پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی

در دنیای امروزی یکی از بهترین و معتبرترین معرف‌های کسب‌وکار سایت‌ها هستند. تا جایی که به ندرت می‌توانید کسب‌وکاری را ببینید که از این امکان برای بیشتر دیده شدن استفاده نکرده باشد. این صفحات مجازی به راحتی معرفی کننده‌ی تجارت شما به نقاط مختلف دنیا هستند بدون آنکه نیازی به صرف هزینه‌های گزاف باشد. بررسی دقیق‌تری در این رابطه نشان می‌دهد سایت‌ها برای عملکرد بهتر به انواع متفاوتی تقسیم بندی می‌شوند. این تقسیم بندی که براساس ویژگی‌های ظاهری، محتوایی و طراحی انجام شده است، سایت‌ها را در چند نوع خبری، فروشگاهی، شرکتی و … گروه بندی می‌کند. آنچه در این مقاله از حافظ پلتفرم می‌خوانید، خلاصه‌ای از ویژگی‌ها و تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی است:

تعریف سایت فروشگاهی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده‌ی گسترده‌ی بشر از دنیای فناوری، سایت‌های اینترنتی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته‌اند. از طرفی زمان بر بودن خرید حضوری و در دسترس نبودن فروشگاه‌ها در شهر و محل زندگی ما سبب شده است خریدهای اینترنتی را به مراجعه‌ی حضوری ترجیح دهیم. سایت‌های فروشگاهی این فرایند را برای کابران ساده‌تر و جذاب‌تر نموده‌اند. این نوع وب سایت‌ها فروشگاه‌هایی هستند که تنها با چند اشاره‌ی کوچک انگشت می‌توان در زمان کوتاهی نیازمندی‌های خود را خریداری نمود.

تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی

مهمترین ویژگی وب سایت فروشگاهی

یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت کسب‌وکارها، نحوه‌ی معرفی آن‌هاست که تا حد زیادی به سایت فروشگاهی آن‌ها مرتبط است. سایت‌های فروشگاهی باید از نظر محتوای متنی و بصری، طراحی قالب و … برای مخاطبان خاص خود جذاب باشند. در واقع یک سایت باید دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها باشد تا از سایر رقبای خود متمایز شود:

سادگی در طراحی:آنچه در طراحی سایت فروشگاهی بیش از سایر ویژگی‌ها اهمیت پیدا می‌کند، سهولت در استفاده از آن است. درصورتی که کاربر نتواند با محیط سایت ارتباط برقرار کند و با پیچیدگی‌هایی در جستجوی محصول مواجه شود، ترجیح می‌دهد سایت دیگری را برای خرید انتخاب کند. بنابراین این فاکتور در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.سایت فروشگاهی حراجی یا بازار آنلاین:سایت فروشگاهی بازار آنلاین مجهز به سیستم عامل‌هایی هستند که خریدار و فروشنده را برای تسهیل معاملات گرد هم می‌آورد. با عضویت در این سایت‌ها می‌توان بدون نیاز به طراحی وب سایت شخصی مشتریان ویژه‌ی خود را بیابید. یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های بازار آنلاین، “eBay” است.

امنیت فروشگاه:میزان اعتمادی که کاربران به فروشگاه اینترنتی پیدا می‌کنند، بهانه‌ای برای جذب مشتریان همیشگی خواهد بود. خرید از فروشگاه اینترنتی مستلزم وارد نمودن مشخصات اطلاعات حساب بانکی می‌باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سایت‌های فروشگاهی امنیت درگاه‌های اتصال به سیستم بانکی است. فروشگاه اینترنتی باید امین اطلاعات مشتری باشد؛ از این رو صاحبان این سایت‌ها برای افزایش امنیت سایت باید ویژگی‌های امنیتی نظیر گواهینامه SSL، فایروال و سامانه احراز هویت را فعال‌سازی نمایند.

ارتباط آنلاین با مشتری:در کنار امنیت، سادگی و جذابیت سایت فروشگاهی، ارتباط با مشتری را هم باید برای سایت‌های فروشگاهی در نظر گرفت. کاربر باید بتواند در حین خرید ابهامات خود را از طریق ارتباط با اپراتور بیان کند. در صورتی که این بخش ضعیف عمل کند، اعتماد مشتریان خود را از دست می‌دهد.کیفیت محصول، پرداخت به موقع، ایجاد لیستی از کالاهای محبوب و پیشنهادات روز از دیگر ویژگی‌های یک سایت فروشگاهی استاندارد است که موفقیت کسب‌وکار شما را تضمین می‌کند.

انواع سایت های فروشگاهی:در حال حاضر بیش از ۲۴ میلیون وبسایت فروشگاهی در سرتاسر این کره‌ی خاکی به ثبت رسیده‌اند. این آمار نشان از محبوبیت فروشگاه‌های اینترنتی در بین همه‌ی مردم دارد. معمولا هریک از صاحبان مشاغل هدف خاصی برای تاسیس وب سایت خود در نظر دارد. هر یک از این اهداف منجر به طراحی نوع متفاوتی از سایت‌های فروشگاهی می‌شود.سایت‌های معاملاتی:افرادی که معمولا به صورت آنلاین خرید می‌کنند، با این وب سایت‌ها آشنا هستند. وب سایت معاملاتی می‌تواند ویترینی از یک فروشگاه و یا یک کاتالوگ تجاری (همچون Walmart) باشد؛ یا نمایشگاهی برای تولیدکنندگان است که به دنبال فروش مستقیم به مشتریان ویژه‌ی خود هستند (همچون سایت Hewlett-Packard).

 سایت محتوای استاتیک:این سایت‌ها به جای تسهیل معاملات آنلاین، با افزایش آگاهی مشتری در مورد شرکت و محصولات آن، بازاریابی می‌کنند. کاربری این سایت‌ها بیشتر شبیه به بروشور است. در این سایت‌ها اطلاعات محصول، انواع خدمات و راه‌های ارتباطی برای خریدار به نمایش گذاشته می‌شود. این سایت‌ها به دلیل اینکه فاقد سیستم نرم افزاری معاملات آنلاین هستند، هزینه‌ی طراحی و نگهداری آن نسبت به سایت‌های معاملاتی کمتر است. این گروه از سایت‌ها برای کمپانی‌هایی که نمی‌توانند محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانند، (مانند Ford، Caterpillar) مناسب است.

تعریف سایت شرکتی

تا به اینجای مبحث ویژگی‌های سایت‌های فروشگاهی معرفی شد. در ادامه برای درک بهتری از تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی ویژگی‌های سایت شرکتی معرفی خواهد شد.هر شرکتی برای پیشرفت نیاز به معرفی به رقبا و مشتریان حیطه‌‌ی شغلی خود دارد. سایت‌های شرکتی بستر مناسبی برای معرفی شرکت‌ها، اهداف، خدمات و محصولات آن‌ها خواهند بود. طراحی و محتوای متنی و بصری این سایت‌ها به مراتب حرفه‌ای‌تر از سایت‌های فروشگاهی خواهد بود. سایت‌های شرکتی معرف اعتبار و ارزش کسب‌وکار آن شرکت خواهند بود. امروزه هر فردی برای کسب اطلاعات مربوط به یک شرکت، به دنبال نام آن در فضای وب می‌گردد. بنابراین شرکت‌هایی که از دنیای فناوری برای معرفی خود به بهترین شکل بهره می‌برند، موفق‌تر از سایر شرکت‌ها خواهند بود.

مهمترین ویژگی وبسایت شرکتی

وب‌سایت‌های شرکتی همانند دیگر سایت‌ها نیازمند برخورداری از اصول و استانداردهای خاص خود هستند. جذابیت ظاهری و پرمحتوا بودن دو ویژگی مهمی است که باید در ساخت یک سایت شرکتی رعایت شود. به عبارتی ظاهر، چیدمان و محتوای سایت باید به شکلی طراحی شود که ذهن مخاطب را در آن صفحه نگه دارد. سازمان بندی صفحات باید به سادگی در کنار یکدیگر قرار گیرد. چکیده‌ی روشنی از فعالیت‌ها و اطلاعات تماس شرکت باید در صفحه‌ی اصلی و پیش چشمان مخاطب باشد. مخاطب نباید به سختی به این اطلاعات دست پیدا کند. احترام به نظرات مشتریان و حفظ ارتباط با آن‌ها از طریق پاسخگویی تلفنی فاکتور مهمی است که در وبسایت‌های شرکتی معتبر باید به آن توجه شود. سایر ویژگی‌های فنی نظیر سرعت بالای سایت، پشتیبانی فنی قوی، انتخاب دامنه‌ی متناسب با نوع کسب‌وکار و تطابق با اغلب مرورگرها نیز باید برای یک سایت شرکتی حرفه‌ای مدنظر قرار گیرد.

مزایا و معایب سایت فروشگاهی در مقابل مزایا و معایب سایت شرکتی

مزایای سایت فروشگاهی

امروزه با توسعه‌ی سایت سازها، طراحی یک سایت فروشگاهی در زمان کوتاهی و با کمترین هزینه‌ها امکان پذیر خواهد بود. یکی از مزایای مهم وب‌سایت‌های فروشگاهی، امکان خرید در هر ساعت از شبانه روز است. با بررسی روند خرید مشتریان، می‌توان از تقاضای عمده‌ی بازدیدکنندگان مطلع شد و به این ترتیب به شکل هوشمندانه‌ای کسب‌وکار خود را رونق داد. ارتباط مستقیم با مشتریان واقعی و حذف واسطه‌ها در این فروشگاه‌ها باعث می‌شود محصولات با قیمت‌های متعادل‌تری به مشتریان ارسال شود. با رعایت اصولی نظیر سهولت در خرید و تحویل سریع محصولات، رضایت و اعتماد مشتریان را جلب نموده و افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت.

معایب سایت فروشگاهی

در کنار تمامی مزایایی که برای فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان برشمرد، باید معایب آن‌ها نیز یادآوری شود: عدم مشاهده و لمس محصول تجربه‌ی جدیدی است که بسیاری از کاربران همچنان به آن اعتماد ندارند.امکان مقایسه‌ی قیمت در سایت‌های مختلف باعث می‌شود صاحبان این سایت‌ها ناچار به کاهش قیمت و کاهش سود خود شوند.نیاز به اینترنت، امکان خرید از این فروشگاه‌ها را برای افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، محدود می‌کند.سایت‌های فروشگاهی همواره مورد تهدید سایبری‌ها و سارقان فضای مجازی قرار می‌گیرد. از این رو در صورتی که امنیت سایت پایین باشد، احتمال سرقت اطلاعات بانکی شما و از دست رفتن سرمایه وجود دارد.کسب‌وکارهای اینترنتی کاملا به وب‌سایت‌های خود اطمینان دارند. در حالی که تنها چند دقیقه یا چند اختلال در فضای اینترنت منجر به بی اعتمادی مشتری و از دست رفتن درآمد شود.

مزایای سایت شرکتی

در مقایسه با سایت فروشگاهی، سایت‌های شرکتی هم محاسن ویژه‌ی خود را دارند:اولین و مهم‌ترین مزیت وب‌سایت‌های شرکتی، دسترسی به مخاطبان گسترده‌تر فارغ از محدودیت‌های مرزی است. مشتریانی که شاید بدون وجود سایت شرکتی هرگز فرصت تعامل با آن‌ها را پیدا نمی‌کردید.افراد غالبا پیش از مراجعه و یا تماس با شرکت شما، از سایت شرکت بازدید می‌کنند. بنابراین داشتن یک وب‌سایت با طراحی حرفه‌ای مشتریان را به ارتباط با شرکت شما ترغیب می‌کند.در دسترس بودن سایت در تمامی ایام هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز منجر به معرفی هرچه بهتر کسب‌وکار شما در بین مخاطبان خاص خود خواهد شد. با استفاده از بستر وب شما به راحتی می‌توانید اطلاعات کسب‌وکار خود را منتشر کنید. به این ترتیب کاربران تنها با چند کلیک به شما متصل می‌شوند.

با استفاده از این سایت‌ها، امکان به‌روز رسانی اطلاعات و تبلیغات نامحدود برای مشاغل فراهم شده است. هزینه‌ای که بابت تبلیغات در این فضا می‌پردازید در مقایسه با بنرهای تبلیغاتی گسترده بسیار ناچیز است.ثبت یک وب‌سایت شرکتی صرفا برای کسب درآمد نخواهد بود؛ بلکه یک روش اساسی برای محافظت از نام تجاری و کسب‌وکار شما خواهد بود.هزینه‌ی داشتن یک سایت شرکتی بسیار ناچیز است. اما بازدهی آن برای شرکت بسیار چشمگیر خواهد بود.لینک شدن به دیگر سایت‌ها و استفاده از امکان بازاریابی ویروسی ایده‌ی موثری برای مطرح شدن برند شما در بین کاربران است.

معایب سایت شرکتی

صاحبان سایت‌های شرکتی به منظور ارتقای سایت خود باید از معایب این سایت‌ها هم مطلع باشند: به روز بودن اطلاعات موجود در این سایت‌ها بسیار مهم است. در صورتی که این اطلاعات قدیمی باشند، اعتماد کاربر را از دست خواهید داد. وب‌سایتی که دائما خراب شود و یا در دسترس نباشد، یک ضرر جدی برای تجارت شما محسوب می‌شود.با توجه به حضور مشاغل انبوه در فضای اینترنت، همواره رقبای قدرتمندی در بازار برای شما وجود دارد.چنانچه مشتری از کیفیت خدمات و یا محصولات شما ناراضی باشد، می‌تواند منجر به انتشار تبلیغات سوء و افت رتبه‌بندی شما در موتور جستجو شود.

امکانات سایت های فروشگاهی در مقابل امکانات سایت های شرکتی

تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی

سایت‌های فروشگاهی و شرکتی هریک به صورت مجزا دارای امکاناتی هستند که منجر به پیشرفت شغلی کاربران می‌شوند. از طرفی تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی در قابلیت‌ها و امکاناتی است که به کاربران عرضه می‌کند. از جمله امکانات سایت‌های شرکتی می‌توان به اختصاص بخشی از سایت به عنوان پیشینه‌ی شرکت اشاره کرد. به این ترتیب مخاطبان می‌توانند با نحوه‌ی تاسیس شرکت، مجموعه‌ی فعالیت‌ها از آغاز تاکنون و مسیر پیشرفت شرکت آشنا شوند.

ارائه مقالات و مراجع علمی و تحقیقاتی به سایت شما اعتبار می‌بخشد. این گزینه‌ها را می‌توان به سایت‌های فروشگاهی نیز اضافه نمود. اما با توجه به اینکه هدف سایت‌های فروشگاهی کسب درآمد و تبلیغات است، معمولا کمتر به آن توجه می‌شود.غالب سایت‌های شرکتی به امکاناتی نظیر فرم مالی برای مشارکت‌های مالی و حقوقی، مشاوره و فروش محصول نیاز دارند. درگاه بانکی با امنیت‌های لازم از دیگر امکاناتی است که برای سایت‌های شرکتی و فروشگاهی الزامی خواهد بود. افزودن گالری تصاویر به ویژه برای سایت‌های فروشگاهی بسیار مهم است. تصاویر و فیلم‌های با کیفیت از محصولات اعتماد کاربران را به خود جلب می‌کند.

تفاوت های دیگر سایت های فروشگاهی و شرکتی

عمده تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی در نوع کاربری آن است. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت سایت‌های شرکتی اهداف گسترده‌تری در مقایسه با سایت‌های فروشگاهی دارند. حفاظت از برند تجاری، تبلیغات، وسعت کسب‌وکار و حفظ ارتباط با رقبا و شرکای تجاری در نقاط مختلف دنیا بخشی از اهداف سایت شرکتی است. از این رو سایت‌های شرکتی نیازمند به روز رسانی‌های منظم هستند. در مقابل سایت‌های فروشگاهی با هدف عرضه‌ی محصولات و یا خدمات پایه‌گذاری می‌شوند. این سایت‌ها لزوما نیازی به بسیاری از امکاناتی که برای سایت شرکتی طراحی می‌شوند، ندارند. لازمه‌ی موفقیت سایت‌های فروشگاهی جلب اعتماد مشتری است؛ که این اعتماد با ارائه‌ی عالی خدمات پیش و پس از فروش و ارتباط با مشتری محقق می‌شود.

در خلاصه‌ی این مطلب باید به این موضوع اشاره نمود که اگرچه راه‌اندازی سایت‌های تجاری کم هزینه و ساده است، اما تاسیس هر سایت لزوما ضامن موفقیت کسب‌وکار شما نخواهد بود. آنچه در این بخش مهم‌تر است، چگونگی نگهداری سایت است. کیفیت محصولات و خدمات عرضه شده یک سوی پیشرفت شغلی است. بخش دیگر موفقیت کسب‌وکار شما به نحوه‌ی معرفی محصول یا خدمات، تبلیغات و امانت‌داری بستگی دارد. این اصول با تاسیس یک سایت و به روز نگهداشتن آن در طور فعالیت شغلی شما امکان پذیر خواهد شد.

اگر صاحب یک سایت فروشگاهی و یا شرکتی هستید، سعی کنید از ایده‌های خلاقانه‌ی برای ارتقای رتبه‌ی سایت استفاده کنید. توجه داشته باشید که این ایده‌ها نباید با قوانین موتورهای جستجوگر در تضاد باشد. چرا که در طولانی مدت منجر به وارد شدن خسارات جبران ناپذیری بر سایت و کسب‌وکار شما خواهد شد. استفاده از امکانات سایت‌ها برای معرفی کسب‌وکار خود به دنیای پیرامون روشی پربازده است که در طولانی مدت تاثیر خود را بروز خواهد داد. پس صبور باشید تا نتایج واقعی آن را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید