پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

ثبت نقشه سایت در گوگل

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

یکی از اصول سئو ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل است. زمانی که سایت یا فروشگاه اینترنتی شما راه اندازی شد باید نقشه آن را در سرچ کنسول ثبت کنید، تا گوگل صفحات شما را شناسایی کند و بعد از هربار بروز رسانی نیز آنها را مورد بررسی قرار دهد.

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت یا سایت مپ گوگل فایلی شامل صفحات مهم وب سایت شما است. با ثبت نقشه سایت، در واقع به گوگل اطلاع می دهید که چه صفحاتی برای شما اهمیت بیشتری دارد و به این ترتیب گوگل راحت تر و سریعتر آن صفحات را در اینترنت پیدا می کند.

بنابراین سرعت ایندکس سایت افزایش میابد. هر چقدر نقشه سایت شما کوچکتر باشد، ایندکس آن راحت تر و سریعتر خواهد بود؛ اما این دلیل نمی شود که محتوای سایت خود را برای کوتاه شدن نقشه سایت در آن قرار ندهید. تمامی صفحاتی که میخواهید به گوگل نشان ندهید را باید در یک فایل مشخص به گوگل اطلاع دهید.

تاثیر نقشه سایت در سئو

ممکن است برخی افراد تاکنون چیزی درباره نقشه سایت نشنیده باشند؛ به همین دلیل تصور می کنند نداشتن نقشه سایت باعث جریمه شدن آنها توسط گوگل می شود. در صورتی که ثبت نکردن نقشه سایت در گوگل، باعث جریمه شدن آنها از طرف گوگل و دیگر موتورهای جست و جو نمی شود. اما تهیه یک نقشه برای سایت خالی از لطف نیست!

فواید داشتن نقشه سایت را می توان کمک به خزنده های موتور جستجو برای درک بهتر صفحات یک سایت و در نهایت بهبود سئو سایت دانست. بنابراین استفاده از سایت مپ یک فعالیت غیر ضروری است. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که برای بهبود سئو سایت خود هر اقدامی را انجام می دهید، بشدت ساخت و معرفی نقشه سایت را پیشنهاد می کنیم.

قالب های نقشه سایت

Google از چندین قالب نقشه سایت پشتیبانی می کند که در اینجا شرح آنها داده شده است. گوگل انتظار دارد که پروتکل نقشه سایت استاندارد در همه قالب ها رعایت شده باشد. در حال حاضر این موتور جستجو از ویژگی <Priority> در نقشه سایت استفاده نمی کند.

تمام قالب ها یک نقشه سایت را به ۵۰ مگابایت (فشرده نشده) و ۵۰،۰۰۰ URL محدود می کنند. اگر فایل بزرگتری یا URL بیشتری دارید، باید از چند نقشه سایت استفاده کنید. می توانید به صورت اختیاری یک فایل فهرست نقشه سایت ایجاد کنید (فایلی که به لیستی از نقشه های سایت اشاره دارد) و فقط این فایل واحد را به گوگل ارسال کنید.

انواع قالب های نقشه سایت عبارتند از:

  •  XML
  • RSS, mRSS, and Atom 1.0
  • Text
  • Google Sites

ثبت نقشه سایت در گوگل

با توجه به اطلاعات ارائه شده در دستورالعمل های شرکت گوگل این موتور جستجو هر سری که سایت شما را کرال می کند، سایت مپ را بررسی نمی کند. نقشه سایت فقط یکبار وقتی که شما آن را ثبت می کنید توسط گوگل خزش می شود. پس اگر تغییری در نقشه سایت خود بوجود آوردید و می خواهید گوگل آن ها را بررسی کند باید این موتور جستجو را در جریان بگذارید و یک ping برای او بفرستید. برای آگاه کردن گوگل از تغییرات سایت، روش های متعددی وجود دارد که ما در زیر آن ها را برای شما ارائه خواهیم داد:

۱. نقشه سایت خود را با کمک گوگل وبمستر ثبت کرده و آن را برای خزش ربات های گوگل آماده کنید.

ثبت نقشه سایت در گوگل

۲. کد رو به رو را در فایل robot.txt خود کپی کنید: Sitemap: http://example.com/sitemap_location.xml (به جای example باید نام دامنه خود را وارد کنید.)

۳. با استفاده از خدمت ping به گوگل درخواست بدهید تا نقشه سایت شما را دوباره کرال کند. برای این کار یک درخواست HTTP GET به صورت زیر ارسال کنید:
http://www.google.com/ping?sitemap=<complete_url_of_sitemap>
مثل زیر آدرس خود را جایگزین کرده و سپس این درخواست را ارسال کنید.
http://www.google.com/ping?sitemap=https://poonehmedia.com/sitemap.xml

نکته مهم: با هر تغییر کوچکی از گوگل درخواست نکنید که سایت مپ شما را کرال کند.

 ۴. ساخت نقشه سایت با یواست سئو، شما می توانید با استفاده از این افزونه نقشه سایت خود را در سایت وردپرسی ثبت کرده و آن را به گوگل برای کرال بفرستید. البته افزونه های دیگری مانند Google XML Sitemaps نیز در وردپرس وجود دارند که ثبت نقشه سایت را برای شما آسان خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید