پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

دیجیتال مارکتینگ

با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و روند رو به رشد آن، بازاریابی هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بازاریابی همیشه برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروز، این بدان معناست که شما باید افراد را در جایی که در حال گذراندن وقت خود هستند هدف بگیرید؛ یعنی در اینترنت. بنابراین بازاریابی آفلاین دیگر به اندازه گذشته موثر واقع نمی‌شود و شما باید با رویکردی نو به سمت دیجیتال مارکتینگ بشتابید.

در این مقاله از پلتفرم حافظ  همراه ما باشید تا با هم به بررسی موضوع پر طرفدار دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت‌های بازاریابی می‌شود که از طریق بستری به نام اینترنت صورت می‌پذیرد. مشاغل از کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی خود استفاده می‌کنند.

یک دیجیتال مارکتر ممکن است بگوید که دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درونگرا مفاهیم یکسانی دارند، اما در اصل تفاوت‌های جزئی در این دو وجود دارد.

نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها چیست؟

بازاریابی سنتی معمولا به این صورت است که تبلیغات به صورت چاپی، ارتباط تلفنی با مشتریان یا به صورت فیزیکی و حضوری انجام می‌شود، اما نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال کاملا به صورت آنلاین و الکترونیکی رخ می‌دهد. این بدان معناست که شرکت‌ها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.

در تمام مراحل دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) آگاهی از برند حرف اول و آخر را می‌زند و یک اصل به شمار می‌آید. در دنیای آنلاین امروز، تمام کسب و کارها وب‌سایت دارند و داشتن وب‌سایت را از واجبات کسب و کار خود می‌دانند. حتی اگر وب‌سایت نداشته باشند، سعی می‌کنند تا در شبکه‌های اجتماعی یا دیگر کانال‌ها حضور پررنگی داشته باشند. محتوای دیجیتال و بازاریابی آن به قدری در میان کسب و کارها رایج است که اکنون مصرف کنندگان از کسب و کارها انتظار دارند تا یکی از ابزارها دیجیتال را در اختیار داشته باشند و بسیاری از کسب و کارها این ابزارها را راهی برای جلب اعتماد مشتری می‌دانند.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌ها بگوییم، به عنوان یک مالک کسب و کار برای اینکه در بازار و در میان رقبا بتوانید خود را برجسته‌تر کنید، باید در پروسه استخدام خود به افراد ماهر در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دهید و از ترفندها و علم دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کنید.

با اینکه بازاریابی دیجیتال روش‌ها و استراتژی‌های بسیاری برای انجام پیش روی شما قرار داده است، اما با این حال می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و سراغ روش‌های نوین و همچنین مواردی بروید که باقی کسب و کارها از آن نتیجه گرفتند. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید از ابزارهایی مانند داشبورد تجزیه و تحلیل برای نظارت بر موفقیت و بازگشت سرمایه در کمپین‌های خود استفاده کنید و بیشتر از آنچه می‌توانید با یک محتوای تبلیغاتی سنتی – مانند بیلبورد یا تبلیغ چاپی به دست آورید، بهره ببرید.

دیجیتال مارکتینگ

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

بازاریابی سنتی به تبلیغاتی شامل آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه‌ها و غیره می‌پردازد. در این روش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار گران و گزاف هستند و چون نمی‌توان جامعه خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینه‌ها هدر می‌روند. اندازه‌گیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عایدتان می‌شود بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست.

در مقابل بازاریابی دیجیتال روشی مدرن است که در آن محصولات و خدمات‌تان را با روش‌هایی مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… تبلیغ می‌کنید. در این نوع بازاریابی هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدف‌گیری مشخص مشتری، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است. همچنین اندازه‌گیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که کدام استراتژی برای کسب‌و‌کارتان مناسب‌تر است؟ در پاسخ باید بگوییم که باید هدف شما به طور واضح از فرآیند بازاریابی‌تان مشخص باشد.

اگر می‌خواهید به گروه خاصی از افراد در هر کجا که هستند، دسترسی پیدا کنید و درعین‌حال هزینه‌ها را پایین نگه‌دارید، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود. انجام این کار همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بلافاصله اطلاعات ارزشمندی را در مورد مخاطبان خود جمع‌آوری کنید تا بتوانید کمپین‌های بازاریابی موثر‌تری ایجاد کنید.

بااین‌حال، هنوز هم جایی برای بازاریابی سنتی وجود دارد. اگر می‌خواهید به مخاطبان مسن‌تر یا مخاطبان محلی دسترسی پیدا کنید، روش‌های بازاریابی سنتی ممکن است سازنده‌تر و بهتر از روش‌های بازاریابی دیجیتال باشند. اگرچه ممکن است این روش‌ها «قدیمی» به نظر برسند؛ اما دلیل اینکه هنوز هم این نوع تبلیغات را در اطراف خود می‌بینید این است که برای بعضی از کسب‌و‌کارها خوب جواب می‌دهند و کارآمد عمل می‌کنند.

وقتی می‌خواهید بدانید کدام استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است، ابتدا مخاطبان خود را در نظر بگیرید؛ ببینید چه علایقی را دنبال می‌کنند و اطلاعات خود را برای تصمیم‌گیری از کجا کسب می‌کنند.

اینکه بخواهیم از بین بازاریابی سنتی و دیجیتال، لزوماً یکی را برتر و بهتر معرفی کنیم کار درستی نیست؛ زیرا هر کدام برای اهداف و مخاطبان متفاوتی می‌توانند مناسب باشند.

اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ

اگر برایتان سوال است که چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید:

  • در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد
  • باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد می‌شود
  • به شما در محبوب شدن برندتان کمک می‌کند
  • به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشم‌اندازهای کسب‌و‌کار کمک می‌کند
  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را به وجود می‌آورد
  • دارای فرصت‌های شغلی گسترده و پویا است
  • به دیده شدن شما در SERP موتور جستجو کمک می‌کند

این نکات مزایای قابل توجه بازاریابی دیجیتال در کسب و‌ کار هستند. در ادامه ۱۰ دلیل اهمیت بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم:

۱. نرخ رو به رشد بازارهای دیجیتال

بازاریابی آنلاین یک فناوری در حال تحول با سرعت بالا بوده و فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را به وجود آورده است. از دهه ۱۹۹۰ تا به امروز، بازاریابی دیجیتال نیمی از وضعیت معیشت و روند فناوری را به خود اختصاص داده است.

۲. فرصت‌های شغلی متنوع

بازار کار دیجیتال مارکتینگ گزینه‌های شغلی متنوعی را برای افراد ایجاد می‌کند به نحوی که می‌توان حتی از خانه هم به صورت دورکاری در این حوزه فعالیت کرده و درآمد قابل توجهی کسب کرد. با گسترش و توسعه روز‌ به‌ روز فناوری، شاهد آگهی‌های استخدام بیشتری در این حوزه هستیم.

دیجیتال مارکتینگ

۳. راهی آسان برای شروع یک کسب و‌ کار خلاقانه

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و حتی با ایجاد وبلاگ می‌توانید به راحتی کسب و‌ کار خود را شروع کنید. سپس می‌توانید با تدوین یک استراتژی مناسب، بهترین کانال بازاریابی را برای دسترسی به مخاطبان هدف خود مشخص کرده و فعالیتتان را آغاز کنید.

۴. پیشرفت آسان در قیف فروش دیجیتال

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب می‌توانند برای وب‌سایت شما ترافیک قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کرده و حتی محصولات با خدماتتان را تبلیغ کنند. با استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.

۵. جذب آسان مخاطب در بسترهای اینترنتی

هنگامی که تمرکز کسب و‌ کار خود را روی دیجیتال مارکتینگ می‌گذارید، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. بلکه باید به کمک این روش مخاطبان بسیاری را به برند خود جذب کنید. برای مثال بازاریابی دیجیتال در ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نقش اساسی دارد.

۶. شکاف مهارت‌های دیجیتال

بازارهای دیجیتال به دلیل رو به رشد بودن، دارای فرصت‌های شغلی بسیاری هستند و به همین دلیل تقاضای زیادی برای افرادی که مهارت دیجیتالی دارند، وجود دارد. حتی اگر یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه نیستید، باز هم می‌توانید با استمرار فعالیت و تجربه جایگاه خود را در این حوزه پیدا کنید. هر چند همین بازار نو و رو به رشد باعث شده تا با شکاف مهارت‌های دیجیتال مواجه شویم.

شکاف مهارت در واقع به تفاوت بین مهارت‌های مورد نیاز برای انجام کار و مهارت‌هایی که یک فرد دارد، گفته می‌شود. در نتیجه افرادی که با شکاف مهارت استخدام می‌شوند، توانایی لازم را برای انجام کارها ندارند و به همین دلیل حضور نیروهای متخصص بسیار ضروری است.

۷. تطبیق پذیری

پس از تسلط بر مهارت‌های برتر برای نقش بازاریاب دیجیتال، با مهارت‌های دیگری هم آشنا خواهید شد. اگر در یک حوزه تخصص دارید، برای تغییر جایگاهتان لازم است تا کمی تلاش کنید و سپس وارد شاخه‌های دیگر آن شوید. شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که می‌خواهید کار کنید و با ارتقای مهارت‌های قبلی، مهارت‌های جدیدی هم یاد بگیرید. در این زمینه، گزینه‌های بسیار زیادی در کنار فرصت‌های یادگیری وجود دارد و در نتیجه می‌توانید از مهارت‌های خود بهترین استفاده را کنید.

۸. تحول در بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یکی از زمینه‌هایی است که همیشه در آن نکات جدیدی برای یادگیری پیدا خواهید کرد. این منابع به شما امکان خلاقیت در برنامه‌های بازاریابی‌تان را می‌دهد. با توجه به اینکه در موسسات بازاریابی، افراد با پیشینه‌های مختلف و استراتژی‌های گوناگون کار می‌کنند، می‌توانید از آن‌ها اطلاعات متنوعی کسب کنید. همچنین خواندن بهترین کتاب‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند باعث پیشرفت شما در این زمینه شود.

۹. پشت سر گذاشتن رقیبان

تطبیق بازاریابی آنلاین با سازمان شما یک ضرورت است و به شما امکان می‌دهد تا شرکت و چشم‌اندازتان را بشناسید. حتی اگر شما محتوا و وب‌سایت عالی داشته باشید، باز هم ممکن است به دلیل مطلع نبودن از روند فعلی بازار، نتیجه مطلوبی نگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید