمایش گذاشته می‌شوند.

ارتباط

میزان نزدیکی و ارتباط کاربر با فردی که پست را به اشتراک گذاشته، از دیگر فاکتورهای امتیازدهی پست‌ها به شمار می‌رود. این ارتباط براساس میزان تعامل با کاربر، مثلا کامنت گذاشتن در زیر پست‌ها یا تگ شدن توسط کاربر تعیین می‌شود. در نهایت پست‌های مربوط به کاربرانی که بیشترین ارتباط را دارند، رتبه بالاتری دریافت خواهند کرد و جلوتر به نمایش در می‌آیند.

زمان‌بندی

الگوریتم اینستاگرام می‌خواهد که پست‌ها را بر اساس دوستان، خانواده و اکانت‌هایی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید اولویت بندی کند. بنابراین برای نشان دادن چیزی که واقعا دوست دارید و می‌خواهید، الگوریتم از کارهایی که در اینستاگرام انجام می‌دهید و تعامل‌های شما استفاده می‌کند تا متوجه شود چه کسانی به شما نزدیک هستند.

توماس دیمسون، یک مهندس نرم افزار در اینستاگرام، نشان داد (منبع) که اینستاگرام بر اساس استفاده‌ی شما از اپلیکیشن چگونه می‌فهمد که شما به چه کسی بیش از همه اهمیت می‌دهید:

  •         کسانی که محتوای آن‌ها را لایک می‌کنید. (احتمالاً شامل استوری و لایو اینستاگرام هم می‌شود.)
  •         کسانی که به آن‌ها در اینستاگرام پیام می‌دهید.
  •         کسانی که آن‌ها را جستجو می‌کنید.
  •         کسانی که در زندگی واقعی می‌شناسید.

اینستاگرام سعی می‌کند به محض این‌که کسی را فالو می‌کنید نوع این ارتباط (و سطح علاقمندی شما به شخص) را تشخیص دهد و این کار را از طریق نشان دادن محتوای آن فرد به شما و بررسی نحوه‌ی ارتباط گرفتن شما با آن محتوا انجام دهد.

تعداد تکرار

هر چند وقت یکبار اینستاگرام را باز می‌کنید؟ اگر یکسره در حال چرخیدن در اینستاگرام باشید، فید صفحه اصلی شما بیشتر منظم شده بر اساس زمان به نظر می‌رسد، به این خاطر که اینستاگرام سعی می‌کند تا بهترین پست‌ها را از زمان آخرین بازدیدتان به شما نشان دهد.

اگر کمتر اینستاگرام را چک می‌کنید، فید صفحه اصلی شما به جای مرتب شدن براساس آخرین زمان انتشار، بر اساس چیزهایی که اینستاگرام فکر می‌کند دوست دارید، مرتب می‌شود.

فالوئینگ‌ها

چند نفر را در اینستاگرام دنبال می‌کنید؟ اگر افراد زیادی را دنبال کرده باشید، در این صورت اینستاگرام گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب از بین آن‌ها دارد، و در نتیجه احتمالا پست‌های تمام اکانت‌ها را نخواهید دید. به عبارت دیگر، اینستاگرام شروع به حذف کردن اتوماتیک فالوورهای غیرفعال یا ghost (روح) می‌کند. این کار از نظر کاربران بسیار اهمیت دارد؛ اما برای شمایی که می‌خواهید همیشه در چشم کاربران‌تان باشید، کار را خیلی سخت می‌کند. شما باید تمام تلاش خود را برای جذاب کردن هرچه بیشتر محتوای خود کنید.

اگر درصد بالایی از کسانی‌ که دنبال می‌کنید غیرفعال باشند، این موضوع می‌تواند آسیب زیادی به رتبه بندی الگوریتمی اکانت شما بزند. همچنین دقت کنید که برای جذب فالوورهای بیشتر، هیچ‌وقت خودتان را تسلیم ربات‌های اینستاگرامی نکنید. یعنی خرید فالوور فیک، سمی‌ترین کاری است که می‌توانید برای اکانت کسب و کارتان انجام دهید.

میزان مصرف دیتا در برنامه اینستاگرام

اگر مدت زمان زیادی را در اینستاگرام می‌گذرانید، طبیعتا پست‌های بیشتری را خواهید دید. اگر مدت زمان کافی در اینستاگرام بگذرانید، آن وقت حتی ممکن است پست‌های جدیدی که می توانید ببینید تمام شوند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، الگوریتم پست‌هایی از اکانت‌های جدیدی را بر اساس تعامل‌های قبلی‌تان به شما توصیه خواهد کرد.

با این وجود اگر بیش از چند دقیقه در روز را در اینستاگرام نمی‌گذرانید، در این صورت دقیقا بهترین و جذاب‌ترین پست‌های هر روز را از طرف الگوریتم دریافت خواهید کرد.

حالا که می‌دانید الگوریتم های اینستاگرام پست‌های فید را چگونه نمایش می‌دهند، بهتر است وارد اینسایت اینستاگرام شوید و آمار مربوط به ساعات بیشترین فعالیت کاربران‌تان را ببینید تا تولید محتوای هرچه بهتری داشته باشید.

۹ گام مهم الگوریتم های اینستاگرام برای رسیدن به اکسپلور

۱. تولید محتوایی متناسب با علاقه کاربر

۲. تولید محتوایی که باعث افزایش تعامل کاربر شود

۳. افزایش فعالیت خود را در اینستاگرام

۴. ویرایش و حذف نکردن پست و استوری در ابتدای انتشار

۵. استفاده اصولی از هشتگ ‌ها

۶. ثبت پست در صورت داشتن لوکیشن

۷. انتخاب محتوای مناسب و نگه داشتن مخاطب در صفحه خود

۸. درخواست از مخاطبان برای فعال کردن اعلان‌های پیج شما

۹. استفاده از لایو و استوری و دیگر قابلیت ها

الگوریتم اینستاگرام چه محتوایی را به کاربران پیشنهاد نمی‌کند؟

اگرچه اینستاگرام می‌خواهد شانسی به تمام کاربران بدهد تا خودشان را ابراز کنند، اما در عین حال امنیت کاربران را در اولویت می‌گذارد. به همین خاطر است که گاهی از اوقات پست‌هایی که آسیب‌رسان به حساب می‌آیند یا ساختاری خلاف آنچه در دستورالعمل استفاده از این شبکه اجتماعی آمده دارند را حذف می‌کند. علاوه بر این، الگوریتم امکان تماشای برخی محتوای خاص که مشخصات زیر را در خود دارند، محدود می‌کند:

  • محتوایی که توسط حقیقت‌ یابان شخص ثالث برچسب «اطلاعات کذب» خورده است. این دست از محتوا به شکلی کمتر برجسته در فید و استوری‌ها به نمایش درمی‌آید.
  • محتوای احتمالا ناراحت‌کننده یا حساس. به عنوان مثال محتوایی که به تبلیغ مصرف دخانیات بپردازد در صفحه اکسپلور یا بخش Reels قابل مشاهده نیست.
  • محتوای ذاتا سیاسی که روی موضوعات سیاسی تمرکز دارد یا توسط حزب‌های سیاسی و مقامات دولتی و حکومتی ساخته شده است.
  • تصاویر یا ویدیوهایی که رزولوشن پایینی دارند یا واترمارک خورده‌اند.

کلام اخر

در این مطلب تلاش خود را کردیم تا شما را با الگوریتم های اینستاگرام آشنا کنیم. هرکدام از الگوریتم‌های گفته شده تاثیر متفاوتی برای موفقیت شما خواهند داشت. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن از تمام نکات گفته شده در این مطلب  استفاده کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. در پایان تقاضا داریم چنانچه هرگونه ابهام یا سوالی پیرامون هر کدام از الگوریتم‌ها در ذهن دارید، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید تا بتوانیم پاسخگوی سوالات شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید