پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

تغییر دامنه سایت

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

تغییر دامنه سایت

تغییر دامنه چالشی دشوار و سختی بنظر میرسد اما بعضی مواقع صاحبان کار آنلاین مجبور به این تغییر میشوند. تغییر دامنه اصلی سایت در ابتدا ممکن است با مشکلاتی همچون افت سئو و یا تغییر جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو همراه باشد اما اگر به صورت اصولی و با رعایت برخی نکات فنی انجام شود هیچگونه مشکلی برای سایت ایجاد نخواهد کرد.در این مقاله از پلتفرم حافظ به توضیح درباره تغییر دامنه سایت میپردازیم.

 

تغییر دامنه سایت

دامنه همان آدرس اصلی سایت است که کاربر برای ورود و بازدید از یک سایت باید بر روی آن کلیک کرده و یا آدرس سایت را در نوار جستجوی گوگل سرچ نماید. دامنه سایت معمولا متشکل از نام برند و شرکت است که با پسوندهایی همچون .ir و .com ساخته می‌شود. اما به چه دلیل صاحبان مشاغل و یا مدیران وب سایت‌ پس از مدتی اقدام به تغییر دامنه سایت خود می‌کنند؟ برخی از دلایل رایج تغییر دامنه اصلی سایت عبارتند از:

بازسازی برند (Rebranding)

بازسازی برند به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر دامنه در نظر گرفته می‌شود که به معنای تغییر تصویر ذهنی مخاطب از یک برند یا شرکت به تصویری موثرتر و جذاب‌تر است.ریبرندینگ در واقع نوعی استراتژی بازاریابی است که هدف اصلی آن جلب توجه مخاطبان و ایجاد احساسات و نگاه تازه به یک کسب و کار یا برند بوده و با انجام اموری همچون بازسازی لوگو، تغییر نام شرکت و یا ابداع شعار تازه انجام می‌شود.از آنجایی که نام یک شرکت و یا برند در دامنه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ پس باید نام دامنه سایت نیز تغییر پیدا کند. بنابراین بازسازی برند یا ریبرندینگ از جمله دلایل عمده تغییر دامنه  در نظر گرفته می‌شود.

نامناسب بودن نام دامنه یکی از دلایل تغییر دامنه سایت

از دیگر دلایل رایج تغییر دامنه سایت می‌توانیم به نامناسب بودن نام آن اشاره کنیم؛ یعنی گاهی مواقع ممکن است نام دامنه خیلی پیچیده و یا طولانی باشد و بخواهید آن را به نامی کوتاه‌تر و ساده‌تر تغییر دهید. انجام این کار سبب می‌شود تا کاربران به راحتی بتوانند نام وب سایت شما را به خاطر بسپارند. بنابراین گاهی مواقع با تغییر نام دامنه فعلی به نامی کوتاه‌تر و ساده‌تر می‌توانید توجه بازدیدکنندگان را جلب کرده و نام برند یا سایت خود را در ذهن آنان ثبت نمایید.

تغییر کسب و کار

تغییر کسب و کار نیز یکی دیگر از دلایل تغییر نام دامنه سایت محسوب می‌شود که انجام آن الزامی است. به عنوان مثال تصور کنید که در زمینه تولید مواد غذایی فعالیت داشتید و اکنون حوزه کاری خود را تغییر داده و وارد صنعت پوشاک شده‌اید.گاهی مواقع نیز ممکن است تنوع محصولات خود را افزایش داده و محصولات جدیدی به خط تولید خود اضافه کرده‌اید و می‌خواهید دامنه سایت نه تنها به یک محصول خاص بلکه به تمامی محصولات اشاره داشته باشد.

البته به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که تغییر دامنه ت الزاما محدود به تغییر نام آن نیست و تغییر پسوند آن نیز نوعی تغییر دامنه محسوب می‌شود. به عنوان مثال تغییر دامنه از .ir به .com یا .org نوعی تغییر دامنه است که اقدامی رایج در جهت افزایش اعتبار دامنه شناخته می‌شود.علت تغییر دامنه شما هرچه که باشد باید آن را به درستی و به صورت اصولی انجام دهید تا شاهد افت رتبه خود در صفحه نتایح جستجو نباشید.

مشکلات احتمالی پس از تغییر نام دامنه سایت

پایین آمدن رتبه و کاهش میزان بازدید از سایت

افت سئو سایت به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین ریسک‌های تغییر دامنه سایت در نظر گرفته می‌شود که با مشکلاتی همچون پایین آمدن رتبه و کاهش میزان بازدید از سایت همراه خواهد بود. افت سئو در زمان تغییر دامنه  اصلی امری اجتناب ناپذیر است اما با انجام برخی اقدامات می‌توانید این آسیب را به حداقل برسانید.زمانی که نام دامنه سایت خود را تغییر می‌دهید، موتورهای جستجو باید مجددا صفحات سایت را بررسی و ایندکس کنند. اما هیچ چارچوب زمانی دقیقی برای انجام این کار تعریف نشده است و به همین دلیل نیز ممکن است ترافیک سایت شما برای مدتی کاهش پیدا کند.

سن دامنه (Domain Age) برای غلبه بر این مشکل به کمک شما می‌آید. سن دامنه یکی از عوامل موثر در رتبه بندی سئو وب سایت‌ها است که به قدمت دامنه سایت اشاره دارد. دامنه‌های قدیمی‌تر معمولا اعتبار بیشتری دارند؛ از این رو پیش از اقدام به تغییر دامنه  خود، نام دامنه موردنظرتان را خریداری کرده و مدتی از آن استفاده نکنید.روش دیگر برطرف ساختن این مشکل خرید دامنه پریمیوم است؛ زیرا این دامنه‌ها معمولا کوتاه‌تر و به یادماندنی‌تر هستند و از آنجایی که قبلا ثبت شده‌اند دارای سن بالاتر و سابقه جستجو بیشتری هستند. موتورهای جستجو نیز با این نام‌ها آشنا بوده و سریعا آنها را ایندکس می‌کنند.

از دست دادن آگاهی از برند (Brand Awareness)

مسئله از دست دادن آگاهی از برند موضوعی است که در زمان تغییر دامنه  خود کنترل بیشتری بر آن دارید. اگر بخش عمده‌ای از ترافیک وب سایت شما از طریق سرچ مستقیم URL توسط بازدیدکنندگان در مرورگر بدست می‌آید، بدون شک در زمان تغییر نام دامنه سایت حجم قابل توجهی از بازدید خود را از دست خواهید داد. زیرا بازدیدکنندگان در این صورت نام دامنه قبلی را در مرورگر جستجو می‌کنند و زمانی که وب سایت برای آنان بارگذاری نشود احتمالا گمان می‌کنند که سایت شما به طور دائمی از دسترس خارج شده است.

برای برطرف ساختن این مشکل می‌توانید از روش‌هایی همچون ریدایرکت و نمایش پیام استفاده کنید.اجرای ۳۰۱ redirect از دامنه قدیمی به دامنه جدید به مدت حداقل ۱۲۰ روز می‌تواند کاربران را از دامنه جدید شما مطلع ساخته و آنها را به آدرس جدید هدایت کند. پیش از اقدام به تغییر دامنه  همچنین می‌توانید کاربران را با نمایش پیام و یا پاپ آپ در سایت از این تغییر مطلع کرده و دامنه جدید را به آنها معرفی نمایید.

از دست دادن بک لینک ها و ترافیک

بک لینک‌ها در واقع از طریق لینک سازی خارجی ایجاد شده و لینک‌هایی هستند که وب سایت‌های دیگر به سایت شما می‌دهند و کاربران با کلیک بر روی آنها مستقیما به صفحه شما هدایت می‌شوند. بک لینک سازی از جمله عوامل موثر بر سئو وب سایت‌ها است که موجب افزایش میزان بازدید از آنها خواهد شد.اگر بک لینک‌های زیادی در وب سایت خود داشته باشید و دامنه آن را تغییر دهید، تمامی این لینک‌ها را از دست خواهید داد زیرا در این صورت آدرس وب سایت شما تغییر پیدا کرده و آن لینک‌ها نیز عملا کارایی نخواهند داشت.

برای جلوگیری نسبی از ایجاد این مشکل بهتر است ریدایرکت‌های خود را حفظ کرده و تغییر دامنه سایت خود را به وب سایت‌هایی که از آنها بک لینک دریافت کرده‌اید نیز اطلاع دهید تا آدرس لینک‌ها را به روزرسانی کنند.بنابراین پیش از اقدام به تغییر دامنه اصلی سایت خود باید از این ریسک‌ها مطلع باشید و اقدامات گفته شده در جهت کاهش اثرات منفی آنها بر سایت را انجام دهید.

تغییر دامنه سایت

چک لیست اقدامات پیش از تغییر دامنه سایت

تغییر دامنه  به سادگی تغییر نام آن در آدرس URL نیست و پیش از عملی ساختن این تصمیم مهم باید برخی اقدامات ضروری در جهت حفظ ساختار فنی سایت و جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو را انجام دهید. چک لیست اقدامات حیاتی جهت برنامه ریزی تغییر دامنه اصلی سایت شامل:ایجاد ریدایرکت ۳۰۱ و نمایش آنها به مدت حداقل ۱۲۰ روز،به روزرسانی گوگل سرچ کنسول با نام جدید دامنه،به روزرسانی گوگل آنالیتیکس با نام جدید دامنه،تهیه نسخه پشتیبان از تمامی اطلاعات وب سایت،تهیه لیست کامل از تمامی لینک‌های داخلی که باید با دامنه جدید مطابقت داشته باشند.

تهیه لیست از بک لینک‌ها و وب سایت‌هایی که باید تغییر دامنه خود را به آنها اطلاع دهید،ویرایش و یا سفارشی سازی آدرس ایمیل جهت تطبیق با دامنه جدید،انجام برنامه ریزی دقیق جهت اطلاع رسانی به کاربران،طراحی یک صفحه سفارشی ارور ۴۰۴ در دامنه قبلی به منظور اطلاع رسانی و هدایت کاربران به دامنه جدید.با انجام این اقدامات می‌توانید با کمترین میزان ریسک به راحتی نسبت به تغییر دامنه سایت خود اقدام کرده و آن را به روزرسانی کنید. در بخش بعدی با اموزش تغییر دامنه  همراه شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید