پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

سئو منفی چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

سئو منفی چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟

سئو منفی یا Negative Seo یکی از موضوعات بحث برانگیز و مهم در دنیای وب است که تحت عنوان سئوی سیاه نیز شناخته می‌شود. سئو منفی به مجموعه اقدامات و روش‌های غیر اخلاقی اشاره دارد که توسط رقبا به منظور تخریب رتبه یک وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می‌شوند. اقداماتی همچون لینک سازی‌های مخرب، هک کردن، کپی و یا انتشار محتواهای انحصاری یک وب سایت، ساخت پروفایل‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی و یا از بین بردن بک لینک‌ها از جمله رایج‌ترین روش‌ های سئو منفی هستند که در جهت نابودی جایگاه یک وب سایت در صفحه نتایج جستجوگرها انجام می‌شوند. بنابراین سئو منفی یک خطر و تهدید جدی برای وب سایت های معتبر محسوب می‌شود که عدم توجه به آن می‌تواند تاثیرات مخربی بر جایگاه و اعتبار آنها داشته باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم به پاسخ به سوال سئو منفی چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟ بپردازیم.برای اطلاع از خدمات سئو حافظ پلتفرم روی لینک کلیک فرمایید.

سئو منفی چیست؟

سئو منفی چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟سئو منفی یا سئو سیاه به تاکتیک‌ها و استراتژی‌های غیر اخلاقی اشاره دارد که توسط رقبا و با هدف از بین بردن رتبه و جایگاه یک وب سایت و کاهش میزان ترافیک طبیعی آن انجام می‌شوند. پیاده سازی تکنیک‌های سئوی منفی موجب نابودی یک وب سایت می‌شود و رتبه آن را در صفحه نتایج موتورهای جستجو به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. زمانی که یک وب سایت با بکارگیری قواعد و قوانین انواع مختلف سئو، رتبه مطلوب و قابل قبولی در نتایج جستجو بدست می‌آورد معمولا توجه رقبای زیادی را به خود جلب می‌کند.

سئو منفی چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟

مسلما تمامی وب سایت‌ها، فعالیت رقبای خود را تحت نظر دارند و عملکرد آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند.اما مشکل اصلی زمانی به وجود می‌آید که رقبا به عرصه رقابت ناجوانمردانه و غیر حرفه‌ای پا می‌گذارند و تصمیم می‌گیرند به جای بهبود عملکرد خود، وب سایت رقیب را نابود کنند. استفاده از روش های سئو منفی و پیاده سازی آنها در یک سایت به سرعت توسط ربات‌های موتور جستجو شناسایی شده و موجب افت ناگهانی جایگاه و از دست رفتن اعتبار آن صفحه خواهد شد. در فرآیند انجام سئو منفی رقیب ابتدا سعی می‌کند تا با لینک‌ها و اسپم‌های مخرب، شما را از عرصه رقابت نمایش در صفحات نتایج موتورهای جستجو کنار بزند و سپس با بکارگیری روش‌های دیگر، سایت‌تان را به طور کلی زمین بزند.

سئو منفی چه تاثیری بر یک وب سایت خواهد داشت؟

سئو منفی چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟همانطور که اشاره کردیم مهم‌ترین پیامد پیاده سازی سئو منفی در یک وب سایت، از دست دادن اعتبار و جایگاه آن صفحه و سپس حذف سایت از صفحه اول نتایج جستجوگر است. متاسفانه ربات‌های موتور جستجوی گوگل پیش از شما متوجه پیاده سازی سئوی منفی در صفحه‌تان می‌شوند و اقدام به حذف شما از نتایج جستجو خواهند کرد. علت اصلی این حذف و تنزل رتبه این است که ربات‌ها فکر می‌کنند که خود شما جهت بهبود جایگاهتان اقدام به استفاده از لینک‌های اسپم کرده‌اید و به عنوان تنبیه، صفحه را از نتایج جستجو حذف کرده و آن را به عنوان یک وب سایت جعلی و متخلف در نظر می‌گیرد. اکنون شما می‌مانید و یک وب سایت بی اعتبار که برای بالا آمدن آن در صفحه نتایج جستجو، زمان و هزینه زیادی صرف کرده‌اید.

سئو منفی چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟«کسب رتبه مطلوب در موتورهای جستجو» و «افزایش میزان بازدید روزانه» دو هدف اصلی یک وب سایت هستند که دستیابی به آنها فرآیندی بلند مدت و زمان بر است. اما سئو منفی یک شبه می‌تواند این دو موفقیت مهمی که یک وب سایت برای دستیابی به آنها تلاش بسیاری کرده است را به نابودی بکشاند. خوشبختانه روش‌های بسیاری برای پیشگیری از پیاده سازی سئو منفی در یک وب سایت وجود دارند که با آگاهی از آنها می‌توانید سایت خود را از این خطر جدی محفوظ نگه دارید. اما چطور و چگونه؟

روش‌ های سئو منفی و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آنها

لینک سازی در وب سایت

لینک سازی یا مزرعه لینک (Link Farming) یکی از روش‌های رایج و البته ساده جهت پیاده سازی سئو منفی در یک وب سایت است که رقیب در آن شروع به دادن لینک‌های اسپم و غیر مرتبط به وب سایت شما می‌کند. مزرعه لینک به گروهی از وب سایت‌های مشابه و به هم پیوسته اشاره دارد که هدف آنها ارائه لینک‌های متعدد به یک وب سایت جهت بهبود رتبه آن در موتور جستجوی گوگل است. در گذشته صاحبان وب سایت از این ترفند جهت بهبود رتبه صفحه خود استفاده می‌کردند.

با این حال در سال ۲۰۱۲ الگوریتم پنگوئن گوگل (Google’s Penguin algorithm) این وب سایت‌ها را جریمه کرد و این اقدام، پایان استفاده از ترفند مزرعه لینک در دنیای وب بود.اما مهاجمان همچنان از این تکنیک جهت ارسال لینک‌های اسپم و مخرب به یک وب سایت استفاده می‌کنند؛ یعنی از سایت شما به صدها وب سایت نامعتبر و غیر مرتبط لینک‌ می‌دهند. گوگل نیز به سرعت متوجه این لینک سازی می‌شود و این امر منجر به سقوط ناگهانی رتبه یک وب سایت در صفحه نتایج جستجو خواهد شد.

روش مقابله: برای پاکسازی صفحه خود از لینک‌های اسپم و مخرب می‌توانید از ابزار سمراش (SEMrush) کمک بگیرید تا بتوانید لینک‌های اسپم و نامعتبری که میزان Spam Score آنها بالا است را در وب سایت خود شناسایی کنید و آنها را به لیست Disavow (رد کردن) اضافه نمایید. سپس باید این لیست را از طریق کنسول جستجو در اختیار گوگل قرار دهید تا وب ساست شما را از این لینک‌های غیر مرتبط پاکسازی کند. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا حملات لینک سازی اسپم را خنثی کرده و رتبه بندی کلمات کلیدی وب سایت خود را حفظ نمایید.

هک کردن وب سایت و حملات بدافزارها

هک کردن وب سایت و حملات برافزارها از دیگر روش های سئو منفی جهت تضعیف جایگاه و رتبه یک وب سایت محسوب می‌شوند که تاثیرات نامطلوبی بر صفحه شما خواهند داشت. زمانی که رقبا وب سایت شما را هک می‌کنند، کنترل کامل آن را در دست می‌گیرند و با ایجاد تغییراتی در محتوا و یا ریدایرکت کردن (تغییر آدرس وب سایت)، ارزش و اعتبار آن را از بین می‌برند. برخی از اقداماتی که رقبا در زمان هک کردن یک وب سایت انجام می‌دهند شامل:افزودن محتواهای بی کیفیت، غیر مرتبط و فاقد اعتبار به وب سایت،جایگزین کردن محتواهای شما با محتواهای کپی شده از منابع دیگر،افزودن یا جایگزین کردن برخی لینک‌ها جهت انتقال کاربر به وب سایت خود یا وب سایت‌های غیراخلاقی (لینک سازی‌های مخرب)،از بین بردن لینک‌های مفید و تصاویر موجود در وب سایت،پنهان کردن تغییرات محتوایی در HTML که مدیران وب تنها از طریق چک کردن کدها، متوجه این موضوع می‌شوند.بنابراین هک شدن یک وب به معنای نابودی کامل آن است و هکرها با در اختیار داشتن اطلاعات شما می‌توانند اعتبار آن را به طور کامل از بین ببرند.

روش مقابله: برای جلوگیری از هک شدن وب سایت خود توسط هکرها باید سعی کنید امنیت صفحه خود را با ایجاد رمزهای عبور دشوار بالا ببرید و آن را به صورت مداوم تحت نظر داشته باشید. زمانی که عملکرد وب سایت خود را به صورت منظم بررسی نمایید، خیلی سریع می‌توانید متوجه تغییرات شوید و آنها را پیگیری کنید. ابزارAlexa’s SEO Audit به شما کمک می‌کند تا عملکرد وب سایت خود را تحت نظر داشته باشید و خیلی سریع از تغییرات ناگهانی مطلع شوید. این ابزار مشکلات و مسائل فنی یک سایت را بررسی می‌کند و با ارائه راهکارهای مختلف به شما کمک می‌کند تا آنها را برطرف سازید. بخش Alexa’s Site Overview نیز به شما کمک می‌کند تا میزان بازدید از سایت خود را بررسی نمایید.

کپی و انتشار محتواهای اختصاصی شما

کپی محتواهای یک وب سایت و انتشار آن از دیگر روش‌های رایج پیاده سازی سئو منفی توسط رقبا است که آسیب جدی به رتبه بندی وب سایت شما وارد می‌کند. رقیب در این روش محتوای شما را کپی کرده و آن را در وب سایت خود و یا چندین وب سایت دیگر منتشر می‌کند و شما را به سرقت و کپی محتوا از سایت‌های دیگر محکوم می‌نماید. اگرچه گوگل در تشخیص محتوای اصلی و محتوای کپی شده به صورت حرفه‌ای عمل می‌کند اما گاهی اوقات مطاب کپی شده، سریع‌تر از مطلب اصلی توسط گوگل ایندکس می‌شوند که در این صورت وب سایت شما به جای وب سایت رقیب مجازات خواهد شد.

روش مقابله: ابزارهای بسیاری وجود دارند که به شناسایی محتواها و مطالب کپی شده در وب کمک می‌کنند که Copyspace یکی از آنها است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا محتواهای کپی شده از سایت خودتان را پیدا کرده و آنها را از طریق copyright infringement form به گوگل گزارش دهید. Quetext نیز یکی دیگر ابزارهای کاربردی است که با وارد کردن محتوای خود در آن می‌توانید وب سایت‌هایی که آن را کپی کرده‌اند را شناسایی کنید.

استفاده از ترفند پوگو استیکینگ (Pogo Sticking)

پوگو استیکینگ زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر بر روی یک صفحه در نتایج جستجو کلیک می‌کند اما مطلبی که به دنبال آن است را پیدا نمی‌کند و خیلی سریع صفحه را ترک می‌کند. این امر معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر عبارتی را در گوگل سرچ کرده اما با صفحه‌ای غیر مرتبط مواجه می‌شود. گوگل نسبت به پوگو استیکینگ بسیار حساس است و خروج سریع کاربر از یک وب سایت، موجب افت رتبه آن را در صفحه نتایج جستجو خواهد شد. رقبا معمولا از این ترفند جهت تخریب جایگاه شما در صفحه نتایج گوگل استفاده می‌کنند تا نرخ بروز پوگو استیکینگ در وب سایت‌تان را افزایش دهند.مهاجمان از ربات‌های مخصوصی جهت پیدا کردن کلمات کلیدی وب سایت‌تان استفاده می‌کنند و سپس بر روی صفحه شما کلیک کرده و به سرعت از آن خارج می‌شوند. انجام این کار نمونه بارزی از پوگو استیکینگ است که تاثیر منفی بر رتبه و ترافیک وب سایت شما خواهد داشت.

روش مقابله: برای پیشگیری و مقابله با پیاده سازی پوگو استیکینگ در وب سایت خود باید صفحات مهم وب سایت که توسط گوگل رتبه بندی شده‌اند را به دقت مورد بررسی قرار دهید. برای انجام این کار می‌توانید از Google Analytics استفاده نمایید و مراحل زیر را طی کنید:Google Analytics -> Site Content -> Landing Pagesسپس با انتخاب گزینه «Bounce Rate»(نرخ پرش) می‌توانید رفتارها و فعالیت‌های غیرمعمولی صفحات خود را مشاهده کرده و نسبت به خنثی کردن آن اقدام نمایید. البته برای پیشگیری از انجام پوگو استیکینگ در وب سایت خود می‌توانید از روش‌هایی همچون افزودن لینک‌های داخلی متعدد، استفاده از جدول محتوایی، آپدیت مطالب قدیمی، قرار دادن بخش سوالات متداول و فونت‌های بزرگ جهت جلب توجه کاربر استفاده کنید تا در هنگام مواجه با مطالب غیر مرتبط، سریعا صفحه شما را ترک نکند و از بخش‌های دیگر بازدید نماید.

حملات DDoS

حملات DDoS یا (Distributed Denial of Service) نیز یکی دیگر از تاکتیک‌های اِعمال سئو منفی در یک صفحه است که در آن حجم زیادی از ترافیک توسط مهاجم به وب سایت شما ارسال می‌شود. با انجام این کار سرور وب سایت دچار مشکل شده و قادر به پاسخگویی به حجم بالایی از درخواست کاربران نخواهد بود و در نتیجه وب سایت شما غیر قابل استفاده می‌شود. در این صورت سرعت صفحه به شدت پایین می‌آید و کاربران باید زمان زیادی برای گشت و گذار در صفحات وب شما صرف کنند و در برخی مواقع نیز صفحه شما حتی بارگذاری هم نمی‌شود. از همه مهم‌تر آنکه خزنده‌های موتور جستجو قادر به پیدا کردن (Crawl) صفحات سایت شما نخواهند بود که این امر بر میزان نرخ Crawl صفحه شما تاثیرات منفی خواهد داشت و گوگل نیز صفحات شما را ایندکس نخواهد کرد.

روش مقابله: سرعت وب سایت خود را به طور مرتب چک کنید و توجه ویژه‌ای به معیارهای PageSpeed Insights همچون FCP و یا FID و سرعت ایندکس صفحات مهم وب سایت خود داشته باشید. اگر متوجه شدید که سرعت وب سایت شما بدون اعمال هیچگونه تغییری در کدها به طور ناگهانی کاهش پیدا کرده است باید سریعا گزارش لاگ سرور خود را بررسی کنید. فایل‌های Log به شما کمک می‌کنند تا منابع دقیق ایجاد ترافیک اضافه در وب سایت خود راشناسایی کرده و آنها را از فایل‌های robots.txt مسدود نمایید.

حذف بک لینک های مفید و موثر وب سایت

سئو منفی چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟

یکی دیگر از روش‌های مخفیانه رقبا جهت پیاده سازی سئو منفی در یک وب سایت اقدام به حذف بهترین بک لینک‌های (Backlink) آن است که اثرات منفی بر جایگاه سایت شما در صفحات جستجو خواهد داشت. همانطور که می‌دانید Backlink در واقع لینک‌های ورودی به وب سایت شما محسوب می‌شوند؛ یعنی سایت‌های معتبر آدرس صفحه شما در صفحه خود قرار داده و کاربر را به بازدید از وب سایت شما هدایت می‌کند. بک لینک سازی در تعیین رتبه و جایگاه یک وب سایت توسط ربات‌های موتور جستجوی گوگل تاثیر بسزایی دارد و به همین جهت وب سایت‌های بسیاری از این روش جهت بهبود رتبه صفحه خود در نتایج جستجو استفاده می‌کنند.

رقبا نیز این موفقیت بزرگ شما را نشانه گرفته و در فرآیند پیاده سازی سئوی منفی در سایت شما اقدام به حذف بهترین بک لینک‌هایتان می‌کنند تا رتبه شما در گوگل به صورت ناگهانی افت کند. رقیب در این روش، خودش را به جای شما معرفی کرده و با وب سایت‌های معتبری که به شما بک لینک داده‌اند وارد صحبت شده و از آنها می‌خواهد که بک لینک صفحه‌تان را به طور کلی حذف نمایند.روش مقابله: برای جلوگیری از انجام این ترفند از سوی رقبا باید همیشه بک لینک‌های خود را چک کرده و آنها را تحت نظر داشته باشید. برای انجام این کار می‌توانید از ابزار monitorbacklinks.com استفاده نمایید و بک لینک‌های مهم خود را در آن برچسب بزنید. این ابزار در صورت حذف بک لینک‌های برچسب خورده سریعا به شما اطلاع می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید