پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

پیامک تبلیغاتی آره یا نه؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

پیامک تبلیغاتی

تبلیغات پیامکی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

تبلیغات پیامکی با نرخ ۸۲٪  تعامل، دارای بالاترین میزان مشارکت در میان ابزارهای بازاریابی است. ۹۰٪ پیامک‌ها در عرض ۳ دقیقه پس از دریافت خوانده می‌شوند و مهم‌تر از همه این‌که مشتریان شما خودشان به شما اجازه داده‌اند که از این کانال برای ارتباط با آن‌ها استفاده کنید. بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان می‌گویند ترجیح می‌دهند با پشتیبانی از طریق پیام کوتاه در ارتباط باشند تا این‌که از طریق سایر کانال‌ها تماس بگیرند و اکثر آن‌ها علاقمندند که رهگیری وضعیت سفارش، تأییدیه رزرو و یادآوری قرار ملاقات را هم از طریق پیامک دریافت کنند. نکته این است که مردم تلفن‌های خود را در دست دارند و همیشه آماده استفاده از آن‌ها برای یافتن اطلاعات یا بررسی آخرین به‌روزرسانی‌های رسانه‌های اجتماعی و… هستند.

دو نوع پیام در تبلیغات با اس ام اس وجود دارند:

کمپین‌های تبلیغاتی: یک پیامکِ متنیِ کلاسیکِ «یک به چند» است. یعنی همان اس ام اس‌های انبوه که از طریق پنل سرویس ارسال پیامک برای مشتریان ارسال می‌کنید. آن‌ها معمولا برای اطلاع‌رسانی پیشنهادات ویژه مثل تخفبف‌ها، اطلاع‌رسانی عمومی مثل جزئیات یک رویداد، هشدارهای هواشناسی و … استفاده می‌شوند.

تراکنش‌ها: پیام‌های تراکنشی پیام‌های «یک به یک» هستند که توسط یک رویداد یا رفتار خاص ایجاد می‌شوند. نمونه‌ای از این موارد می‌تواند تأیید سفارش یا اعلان ارسال کالا برای خرید آنلاین باشد. این پیام‌ها، اطلاعات مربوط را در زمان مناسب به یک فرد خاص، منتقل می‌کنند.

 مزایای پیامک تبلیغاتی

 ۱- دسترسی آسان به افراد    ۲- ارتباط مستقیم با مشتریان    ۳- رسیدن پیام به مقصد

تاثیر پیامک تبلیغاتی
تاثیر پیامک تبلیغاتی

پیامک تبلیغاتی و دسترسی آسان به افراد

وجود یک گوشی همراه در جیب یا کیف افراد، امروزه امری عادی و طبیعی است. اما احتمال این که تمام این گوشی ها به سرویس نت و شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشند زیاد نیست. اما چیزی که واضح و قطعی است، وجود سیمکارت هایی داخل این گوشی ها برای تبادل تماس ها و پیام هایی است که بین افراد ردوبدل می شوند. لذا با صراحت کامل می توان گفت بازاریابی از طریق تبلیغات پیامکی بسیار گسترده تر از شبکه های اجتماعی می تواند باشد.

پیامک تبلیغاتی و ارتباط مستقیم با مشتریان

از جمله مزایایی که باعث برتری نسبی تبلیغات پیامکی می شود، امکان ارتباط مستقیم شما با مخاطب است. در تبلیغات از طریق تلویزیون، شبکه های اجتماعی و رادیو احتمال اینکه مخاطب در دسترس نباشد زیاد است. اما در تبلیغات پیامکی مخاطب شما بالاخره نوتیفکیشن پیام را می بیند و بدون زحمت خاصی آن را باز کرده و پیام را می بیند.

پیامک تبلیغاتی و رسیدن پیام به مقصد

حتما شنیده اید که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. این موضوع درباره ی تبلیغات هم صدق می کند. حتی اگر مخاطب شما در لحظه دردسترس نباشد به محض بازگشت پیامک شما را دریافت خواهد.

تبلیغات
تبلیغات

نکات مهم استفاده از پیامک تبلیغاتی

اکثر کسب‌وکارهای آنلاین مثل فروشگاه‌های اینترنتی یا کسب‌وکارهای آفلاین مثل بانک‌ها، رستوران‌ها و غیره از این نوع تبلیغات استفاده می‌کنند. برای رونق بیشتر کسب‌وکارتان با استفاده از این روش، نکاتی را باید در نظر بگیرید که به هر چه ‌بهتر شدن تبلیغات شما کمک ‌کند و بهره بیشتری از آن ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا این نکات را با هم بررسی کنیم:

۱. متن خود را کوتاه نگه دارید.

طول یک پیامک ۷۰ کاراکتر است و شما باید تبلیغات خود را در این چارچوب قرار دهید. برای درک بصری بهتر پیام را به پاراگراف‌ها جدا کنید. پیام متنی با کلمات مناسب و لینک یا دکمه CTA (Call to action)، بسیار مفیدتر از یک متن طولانی و خسته‌کننده بدون اطلاعات مفید است. برای جذب مشتریان خود، بهتر است یک پیام واضح و مستقیم ارسال کنید.

۲. خلاق باشید.

به کلماتی فکر کنید که می‌تواند تأثیر چشمگیری بر مخاطب شما بگذارد. سعی کنید پیامک‌های ارسالی‌ تان جهت ایجاد اعتماد مشتریان، متناسب با الگوی رفتاری آن‌ها شخصی‌سازی شود. گاهی حتی می‌توانید موارد سرگرمی مثل بازی، متن‌های تعاملی، نظرسنجی یا مسابقه را نیز به متن‌های خود اضافه کنید.

۳.  پیامک‌ها را بر اساس وقوع اتفاقات ارسال کنید. 

در اتفاقات خاص برای مشتریان خود پیامی ارسال کنید. مثلاً روز تولد مشتری، روزهای عید و غیره.

۴. پیامک‌ها را اختصاصی ارسال کنید.

در پیام‌های خود بهتر است مشتری را با نام کوچکشان خطاب کنید تا حس نزدیک‌تری با برند شما داشته باشند. مثلاً «محمدرضای عزیز…»

۵. مخاطبان خود را تقسیم‌بندی کنید.

تقسیم‌بندی به شما امکان می‌دهد از تبلیغات پیامکی خود ارزش بیشتری کسب کنید. بر اساس جنسیت، سن، کشور و غیره، می‌توانید پیام‌های متفاوتی برای گروه‌های خاصی از افراد ارسال کنید. این منجر به اعتماد بیشتر از طرف مشتریان شما و تجربه خرید بهتر برای آن‌ها می‌شود.

۶. از مشتری برای ارسال پیامک رضایت بگیرید.

درست مانند اجازه ورود قبل از وارد شدن به اتاق کسی، شما باید قبل از ارسال پیامک نیز رضایت مشتری را در نظر بگیرید. در صورت عدم رضایت مشتریان از سرویس پیامکی، صندوق ورودی را اسپم نکنید. اگر پیامی را که آن‌ها نمی‌خواهند ارسال کنید، بیشتر از آن‌که کسب‌وکار خود را تبلیغ کرده باشید، به آن آسیب می‌رسانید.

۷.  در هر پیامک نام تجاری خود را قرار دهید. 

در هر پیامک نام برند تجاری خود را حتماً قرار دهید تا مشتریان شما را بشناسد.

۸. مشتریان خود را بشناسید.

برای تجزیه و تحلیل پایگاه مشتری خود می‌توانید از برنامه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده کنید. به سابقه خرید، جمعیت‌شناسی و علایق آن‌ها توجه کنید تا بتوانید پیام مناسب را ارسال کنید.

۹. زمان‌بندی ارسال پیامک را در نظر بگیرید.

زمان ارسال پیامک را در نظر بگیرید. با استفاده از گزارش‌هایی که از پنل پیامکی دریافت می‌کنید می‌توانید تحلیل کنید که پیامک‌های ارسالی در چه ساعت‌هایی Deliver شده یا مشتری در چه زمان‌هایی روی لینک شما کلیک کرده است. بر این اساس می‌توانید زمان‌های بهتری را برای ارسال در نظر بگیرید.

ارسال پیامک همراه با متنی که FOMO (ترس از دست دادن) ایجاد کند یا مشتریان را تشویق به خرید مجدد کند، بسیار سودمند است. می‌توانید از برخی از این محرک‌ها استفاده کنید:

  • استفاده از کد تخفیف فقط تا…
  • قبل از انقضای آن عجله کنید!
  • موجود در انبار به‌زودی!
  • موجودی محدود

این‌ها احساس فوریت ایجاد می‌کنند. مردم احساس می‌کنند در صورت کلیک نکردن، چیز خوبی را از دست می‌دهند. این امر می‌تواند ترافیک بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد و فروش را افزایش دهد.

۱۰. ارزشی را به مشتریان ارائه دهید.

اگر افراد به شما اجازه داده‌اند که تبلیغات خود را به آن‌ها ارسال کنید، باید در مقابل چیزی به آن‌ها پیشنهاد دهید. با ارسال پیامک در مورد فروش ویژه، تخفیف برای مشتریان برتر، جایزه برنده مسابقه، کد کوپن و غیره توجه آن‌ها را جلب کنید.

۱۱.  گیرندگان پیامک را تقسیم‌بندی کنید. 

مشتریان خود را به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید و پیامک‌های ارسالی را متناسب با آن‌ها ارسال کنید. به‌عنوان‌ مثال، یک پیام تشکر یا خوشامدگویی برای گروه‌هایی از مشتریان که به‌تازگی ثبت‌نام کرده‌اند و با این کار می‌خواهید ارزش برند خود را به او ثابت کنید، ارسال کنید. همچنین می‌توانید یا یک پیام اطلاعات فروش و تخفیف به گروهی که جزء مشتریان وفادار شما هستند و از قبل با شما آشنایی دارد، بفرستید.

سخن پایانی

اگر تا به حال تبلیغات پیامکی را جدی نگرفته‌اید، وقت آن است که تجدید نظری کنید و این کانال مهم را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود بگنجانید. این روش قطعا از پربازده‌ترین راه‌های تبلیغاتی است که در نهایت مشتریان زیادی به سمت کسب‌وکار شما روانه خواهد کرد. نکتهٔ شایان توجه در اینجا این است که سعی کنید پیامک تبلیغاتی را به افرادی ارسال کنید که ویژگی‌هایی مشابه مخاطبان هدف شما دارند.

ممنون که سایت حافظ را پیگیری می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید