پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

پرسنال برندینگ چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

پرسنال برندینگ چیست؟

در مقاله‌های قبلی در مورد برندینگ صحبت کردیم و گفتیم هر برندی نیازمند اقداماتی است تا بتواند خدمات خود را به بهترین شکل به مخاطبان هدف خود نمایش دهد که این کارها موجب افزایش آگاهی از برند شما می‌شود. اما زمانی که این اقدامات را برای یک شخص انجام می‌دهیم در واقع روی پرسونال برندینگ خودمان کار می‌کنیم. در این مقاله از حافظ پلتفرم به سوال پرسنال برندینگ چیست؟ پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید.

مردم اغلب می‌گویند که می‌خواهند برند شخصی‌شان را ارتقا دهند. شما قطعأ می‌دانید که یک برند تجاری چیست – وقتی درمورد اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت می‌کنیم معمولأ به برندها اشاره داریم. اما احتمالأ زیاد درمورد داشتن برند خودتان فکر نمی‌کنید. ایده «برندینگ شخصی» برای بیشتر افراد غیرعادی است. اما در این عصر آنلاین که مسائل خوب یا بد همگی به اینترنت بستگی دارند پرسونال برندینگ (برندینگ شخصی) بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

پرسونال برند شما چیست؟

پرسنال برندینگ چیست؟

پرسنال برندینگ چیست؟ پرسونال برند شما نحوه ارتقاء خودتان است. این برند شامل مجموعه منحصربفردی از مهارت‌ها، تجربه و شخصیت است که می‌خواهید با استفاده از آن‌ها دنیا را ببینید. پرسونال برندینگ داستان زندگی شما را روایت می‌کند و در رفتار، برخورد، جملاتِ گفته شده و گفته نشده و گرایشات شما منعکس می‌شود.شما از پرسونال برندینگ برای تفکیک خودتان با دیگران استفاده می‌کنید. اگر این کار بخوبی انجام شود می‌توانید پرسونال برندینگ خودتان را با کسب‌وکارتان پیوند دهید به گونه‌ای که هیچ برندینگ شرکت دیگری موفق به انجام آن نشود.به لحاظ حرفه‌ای پرسونال برند شما همان تصویری است که مردم از شما می‌بینند.

این برند می‌تواند ترکیبی از نگاه آن‌ها به شما در زندگی واقعی، نحوه به تصویر کشیدن شما توسط رسانه‌ها و برداشت مردم از اطلاعات مربوط شما در اینترنت باشد. می‌توانید پرسونال برند خود را نادیده بگیرید و خود را آنگونه که می‌خواهید جلوه دهید.در روزهایی پیش از اینترنت، پرسونال برند واقعأ همان کارت ویزیت بود. اگر شهرت بالایی در رسانه‌ها داشتید یا به واسطه تبلیغات شهرت پیدا کرده بودید باز هم تعداد کمی شما را می‌شناختند. اما در دنیای امروز که هر چیز کوچکی برای مدت طولانی در رسانه‌های اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد دیگر چندان ناشناس نخواهید ماند.

چرا به یک پرسونال برند احتیاج دارید؟

پرسنال برندینگ چیست؟ و چرا به آن نیاز داریم؟ پرسونال برندِ شما می‌تواند برای حرفه‌تان حیاتی باشد. پرسونال برند یعنی نحوه معرفی خودتان به مشتریان فعلی و آتی. این برند به شما فرصت می‌دهد تا اطمینان حاصل کنید که مردم شما را به همان شکلی که می‌خواهید می‌بینند بجای اینکه دیدگاه اختیاری و مخربی درمورد شما اتخاذ کنند.پرسونال برند به شما فرصت می‌دهد تا بر نقاط قوت و شور و اشتیاقتان تمرکز کنید و باعث می‌شود مردم شما را بهتر بشناسند. مردم به کسانی که می‌شناسند بیشتر اعتماد می‌کنند حتی کسانی که قبلأ شخصأ ملاقات نکرده‌اند.

این امر به ویژه در زمان انتخابات رخ می‌دهد. درحالیکه تعداد زیادی از مردم داوطلبان را در زمینه موضوعاتی که برایشان اهمیت دارد دنبال می‌کنند بقیه رأی دهندگان علاقه کمتری به این فرآیند دارند. در عوض آن‌ها به اسامی که برایشان آشنا است رأی می‌دهند. تعجبی ندارد که داوطلبانی با پرسونال برندهای قوی صرف نظر از دیدگاه یا باورهای سیاسی‌شان در سیاست موفق می‌شوند. مثلأ صرف نظر از دیدگاهتان درمورد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور نمی‌توانید انکار کنید که او یک پرسونال برند قوی ایجاد کرده که مردم را تشویق به رأی دادن به او کرده است.

چرا پرسونال برندینگ اهمیت دارد؟

بعد از پاسخ به سوال پرسنال برندینگ چیست؟ به اهمیت آن می پردازیم .اگر قصد دارید تأثیرگذار شوید باید یک پرسونال برند قوی بسازید. پرسونال برند به شما کمک می‌کند تا جلوتر از بقیه بایستید. می‌توانید از پرسونال برندتان برای اثبات دانش و مهارت‌های خود در حیطه یک تخصص خاص استفاده کنید.پرسونال برند به طرق مختلفی شما را در ذهن‌ها باقی خواهد گذاشت. این پرسونال برند است که به شما کمک می‌کند تا جلوتر از هزاران نفر دیگر مثل خودتان بایستید. نسل‌های هزاره (کسانی که در سال ۲۰۰۰ در سنین بزرگسالی قرار داشتند) به ویژه اعتمادی به تبلیغات ندارند. ۸۴% از نسل‌ها هزاره نه به تبلیغات و نه به برندهایی که تبلیغات را تشکیل می‌دهند اعتماد ندارند. با این حال آن‌ها آمادگی این را دارند که به کسانی که می‌شناسند اعتماد کنند – حتی افراد تجاریِ متعلق به برندهایی که از آن‌ها نفرت زیادی دارند.

این امر موجب بازنگری عمده‌ای درباره نحوه بازاریابی کسب‌وکارها شده است. قطعأ این یکی از دلایلی موفقیت زیاد اینفلوئنسر مارکتینگ در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.جنبشی به سویی شخصی‌سازی افراد بزرگ در کسب‌وکار به راه افتاده است. مشخص است که این کار برای یک کسب‌وکار کوچک آسان است – تفاوت کوچکی بین یک معامله‌گر تنها و کسب‌وکار او وجود دارد. این کار برای شرکت‌های بزرگ دشوارتر است. اما بعضی‌ها آن را بخوبی مدیریت می‌کنند. استیو جابز زمانی از پرسونال برندینگ سیب استفاده کرد که حتی این عبارت شناخته شده نبود. همچنین پرسونال برندینگ ایلان ماسک احتمالأ شناخته شده‌تر از برند شرکتیِ تسلا موتورز است.صاحب یا مدیر یک کسب‌وکار در ابتدا باید با مشتریان بالقوه بصورت فردی ارتباط برقرار کند قبل از اینکه پیغام شرکت را به آن‌ها منتقل نماید.

مراحل برای ایجاد یک پرسونال برند متقاعدکننده و سودآور

بهد از پاسخ به سوال پرسنال برندینگ چیست؟ و اهمیت آن و دلایل احتیاج به آن باید به این بپردازیم که چگونه پرسل برندینگ متقاعدکننده و سودآور داشته باشیم.

مبنا و اساستان را بسازید

اولین مرحله برای ایجاد پرسونال برند این است که یک مبنا و اساس بسازید که بتوانید با اطمینان کسب‌وکارتان را براساس آن توسعه دهید. اصل کلیدی در اینجا «اعتبار (اصالت)» است. این یک سوء برداشت است که ایجاد یک پرسونال برند به معنای ایجاد یک شخصیت است. اما شخصیت طبق تعریف یک «نما» است اما انعکاس درستی از شما ارائه نمی‌دهد و در نتیجه نامعتبر است. پرسونال برند شما نباید یک شخصیت نامعتبر باشد. برندینگ به این معنا نیست که خودتان چیزی جلوه دهید که نیستید بلکه به این معنا است که بصورت هدفمند و استراتژیک خودِ واقعی‌تان را به مخاطبان و مشتریان نشان دهید. پرسونال برند شما باید انعکاسی از مهارت‌ها، شور و اشتیاق، ارزش‌ها و باورها باشد.

از سرمایه‌های موجود برندتان استفاده کنید:

برای ایجاد یک مبنای قوی برای برند از سرمایه‌های موجود برندینگ که از قبل در اختیار دارید استفاده کنید. محل تقاطع این سرمایه‌ها همان جایی است که باید پرسونال برندتان را بسازید.مهارت‌ها و اعتبارات‌تان: در طول زندگی‌تان چه مهارت‌هایی را یاد گرفتید؟ چه نوع آموزش، اعتبارات، گواهی‌ها یا جایزه‌هایی دریافت کردید؟شور و اشتیاق و علایق‌تان: بیشتر به کدام صنایع و موضوعات علاقمندید؟ بیشتر به چه چیزی علاقه دارید؟ارزش‌ها و باورهای هسته‌ای: برخی از مهمترین ارزش‌های هسته‌ای‌تان کدامند؟ به چه چیزی باور دارید؟ منتظر چه هستید؟ مخالف چه چیزی هستید؟

عناصر کلیدیِ مبنا و اساس پرسونال برندینگ:

وقتی سرمایه‌های فعلی برندتان را شناسایی کردید، مرحله بعدی این است که قطعات اصلی پرسونال برندتان را در کنار یکدیگر قرار دهید. این کار به شما در زمینه تصمیم‌گیری درمورد پرسونال برندتان کمک می‌کند:دیدگاه برندتان: می‌خواهید از چه نظر شناخته شوید؟ اگر به عنوان یک متخصص قابل اعتماد درمورد موضوع XYZ شناخته شوید، این چه معنایی دارد؟مأموریت برندتان: چرا می‌خواهید یک پرسونال برند بسازید؟ هدفتان از این کار چیست؟ می‌خواهید بر چه کسی تأثیر بگذارید؟ می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟پیغام برندتان: پیغام کلیدی که قصد دارید منتقل کنید چیست؟ قصد دارید چه پیغامی را در محتوا و در بازاریابی‌تان تقویت کنید؟ اگر فقط می‌توانستید یک توصیه به مخاطبانتان بکنید آن چه بود؟شخصیت برندتان: برخی از خصوصیات و صفات شخصی‌تان که می‌توانید به برندتان منتقل کنید را نام ببرید. آیا می‌خواهید به عنوان یک شخص بسیار حرفه‌ای و مبادی آداب شناخته شوید یا یک شخص دمدمی و ماجراجو؟

مخاطبان هدفتان را انتخاب کند

پرسنال برندینگ چیست؟

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در زمان ایجاد یک پرسونال برند مرتکب می‌شوید این است که سعی می‌کنید این برند برای همه مناسب باشد. در واقعیت همه مشتری ایده‌آل شما نیستند. برای جذب مشتریان درست باید کسانی که نمی‌خواهند با شما کار کنند را دور کنید. این یعنی شناسایی یک مخاطب هدف خاص و ایجاد برندی جذاب برای آن‌ها. ممکن است متناقض به نظر برسد اما اگر سعی کنید شبیه همه باشید درواقع هیچ کسی را جذب نخواهید کرد. باید متضاد با بقیه باشید تا خودتان را نشان دهید.

هر کسی که در معرض شما قرار می‌گیرد یا پیغامتان را می‌بیند از شما خوشش نمی‌آید یا با شما ارتباط برقرار نمی‌کند و این کاملأ طبیعی است. نیاز نیست به همه دسترسی پیدا کنید تا یک کسب‌و‌کار موفق بسازید. فقط باید به مشتریان درست دسترسی پیدا کنید. یک تمرین ارزشمند که به شما توصیه می‌کنیم انجام دهید این است که پروفایل مشتریان واقعی را تهیه کنید (گاهی اوقات آواتار مشتری نامیده می‌شود).

هرچه بیشتر مشتری واقعی‌تان و تمایلات و چالش‌های آن‌ها را بشناسید آمادگی بیشتری کسب خواهید کرد تا محصولات و خدماتی که آن‌ها واقعأ نیاز دارند و می‌خواهند را عرضه کنید.سئوالات زیر به شما کمک می‌کنند تا پروفایل مشتری واقعی را تهیه کنید:جمعیت‌شناسی (دموگرافیک): سن، جنسیت، تحصیلات، وضعیت رابطه، درآمد، حرفه و … مشتریان چیست؟تمایلات و خواسته‌ها: آینده مورد نظر آن‌ها چگونه است؟ رویاها، اهداف و آرزوهای آن‌ها چیست؟نقاط درد و چالش‌ها: آن‌ها با چه چیزی مبارزه می‌کنند؟ چه چیزی مانع از دستیابی آن‌ها به اهدافشان می‌شود؟

یک پیشنهادِ غیرقابل مقاومت مطرح کنید

برای ایجاد یک پرسونال برند سودآور باید چیزی برای فروش به مخاطب هدفتان داشته باشید. به یک پیشنهاد غیرقابل مقاومت نیاز دارید که به مخاطبتان کمک کند مشکل بخصوصی را حل نماید یا به یک نتیجه خاص دست پیدا کند. کارآفرینان زیادی به اشتباه یک محصول یا خدمات را ایجاد می‌کنند و بعدأ متوجه می‌شوند که هیچ کس آن را نمی‌خواهد یا تمایلی به صرف هزینه برای آن ندارد. به همین دلیل شناسایی مشتری واقعی قبل از ایجاد یک محصول یا خدمات بسیار اهمیت دارد. وقتی دقیقأ بدانید به چه کسی می‌خواهید کمک کنید آنگاه پیشنهادی را مطرح خواهید کرد که یک راه حل بی‌نقص برای مشکل‌شان فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید