پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

مارکت پلیس چیست و چه مزایایی دارد؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

مارکت پلیس چیست و چه مزایایی دارد؟

تجارت الکترونیک در حال حاضر به عنوان یکی از پرطرفدارترین روش‌های کسب درآمد شناخته می‌شود که مزایای بسیاری را برای صاحبان کسب و کارها و خریداران به همراه دارد. راه اندازی مارکت پلیس (MarketPlace) یکی از روش‌های مرسوم و پربازده تجارت الکترونیک در فضای وب است که حدود ۶۰ درصد از فروش‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده است.در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره طراحی و راه اندازی مارکت پلیس بدانید را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به شما پاسخ سوال مارکت پلیس چیست و چه مزایایی دارد؟ خواهیم داد. با حافظ پلتفرم همراه باشید.

اما مارکت پلیس چیست و چگونه میتوان بدون انبار فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد؟ مارکت پلیس در واقع یک بازار اینترنتی و پلتفرم آنلاین است که تبادل کالا میان خریداران و فروشندگان را تسهیل می‌سازد. بسیاری از افراد مارکت پلیس را با فروشگاه اینترنتی اشتباه می‌گیرند؛ در حالی که این دو پلتفرم تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند اما دارای یک هدف مشترک یعنی «ارائه محصولات و خدمات به صورت آنلاین» هستند. مارکت پلیس‌ها نوعی بازار اینترنتی هستند که در آنها چندین فروشنده، کالاهای خود را در یک پلتفرم به فروش می‌رسانند. .

مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس چیست و چه مزایایی دارد؟

مارکت پلیس چیست و چه مزایایی دارد؟مارکت پلیس پلتفرمی آنلاین است که در آن چندین فروشنده محصولات و خدمات خود را به طور همزمان به فروش می‌رسانند. سازوکار مارکت پلیس‌ها به نوعی مشابه بازارهای سنتی است اما با این تفاوت که خرید و فروش در آنها به صورت غیرحضوری و آنلاین اتفاق می‌افتد. فروشندگان در مارکت پلیس در واقع نوعی غرفه اینترنتی اجاره کرده و در آن محصولات خود را به فروش می‌رسانند. خریداران نیز با ورود به مارکت پلیس‌ها می‌توانند از غرفه‌های مختلف بازدید کرده و پس از بررسی و مقایسه فروشندگان مختلف، محصول موردنظر خود را خریداری کنند. بنابراین پلتفرم مارکت پلیس چندین فروشنده را در گرد هم آورده و امکان انجام معاملات آنلاین آسان را برای خریداران و فروشندگان فراهم می‌آورد.

طراحی مارکت پلیس و یا ثبت نام در آن برای هم برای طراح و هم برای فروشندگان و خریداران مزایای بسیاری را به همراه دارد. شما به عنوان مدیر یک مارکت پلیس در ابتدا باید یک پلتفرم مناسب و کاربردی طراحی کرده و سپس تعدادی فروشنده قابل اعتماد را گرد هم آورید و به آنها غرفه اجاره دهید. درآمد شما از طراحی سایت فروشگاهی مارکت پلیس به دو روش دریافت درصدی از فروش محصولات و یا دریافت حق عضویت از فروشندگان حاصل خواهد بود. فروشندگان نیز در این میان می‌توانند یک فروشگاه مارکت پلیس را انتخاب کرده و با اجاره یک غرفه، کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنند.

تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس در چیست؟

مارکت پلیس چیست و چه مزایایی دارد؟سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس در چیست؟ در مارکت پلیس تعداد زیادی فروشنده، محصولات خود را به فروش می‌رسانند که این محصولات می‌توانند تنها شامل یک نوع محصول و یا طیف گسترده‌ای محصولات مختلف باشد. اما در فروشگاه اینترنتی تنها یک فروشنده وجود دارد که در واقع همان صاحب وب سایت است. در فروشگاه اینترنتی تنها محصولات یک برند خاص به فروش می‌رسد و ارائه دهنده خدمات آن نیز تنها یک فروشنده است. بنابراین فروشگاه اینترنتی تنها بر فروش محصولات یک برند خاص تمرکز دارد در حالی که در مارکت پلیس، محصولات برندهای مختلف به فروش می‌رسد و تنها به یک نام تجاری محدود نمی‌شود.

مارکت پلیس امکان راه اندازی سایت با امکانات چند فروشندگی را در اختیار مدیر آن قرار می‌دهد و به دلیل عدم نیاز به تامین کالا نیز به سرمایه زیادی احتیاج ندارد. اما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید بخش قابل توجهی از سرمایه خود را به خرید محصول، بارگذاری آنها در وب سایت و همچنین انبار کردن آنها اختصاص دهید. بنابراین خریداران در مارکت پلیس‌ها با فروشندگان متعدد و برندهای مختلف مواجه می‌شوند در حالی که در فروشگاه اینترنتی تنها محصولات یک برند خاص به فروش می‌رسد.

انواع مارکت پلیس

مارکت پلیس‌ها دارای انواع مختلفی هستند که پیش از راه اندازی به عنوان مدیر و یا ثبت نام به عنوان فروشنده باید با آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید امکانات لازم را فراهم آورید و بهترین پلتفرم را جهت راه اندازی کسب و کار آنلاین خود انتخاب نمایید. به طور کلی مارکت پلیس‌ها به سه دسته طبقه بندی می‌شوند که شامل:

مارکت پلیس عمودی (Vertical Marketplace)

مارکت پلیس عمودی نوعی فروشگاه آنلاین است که تنها یک نوع محصول یا خدمات را توسط چندین فروشنده مختلف ارائه می‌دهد. مارکت پلیس عمودی تنها در حوزه فروش یک مدل محصول فعالیت دارد و دارای یک دسته بندی خاص است.

مارکت پلیس افقی (Horizontal Marketplace)

مارکت پلیس افقی نیز نوع دیگری از فروشگاه آنلاین است که طیف گسترده‌ای از محصولات دارای ویژگی‌های مشترک را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال مارکت پلیس فروش لوازم آرایشی، محصولات مختلف و مرتبط با این حوزه را توسط فروشندگان متعدد به فروش می‌رساند و تنها منحصر به یک محصول خاص نیست.

مارکت پلیس جهانی (Global Marketplace)

مارکت پلیس جهانی نیز فروشگاه آنلاینی است که در آن هر محصول یا خدماتی به فروش می‌رسد و هیچ محدودیتی در دسته بندی کالاها وجود ندارد. این مارکت پلیس در زمینه‌های مختلف، دارای تعداد زیادی فروشنده است که خدمات خود را ارائه می‌دهند. مارکت پلیس دیجی کالا به عنوان بهترین نمونه ایرانی این نوع مارکت است که در آن طیف متنوعی از محصولات در تمامی زمینه‌ها توسط فروشندگان مختلف به فروش می‌رسد.بنابراین پیش از اقدام به راه اندازی و یا ثبت نام در یک مارکت پلیس باید به انواع مختلف آن توجه داشته باشید.

ویژگی های مارکت پلیس

مارکت پلیس‌ها دارای امکانات و ویژگی‌های متعددی هستند که آنها را به یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های فروش محصول تبدیل کرده است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات مارکت پلیس شامل:

دسترسی راحت و آسان

دسترسی راحت و آسان به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌ فروشگاه‌های مارکت پلیس در نظر گرفته می‌شود که انجام معاملات را برای خریداران و فروشندگان بسیار راحت و آسان ساخته است. فروشندگان می‌توانند از طریق ثبت نام و قرار دادن محصولات خود در مارکت پلیس، کسب و کار آنلاین خود را آغاز کنند. مشتریان نیز می‌توانند بدون نیاز به گشت و گذار در بازار به راحتی و در هرکجا که هستند از طریق موبایل یا رایانه خود وارد یک مارکت پلیس شده و محصولات موردنظر خود را مشاهده و خریداری کنند.

امکان امتیازدهی و درج نظرات کاربران

از دیگر ویژگی‌های مارکت پلیس می‌توانیم به امکان امتیازدهی و درج نظرات کاربران اشاره کنیم که هم برای خریداران و هم برای فروشندگان گزینه حائز اهمیتی است. زمانی که کاربران محصولی را از طریق مارکت پلیس خریداری می‌کنند، با مراجعه به بخش امتیازدهی و ثبت نظرات می‌توانند پیشنهادات و انتقادات خود را ثبت نمایند. فروشندگان از طریق آنالیز امتیازها و بازخوردها می‌توانند نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کرده و کاربران جدید نیز با خواندن این نظرات می‌توانند خرید آگاهانه‌تری داشته باشند.

امکان بارگذاری بی شمار محصول

امکان بارگذاری بی شمار محصول در مارکت پلیس‌ها ویژگی کاربردی و مهم دیگر این پلتفرم‌ها است که به فروشندگان امکان می‌دهند تا محصولات و خدمات خود را بدون وجود محدودیت در دسترس خریداران قرار دهند. مارکت پلیس‌ها در واقع نوعی کانال مازاد جهت بازاریابی، فروش و جذب مشتریان بیشتر در نظر گرفته می‌شوند که به رشد و توسعه کسب و کار فرشندگان کمک بسیاری می‌کنند.

جلب سریع اعتماد مخاطبان

جلب سریع اعتماد مخاطبان از دیگر ویژگی‌های مارکت پلیس است که کار فروشندگان را بسیار راحت می‌سازد؛ زیرا کاربران به مارکت‌ پلیس‌ها بسیار سریع‌تر و راحت‌تر اعتماد کرده و از آنها خرید می‌کنند. بنابراین با فعالیت در یک مارکت پلیس معروف و معتبر دیگر نیازی به انجام تبلیغات گسترده جهت معرفی و یا جلب اعتماد مشتریان نخواهید داشت؛ زیرا پلتفرمی که در آن فعالیت می‌کنید به طور خودکار این کار را برای شما انجام می‌دهد.بنابراین هر کسب و کار نوپا و یا با سابقه به منظور فعالیت در بازار آنلاین باید علاوه بر انجام فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات، در یک فروشگاه مارکت پلیس نیز فعالیت داشته باشد تا از طریق آن بتواند به طیف گسترده‌تری از مخاطبان هدف دسترسی پیدا کند.

مزایای مارکت پلیس

راه اندازی مارکت پلیس، ثبت نام در آن و همچنین بازدید و خرید از آن برای هر سه طرف معامله یعنی مدیر پلتفرم، فروشندگان و خریداران دارای مزایای قابل توجهی است. در این بخش مزایای مارکت پلیس برای هریک از طرفین معامله را مورد بررسی قرار می‌دهیم.مزایای مارکت پلیس برای صاحبان پلتفرم افرادی که صاحب و یا مدیر یک مارکت پلیس هستند و اقدام به طراحی و راه اندازی پلتفرم خرید و فروش محصول می‌کنند از مزایای زیر بهره مند می‌شوند:

عدم نیاز به انبار کردن محصولات

مهم‌ترین مزیت راه اندازی مارکت پلیس برای صاحبان پلتفرم این است که دغدغه‌ای بابت فروش نداشته و تنها وظیفه آنها ایجاد یک پل ارتباطی میان فروشنده و خریدار است. بدین ترتیب نیازی به خرید محصول و یا انبار کردن آنها ندارند و تنها باید پلتفرم طراحی شده خود را در اختیار طرفین معامله قرار ‌دهند؛ درست مانند صاحب یک فروشگاه که ملک خود را به فردی اجاره می‌دهد و مسئولیتی در قبال فروش و تامین کالای آن ندارد.

کسب سود حاصل از فروش محصولات

صاحبان مارکت پلیس‌ها در ازای فراهم آوردن بستری امن و معتبر برای فروشندگان و ارائه خدمات به آنها مبلغی از فروش محصولات را تحت عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند. در این میان نیز ممکن است علاوه بر دریافت سود حاصل از فروش، مبلغی را در ابتدا به عنوان حق عضویت فروشندگان دریافت نمایند.

عدم نیاز به سرمایه اولیه بالا

هزینه راه اندازی پلتفرم مارکت پلیس در مقایسه با فروشگاه اینترنتی بسیار پایین‌تر است و به همین دلیل برای طراحی آن به سرمایه اولیه بالایی نیاز نخواهید داشت. زیرا برای راه اندازی فروشگاه مارکت پلیس درگیر اموری همچون خرید و انبار کردن محصولات، بازاریابی و تبلیغ محصولات، بسته بندی، ارسال و غیره نمی‌شوید. بدین ترتیب نیز هزینه‌های شما در مقایسه با راه اندازی فروشگاه اینترنتی کاهش پیدا می‌کند.

امکان کسب درآمد در ازای ارائه خدمات ویژه

مدیران مارکت پلیس‌ها می‌توانند علاوه بر کسب درآمد از طریق سود حاصل از فروش و یا حق عضویت همچنین از طریق ارائه خدمات ویژه به فروشندگان نیز کسب درآمد کنند. به عنوان مثال در ازای دریافت مبلغی مازاد، محصولات یک فروشگاه را در صدر فهرست محصولات قرار می‌دهند تا توجه مخاطبان بیشتری را به فروشگاه موردنظر جلب نمایند.

مزایای مارکت پلیس برای فروشندگان

فروشندگانی که برای شروع کسب و کار و فروش محصولات خود از یک مارکت پلیس استفاده می‌کنند نیز از مزایای زیر بهره مند می‌شوند:

فروش سریع و آسان و دسترسی به طیف گسترده ای از خریداران

فروشندگان تنها با قرار دادن محصولات خود در پلتفرم و ارائه توضیحات آنها می‌توانند اجناس خود را در معرض دید طیف گسترده‌ای از خریداران قرار داده و آنها را خیلی سریع و آسان به فروش برسانند. بدین ترتیب نیازی به بازاریابی و ترغیب مشتریان نسبت به خرید ندارند و تنها اقدامی که باید انجام دهند این است که محصولات خود را با تصاویر باکیفیت و محتوای جامع و کامل در فروشگاه مارکت پلیس بارگذاری نمایند.دسترسی به طیف گسترده‌ای از خریداران به عنوان مهم‌ترین مزیت فروش محصول در مارکت پلیس شناخته می‌شود؛ زیرا در این صورت دیگر به خریداران شهر خود محدود نیستید و می‌توانید به محصولات‌تان را به مشتریان سراسر ایران به فروش برسانید.

افزایش میزان سودآوری و درآمد و حذف هزینه های بازاریابی و تبلیغات

دسترسی به طیف گسترده‌ای از مشتریان منجر به رشد میزان فروش موجب افزایش چشمگیر میزان درآمد و سود شما نیز خواهد شد.با فعالیت در یک مارکت پلیس دیگر نیازی به صرف هزینه‌های گزاف جهت تبلیغات و بازاریابی نخواهید داشت؛ زیرا نام و اعتبار مارکت پلیس موردنظر موجب جلب اعتماد و توجه مشتریان شده و آنها را به نسبت به خرید از شما ترغیب می‌کند.

مزایای مارکت پلیس برای مشتریان و صرفه جویی در زمان و هزینه

مشتریان نیز با خرید از مارکت پلیس از مزایای قابل توجهی بهره مند می‌شوند که برخی از مهم‌ترین آنها شامل:مهم‌ترین مزیت خرید از مارکت پلیس برای مشتریان، صرفه جویی در زمان و هزینه است؛ زیرا در این صورت دیگر نیازی به صرف زمان برای گشت و گذار در بازار نداشته و از طرفی دیگر نیز می‌توانند محصولات موردنظر خود را با قیمتی مناسب‌تر خریداری نمایند.

سهولت در دسترسی و امکان مقایسه آسان محصولات

مشتریان می‌توانند در هر زمان و مکان و تنها با اتصال به اینترنت و گوشی هوشمند خود وارد مارکت پلیس‌ها شده و محصولات موردنظر خود را خریداری کنند. بدین ترتیب بسیار سریع و آسان می‌توانند از محصولات متنوع موجود در آنها را بازدید کرده و به سادگی نیز ثبت سفارش خود را انجام دهند.امکان مقایسه ویژگی‌های محصولات در مارکت پلیس نسبت به بازارهای فیزیکی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر است. یعنی مشتریان می‌توانند محصولات را به سادگی و در عرض چند دقیقه با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت بهترین محصول را خریداری کنند.

خرید مقرون به صرفه

ارائه قیمت‌های پایین‌تر نسبت به بازار نیز یکی دیگر از مزایای مهم خرید از مارکت پلیس برای مشتریان است که آنها را نسبت به خرید ترغیب می‌کنند. قیمت محصولات در مارکت پلیس‌ها معمولا از بازارهای فیزیکی کمی پایین‌تر است و به همین دلیل طیف گسترده‌ای از مشتریان ترجیح می‌دهند که کالاهای موردنظر خود را از پلتفرم‌های آنلاین تهیه کنند.بنابراین راه اندازی مارکت پلیس، خرید و یا فروش محصول در آن برای هر سه طرف معامله یعنی مدیران، فروشندگان و خریداران مزایای قابل توجهی را به همراه دارد. به همین دلیل است که امروزه مارکت پلیس‌ها محبوبیت بسیاری در میان مردم پیدا کرده‌اند و حجم معاملات روزانه در آنها نیز بسیار بالا است.

معرفی بهترین مارکت پلیس های ایران و جهان

حال که با ماهیت و ویژگی‌های مارکت پلیس آشنا شدید، در این بخش شما را با چندین مورد از بهترین مارکت پلیس های ایران و جهان آشنا می‌کنیم:علی بابا (Alibaba): پلتفرم چینی علی بابا نیز یک مارکت پلیس محبوب در آسیا است که محصولات متنوعی را در زمینه‌های مختلف به فروش می‌رساند.وال مارت (Walmart): پلتفرم آمریکایی وال مارت نیز مارکت پلیس محبوب دیگری در دنیا است که بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان می‌باشد.

ما در این مطلب مفهوم و سازوکار مارکت پلیس (MarketPlace) را مورد بررسی قرار دادیم و شما را با مزایای راه اندازی، ثبت نام و خرید از پلتفرم‌های مختلف مارکت پلیس نیز آشنا کردیم. همانطور که خواندید، مارکت‌ پلیس‌ها نوعی پلتفرم آنلاین هستند که در آن چندین فروشنده مختلف محصولات خود را به فروش می‌رسانند. مارکت پلیس‌ها دارای سه نوع افقی، عمودی و جهانی هستند که استفاده از آنها مزایای قابل توجهی را برای طرفین معاملات به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید