پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

سایدبار چیست و چه کاربردی دارد؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

حتما شما نیز تا کنون در هنگام بازدید از وب سایت‌های مختلف به ستون‌هایی که در سمت چپ و یا راست آنها قرار دارند، توجه کرده‌اید. این ستون‌ها سایدبار (Sidebar) نام دارند و به صورت ثابت در صفحات سایت نمایش داده می‌شوند. اما سایدبار چیست و چه کاربردی دارد؟ سایدبار یکی از امکانات مهم و پرکاربرد در وب سایت‌ها است که نقش حائز اهمیتی را در طرح بندی صفحات آن ایفا می‌کند و بدون ایجاد مزاحمت و حواس پرتی می‌تواند توجه کاربران را به صفحات، مقالات و یا جدیدترین اخبار روز جلب کرده و آنان را نسبت به بازدید از محتواهای مختلف ترغیب نماید.

البته محتوای سایدبار نیز از اهمیت بالایی دارد و باید از جذابیت کافی برخوردار باشد تا کاربران بر روی آنها کلیک کرده و از صفحه موردنظر بازدید کنند. بسیاری وب سایت‌ها در بخش سایدبار اطلاعاتی همچون آمار سایت، جدیدترین محصولات، آخرین مطالب و یا تبلیغات را قرار می‌دهند تا از طریق آن بتوانند بازدیدکنندگان را با خود همراه ساخته و آنها را مدت زمان بیشتری در وب سایت نگه دارند. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره سایدبار بدانید را به شما توضیح می‌دهیم و مزایای طراحی آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. با حافظ پلتفرم همراه باشید.

سایدبار چیست؟

سایدبار چیست و چه کاربردی دارد؟اگر بخواهیم به سوال سایدبار چیست پاسخی ساده و روشن بدهیم باید بگوییم که سایدبار نوعی نوار یا ستون عمودی در سمت چپ یا راست محتوای اصلی وب سایت است که اطلاعات آن در هر سایت متفاوت می‌باشد. البته سایدبار تنها در دو طرف صفحات سایت قرار نمی‌گیرد و نوع دیگری از سایدبار وجود دارد که به صورت افقی و در نزدیک فوتر درج می‌شود. سایدبار معمولا برای نمایش انواع مختلف اطلاعات اضافی به کاربران از جمله فرم‌های ثبت نام ایمیلی، لینک‌ به صفحات اصلی سایت، تبلیغ محصولات و خدمات و یا نمایش پست‌ها و مقالات پربازدید و مرتبط در سایت قرار می‌گیرد.

سایدبار چیست و چه کاربردی دارد؟

اهمیت سایدبار

سایدبار چیست و چه کاربردی دارد؟سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که اهمیت سایدبار چیست و چرا باید برای وب سایت خود سایدبار طراحی کنیم؟ مهم‌ترین مزیت طراحی سایدبار این است که با درج یک ستون منظم و سازمان یافته در کنار محتوای اصلی سایت می‌توانید بدون ایجاد مزاحمت و یا حواس پرتی، کاربران را نسبت به انجام یک عمل خاص همچون بازدید از سایر صفحات، مشاهده تبلیغ و یا ثبت نام در سایت ترغیب نمایید. بدین ترتیب کاربران با میل و اراده خود نسبت به بازدید از محتواهای موجود در سایدبار اقدام کرده و همین امر نیز موجب افزایش نرخ تعامل آنها با سایت خواهد شد.

مزیت دیگر طراحی سایدبار در سایت این است که سایدبار به صورت ثابت و بدون تغییر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد؛ یعنی زمانی کاربران که در حال اسکرول صفحات سایت هستند نیز سایدبار برای آنها نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب تمامی اطلاعات و صفحات مهم سایت شما همواره در بخش خاصی از سایت قرار دارند و شانس بازدید از آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل اکثر سایدبارها معمولا دارای گزینه‌های CTA (دعوت به عمل) همچون تبلیغات و یا فرم‌های ثبت نام ایمیلی هستند تا از طریق آن بتوانند توجه کاربران را جلب کرده و آنان را با خود همراه سازند.

چه وب سایت هایی به طراحی سایدبار نیاز دارند؟

وب سایت های محتوا محور

وب سایت‌های محتوا محور همچون سایت‌های خبری، مجلات آنلاین و بلاگ‌ها یکی از اصلی‌ترین کاندیداهای درج سایدبار در نظر گرفته می‌شوند؛ زیرا محتوای متنی عنصر اصلی این سایت‌ها هستند و قرار دادن سایدبار در آنها موجب ترغیب کاربران نسبت به بازدید و مطالعه سایر مقالات و همچنین اشتراک گذاری محتواها خواهد شد. وجه اشتراک وب سایت‌های محتوا محور با یکدیگر در این است که تمامی آنها به منظور حفظ رتبه و جایگاه خود در صفحه نتایج جستجوی گوگل باید همواره در حال تولید محتوا و انتشار مقاله در حوزه‌های متعدد باشند. با این حال هرچه محتوای یک سایت بیشتر باشد، مطالعه آنها توسط کاربران دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد شد. در این موقعیت است که طراحی سایدبار به کمک شما آمده و از بی نظم شدن وب سایت جلوگیری خواهد کرد.

شما به عنوان مدیر سایت در چنین موقعیتی می‌توانید از سایدبار جهت درج گزینه‌های زیر استفاده کنید:قرار دادن آدرس شبکه‌های اجتماعی و یا گزینه اشتراک گذاری مقالات،فرم ثبت نام ایمیلی در سایت،قرار دادن لینک‌های مرتبط با پست‌ها و صفحات سایت،نمایش پربازدیدترین مطالب،آمار بازدید روزانه،قرار دادن سایدبار در این وب سایت‌ها همچنین انجام برخی اقدامات (به عنوان مثال ثبت نام در سایت) را به کاربران یادآور می‌شود و فرصت برقراری تعامل با سایت را در اختیار آنها قرار می‌هد.

وب سایت های فروشگاهی

طراحی سایدبار در وب سایت‌های فروشگاهی نیز رویکرد بسیار رایج و پربازدهی است که از ایجاد صفحات متعدد در سایت جلوگیری کرده و موجب افزایش نرخ تعامل کاربر با سایت نیز خواهد شد. وب سایت‌های فروشگاهی معمولا محصولات متعددی را برای فروش در سایت خود قرار می‌دهند؛ از این رو ممکن است تعداد صفحات آنها از سایر وب سایت‌ها بیشتر باشد. برای جلوگیری از طراحی صفحات متعدد در سایت و قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران، طراحی سایدبار بهترین گزینه پیش روی شما است که می‌توانید در آن عناصر زیر را قرار دهید:محصولات مشابه،سوابق خرید مشتری،گزینه افزودن به سبد خرید،رتبه بندی، نظرات و بازخوردهای خریداران،تبلیغات،جدیدترین و یا پرفروش‌ترین محصولات،محصولات شامل تخفیف ویژه.

یکی از مشکلات رایج وب سایت‌های فروشگاهی این است که صفحات آنها معمولا شلوغ و در هم پیچیده است و این موضوع نیز موجب سردرگمی کاربر در هنگام بازدید از سایت خواهد شد. بنابراین شما به عنوان مدیر وب سایت باید سعی کنید عناصر موجود در سایت فروشگاهی خود را تا حد امکان به حداقل برسانید تا صفحات آن کاربر پسندتر و واضح‌تر باشند. طراحی سایدبار یکی از بهترین روش‌ها جهت نظم و ترتیب دادن به صفحات وب سایت است که علاوه بر سازماندهی صفحات، محصولات بیشتری را به صورت منظم و ساختاریافته در معرض دید کاربران قرار می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید یک وب سایت فروشگاهی حرفه‌ای راه اندازی کنید و به دنبال آن میزان بازدید و در نهایت فروش خود را افزایش دهید، طراحی سایدبار کمک بسیاری در این زمینه به شما خواهد کرد.

چه زمانی نباید از سایدبار استفاده کنیم؟

در برخی مواقع استفاده از سایدبار در سایت ممکن است به ساختار و بازدهی آن لطمه وارد کرده و میزان بازدید را نیز کاهش دهد. به عنوان مثال اگر در صفحه فرود (Landing Page) سایت خود از دکمه CTA استفاده کرده‌اید، طراحی و قرار دادن سایدبار موجب حواس پرتی بازدیدکنندگان و کاهش احتمال انجام اقدام (همچون ثبت نام در سایت) توسط آنان خواهد شد. قرار گرفتن همزمان سایدبار و کال تو اکشن در یک صفحه منجر به شلوغی و بی نظمی سایت شده و توجه کاربر را از صفحه اصلی به عناصر فرعی جلب خواهد کرد. در این مورد توصیه می‌شود که سایدبار را در صفحه موردنظر غیرفعال کرده و یا صفحه‌ای طراحی کنید که دارای سایدبار نباشد.

در این میان اگر می‌خواهید از مزایای طراحی سایدبار در وب سایت خود بهره مند شوید، بهتر است موارد کم و محدودی را به آن اضافه کنید تا میزان بهره وری سایت را بهبود یابد. کاربران نیز در هنگام مواجه با سایدبارهای خلوت‌، بسیار راحت‌تر می‌توانند عناصر آن را در ذهن خود تفکیک کرده و احتمال بازدید از صفحات سایت توسط آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین در هنگام ساخت سایدبار سعی کنید تنها صفحات و یا اطلاعات مهم سایت را در آن درج کرده و از قرار دادن عناصر کم اهمیت نیز خودداری کنید.

چه محتوایی برای سایدبار مناسب است؟

بعد از پاسخ به سوال سایدبار چیست و چه کاربردی دارد؟ باید به سوال چه محتوایی برای ساید بار نیاز هست بپردازیم.حال که با ماهیت و اهمیت سایدبار در وب سایت آشنا شدید، در این بخش به بررسی محتواهای مناسب برای درج در نوار کناری سایت می‌پردازیم. بسیاری از مدیران وب سایت بر این باور هستند که سایدبار تنها مختص قرار دادن تبلیغات و کسب درآمد است. از این رو از قرار دادن محتواهای دیگر در آن غافل شده و تنها به درج تبلیغات مختلف در سایدبار اکتفا می‌کنند. در صورتی که چنین نیست و تبلیغات تنها بخش کوچکی از یک سایدبار استاندارد و کاربرپسند را تشکیل می‌دهند. پس چه محتواهایی برای سایدبار مناسب است و باید در آن قرار گیرد؟ مناسب‌ترین محتواهایی که می‌توانید در سایدبارقرار دهید شامل:

مطالب پیشنهادی

قرار دادن مطالب پیشنهادی سایت‌های محتوا محور یکی از مناسب‌ترین و بهترین آیتم‌ها برای قرار دادن در سایدبار است که میزان بازدید از سایت شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. وب سایت‌های محتوا محور می‌توانند مطالب پربازدید و یا محبوب خود را در بالاترین بخش سایدبار قرار دهند تا بازدیدکنندگان نسبت به مطالعه آنها ترغیب شوند. بدین ترتیب کاربران مدت زمان بیشتری را در وب سایت سپری کرده و این موضوع نیز تاثیر مستقیمی بر سئو سایت شما خواهد داشت. عنوان مطالب پربازدید شما نیز نقش حائز اهمیتی را در ترغیب کاربران نسبت به کلیک و بازدید از آنها ایفا می‌کنند؛ زیرا تا زمانی که عنوان یک مقاله جالب و جذاب نباشد، هیچ کاربری نسبت به مطالعه آن اشتیاق پیدا نخواهد کرد. بنابراین در ابتدا سعی کنید برای مطالب خود عناوین جذاب انتخاب کنید و سپس آنها را در سایدبار قرار دهید.

محصولات پیشنهادی

در وب سایت‌های فروشگاهی نیز قرار دادن محصولات پیشنهادی و یا محصولات پرفروش، محتوای مناسبی است که منجر به افزایش میزان فروش آنها خواهد شد. زمانی که کاربران در حال بازدید از محصولات سایت شما هستند، مشاهده محصولات پیشنهادی و مرتبط در سایدبار موجب جلب توجه آنها به سایر محصولات شده و احتمال خرید نیز به طرز قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین قرار دادن محصولات پرطرفدار و پرفروش در بخش سایدبار وب سایت‌های فروشگاهی در واقع نوعی استراتژی فروش در نظر گرفته می‌شود که منجر به رونق کسب و کارهای آنلاین شده و تعداد مشتریان آنها را افزایش خواهد داد.

آیکون شبکه های اجتماعی

قرار دادن آیکون شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، لینکدین، توییتر و غیره نیز یکی دیگر از آیتم‌های مهم در سایدبار سایت است که موجب جلب اعتماد کاربران خواهد شد. با قرار دادن آدرس شبکه‌های اجتماعی خود در سایدبار اصطلاحا با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ یعنی در ابتدا می‌توانید کاربران را با آدرس شبکه‌های اجتماعی خود آشنا کرده و میزان محبوبیت‌تان را در پلتفرم‌های دیگر به آنان نشان دهید. از طرفی دیگر نیز با قرار دادن آیکون شبکه‌های اجتماعی خود در سایدبار می‌توانید امکان اشتراک گذاری محتواهای سایت خود در سایر پلتفرم‌ها را برای کاربران فراهم آورید.

فرم ثبت نام دریافت خبرنامه ایمیلی

فرم ثبت آدرس ایمیل جهت دریافت خبرنامه نیز از دیگر بخش‌های موردنیاز در سایدبار است که به طور غیرمستقیم موجب افزایش میزان بازدید از سایت و البته وفاداری کاربران به وب سایت خواهد شد. زمانی که کاربران از مطالعه محتواهای سایت شما لذت ببرند، به احتمال زیاد نسبت مطالعه مطالب آتی شما علاقه مند شده و جهت آگاهی از انتشار جدیدترین مقالات وب سایت، اقدام به وارد کردن آدرس ایمیل جهت دریافت خبرنامه ایمیلی خواهند کرد. بنابراین سعی کنید فرم وارد کردن ایمیل را در بخش‌های بالایی ستون سایدبار سایت خود قرار دهید تا در معرض دید کاربران قرار داشته باشد.

سایدبار چیست و چه کاربردی دارد؟

تبلیغات

محتوای تبلیغاتی نیز یکی دیگر از محتواهای مناسب برای سایدبار است که بدون ایجاد مزاحمت و رقم خوردن تجربه کاربری منفی برای بازدیدکنندگان، در گوشه سایت نمایش داده می‌شود. تبلیغات در وب سایت‌ها معمولا به صورت پاپ آپ و در هنگام اسکرول صفحات سایت توسط کاربران ظاهر می‌شوند که این روش از تبلیغات برای بسیاری از بازدیدکنندگان خوشایند نبوده و طیف گسترده از آنها به سرعت تبلیغ را بسته و محتوای آن را مطالعه نمی‌کنند. اما زمانی که تبلیغات در بخش سایدبار سایت قرار داده شوند و مزاحمتی برای کاربران نداشته باشند، امکان بازدید از آنها افزایش پیدا کرده و به دنبال آن بازدهی حاصل از تبلیغات نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب می‌توانید به روشی کاملا موثر در وب سایت خود تبلیغات انجام داده و از طریق آن کسب درآمد کنید.با قرار دادن این محتواها در سایدبار می‌توانید یک سایدبار جذاب و کاربرپسند برای سایت خود طراحی کرده و از طریق آن نرخ تبدیل و میزان بازدید از وب سایت‌تان را افزایش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید