پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

تاثیر مقالات قدیمی بر سئو سایت

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

تاثیر مقالات قدیمی بر سئو

صاحبان سایت ها و یا کسانی که بر سئو وبلاگ ها نقش آفرینی می کنند، همیشه با موضوع “تاثیر مقالات قدیمی بر سئو” درگیر هستند. وبلاگی که توسط یک شخص ایجاد می شود پس از گذشت یک سال هزاران محتوا را در خود جای می دهد و نظارت بر آن دشوار تر می شود.

اما محتوای صفحات وب مانند زیربنای یک سایت عمل می کنند و ضرر رسیدن به این محتوا ها به معنی وارد شدن خسارت به کل سایت است. بسیاری از وبمستر ها تمرکز خود را فقط بر روی تولید محتوای جدید می گذارند و به محتوا های قدیمی اهمیتی نمی دهند، در صورتی که می توان گفت تاثیر گذاری سئویی که بر روی محتوا های قدیمی انجام می شود بسیار بیشتر از محتوا های جدید می باشد. اما در این مقاله از پلتفرم حافظ می خواهیم بدانیم تاثیر مقالات قدیمی بر سئو چیست و آیا حذف محتوای قدیمی کار درستی است؟

چرا بروز رسانی محتوا های قدیمی مهم است، تاثیر مقالات قدیمی بر سئو چیست؟

امروزه در جهانی زندگی می کنیم که تکنولوژی روزبروز از پیشرفت های عظیمی برخوردار شده و مسیر آن پر از موارد جدید و شگفت انگیز است. به همین دلیل اگر نسبت به تغییرات جدید وب سایت خود را آپدیت نکنیم هم کاهش رتبه سایت را شاهد خواهیم بود و هم از رقبای کسب و کار خود جا می مانیم. هدف تمامی اعمالی که بر روی سایت انجام می شود، کسب رتبه های بالاتر از سوی موتور های جستجو گوگل است. شاید بسیاری از افراد ندانند اما ویرایش محتوا های قدیمی یکی از بهترین استراتژی های سئو و کسب ریتینگ به شمار می رود.

دلیل این موضوع ایندکس گوگل است، صفحات قدیمی که در گذشته آن ها را آپلود می کنید وارد ایندکس گوگل شده و دارای رتبه می شوند، اما روند ایندکس شدن محتوای تازه کمی بیشتر طول می کشد. به همین دلیل شما می توانید به راحتی از رتبه صفحات قبلی به نفع سایت استفاده کنید، زیرا این صفحات نصف راه را طی کرده و توسط کاربران زیادی دیده شدند. به همین ترتیب شما با یک تغییر کوچک می توانید محتوا های قدیمی را بهتر کرده و افزایش ترافیک سایت را مشاهده کنید.

همچنین این عمل به دیده شدن سایت شما توسط گوگل نیز کمک می کند، کار کردن بر روی محتوای قدیمی سایت به موتور های جستجو نشان می دهد که سایت شما بسیار فعال بوده و عملکرد آن بسیار قوی است، در نتیجه این عمل رنکینگ سایت شما را بالا می برد.

البته افزایش ترافیکی که توسط بروزرسانی تولید محتوا های قدیمی به دست می آید به خودی خود تاثیر زیادی در کسب رتبه از سوی گوگل دارد.

تاثیر مقالات قدیمی بر سئو و مزایا بروز کردن محتوا

همه می دانیم صفحات وب که در گوگل ایندکس می شوند دارای امتیازاتی مانند کلمات کلیدی هستند، این کلمات بسیار ارزشمند بوده و در کسب رتبه جایگاه ویژه ای دارند. به همین دلیل استفاده از این کلمات بسیار مفید بوده و تاثیر بسزایی در روند سایت دارد. حال تصور کنید صفحاتی که به واسطه کلمات کلیدی از رتبه خوبی برخوردار هستند مورد ویرایش قرار بگیرند و علاوه بر امتیاز های قدیمی خود شامل رتبه جدید نیز بشوند، به نظر شما این راهی کوتاه تر و آسان تر نیست؟ البته بروزرسانی سایت به تنهایی فایده ندارد و بدون تولید محتوا های جدید هیچ سودی برای سایت ندارد. برخی از تاثیر مقالات قدیمی بر سئو به شرح زیر می باشد:

تاثیر مقالات قدیمی بر سئو

  • افزایش ترافیک وب سایت
  • همیشه بروز بودن سایت
  • حفظ مخاطبان قدیمی و جذب بازدیدکنندگان جدید
  • احیای پست های مرده و قدیمی
  • عملکرد بهتر وب سایت
  • کسب رتبه های بالاتر از گوگل

ارزش گذاری و تاثیر مقالات قدیمی بر سئو

اولین گامی که باید در جهت بهبود سئوی سایت با استفاده از مقالات قدیمی وبلاگ بردارید، جمع آوری آمار و اطلاعات کافی از عملکرد آنها است.

با توجه به اینکه از چه سیستم مدیریت محتوایی (CMS) استفاده می کنید می توانید به بانک اطلاعاتی محتوای تولید شده دست یابید. همچنین می توانید URL مقالات را از طریق ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیز استخراج کنید.

پس از اینکه اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کردید باید به بررسی و ارزیابی این مقالات بپردازید. حالا نوبت سخت ترین کار دنیاست؛ پس از ارزیابی این مقالات باید در مورد نگهداری یا حذف آنها تصمیم بگیرید. ۵ سوال مهم وجود دارد که هنگام ارزیابی مقالات باید به آنها پاسخ دهیم:

۱– محتوای مقاله برای کاربر مفید است؟

محتوای مفید به کاربر اطلاعات می دهد و یا او را سرگرم می کند. یک مقاله مفید باید به سوال کاربر پاسخ دهد، باعث حل مشکل کاربر شود یا برای او دارای جذابیت باشد. این محتوای مفید می تواند هر نوعی از محتوا که فکرش را میکنید باشد (متن، تصویر یا ویدیو).

۲– آیا محتوای مورد نظر ارزشمند است؟

صفحاتی که آمار بازدید بالایی از طریق موتورهای جستجو دارند، مقالاتی که موفق به کسب بک لینک طبیعی برای وبسایت شده باشند و یا آنهایی که منجر به خرید کاربر شده باشند، در دسته محتوای ارزشمند برای وبسایت ها قرار خواهند گرفت.

۳– محتوا به قدر کافی خوب است؟

ممکن است مقالاتی در وبلاگ شما وجود داشته باشند که از نظر ارزش محتوایی دارای ارزش افزوده باشند، اما به خوبی تهیه نشده باشند و اصول تولید محتوا در آن ها رعایت نشده باشد. برای مثال مقالاتی که دارای اشکالات نگارشی فراوان هستند در این دسته قرار می گیرند.

۴– مقاله مورد نظر با موضوع کسب و کار ارتباط دارد؟

محتوای مقالات باید با وبسایت و حوزه کاری شما مرتبط باشند. در غیر این صورت دلیلی برای نگهداری این مقالات وجود ندارد. حتی محتوایی که دارای ارزش افزوده است اگر با حوزه کاری شما در ارتباط نباشد، نگهداری آن صحیح نیست.

۵– موضوع و یا متن محتوای شما تکراریست؟

در حین ارزشیابی مقالات ممکن است به مقالاتی برخورد کنید که از نظر موضوعی مشابه یکدیگر هستند یا کاملا کپی به نظر برسند. این مقالات ممکن است مشکلاتی نظیر محتوای کپی شده و Cannibalization را به وجود بیاورند.

با مقالات قدیمی که هنوز ارزشمند هستند چه باید کرد؟

با پاسخ دادن به ۵ پرسش بالا در مورد سرنوشت مقالات قدیمی تصمیم گیری کنید. مقالاتی که باید حذف شوند را می توانید با ریدایرکت ۳۰۱ به مرتبط ترین مقاله یا صفحه اصلی وبسایت خود ارجاع دهید.

پس از اینکه مقالات قدیمی ارزشمند را از مقالات بی ارزش جدا کردید، باید برای استفاده از ارزش این مقالات اقداماتی انجام دهید. بروزرسانی، افزایش اطلاعات درون مقالات و بهبود وضعیت نگارشی و ظاهری از مواردی است که باید در دستور کار شما قرار گیرند.

۱- بهبود کیفیت و ساختار محتوا

برای شروع بهتر است این مقالات را از نظر نگارشی اصلاح کنید. مقالات باید فن بیان خوبی داشته باشند و به ساده ترین شکل ممکن با کاربر ارتباط برقرار کنند.

مرحله بعد رعایت اصول سئو و تولید محتوا در مقاله است. بررسی و قرار دادن لینک های داخلی مرتبط، متن جایگزین تصاویر و نشانه گذاری Schema از جمله موارد پراهمیتی است که باید انجام شود.

مرحله سوم بهبود وضعیت ظاهری است. اضافه کردن تصاویر جذاب و ویدیو، یا استفاده از بولت پوینت ها و اعداد برای بهبود وضعیت ظاهری مقالات از مهمترین مواردی است که باید در مقالات قدیمی انجام شود.

تاثیر مقالات قدیمی بر سئو

۲- بروزرسانی و اضافه کردن اطلاعات

مقالاتی که محتوای به روز و ارزشمندی ارائه ندهند، کاربردی برای مخاطب شما ندارند. اما برخی از مقالات پتانسیل بسیار زیادی برای بروزرسانی و کسب جایگاه دارند. یکی از روش های برگرداندن مقالات قدیمی به دور مقالات ارزشمند به روزکردن اطلاعات آن هاست. طبق آمارهای منتشر شده وبلاگ هایی که پست های قدیمی را به روزرسانی می کنند تا ۷۴ شانس افزایش بازدیدکننده دارند.

اضافه کردن اطلاعات یکی دیگر از راه های غنی سازی مقالات قدیمی است. اطلاعات جدید به دست آمده، تغییر قوانین و یا اضافه شدن قوانین جدید، رویدادهای جدید و موارد مشابه از سوژه هایی هستند که می توانند به شما در اضافه کردن اطلاعات ارزشمند به مقالات قدیمی کمک کنند.

۳- باز نشر محتوا در شبکه های اجتماعی

اگر زمان و هزینه ای برای بهبود و تولید محتوا صرف کردید بهتر است محصول نهایی را به شکل بهتری در معرض دید مخاطبانتان قرار دهید. برای این کار پیشنهاد میکنیم محتوای به روز شده را در شبکه های اجتماعی معرفی کرده و با تغییر تاریخ انتشار، در صدر مقالات یا حتی صفحه اصلی سایت به کاربران نمایش دهید.

سخن آخر

بسیاری از مدیران وب سایت به ویرایش محتوا های قدیمی وبلاگ خود توجهی نداشته و فقط به تولید محتوای جدید می پردازند. اما یکی از بهترین روش های افزایش ترافیک سایت و کسب رتبه از سوی موتور های جستجوگر گوگل، ویرایش و بروز رسانی محتوا هایی است که در گذشته بر روی سایت آپلود شده اند. محتوا های قدیمی سایت در گوگل ایندکس شده و از رتبه مختص به خود برخوردار می شوند، به همین دلیل ویرایش این محتوا ها در سئو کلاه سفید سایت تاثیر بسزایی دارد.

در واقع محتوا های قدیمی نصف مسیر رتبه گیری از گوگل را طی کرده و بازدید کننده داشته اند، به همین دلیل ویرایش آن ها علاوه بر آن که شامل امتیازات قبلی اش است از امتیازات جدید نیز برخوردار می شود و در نهایت رتبه صفحات وب افزایش میابد. اگر می خواهید از روشی آسان با تاثیر گذاری بالا در سئو سایت استفاده کنید، استراتژی بروزرسانی وبلاگ یکی از بهترین راه های این پروسه است.

دیدگاهتان را بنویسید