پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

معرفی محبوب ترین شبکه های مجازی

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

محبوب ترین شبکه های مجازی

به جرئت می‌توان گفت که بارها و بارها عبارت «شبکه های مجازی» یا «شبکه های اجتماعی» به گوش شما خورده است و تقریباً همه‌ی افراد جامعه، حداقل از یک شبکه‌ی مجازی یا همان شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند؛ اما اگر می‌خواهید به‌طور دقیق بدانید که محبوب ترین شبکه های مجازی کدام اند؟ چه شبکه‌های اجتماعی در این دنیای مجازی وجود دارد، جای درستی آمده‌اید. در این مقاله از پلتفرم حافظ برای شما تعریف کاملی از شبکه های مجازی ارائه می‌دهیم و همچنین محبوب‌ترین شبکه های مجازی را به شما معرفی می‌کنیم.

شبکه های مجازی چیست؟

تصور کنید با دوستان خود به کافه‌ای می‌روید و در آنجا با هم صحبت می‌کنید، عکس‌هایتان را به هم نشان می‌دهید، ویدیویی را کنار هم تماشا می‌کنید و حتی ممکن است موزیکی را برای هم بفرستید؛ حال تمام این کارها را می‌توانید در فضای مجازی و از طریق پلتفرم «شبکه های مجازی» یا همان «شبکه های اجتماعی» انجام دهید. سرویس‌ها و اپلیکشین‌های مختلفی برای برقراری ارتباط و اشتراک‌گذاری فایل‌های متنی، موسیقی، عکس و ویدیو بین کاربران وجود دارد که به هر کدام از این سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها، «شبکه مجازی» یا «شبکه اجتماعی» می‌گویند.

در شبکه های مجازی شما می‌توانید با افرادی که می‌شناسید و همچنین تعداد بسیار زیادی از کسانی که نمی‌شناسید، ارتباط برقرار کنید و محتوای منتشر شده‌ی آن‌ها را ببینید. در واقع، شبکه های مجازی مانند کشورهایی هستند که مرزی بین آن‌ها برقرار نیست و شما می‌توانید با هرکسی که خواستید ارتباط بگیرید. شایان ذکر است که شبکه های مجازی مختلفی در دنیا وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های ظاهری و عملکرد خود را دارند. در ادامه محبوب ترین شبکه های مجازی را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

محبوب ترین شبکه های مجازی

محبوب ترین شبکه های مجازی ۲۰۲۳

Twitter توییتر

Twitter یکی دیگر از وب‌سایت‌های محبوب در جهان است که بسیاری از کاربران ایرانی در آن به صورت جدی فعالیت دارند. Twitter برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ در دسترس مردم قرار گرفت و با گذشت زمان کوتاهی به محبوبیت بسیار زیادی دست یافت. محبوبیتی که به دلیل سبک خاص این شبکه اجتماعی به‌وجود آمد. تمرکز اصلی Twitter بر روی پیام‌های متنی است که اصطلاحا به آن‌ها twitt گفته می‌شود. در واقع به خاطر اینکه امکان ایجاد سرگر‌می در آن وجود ندارد، افرادی که در آن فعالیت دارند صرفا جهت فعالیت‌های مهم شرکت دارند.

شما با هربار twitt زدن، نظرات و ایده‌های خودتان را در معرض دید دیگران قرار می‌دهید و مخاطبین شما نیز می‌توانند پیام شما را retwitt کنند. بحث‌های مختلفی که در این شبکه اجتماعی رخ می‌دهد همیشه جذاب بوده و شما می‌توانید تا ساعت‌ها به بحث و تبادل نظر با دیگران بپردازید.
متاسفانه در دسترسی به وب‌سایت Twitter محدودیت‌هایی وجود دارد و برای استفاده از این شبکه‌اجتماعی باید از اپلیکیشن‌های تغییر‌دهنده آی‌پی استفاده کنید یا به پروکسی‌های مختلف متصل شوید. اما جالب است بدانید که با توجه به همین مشکل، هم‌چنان تعداد زیادی از کاربران ایرانی از Twitter به صورت جدی استفاده می‌کنند و شما به راحتی می‌توانید جوامع ایرانی را در این وب‌سایت پیدا کنید. همچنین توییتر سکویی است که به کاربران امکان می‌دهد در بالای مباحث پرطرفدار بمانند و در مکالمات روزمره و مرتبط شرکت کنند.

شبکه مجازی فیسبوک (Facebook)

بر اساس آخرین آمارها، فیسبوک با ۲.۹ میلیارد کاربر از محبوب ترین شبکه های مجازی دنیا محسوب می‌شود. این شبکه مجازی در سال ۲۰۰۴ تأسیس شده و روز به روز افراد بیشتری را به خود جذب می‌کند. در فیسبوک شما توانایی ارتباط با افراد مختلف، اشتراک‌گذاری متن، عکس و ویدیو، چت با افراد مختلف و همچنین تشکیل گروه را دارید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در بسیاری از کشورها، فیسبوک تبدیل به نوعی شناسنامه‌ی مجازی افراد تبدیل شده است و اگر کسی بخواهد دنبال فردی بگردد یا در مورد وی اطلاعاتی کسب کند، اولین جایی که بررسی می‌کند، صفحه‌ی فیسبوک فرد مورد نظر است.

لینکداین (LinkedIn)

لینکداین یک سایت رسانه اجتماعی برای متخصصان است و در بین مخاطبان B۲B بسیار محبوب است. این پلت فرم با گذشت سال‌ها به سرعت رشد کرده است. اعضای آن می‌توانند ارتباطات حرفه‌ای خود را بر روی سکو گسترش دهند، نمونه کار‌های خود را به نمایش بگذارند، جستجو کنند و برای شغل درخواست کنند.LinkedIn همچنین یک بستر عالی برای به اشتراک گذاشتن تخصص حرفه‌ای شماست، زیرا به اعضا امکان می‌دهد تا پست‌هایی را راجع به کار و فعالیت خود منتشر کنند. اپلیکیشن LinkedIn یکی از بهترین گزینه‌های موجود خواهد بود. سرویسی با سابقه بسیار زیاد که در سال ۲۰۰۳، به صورت وب‌سایت راه‌اندازی شد و بعد از گذشت ۳ سال و در سال ۲۰۰۶ به آمار ۲۰ میلیون بازدید دست یافت.

اما این اتمام کار نبود و با گذشت سال‌های بسیار زیاد از شروع فعالیت این شبکه اجتماعی، LinkedIn هم‌چنان یکی از محبوب‌ترین بستر‌های اقتصادی محسوب می‌شود و مخاطبین بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید در این اپلیکیشن به جدیدترین خبر‌های شغلی و اقتصادی دست پیدا کنید و با معرفی شغل خود به دیگران، به کار خودتان رونق بدهید یا می‌توانید به عنوان یک مشتری به‌دنبال مشاغل و فعالیت‌های مختلف مد‌نظر خودتان بروید.

اگر نگاه جدی به LinkedIn دارید، به شما پیشنهاد می‌کنم که صفحه شخصی خودتان را هر روز آپدیت کنید و سعی داشته باشید همیشه مخاطبین را در اطلاع فعالیت‌های خود قرار دهید. همیشه با افرادی که در حوزه شغلی شما فعالیت دارند در ارتباط باشید و کمی حوصله به‌خرج دهید تا ثمره استفاده از این شبکه اجتماعی را در کسب‌وکار خودتان ببینید.

شبکه مجازی پینترست (Pinterest)

شبکه‌ی اجتماعی پینترست، بستری برای اشتراک‌گذاری عکس و نهایتاً گیف است که فعالیت خود را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرده و مطابق آخرین آمارها، ماهانه شاهد فعالیت ۴۴۴ میلیون کاربر بوده است. محبوب‌ترین محتواهای پینترست عبارت‌اند: از مد و فشن، غذا، دکوراسیون، مراسم عروسی، تمرین‌های ورزشی و محتوای زندگی روزمره. جالب است اگر بدانید که آمار جالبی از کاربران پینترست منتشر شده که در آن گفته شده حدود ۶۰ درصد کاربران پینترست، بانوان هستند.

معرفی محبوب ترین شبکه های مجازی

شبکه مجازی ردیت (Reddit)

ردیت خود را با عنوان «صفحه‌ی اول اینترنت» معرفی می‌کند. این شبکه‌ی مجازی در سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را آغاز کرده و از آن زمان تا کنون، به تعداد ۴۳۰ میلیون کاربر فعال در ماه رسیده است. بر طبق رتبه‌بندی ابزارهای سئو نظیر سیمیلاروب، وب‌سایت و شبکه‌ی اجتماعی ردیت جزو ۲۰ وب‌سایت برتر و پربازدید جهان است! در این شبکه مجازی شما ترکیبی از محتوا (متنی و تصویری) و انجمن‌های مختلف را مشاهده می‌کنید. شایان ذکر است که طبق آخرین آمارها در این شبکه مجازی تعداد ۲.۸ میلیون انجمن یا همان «ساب‌ردیت» به تشکیل شده است و شما تقریباً به دنبال هر موضوعی که باشید، انجمنی برای آن در ردیت پیدا می‌کنید!

اینستاگرام (Instagram) یکی از محبوب ترین شبکه های مجازی

Instagram یکی دیگر از شبکه‌های مجازی است که با امکانات مختلف و قابلیت‌های فراوانش شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در جهان و به‌خصوص کشور خودمان، Instagram یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان مردم محسوب شده و افراد زیادی به آن اعتیاد دارند و ساعت‌های زیادی را صرف گشت وگذار در آن می‌کنند.

هسته اصلی این اپلیکیشن، اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیو بوده و شما می‌توانید از این طریق با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید. امکانات دیگری مانند strory یا IGTV نیز در Instagram وجود دارد که هر کدام جذابیت‌های خاص خودش را دارد و شما می‌توانید از هرکدام از آن‌ها و بدون محدودیت استفاده کنید. از فیلتر‌های عکس متنوع موجود در این اپلیکیشن استفاده کنید و عکس‌های زیبایی از خودتان به ثبت برسانید. با دوستان خود چت کنید و با تماس ویدیویی با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. حتی می‌توانید با قابلیت LIVE به صورت زنده از خودتان ویدیو تهیه کنید و با فالوئر‌های خود صحبت کنید.

همچنین اینستاگرام یکی از سریعترین سیستم عامل‌های شبکه‌های اجتماعی است. این شبکه در حالی که بیشتر مبتنی بر برنامه است، اما کاربران همچنین می‌توانند از طریق نسخه وب سایت به صفحه‌ی خود دسترسی پیدا کنند. در ژوئن سال ۲۰۱۸، سرانجام به ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه رسید. اینستاگرام یک پلتفرم بسیار بصری است، که در آن کاربران فیلم‌ها و تصاویر را به اشتراک می‌گذارند. همچنین می‌توانید از ویژگی‌های استوری و ویژگی‌های لایو استفاده کنید. در بین نسل‌های جوان بسیار محبوب است. طبق آمار Statista، حدود ۳۲ درصد از کاربران بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند و ۳۳ درصد در سنین ۲۵ تا ۳۴ سال کاربر فعال اینستاگرام هستند.

Signal

بعد از خبرساز شدن مشکلات امنیتی در اپلیکیشن whatsapp، افراد زیادی به‌دنبال جایگزینی برای این اپلیکیشن بودند که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها، اپلیکیشن Signal Private Messenger بود. حتی ایلان ماسک استفاده از این اپلیکیشن را به مردم توصیه کرده است که همین موضوع، یکی از بزرگ‌ترین دلایل محبوبیت اپلیکیشن Signal Private Messenger به‌شمار می‌رود.

این اپلیکیشن دارای سیستم امنیتی بسیار قوی بوده و بهترین گزینه برای افرادی است که برای امنیت شبکه اجتماعی اهمیت زیادی قائل هستند. سیستم رمزگذاری در اپلیکیشن Signal Private Messenger به صورت دو طرفه طرحی شده که تا حد زیادی امنیت حساب کاربری شما را تضمین می‌کند.

شما می‌توانید در این اپلیکیشن به چت کردن با دوستان خود بپردازید و با ساخت گروه‌های مختلف ساعت‌های زیادی سرگرم حرف زدن با دوستان خود شوید. تماس‌های صوتی و تصویری رایگان و باکیفیتی نیز در این اپلیکیشن قرار داده شده که با توجه به سرعت بالای آن، تجربه بی‌دردسری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. پس اگر به‌دنبال شبکه‌اجتماعی با سرعت عالی و امنیت بسیار بالایی هستید، Signal Private Messenger همان چیزی است که نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید