پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

لایت باکس در طراحی سایت چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

لایت باکس در طراحی سایت چیست؟

حتما تا کنون برای شما نیز پیش آمده است که در یک وب سایت در حال مطالعه مقالات و یا بازدید از محصولات آن بوده‌اید و به طور ناگهانی، صفحه‌ای جدید برایتان نمایش داده شده است. این صفحات در واقع نوعی پاپ آپ هستند که اصطلاحا به آنها لایت باکس (Lightbox) گفته می‌شود. محتوای لایت باکس‌ها معمولا تبلیغاتی است که کاربران را نسبت به انجام یک کار ترغیب می‌کنند. از آنجایی که لایت باکس بر روی محتوای اصلی یک صفحه نمایش داده می‌شود و ارتباط کاربران با آن صفحه را قطع می‌کند؛ پس باید اندازه کافی خاص باشد تا بتواند توجه آنان را جلب کرده و موجب ایجاد تجربه کاربری منفی نشود. در ادامه این مطلب به پاسخ سوال لایت باکس در طراحی سایت چیست؟می پردازیم و نکات مهم برای طراحی یک Lightbox حرفه‌ای را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. با حافظ پلتفرم همراه باشید.

لایت باکس در طراحی سایت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

لایت باکس در طراحی سایت چیست؟ لایت باکس در طراحی سایت نوعی پنجره است که بر روی یک صفحه از سایت ظاهر می‌شود و موجب قطع ارتباط کاربر با محتوا شده و نور پس زمینه آن را نیز کاهش می‌دهد. این سازوکار و روش طراحی موجب جلب توجه کامل کاربران به لایت باکس شده و آنان را با شما همراه می‌سازد. محتوای لایت باکس معمولا متن، عکس و یا ویدئو است که با هدف اطلاع رسانی، فروش و تبلیغات و یا دعوت کاربران نسبت به انجام یک اقدام همچون ثبت نام در سایت طراحی می‌شود. لایت باکس می‌تواند در هر قسمت از صفحه قرار گیرد اما اغلب به منظور جلب توجه بیشتر در وسط صفحه نمایش داده می‌شود. لایت باکس‌ها تا زمانی که کاربر بر روی گزینه X جهت بستن آنها اقدام نکند، همچنان بر روی صفحه باقی می‌مانند.

وب سایت‌های فروشگاهی و یا وب سایت‌های آموزش محور معمولا از لایت باکس در طراحی سایت خود استفاده می‌کنند تا از طریق آن بتوانند کاربران را نسبت به خرید و یا بازدید از سایر محتواهای سایت خود ترغیب نمایند. بنابراین اصلی‌ترین کاربرد لایت باکس «جلب توجه کاربران» و «دعوت آنها نسبت به انجام یک عمل» است. این نوع پاپ آپ معمولا جهت دسترسی به آدرس ایمیل مشتریان بالقوه طراحی می‌گردد؛ اقدامی هوشمندانه در فرآیند بازاریابی ایمیلی که از طریق دعوت کاربران نسبت به ثبت نام در سایت، دریافت خبرنامه‌های جدید و یا آگاهی از آخرین تخفیفات انجام می‌شود.

از طرفی دیگر لایت باکس در طراحی سایت همچنین برای تاکید بر یک پیام مهم همچون برگزاری یک رویداد بزرگ و یا فراخوان دعوت به همکاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.شما همچین می‌توانید از لایت باکس جهت حصول اطمینان از نمایش یک تصویر و یا ویدیوی مهم به کاربران نیز استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ کاربری محتوای موردنظر شما را از دست نداده است. به عنوان مثال تصور کنید که یک وب سایت فروشگاهی دارید و قصد دارید بازدیدکنندگان را از تخفیفات ویژه خود مطلع سازید. با طراحی یک لایت باکس جذاب و نمایش آن در زمان مناسب می‌توانید کاربرن را از تخفیفات خود آگاه کرده و آنها را نسبت به بازدید از محصولات و خرید نیز ترغیب نمایید.

لایت باکس در طراحی سایت چیست؟

انواع لایت باکس در طراحی سایت

لایت باکس تبلیغاتی و تخفیف

لایت باکس تبلیغاتی و تخفیف یکی از متداول‌ترین انواع لایت باکس در طراحی سایت شناخته می‌شود که معمولا توسط فروشگاه‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لایت باکس با ارائه پیشنهادات جذاب همچون تخفیفات ویژه و یا شرایط پرداخت اقساطی می‌تواند کاربران را نسبت به کلیک بر روی لایت باکس، بازدید از محصولات و در نهایت خرید از وب سایت ترغیب نماید. طراحی لایت باکس تبلیغاتی تاثیر بسزایی بر افزایش میزان فروش وب سایت‌های فروشگاهی دارد و بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر همچون دیجی کالا از این روش جهت اطلاع رسانی به کاربران از تخفیفات و همچنین افزایش میزان فروش خود استفاده می‌کنند.

لایت باکس موبایل

لایت باکس موبایل یکی دیگر از انواع لایت باکس در طراحی سایت است و همانطور که از نام آن پیداست به صورت اختصاصی برای نمایش در موبایل ساخته می‌شود. طراحی صحیح و اصولی لایت باکس موبایل از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا زمانی که کاربران با گوشی خود در حال بازدید از سایت شما هستند، تمایلی به مواجه با باکس‌های شلوغ و آزاردهنده ندارند. از این رو به منظور جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای کاربران در حین وبگردی با گوشی باید لایت باکس خود را در نهایت سادگی و در ابعاد کوچک طراحی کنید تا موجب ایجاد تجربه کاربری منفی برای آنان نشود. لایت باکس موبایل بهتر است در گوشه‌ای از صفحه نمایش داده شود و محتوای آن نیز صمیمی و در عین حال محترمانه باشد تا بدون ایجاد مزاحمت بتواند توجه کاربران را جلب کرده و آنها را نسبت به ثبت نام و یا بازدید از سایت ترغیب نماید.

لایت باکس ایمیل

از دیگر انواع لایت باکس در طراحی سایت می‌توانیم به لایت باکس ایمیلاشاره کنیم که صرفا جهت دریافت آدرس ایمیل کاربران بر روی صفحه نمایش داده می‌شود. با طراحی این نوع لایت باکس باید کاربران را نسبت به وارد کردن آدرس ایمیل خود جهت دریافت جدیدترین مقالات، خبرنامه‌ها و یا اطلاع از پیشنهادات ویژه سایت ترغیب کنید تا بدین ترتیب به طیف گسترده‌ای از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کرده و آنها را با خود همراه سازید. لایت باکس ایمیل یکی از عناصر تاثیرگذار بر موفقیت بازاریابی ایمیلی شناخته می‌شود که امکان دسترسی به مخاطبان هدف را برای شما ساده‌تر خواهد کرد.

لایت باکس کوکی ها

لایت باکس کوکی هانیز نوع دیگری از لایت باکس در طراحی سایت است که در اکثر وب سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما کوکی چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ کوکی‌ها اطلاعاتی هستند که توسط وب سایت‌ها و در قالب یک فایل متنی بر روی رایانه و یا موبایل کاربران ذخیره می‌شوند تا از طریق آن بتوانند بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات کاربری از سایت بازدید کنند. لایت باکس کوکی جهت اطلاع از وجود این کوکی‌ها طراحی می‌شود و معمولا به صورت یک نوار باریک در بالا و یا پایین سایت نمایش داده می‌شود که کاربران با کلیک بر روی گزینه‌هایی همچون «Accept» یا «قبول می‌کنم» رضایت خود از ذخیره این اطلاعات را تایید خواهند کرد.

تفاوتی ندارد که از کدام نوع لایت باکس در طراحی سایت استفاده می‌کنید، آنچه که اهمیت دارد این است که لایت باکس خود را طوری طراحی کنید که نمایش آن برای کاربران آزاردهنده نباشد. زیرا لایت باکس‌های غیر حرفه‌ای موجب افزایش نرخ پرش کاربر می‌شوند و همین امر نیز تاثیر منفی بر سئو سایت و رتبه آن در صفحه نتایج جستجو خواهد شد. بنابراین برای آنکه بتوانید توجه کاربران را به لایت باکس‌های خود جلب کرده و تجربه منفی برای آنان رقم نزنید باید آنها را با رعایت برخی موارد و استانداردهای مهم طراحی کنید تا بتوانید کاربران را با خود همراه سازید.

نکات مهم طراحی لایت باکس

حال که با ماهیت و کاربرد لایت باکس در طراحی سایت آشنا شدید، به نظر شما یک لایت باکس تاثیرگذار و مناسب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ و یا باید چگونه طراحی شود تا بتواند توجه کاربر را به خود جلب نماید؟ یک لایت باکس استاندارد و مناسب دارای برخی ویژگی‌هایی است که با در نظر داشتن آنها می‌توانید انواع لایت باکس را به صورت حرفه‌ای طراحی کرده و آنها را در وب سایت خود نمایش دهید. برخی از مهم‌ترین نکاتی در هنگام طراحی لایت باکس باید به آنها توجه داشته باشید شامل:

زمان نمایش لایت باکس

زمان نمایش لایت باکس به کاربر یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای طراحی یک لایت باکس تاثیرگذار و پربازده باید به آن توجه داشته باشید. هرگز لایت باکس خود را بلافاصله پس از ورود کاربران به سایت نمایش ندهید زیرا در این صورت طیف گسترده‌ای از آنها به لایت باکس شما توجه نکرده و سریعا آن را می‌بندند؛ زیرا کاربران در ثانیه‌های ابتدایی ورود به سایت، هنوز هیچ شناخت و اطلاعاتی از وب سایت شما ندارند. بنابراین باید به کاربران زمان کافی برای بازدید از سایت خود را بدهید و سپس لایت باکس تبلیغاتی و یا ایمیلی خود را به آنان نمایش دهید.

نمایش لایت باکس در صفحات مرتبط

از دیگر نکات مهمی که در فرآیند طراحی لایت باکس باید به آن توجه داشته باشید این است که صفحه مناسبی را برای نمایش آن به کاربر انتخاب نمایید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید از کاربران دعوت کنید تا در بخش بلاگ سایت شما عضو شوند، باید لایت باکس خود را در صفحه بلاگ نمایش دهید تا احتمال کلیک کاربر بر روی آن و عضویت در سایت شما افزایش پیدا کند. و یا اگر می‌خواهید لایت باکس تخفیف را نمایش دهید باید آن را در صفحه محصولات نمایش دهید تا احتمال کلیک کاربران بر روی آن افزایش پیدا کند. مسلما نمایش این لایت باکس‌ها درصفحات نامرتبط، بازدهی بالایی نداشته و توجه کاربران را نیز جلب نخواهد کرد. بنابراین انتخاب صفحه مناسب و مرتبط با موضوع لایت باکس نکته بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه داشته باشید.

طراحی ساده لایت باکس

سادگی لایت باکس و عدم استفاده از عناصر متعدد در طراحی آن نیز یکی دیگر از نکات مهمی که باید مد نظر داشته باشید. طراحی پیچیده لایت باکس در برخی مواقع باعث می‌شود کاربران به درستی پیام آن را درک کنند و در نتیجه نیز به سرعت آن را خواهند بست. بنابراین سعی کنید لایت باکس‌های خود را در کمال سادگی اما جذابیت طراحی کنید تا کاربر در نگاه اول قادر به درک پیام و مقصود آن باشد.

استفاده از رنگ و فونت مناسب

در صورت طراحی لایت باکس به صورت متنی باید از رنگ مناسب و فونت خوانا استفاده کنید تا بتوانید کاربران را با خود همراه سازید. به عنوان مثال برای طراحی لایت باکس تخفیفاتی بهتر است از رنگ پس زمینه قرمز استفاده کرده و میزان تخفیف را نیز با فونت سفید، خوانا و بزرگ در وسط آن بنویسید. رنگ قرمز به سرعت توجه کاربران را جلب کرده و آنها را نسبت به بازدید از صفحه محصولات شما ترغیب خواهد کرد.

وضوح متن دکمه CTA

دکمه CTA (Call To Action) یا دعوت به عمل در انواع لایت باکس باید دارای یک متن واضح و مشخص باشد تا کاربر دقیقا بداند که با کلیک بر روی این دکمه چه اتفاقی رخ می‌دهد. به عنوان مثال کلماتی همچون «عضویت»، «ثبت نام»، «خبرم کن» و یا «دریافت کد تخفیف» از جمله عبارات رایجی هستند که بر روی دکمه CTA نوشته می‌شوند و کاربر با کلیک بر روی آنها دقیقا می‌داند که چه کاری انجام می‌دهد.با رعایت این نکات ساده اما مهم می‌توانید یک لایت باکس استاندارد و جذاب طراحی کنید و از طریق آن نرخ تبدیل وب سایت خود را افزایش دهید.

چگونه یک لایت باکس حرفه ای طراحی کنیم؟

لایت باکس در طراحی سایت چیست؟

سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که چگونه یک لایت باکس حرفه ای طراحی کنیم؟ یا روش ایجاد لایت باکس در طراحی سایت چگونه است؟ برای طراحی لایت باکس می‌توانید از دو روش استفاده کنید: ۱) کد نویسی Php 2) استفاده از افزونهبرای طراحی لایت باکس به روش کدنویسی Php باید با مفاهیمی همچون CSS، JavaScript و HTML آشنایی داشته باشید. این روش تنها مناسب افرادی است که در زمینه کدنویسی دارای دانش و اطلاعات کافی هستند؛ بدین ترتیب می‌توانند انواع لایت باکس‌ را بر اساس سلیقه خود طراحی کنند.

در این میان اگر با مفاهیم کدنویسی آشنایی ندارید و وب سایت شما نیز وردپرسی است، بسیار راحت و آسان و تنها از طریق نصب افزونه‌های مختلف می‌توانید لایت باکس طراحی کنید. افزونه‌هایی همچون Simple Lightbox، Easy FancyBox، Responsive Lightbox & Gallery و یا Photonic Lightbox با ارائه ابزار و امکانات موردنیاز، امکان ساخت انواع لایت باکس را در اختیار شما قرار می‌دهند. با نصب این افزونه‌ها در وب سایت خود می‌توانید به سادگی و بدون نیاز به دانش کدنویسی، لایت باکس‌های سفارشی و واکنشگرا (Responsive) طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید