پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

بازاریابی شبکه های اجتماعی

در این مقاله از پلتفرم حافظ در مورد SMM یا بازاریابی شبکه های اجتماعی توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد. حجم زیاد مخاطبین، افزایش ترافیک، بهبود سئو، برندسازی و ارتباط آسان با مخاطبان و … ازجمله مزایای حضور در شبکه‌های اجتماعی است.

پس از مشخص کردن هدف، ایجاد پروفایل در رسانه های اجتماعی، برنامه ریزی استراتژی، تولید محتوای مناسب و جذب مخاطب که همگی مراحل حضور در شبکه‌های اجتماعی هستند، می‌توان به مارکتینگ در این شبکه‌ها پرداخت. مراحل حضور و مارکتینگ مجزا از یکدیگر نیستند و بر یکدیگر تأثیرگذارند. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

ازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟

پیش از شروع و پرداختن به تکنیک‌ها و اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی لازم است به تعریف آن بپردازیم. به معنای ساده Social Media Marketing (SMM) استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آنها برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش است.
اما اگر بخواهیم کامل‌تر توضیح دهیم باید بگوییم بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای بهره‌گیری از پلتفرم‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت است. در این سیستم شما درگیر انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوئرها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌شوید.

مهمترین رسانه های اجتماعی که این روزها کاربرد زیادی دارند شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ‌چت هستند.

آیا به بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یا SMM نیاز است؟

هزینه مارکتینگ در رسانه‌های اجتماعی نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ درنتیجه در ابتدا باید بررسی کنید که آیا واقعاً به SMM نیاز دارید؟ با وجود حجم بالای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی مختلف، تمامی کسب‌وکارها از بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی بهره نمی‌برند، اما در کسب‌وکار خود موفق هستند. ابتدا باید انتظار خود از SMM را برای کسب‌وکارتان مشخص کنید و سپس از آن استفاده کنید. به‌ صورت کلی می‌توان گفت که کسب‌وکارهای زیر به استراتژی SMM نیاز دارند:

  • برندهای معروف
  • محصولات مربوط به ورزش، سلامت و زیبایی
  • محصولات مربوط به کودکان
  • کالاهای لوکس
  • فروشگاه‌های بزرگ آنلاین
  • و کسانی که قصد سرمایه‌گذاری زیادی در تبلیغات دارند.

پیش‌نیازهای اجرای SMM

پس از پی بردن به این که قطعاً به روش SMM نیاز دارید، باید از توانایی اجرای این روش نیز اطمینان حاصل کنید. برای این موضوع، باید به سه عامل وب‌سایت، بودجه و آنالیتیکس توجه کنید. منظور از آنالیتیکس داشتن یک ابزار تحلیلی برای رصد نتایج کمپین‌ها است و در ادامه منظور از دو مورد دیگر را توضیح داده‌ایم:

افزایش ترافیک وب‌سایت

بدیهی است که SMM از طریق هدایت کاربران به وب‌سایت، باعث بالارفتن ترافیک وب‌سایت می‌شود و این وب‌سایت باید آمادگی پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطبان را داشته باشد و در واقع ترافیک را به خریدار تبدیل کند. برای این منظور، راه ارتباطی در وب‌سایت قرار داشته باشد، مشتریان به ‌راحتی خرید کنند، قیمت‌ها را چک کنند، سفارش دهند یا تماس بگیرند. در صورتی‌ که چنین امکاناتی در وب‌سایت شما وجود ندارد، باید پیش از هزینه کردن برای SMM، وب‌سایت خود را به ‌گونه‌ای که برای خدمت‌رسانی به مشتریان مناسب باشد، دوباره طراحی کنید.

میزان بودجه موردنیاز برای حضور در شبکه‌های اجتماعی

پیش از اجرای SMM یا بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی، باید میزان بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ترک ناگهانی آن‌ها کاری غیرحرفه‌ای است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با رسانه‌های شما درگیر می‌شوند و نمی‌توان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. سؤالی که پیش می‌آید این است که چقدر هزینه کنید تا SMM بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سؤال برای هر کسب‌وکاری متفاوت است، اما به‌ طورکلی پیشنهاد می‌شود که ۲۵ درصد از کل هزینه‌ای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفته‌اید را برای SMM خرج کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

مزایا و اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای آنلاین

بدون شک همان‌طور که شما ساعت‌ها از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف صرف می‌کنید، کاربران خیلی زیادی هم هستند که کمتر یا بیشتر از شما در این پلتفرم‌های اجتماعی حضور دارند. ضمن اینکه تمام هدف این رسانه‌ها برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دو سویه است که باعث می‌شود اثربخشی محتوا و فرایندهای بازاریابی شما بیشتر شود. به همین دلیل حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، ولی باید هر برندی با توجه به ماهیت شغلی، مخاطبان هدف و بسیاری از موارد دیگر بستر مورد نظر خود را انتخاب کند.

مزایای مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی

همان‌طور که گفتیم حضور و بازاریابی در در رسانه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. بنابراین انتخاب این روش می‌تواند مزایای مهمی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
۱. افزایش آگاهی از برند (Awareness)
۲. تولید سرنخ‌های باکیفیت
۳. بهبود نرخ تبدیل
۴. برقراری روابط عمیق، بلند مدت و دوسویه با مخاطبان
۵. تحلیل رقبا و یادگیری از آنها
۶. افزایش ترافیک ورودی برای سایت
۷. اثرگذاری رو سئو و بهبود رتبه در موتورهای جستجو
۸. دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها
۹. افزایش وفاداری مشتریان
۱۰. ایجاد ارزش افزوده
۱۱. بهبود اعتبار برند
۱۲. هزینه و اثربخشی خوب
۱۳. رهبری بازار و رهبری فکری
۱۴. تبدیل شدن به منبع محتوا
۱۵. رفتارشناسی مشتری
۱۶. راه‌اندازی امور مشتریان و پشتیبانی
۱۷. انسانی‌سازی برند

انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارد. ولی به طور کلی این راهکار در چهار دسته‌بندی اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
۱. شبکه‌‌سازی اجتماعی (فیسبوک و لینکدین)
۲. میکروبلاگینگ (توییتر و تامبلر)
۳. به‌اشتراک‌گذاری تصویر (اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست)
۴. به‌اشتراک‌گذاری ویدیو (یوتیوب، فیسبوک لایو، پریسکوپ و ویمئو)

تکنیک ها و ترفندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای اینکه بخواهید در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی خود موفق عمل کنید، تکنیک ها و ترفندهای زیادی وجود دارد. افراد مختلف با توجه به تجربیات خود موارد متنوعی را مطرح کرده‌اند. در ادامه به مهمترین نکات اشاره می‌کنیم:
۱. تدوین استراتژی حضور و محتوا
۲. استفاده از داستان سرایی و ابزارهای مناسب
۳. پرداخت هزینه‌های لازم برای بازاریابی و تبلیغات
۴. درنظر گرفتن محتوای ویدیویی به عنوان بخشی از استراتژی محتوایی
۵. رعایت موارد اصولی و بنیادی
۶. استفاده از تبلیغات هدفمند
۷. معرفی خودتان به عنوان منبع معتبر و موثق محتوا
۸. استمرار در تولید و انتشار محتوا به ویژه محتوای ویدیویی
۹. تمرکز ویژه روی برقراری ارتباط با فالوئرها
۱۰. پوشش اخبار حوزه کاری
۱۱. تبدیل مشتریان به سفیران برند
۱۲. به‌کارگیری محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
۱۳. خطاب قرار دادن کاربران با اسم
۱۴. برقراری تعامل دوسویه
۱۵. شناخت دقیق مخاطبان هدف
۱۶. همکاری با تیم فروش برای درک بهتر مسیر سفر مشتری
۱۷. اجتماعی بودن
۱۸. نمایش جنبه‌های جذاب کسب و کار
۱۹. بیان موفقیت‌ها و شکست‌ها
۲۰. پرسیدن سوال از فالوئرها
۲۱. لحن و سبک سفارشی
۲۲. خلق شخصیت برای برند
۲۳. همکاری با اینفلوئنسرها
۲۴. استفاده از آمار، ارقام و اینفوگرافی
۲۵. برگزاری مسابقات و برنامه‌های چالشی

روش‌های اجرای بازاریابی در هر شبکه اجتماعی

به طور کلی شبکه های اجتماعی پلتفرم‌های رایگانی هستند که امکانات خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. گرچه برخی از آنها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که اگر قصد استفاده از این امکانات را داشته باشید، باید هزینه مشخص شده را بپردازید. ضمن اینکه امکان بهره‌گیری از پلن‌های تبلیغات پولی نیز وجود دارد. اما هر کدام از شبکه های اجتماعی با توجه به ماهیت، کاربران حاضر در آن، امکانات رایگان و پولی، محدودیت‌ها و میزان استفاده از آنها، روش بازاریابی مختلفی دارد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه اجتماعی اینستاگرام

بدون شک مهمترین شبکه اجتماعی در ایران، اینستاگرام است که کاربران بسیار زیادی دارد و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ تلاش می‌کنند در آن حضور جدی داشته باشند. برای اجرای برنامه بازاریابی خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پروفایل حرفه‌ای: برخلاف تصور، داشتن پروفایل حرفه‌ای و کامل که دقیقا نشان دهد چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید، بخش مهمی از برنامه بازاریابی در این پلتفرم است.
  • ارسال پست‌های منظم: محتوا، بخش عمده‌ای از فرایند بازاریابی را در اینستاگرام در برمی‌گیرد. با توجه به ماهیت این شبکه تصاویر و ویدیوهای جذاب و کاربردی نقش به‌سزایی در جذب فالوئر، برقراری ارتباط با آنها، اطلاع‌رسانی، خلق ارزش و افزایش اعتماد دارد.
  • استوری: یکی از جذاب‌ترین و اثربخش‌ترین ویژگی‌های رایگان اینستاگرام که باید در برنامه و استراتژی بازاریابی شما نقش مهم ایفا کند، استوری‌ها است. به‌راحتی می‌توانید از امکانات متنوع و کاربردی این بخش استفاده کنید.
  • هشتگ‌گذاری: هشتگ‌ها نیز اگر به صورت اصولی و استاندارد استفاده شوند، در دسته‌بندی محتوا و سوق دادن مخاطبان به سمت شما نقش مهمی خواهند داشت. بنابراین حواستان باشد بیهوده کپشن خود را مملو از هشتگ‌های بی‌ربط نکنید.
  • کپشن‌نویسی: بسیاری از پست‌های تصویری و ویدیویی به تنهایی نمی‌توانند مفهوم را منتقل کنند و برای تکمیل آنها نیاز به درج کپشن دارید. به همین دلیل باید از این بخش به خوبی در راستای اهداف خود استفاده کنید.
  • همکاری با اینفلوئنسرها: اینفلوئنسرهای بزرگ و کوچک نفوذ زیادی روی فالوئرهای خود دارند و همکاری با آنها اثربخشی بالایی دارد.
  • برگزاری مسابقه: مسابقات و برنامه‌های چالشی نیز بخش دیگری از فرایندهای بازاریابی است که کمک می‌کند به خوبی مخاطبان خود را درگیر کرده و تعامل خوبی داشته باشید.
  • اجرای کمپین: می‌توانید از کمپین‌های تبلیغاتی یا اسپانسرینگ اینستاگرام نیز برای تحقق اهداف خود استفاده کنید.

شبکه اجتماعی توییتر

توییتر یکی دیگر از شبکه های اجتماعی است که با توجه به محدودیت‌های آن در ایران، ولی همچنان افراد و افراد از آن استفاده می‌کنند. توییتر بیشتر به یک پلتفرم خبری، میکروبلاگینگ و سیاسی شناخته می‌شود. ولی به خوبی می‌توانید از ظرفیت‌های آن برای شروع کار، جذب فالوئر، روابط عمومی، برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان، مدیریت بحران، موج‌سواری روی ترندها و هشتگ‌های روز، ارائه تخفیف و… استفاده کنید.

شبکه اجتماعی لینکدین

لینکدین شبکه اجتماعی متخصصان و کسب و کارهاست. اگر خدمات و محصولات شما موردنیاز کسبو کارهای دیگر است و B2B هستید، این پلتفرم به خوبی می‌تواند با تبلیغات هدفمند به شما کمک کند. البته هنوز به صورت جدی و حرفه‌ای از این شبکه اجتماعی استفاده نمی‌شود. ضمن اینکه اجرای برخی پلن‌های تبلیغاتی آن در ایران میسر نیست و البته هزینه قابل توجهی هم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید