پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

سایت تک صفحه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

سایت تک صفحه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

طراحی سایت تک صفحه ای (One page website یا Single page) به دلیل سهولت در طراحی و عدم نیاز به صرف زمان و هزینه گزاف به عنوان یکی از پرطرفدارترین روش‌های طراحی سایت شناخته می‌شود. اما سایت تک صفحه ای یا سایت یک صفحه ای چیست و چه تفاوتی با سایت چند صفحه ای دارد؟ وب سایت‌های تک صفحه‌ای همانطور که از نام آنها پیداست تنها از یک صفحه تشکیل می‌شوند و دارای صفحات مازاد و جداگانه‌ای همچون «درباره ما»، «ارتباط با ما» و یا «دسته بندی» نیستند. طراحی سایت تک صفحه ای بسیار ساده‌تر و آسان‌تر از وب سایت‌های کامل و چند صفحه‌ای است؛ از این رو اکثر کسب و کارهای نوپا امروزی به منظور معرفی خود به مخاطبان هدف اقدام به طراحی سایت یک صفحه ای می‌کنند. در ادامه این به سوال سایت تک صفحه ای چیست و چه کاربردی دارد؟ پاسخ خواهیم داد. و شما را با اصول طراحی سایت تک صفحه ای نیز آشنا خواهیم کرد. با حافظ پلتفرم همراه باشید.

وب سایت تک صفحه ای چیست؟

سایت تک صفحه ای چیست و چه کاربردی دارد؟سایت تک صفحه ای یا مینی سایت به وب سایت‌هایی اشاره دارد که تنها از یک صفحه HTML تشکیل می‌شوند و برخلاف سایت‌های چند صفحه‌ای دارای لینک‌های داخلی اضافه به صفحات دیگر همچون خدمات، مقالات، ارتباط با ما و غیره نیستند. تمامی محتواهای سایت تک صفحه ای در یک صفحه بارگذاری می‌شوند و کاربران با اسکرول کردن این صفحه می‌توانند به تمامی محتویات آن دسترسی پیدا کرده و اطلاعات موردنیاز خود را دریافت نمایند.هدف اصلی طراحی سایت یک صفحه ای حذف بخش‌های غیرضروری در بخش رابط کاربری سایت و ارائه اطلاعات مفید به کاربران است. در نتیجه توجه بازدیدکنندگان تنها به محتواهای مهم سایت معطوف شده و محتواها و صفحات دیگر موجب سردرگمی یا حواس پرتی آنان نخواهند شد. به همین دلیل است که برای طراحی صفحات فرود (Landing Page)، معرفی کسب و کارها و یا محصولات از سایت تک صفحه ای استفاده می‌شود.

تفاوت طراحی سایت تک صفحه ای با چند صفحه ای

سایت تک صفحه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

بعد از پاسخ به سوال سایت تک صفحه ای چیست و چه کاربردی دارد؟ به تفاوت سایت تک صفحه ای با چند صفحه ای باید بپردازیم.به طور کلی برای طراحی سایت دو روش وجود دارد: ۱) طراحی سایت چند صفحه‌ای ۲) طراحی سایت تک صفحه ایسوالی که اکنو ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که تفاوت طراحی سایت تک صفحه ای با چند صفحه ای چیست؟ سایت چند صفحه ای همانطور که از نام آن پیداست از صفحات و بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود و دارای منو (Menu) است. برخلاف وب سایت‌های تک صفحه‌ای تنها روش بازدید از صفحات مختلف وب سایت‌های چند صفحه‌ای، کلیک بر روی لینک‌های قرار داده شده در منوی سایت است. از این رو برای طراحی وب سایت‌های فروشگاهی از روش طراحی سایت چند صفحه ای استفاده می‌شود.

اما این نوع وب سایت‌ها به دلیل حجم بالای اطلاعات بارگذاری شده در آنها معمولا سرعت بارگذاری پایین‌تری نسبت به سایت‌های تک صفحه‌ای دارند و اصول سئو نیز باید با دقت و حساسیت بیشتری در آنها اجرا شود.با این حال می‌توانیم تفاوت طراحی سایت تک صفحه ای با چند صفحه ای را در موارد زیر خلاصه کنیم:حجم محتوای موجود در سایت چند صفحه ای بسیار بالاتر از سایت تک صفحه ای است.سایت‌های چند صفحه‌ای نسبت به مینی سایت‌ها دارای سطوح مختلفی از رابط کاربری هستند.ساختار و سئو سایت چند صفحه‌ای بسیار پیچیده‌تر از سایت‌ تک صفحه ای است.وب سایت‌های چند صفحه ای کامل‌تر و مهم‌تر از سایت‌های تک صفحه ای هستند.

چه زمانی از مینی سایت استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، طراحی سایت تک صفحه ای در حال حاضر به یکی از روش‌های متداول و پرطرفدار طراحی سایت تبدیل شده است. با این وجود تمامی وب سایت‌ها نمی‌توانند به صورت یک صفحه‌ای طراحی شوند و وجود صفحات مختلف در آنها الزامی است. اما چه زمانی از مینی سایت استفاده کنیم تا بتوانیم تمام توجه کاربران را به محتوای سایت خود جلب نماییم؟ سایت تک صفحه ای معمولا در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

برگزاری رویدادهای مهم

طراحی سایت تک صفحه ای گزینه مناسبی برای اطلاع رسانی از برگزاری یک رویداد همچون کنفرانس است که می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به آن را در یک صفحه قرار دهد. اطلاعاتی همچون موضوع گردهمایی، زمان و مکان برگزاری، شرایط و نحوه ثبت نام، حضور مهمانان ویژه، سوالات پرتکرار و غیره همگی در یک صفحه قرار می‌گیرند و اطلاعات کاملی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

معرفی محصول

طراحی سایت تک صفحه ای برای معرفی محصولات به ویژه محصولات جدید نیز رویکردی رایج است که توسط اکثر کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با طراحی وب سایت یک صفحه‌ای می‌توانید تمامی ویژگی‌های محصول جدید خود را با شرح جزئیات و درج تصاویر مختلف از آن به کاربران معرفی کرده و یا حتی از آن به عنوان بروشور آنلاین نیز استفاده کنید. از آنجایی که سرعت بارگذاری وب سایت‌های تک صفحه‌ای بالا است، تمامی اطلاعات موردنیاز خیلی سریع در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت و در انتهای آن نیز می‌توانید دکمه CTA (دعوت به عمل) جهت خرید محصول را قرار دهید.تحقیقات انجام شده نیز نشان می‌دهند که طراحی سایت یک صفحه ای جهت معرفی محصول موجب افزایش نرخ تبدیل و در نهایت میزان فروش خواهد شد. از طرف دیگر نیز طراحی مینی سایت به دلیل سازگاری و نمایش عالی در موبایل موجب ایجاد تجربه کاربری مطلوب برای بازدیدکنندگان می‌شود و این موضوع نیز تاثیر چشمگیری بر افزایش میزان بازدهی سایت خواهد داشت.

لندینگ پیج

سایت تک صفحه ای برای طراحی لندینگ پیج یا صفحات فرود نیز بسیار مناسب است. لندینگ پیج یا صفحه فرود یک صفحه مستقل است که به طور ویژه برای تبلیغات و یا کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی طراحی و ساخته می‌شود. در واقع کاربران پیش از ورود به وب سایت اصلی و انجام خرید، وارد لندینگ پیج شما خواهند شد؛ بنابراین باید آن را طوری طراحی کنید که نسبت به بازدید از سایت و یا خرید ترغیب شوند.

کمپین‌ های تبلیغاتی

طراحی سایت تک صفحه ای برای راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی نیز گزینه برای مناسبی است و می‌تواند تمام آنچه که می‌خواهید را به مخاطبان انتقال دهد. از آنجایی که صفحات مربوط به معرفی کمپین‌های تبلیغاتی در یک بازه زمانی مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرند، طراحی یک صفحه مجزا همچون سایت یک صفحه ای برای آنها بسیار ساده‌تر، کم هزینه‌تر و البته پربازده‌تر خواهد بود.بنابراین طراحی مینی سایت برای ساخت رزومه کاری، معرفی کسب و کارهای کوچک و تبلیغات گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود که کارایی و بازدهی آن مانند سایت‌های چند صفحه ای است.

مزایا و معایب سایت تک صفحه ای

بهد از پاسخ به سوال سایت تک صفحه ای چیست و چه کاربردی دارد؟ باید به مزایا و معایب سایت تک صفحه ای بپردازیم،ساخت سایت تک صفحه ای دارای مزایا و معایب خاصی است که پیش از اقدام به طراحی باید از آنها مطلع باشید. برخی از مهم‌ترین مزایای سایت تک صفحه ای شامل:سرعت بارگذاری بالا به دلیل کم حجم بودن محتواها،رابط کاربری ساده و آسان،قابلیت نرخ تبدیل بالا،قدرت تاثیرگذاری بالا بر مخاطب،سادگی ویرایش و اعمال تغییر در سایت،بهبود تجربه کاربری و افزایش میزان رضایت بازدیدکنندگان،هزینه طراحی پایین،نگهداری راحت به دلیل تک صفحه ای بودن سایت.

مسلما طراحی مینی سایت علاوه بر مزایای قابل توجهی که ارائه می‌دهد دارای برخی معایب نیز هست که پیش از اقدام به طراحی باید به آنها توجه داشته باشید. مهم‌ترین معایب سایت تک صفحه ای شامل:عدم امکان پیاده سازی حرفه‌ای اصول سئو در سایت،کسب رتبه پایین در گوگل،کلی بودن محتواها و عدم امکان شرح جزئیات،نامناسب برای برندسازی.بنابراین اگر می‌خواهید کسب و کار خود را گسترش دهید و رتبه خوبی در گوگل بدست آورید، طراحی سایت تک صفحه‌ای گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. طراحی مینی سایت برای کسب و کارهای کوچک و تبلیغات موقتی که کسب رتبه در گوگل و سئو در آنها اهمیتی ندارد، اقدام هوشمندانه‌ای است که می‌تواند نیاز شما را برآورده سازد.

سئو سایت های تک صفحه ای

پیاده سازی سئو در سایت یک صفحه ای در مقایسه با سایت‌ چند صفحه‌ای کمی چالش برانگیز و البته زمان بر است. از آنجایی که این گونه وب سایت‌ها تنها دارای یک صفحه هستند و حجم محتوا در آنها نیز پایین است، باید سرعت بارگذاری بالایی داشته باشند؛ بنابراین بهینه سازی و سرعت بالای سایت تک صفحه ای مهم‌ترین فاکتور سئو در آن است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. از طرفی دیگر نیز به دلیل کم حجم بودن محتوای سایت تکه صفحه ای برای انتخاب کلمات کلیدی دارای محدودیت هستید و نمی‌توانید از طریق استفاده از کلمات کلیدی به سرعت در گوگل رتبه کسب کنید.

اما برای سئو محتوای سایت تک صفحه ای خود باید چندین کلمه کلیدی با حجم بالای جستجو را پیدا کرده و به هر کلمه نیز یک بخش و یک شناسه اختصاص دهید. به عنوان مثال برای کلمه کلیدی «سئو سایت» باید شناسه آن را به صورت «سئو-سایت» ایجاد کنید تا بتواند ایفاگر نقش پیوند یکتا سایت شما باشد. به روزرسانی مداوم محتواهای سایت نیز یکی دیگر از نکات مهم سئو سایت های تک صفحه ای است که به گوگل کمک می‌کند تا محتواهای آن را آنالیز و رتبه بندی کند.

اصول طراحی سایت تک صفحه ای

طراحی ساده و مینیمال

طراحی ساده یکی از مهم‌ترین اصول طراحی سایت یک صفحه ای است که به شما کمک می‌کند پیام اصلی خود را به صورت مستقیم و بدون هیچگونه ابهامی به بازدیدکنندگان انتقال دهید. زمانی که کاربران از وب سایت شما بازدید می‌کنند باید بتوانند به سرعت و بدون اتلاف وقت، اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنند. وب سایت تک صفحه ای باید در کمال سادگی و به دور از هرگونه پچیدگی طراحی شود. بنابراین از بکاربردن عناصر و اطلاعات غیرضروری در سایت پرهیز کرده و تنها توجه خود را به انتقال سریع پیام و اطلاعات به کاربران معطوف کنید.

استفاده از رنگ و فونت مناسب

رنگ و فونت وب سایت تک صفحه‌ ای نیز نقش حائز اهمیتی را در میزان بازدهی و موفقیت آن ایفا می‌کنند و باید با دقت بالایی انتخاب شوند. رنگ‌هایی که برای طراحی مینی سایت انتخاب می‌کنید باید با یکدیگر در تضاد باشند تا بتوانند توجه کاربران را جلب نمایند. به عنوان مثال ترکیب دو رنگ سفید و مشکی برای طراحی سایت یک صفحه ای بسیار مناسب است؛ البته انتخاب یک تصویر مناسب برای بک گراند سایت نیز بسیار مهم است و در واقع اولین چیزی است که در زمان ورود به وب سایت توجه کاربر را به خود جلب می‌کند. انتخاب فونت خوانا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و ارتباط مستقیمی با میزان تاثیرگذاری محتوای شما بر مخاطب دارد. اگر کاربران نتوانند به راحتی محتوای وب سایت شما را بخوانند، مسلما قادر به درک پیام اصلی شما نبوده و به احتمال زیاد وب سایت را ترک می‌کنند. بنابراین در انتخاب رنگ و فونت سایت تک صفحه ای خود دقت کافی داشته باشید تا تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان رقم بزنید.

ساختار سایت

ساختار وب سایت و نحوه چیدمان عناصر آن نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. با تقسیم بندی محتواهای یک سایت بر اساس میزان اهمیت آنها به کاربران کمک می‌کنید تا به راحتی به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند. بهترین روش ساختار بندی وب سایت تک صفحه ای این است که موضوع و پیام اصلی خود را به صورت بولد و بزرگ در بالاترین قسمت سایت درج کنید تا مخاطبان در نگاه اول بتوانند تشخیص دهند که این وب سایت با چه هدفی طراحی شده است. پس از آن نیز می‌توانید محتواهای خود را بر اساس درجه اهمیت آنها یکی پس از دیگری قرار دهید. اطلاعاتی که از اهمیت کمتری برخودار هستند باید در انتهای سایت قرار گیرند.

استفاده از عناصر بصری

هر وب سایت چه تک صفحه‌ای و چه چند صفحه‌ای علاوه بر محتوای متنی غنی به عناصر بصری همچون تصاویر مرتبط، ویدیو و یا اسلایدشو نیز احتیاج دارد. بنابراین برای آنکه بتوانید مخاطبان را با خود همراه سازید باید در میان محتوای متنی خود از تصاویر جذاب و مرتبط نیز استفاده کنید. اگر عناوین و محتواهای سایت شما جذاب و تاثیرگذار باشند اما از عناصر بصری خاص برای تفکیک آنها استفاده نکنید، توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبان را از دست خواهید داد. بنابراین از تاثیر عناصر بصری بر میزان بازدهی سایت خود غافل نشوید.

طراحی دکمه CTA

سایت تک صفحه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

طراحی دکمه Call To Action یا CTA نیز بخش مهمی از سایت تک صفحه ای است که کاربران را ترغیب به انجام اقدامی همچون خرید، دانلود، ثبت نام و غیره می‌کند. دکمه CTA در واقع باید به صورت مستقیم و واضح به کاربران بگوید که چه کاری باید انجام دهند و یا انتظار صاحب وب سایت از آنان چیست. قرار دادن این دکمه در سایت تک صفحه ای موجب افزایش نرخ تبدیل و میزان مشارکت کاربران با شما خواهد شد.با در نظر داشتن این نکات مهم می‌توانید وب سایت تک صفحه ای خود را به صورت حرفه‌ای و اصولی طراحی کنید. به خاطر داشته باشید که طراحی بصری این مدل وب سایت به دلیل دارا بودن تنها یک صفحه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین باید آن را به گونه‌ای طراحی کنید تا کاربران به راحتی بتوانند اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کرده و پیام اصلی شما را درک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید