پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

انتخاب کلمات کلیدی

 

کلمات کلیدی، همون کلمات یا عباراتی هستن که افراد در موتورهای جستجو به جستجوی اون‌ها می‌پردازن تا اونچه رو که به دنبالش هستن به واسطه این کلمات پیدا کنن. به عبارت دیگه با انتخاب کلمات کلیدی برای سئو، واژه‌ای هست که محتوا صفحه یا پست شما رو به بهترین نحو توصیف می‌کنه. در واقع این کلمه کلیدی هست که شما برای اون یک صفحه یا پست ایجاد می‌کنید تا در صفحات رتبه بندی قرار بگیرید.

برای مثال، اگر شما صاحب یک فروشگاه کیف و کفش هستید و به تازگی قصد کردید که محصولات خودتون رو به صورت اینترنتی به فروش بذارید، کلمات کلیدی صفحات وب سایت فروشگاهی شما رو واژه‌هایی مثل کیف زنانه، کفش مردانه یا کفش چرم مردانه تشکیل میدن. در واقع این کلمات همون کلمه‌هایی هستن که افرادی که قصد خرید یک جفت کفش چرم دارن، در موتور جستجوی گوگل تایپ کرده و اون‌ها رو جستجو می‌کنن.

نکته قابل ذکر دیگه‌ای که در رابطه با این کلمات وجود داره اینه که ما در اکثر مواقع به این واژه‌ها می‌گیم کلمه کلیدی؛ اما این به این معنا نیست که کلید واژه‌ها فقط از یک کلمه تشکیل میشن، بلکه اون‌ها در اکثر اوقات از چندین کلمه تشکیل شدن؛ بنابراین هنگام صحبت در مورد کلمات کلیدی در سایت، در بسیاری از مواقع منظور ما یک عبارت بجای فقط یک کلمه هست. تا انتهای مقاله همراه پلتفرم حافظ باشید.

یک کلمه کلیدی خوب چیست؟

آیا می دانید کلمات کلیدی خوب چه کلماتی هستند؟ اصلا این کلمات چه ویژگی هایی دارند که باعث تمایز آن ها از سایر کلمات می شود؟
این موضوع که بتوانید کلمات کلیدی خوب و مناسب را از کلمات کلیدی نامناسب تشخیص دهید، مهارتی است که می تواند سایت شما را به اوج برساند. اگر جزء صاحبان سایت جدی و تلاشگر هستید، تسلط به این مهارت موفقیت شما را تضمین خواهد کرد.
کلمات کلیدی خوب دسته ای از کلمات هستند که از حجم جستجوی قابل توجهی برخوردار بوده، ارزش تبدیل قوی و ارتباط بالایی داشته و رقابت معقولی بر سر آن ها در جریان است. به یاد داشته باید که یک کلمه کلیدی خوب کلمه ای است که به دفعات فراوان هدف جستجوی کاربران قرار بگیرد.

در صورتی که موفق به انتخاب کلمات کلیدی خوب شوید، گام بلندی در راستای سئوی سایتتان برداشته اید. همچنین می توانید با بهبود رتبه سایت خود جایگاه درخور شأنی در رتبه بندی موتور جستجوی گوگل دست و پا کنید. ماجرای مزایای انتخاب کلمه کلیدی خوب به همین جا ختم نشده و ادامه دارد. افزایش ترافیک وب سایت و به تبع درآمد آن از دیگر مزایایی است که با تحقیق کلمات کلیدی به صورت صحیح عاید شما و سایتتان خواهد شد!
شاید با خودتان بگویید که منظور از هدف جستجو چیست؟ حجم جستجو یعنی چه؟ رقابت در این جا به چه معنا است؟
اگر دوست دارید با این معیارهای مهم انتخاب کلمات کلیدی بیشتر آشنا شوید، تیترهای بعدی مختص شما هستند.

انواع کلمات کلیدی

استفاده مناسب و صحیح از بهترین انواع کلمات کلیدی برای سئو نیازمند شناخت و آگاهی از جنس و نوع کلمات و به ویژه، درک هدف و نیت کاربران از جستجوی هر کدام از اون‌ها هست. به عبارت دیگه، هریک از کلمات کلیدی در سایت دارای ویژگی و هدف مشخصی هستن که با شناخت انواع اون‌ها میشه بسیار موثر‌تر و در جای درست ازشون استفاده کرد و متقابلا نتیجه بهتری رو کسب کرد.

حالا که درک کردید کلمات کلیدی یعنی چه وقتشه بدونید به طور کلی این کلمات بر مبنای هدف کاربر از سرچ اون‌ها در چهار دسته اصلی تقسیم بندی میشن:

کلمات Navigational

هدف از سرچ این کلمات توسط کاربران، هدایت مستقیم به یک وب سایت مشخصه که معمولا به دلیل ندونستن یا فراموش کردن URL اون وب سایت، مخاطب کلمات Navigational رو جستجو می‌کنه. منظور از این نوع کلمات، جستجوی عباراتی همچون آپارات، دیجیکالا، اینستاگرام و کلماتی از این دست هستن که معمولا پس از جستجوی این کلمات و با کلیک بر روی نتیجه اول در صفحه نتایج، مخاطب به وب سایت مورد نظر هدایت میشه.

کلمات Informational

کلمات Informational یا اطلاعاتی به کلماتی گفته میشه که هدف کاربر از سرچ اون‌ها رسیدن به دانش و اطلاعات درباره یک موضوع خاصه؛ برای مثال عباراتی مثل “آموزش دانلود از یوتیوب” یا “نحوه آبیاری گیاهان آپارتمانی” در این دسته از کلمات قرار می‌گیرن.

کلمات Transactional

جستجوی کلمات Transactional یا معاملاتی، معمولا با هدف خرید یک محصول یا بهره‌مندی از یک خدمت خاص و در قالب انجام یک معامله آنلاین صورت می‌گیره؛ برای مثال زمانی که یک کاربر عبارت “خرید عینک آفتابی مردانه” و یا “دانلود کتاب صوتی اثر مرکب” رو جستجو می‌کنه، در واقع برای رسیدن به اونچه که نیاز داره از کلمات Transactional استفاده کرده.

کلمات Commercial

هدف از جستجوی کلمات Commercial هم مثل کلمات Transactional ملاحظه یک محصول و یا یافتن یک وب سایت ارائه دهنده یک خدمت خاص هست. با این تفاوت که کاربر با سرچ کلمات Transactional قصد خرید یک محصول رو داره؛ اما در جستجو کلمات Commercial کاربر صرفا به دنبال یافتن و بررسی محصوله و فعلا قصد خریدش رو ندارد.

انتخاب کلمات کلیدی

ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی مناسب

اگر به آن دسته از افرادی تعلق دارید که می خواهید با تشخیص کلمات کلیدی مناسب گام نخست در سئو سایتتان را محکم بردارید، می توانید روی کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی خوب حساب کنید.

یکی از مهم ترین ابزارهای موجود در زمینه تشخیص کلمات کلیدی خوب Keyword Planner است. این ابزار کاربردی کاملا رایگان بوده و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهد.
از دیگر ابزارهای رایگان و کاربردی تشخیص کلمات کلیدی مناسب می توان به Bing Webmaster Tools اشاره کرد. کنسول جستجوی گوگل که بسیاری آن را تحت عنوان Google Search Console نیز می شناسند، ابزاری قوی و کاربردی برای تشخیص مناسب ترین کلمات کلیدی است. اگر به دنبال یک ابزار عالی هستید، ما کنسول جستجوی گوگل را به شما پیشنهاد می دهیم.
از دیگر ابزارهای تشخیص کلمات کلیدی مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد. لازم به ذکر است که کلیه این ابزارها رایگان بوده و کار کردن با آن ها بسیار ساده است.

  • KW Finder
  • Answer the Public
  • Keyword Tool.io
  • SEM rush
  • Ubersuggest
  • Google Trends
  • Spyfu
  • LSI Graph

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی در سئو

حالا که از اهمیت کلمات کلیدی در سئو مطلع شدید وقتشه درباره معیارهای انتخاب کیوردها صحبت کنیم. به طور کلی ۵ فاکتور هستن که شما هنگام انتخاب کلمات کلیدی در سئو باید بهشون توجه داشته باشید. در ادامه هر یک از این ۵ فاکتور رو به طور خلاصه بهتون توضیح میدم.

میزان جستجو

اولین فاکتور و معیاری که باید مورد توجه قرار بدید این هست که کلمه کلیدی مورد نظر چه میزان جستجو داره. به عبارت دیگه این معیار به شما میگه که یک کیورد در گوگل چند بار توسط کاربران سرچ شده؛ در نتیجه متوجه میزان محبوبیت کلمه کلیدی مذکور می‌شید. علاوه بر این آگاهی از میزان جستجوی کلمات کلیدی در سرچ گوگل این دید و چشم انداز رو به شما میده که در صورت تولید محتوا و بکارگیری کلمه کلیدی مورد نظر در اون ترافیک ورودی وب سایت‌تون حدودا چقدر افزایش پیدا می‌کنه.

انتخاب کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی بر اساس رقابت

معیار دومی که در بحث یافتن کلمات کلیدی در گوگل باید مورد توجه قرار بدید میزان رقابت کلمات کلیدی هست. هر چند که میزان رقابت یک کیورد بحثی مجزا از میزان جستجوی اون هست؛ اما می‌تونیم رابطه‌ای بین این دو معیار برقرار کنیم؛ چرا که طبیعتا هر چه کلمات کلیدی جستجوی بیشتری توسط کاربران داشته باشن، وب سایت‌های مختلف بیشتر برای تولید محتوا سمت اون کیوردها میرن.

انتخاب کلمات کلیدی بر اساس قیمت (cpc)

منظور از قیمت کلمات کلیدی، cpc یا همون هزینه به ازای هر کلیک هست. آگاهی از قیمت و هزینه کلمه کلیدی به ازای هر کلیک برای زمانی که قصد انجام تبلیغات کلیکی مثل گوگل ادز رو داشته باشید به دردتون می‌خوره.

تعداد کلمات

منظور از تعداد کلمه، تعداد کلمات موجود توی یک عبارت کلمه کلیدی هست. هر چقدر تعداد کلمات موجود در یک کلمه کلیدی بیشتر باشن، کسب رتبه‌های برتر در صفحه نتایج گوگل روی اون کیورد براتون راحت‌تره؛ چرا که سطح رقابت پایین‌تری نسبت به کلمات کلیدی کوتاه‌تر دارن.

انتخاب کلمات کلیدی بر اساس هدف

هدف که یه جورایی میشه همون search intent به قصد و هدف کاربران از جستجوی کلمات کلیدی اشاره داره. وقتی یک کلمه کلیدی رو برای تولید محتوا انتخاب می‌کنید حتما دقت کنید که کاربران اون رو با چه هدفی سرچ می‌کنن و با جستجوی اون کیورد قصد دارن به چه اطلاعاتی برسن. پاسخ به این سوال باید پایه و اساس محتوایی باشه که در ادامه تولید می‌کنید. به عبارت دیگه محتوای شما باید برطرف کننده نیاز و هدف کاربر از جستجو باشه.

دیدگاهتان را بنویسید