پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

پیدا کردن کلمات کلیدی سایت

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

همه افرادی که در زمینه بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنند، به خوبی می‌دانند که اولین گام در سئو، پیدا کردن کلمات کلیدی سایت است. در بازاریابی محتوایی، یافتن کلمات کلیدی پیش نیاز تمام فعالیت‌های بعدی است و اساساً تمام فرایند تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده، شکل می‌گیرد. به همین دلیل است که انتخاب صحیح کلمات کلیدی و تحلیل و اولویت بندی مناسب آنان برای مدیران سایت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در همین راستا، فرایندی موسوم به Keyword Research یا تحقیق کلمه کلیدی به وجود آمده است که با ابزارهایی کاربردی و روش‌هایی کارآمد، کلمات کلیدی سایت را بر مبنای استراتژی محتوایی معین و بر اساس اولویت، مرتب می‌کند.

کلمه کلیدی چیست؟

از لحاظ سئو، کلمه کلیدی همان چیزی است که کاربر آن را در موتور جستجو تایپ می‌کند. در واقع، کلمه کلیدی یک یا چند واژه است که مضمون و هدف محتوای شما را تعیین می‌کند. در بهینه‌سازی موتور جستجو، کلمه کلیدی همان کلمه یا عبارتی است که کاربران در موتور جستجو وارد می‌کنند تا اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند.

فرقی نمی‌کند تولیدکننده محتوا باشید یا صاحب وب سایت، در هر صورت، می‌خواهید کلمات کلیدی صفجه‌تان مرتبط با چیزی باشد که کاربران‌تان در جستجویش هستند. اگر از کلمات کلیدی مناسب و در جای درست استفاده کنید، احتمال این‌که کاربر، در نتیجه جستجویش، به مطلب شما بر بخورد بیشتر خواهد شد.

چرا باید یک کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟

اگر کسب و کارتان آنلاین است، کلمات کلیدی از مهم‌ترین ابزارهای‌تان هستند. در واقع، در این کارزار می‌جنگید تا رقبای‌تان را کنار بزنید و کاربران را به سوی بازار خودتان هدایت کنید.

اگر نگاهی به وازگان کلیدی‌ای که وب‌سایت در آن به رتبه‌ای رسیده است نگاه کنید، به نقاط قوت وب‌سایت و برتری‌ آن به رقبایش پی خواهید برد.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی همان روند یافتن کلمات کلیدی مناسب برای وب‌سایت است. در این مسیر، اصلاً نیازی نیست به سراغ محبوب‌ترین کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکارتان بروید. همانطور که گفتیم، رقابت در این کلمات کلیدی بسیار شدید است و تبلیغ آن‌ها نیز بسیار گران‌قیمت است.

همچنین، نباید به دنبال کلمات کلیدی‌ای باشید که هیچ‌کس جستجوی‌تان نمی‌کند. باید ویژگی‌های کلمات کلیدی ارزشمند را بشناسید و براساس آن معیارها، انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

  • میزان جستجو

این معیار به شما می‌گوید که یک کلمه کلیدی را چند بار در گوگل جستجو کرده‌اند. از این طریق، می‌توانید میزان محبوبیت کلمه کلیدی را ارزیابی کنید. همچنین، می‌توانید پیش‌بینی کنید که این کلمات کلیدی ترافیک وب‌سایت‌تان را تا چه میزان افزایش خواهند داد.

  • رقابت

معیار بعدی رقابت است. فرقی نمی‌کند میزان جستجوی کلمات کلیدی چقدر باشد، در هر صورت، باید حواس‌تان به مسئلۀ رقابت نیز باشد.

  • قیمت (هزینه به ازاری هر کلیک)

اگر می‌خواهید به سراغ تبلیغات ( نه SEO) بروید، باید بدانید که هر کلمه قیمتی دارد. در هزینه به ازای هر کلیک، هر بار کاربر، پس از جستجوی یک کلمه کلیدی، روی کلمه کلیک کند، باید مبلغی را بپردازد. به عنوان مثال، در آمریکا ۳.۹۴ دلار  به ازای هر کلیک، روی کلمه کلیدی «loan» باید بپردازید. یعنی هر بار کسی در آمریکا، کلمه «loan» را جستجو کند و روی تبلیغات کلیک کند، تبلیغ‌کننده باید ۳.۹۴ دلار در ازای تبلیغات برای وب‌سایت بپردازد. در این‌جا، باید تصمیم بگیرید که آیا برای‌تان می‌ارزد که در ازای هر کلیک برای یک واژه، چهار دلار بپردازید یا خیر! این سوال را حتماً از خودتان بپرسید.

  • تعداد کلمه

تعداد کلمه، در واقع، به تعداد کلمات موجود در یک عبارت اشاره دارد. کلمه کلیدی هرچقدر از کلمات بیشتری تشکیل شده باشد احتمال رتبه گرفتن بیشتر است. (در بخش کلمات کلیدی طولانی [long tail keywords]، به این موضوع خواهیم پرداخت)

  • هدف

هدف کلمه کلیدی به شما می‌گوید کاربر چه هدفی از این جستجو دارد. به عنوان مثال، به ما می‌گوید هدف کاربر از این جستجو، خرید کردن است یا صرفاً گردآوری اطلاعات. آن‌ها می‌خواهند خرید کنند یا صرفاً می‌خواهند محصولات را تماشا کنند.

چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

  • کلمات کلیدی را در تگ عنوان (title tag) بگنجانید.
  • کلمه کلیدی را در URL فرار دهید. [به صورت مستقیم تاثیری ندارد]
  • در صفحه‌تان، از کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی طولانی را در محتوای‌‌تان بگنجانید.

اگر از کلمات کلیدی‌تان در این مکان‌ها استفاده کنید، امکان دسترسی مخاطب مورد نظرتان به آن‌ها بیشتر خواهد شد.  یادتان باشد که روان بودن متن مسئله مهمی است، از این رو، باید کلمات کلیدی را با دقت تمام در متن‌تان بگنجانید. اگر بخواهید کلمات کلیدی را به هر قیمتی در متن‌تان بگنجانید و توجهی به خوانش‌پذیری آن‌ها نداشته باشید، به نتیجه مطلوب دست نخواهید یافت.

از انباشت کلمات کلیدی بپرهیزید! نباید در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی کنید. در واقع، اگر کلمات کلیدی یک یا دو درصد از متن‌تان را تشکیل دهد، کارتان را احتمالا درست انجام داده‌اید.

پیدا کردن کلمات کلیدی سایت

استفاده از پیشنهادات گوگل

پیشنهادات گوگل یکی از بهترین منابعی است که می توانید برای یافتن کلمات کلیدی ارزشمند از آن استفاده کنید. کافیست کلمه‌ی اصلی خودتان را در کادر جست و جو تایپ کرده و منتظر پیشنهادات بمانید.

گوگل همواره به دنبال نمایش مفیدترین نتایج و هدایت شما به آن صفحات است و سعی می کنند کلمات پرتکرار و متداول را به شما پیشنهاد دهد. وقتی عبارتی به یکی از پیشنهادات گوگل بدل می شود، می توانیم به ارزش آن پی ببریم و نتیجه بگیریم که افراد زیادی به دنبال جست و جوی آن هستند.

هرچند که الگوریتم های گوگل در نمایش نتایج، محدود به یکی دو پارامتر مشخص نیست و ممکن است بسته به عوامل گوناگون تغییر کنند، اما مهم ترین هدفش رساندن شما به نزدیک ترین و دقیق ترین نتیجه است که بخش عمده ای از این موضوع بواسطه‌ی محبوبیت و میزان جست و جوی آن تعیین می شود.

جست و جوهای مرتبط گوگل

است در عبارت های پیشنهادی گوگل به محض تایپ کردن یک کلمه یا جمله روی صفحه نقش می بندند، اما جست و جوهای مرتبط بعد از اینکه دکمه‌ی اینتر را فشار دادید، درست در انتهای اولین صفحه‌ی جست و جو و پایین آخرین نتیجه به نمایش درمی آیند.

در این قسمت می توانید به خوبی عبارات و کلمات کلیدی که مرتبط با واژه‌ی اصلی تان هستند را کشف کنید. عموما گوگل هشت عبارت مرتبط با جست و جوی شما را در این قسمت نشان خواهد داد.

استفاده از ابزارهای متفاوت در یافتن کلمات کلیدی

برای تحلیل کلمات و یافتن پیشنهادات جدید، ضروری است که از ابزارهای این حوزه استفاده کنید. پیشنهاد ما بکار بستن همزمان چندین ابزار و مرجع مختلف، مقایسه‌ی نتایج آن و در نهایت انتخاب نهایی است. چرا که هر کدام از این ابزارها، بخشی از آمار را در اختیار دارند و تحلیل شان ممکن است نسبت به توان و جامعه کاربران، دچار محدودیت هایی باشد. خصوصا در تحلیل رفتار کاربران ایرانی که بعضا با برخی محدودیت ها و تحریم ها دست به گریبان هستند.

Google Keyword Planner مکان مناسبی برای بررسی محبوبیت کلمات مختلف در بین کاربران و ترجیحات شان برای جست و جو نسبت به یک موضوع مشخص است، اما اگر به دنبال منابع دیگری می گردید ما این موارد را نیز به شما پیشنهاد می کنیم که مطالعه‌ی گزارش های هرکدام و تجمیع آمارهای بدست آمده از هر ابزار، اطلاعات فوق العاده مهمی را به شما خواهد گفت:

۱. Keyword Tool بعنوان یک ابزار رایگان و قدرتمند می تواند به شما در یافتن کلمات کمک کند. ویژگی مثبت این ابزار پیشنهاد کلمات طولانی اما پر استفاده و مورد جست و جو در بین واژه های مختلف است. کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) نرخ تبدیل بالایی دارند و رقابت بر سر آن ها کمتر است. برای درک بهتر این مفهموم به مثال زیر دقت کنید.

۲. Google Trends  اینکه مردم در حال حاضر چه چیزی را بیشتر جست و جو می کنند و از کدام کلمات استفاده می کنند، به تفکیک زبان و مناطق جغرافیایی مختلف می توانید در گوگل ترندز ببینید.

۳. شبکه های اجتماعی راه دیگر پیدا کردن کلمات مرتبط از پیشنهادات و نتایج جست و جو در یوتیوب، توئیتر یا اینستاگرام است که با توجه تعداد بالای کاربران شان معیار خوبی در تشخیص ارزش و محبوبیت یک عبارت بشمار می روند.

آنالیزور ها و آمارگیرها

آمارگیرها نقش مهمی در تعیین استراتژی سئوی شما ایفا می کنند. مشاهده کانال های ورودی، نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان، تحلیل رفتار آنها و… بخشی از امکانات متعددی است که آمارگیرهایی نظیر گوگل آنالیتیکس به شما ارائه می کنند.

بررسی گزارش تبلیغات

اگر کمیپن تبلیغات کلیکی (PPC) در گوگل ادز دارید، گزارش های آن از نرخ کلیک و عبارات ارجاع شده بهترین و قابل استناد ترین مرجع برای مشاهده وضعیت تان خواهند بود. گوگل ادز اطلاعات به مراتب دقیقی تری نسبت به گوگل آنالیتیکس و دیگر آمارگیرها به شما ارائه می کند و خواهد گفت کاربران نسبت به چه عبارت هایی رغبت بیشتری نشان داده اند و کدام کلمات، کلمات کلیدی و ارزشمندی به حساب می آیند.

 بررسی سایت های پرسش و پاسخ

جمله های سوالی نیز می توانند ایده‌ی خوبی برای تیتر اصلی یک مطلب یا کلمات کلیدی آن باشند. وب سایت های زیادی وجود دارند که کاربران در آنها به پرسش و پاسخ درباره موضوعات مختلف مشغول هستند. سایت هایی مثل Ask ، Yahoo Answers ، LinkedIn Answers یا نمونه های داخلی که با یک جست و جوی کوتاه می توانید آن ها را پیدا کنید.

زیر نظر گرفتن رقبا

برای انتخاب بهترین کلمات، همواره رفتار رقبا را رصد کنید و نتایج جست و جوی کلمات مرتبط با کار خودتان را بررسی کنید. برای شروع کلمه ای با طول نسبتا کوتاه را انتخاب کرده و اولین نتایج گوگل را مشاهده و تحلیل کنید. به نحوه‌ی چینش تیترها و چگالی کلمات کلیدی در یک پاراگراف یا یک بخش از صفحه توجه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید