پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

چک لیست سئو 2022

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

چک لیست سئو 2022

تهیه چک لیست سئو (SEO Checklist) اولین و مهم‌ترین قدم پس از راه اندازی یک وب سایت است که به شما کمک می‌کند سایت خود را مطابق با استانداردهای موتور جستجوی گوگل رتبه بندی کنید. پیاده سازی اصول و قوانین سئو در یک وب سایت موجب کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجوی گوگل و افزایش میزان ترافیک ارگانیک آن می‌شود. الگوریتم‌ها و استانداردهای گوگل همواره در حال به روزرسانی و تغییر است؛ از این رو تهیه چک لیست سئو به عنوان یکی از ملزومات راه اندازی و توسعه یک وب سایت در نظر گرفته می‌شود. سئوی سایت دارای انواع مختلفی است و هر نوع آن نیز از آیتم‌های متعددی تشکیل می‌شود که باید یک به یک مورد توجه قرار گیرند و به صورت اصولی در وب سایت اجرا شوند. به همین بهانه در ادامه این مطلب کامل‌ترین چک لیست سئو ۲۰۲۲ را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با پیاده سازی تمامی موارد آن بتوانید رتبه قابل قبولی در صفحه نتایج گوگل بدست آورید. بنابراین اگر می‌خواهید وب سایت خود را به صورت تخصصی ارتقا دهید، این مقاله را از دست ندهید و تمامی موارد چک لیست سئو را در آن اجرا کنید.

چک لیست سئو چیست؟

پیش از پرداختن به فاکتورهای مختلف چک لیست سئو ابتدا باید به سوال مهم شما یعنی چک لیست سئو چیست و چه کاربردی دارد، پاسخ روشنی بدهیم. چک لیست سئو به فهرستی از مهم‌ترین نکات عمومی، فنی و تخصصی اشاره دارد که در زمان راه اندازی و توسعه یک وب سایت باید به آنها توجه داشته باشید.همانطور که می‌دانید کلمه SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization بوده و به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. هر وب سایت برای آنکه بتواند رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل بدست آورد باید اصول و قوانین مربوط به انواع مختلف سئو را به دقت اجرا کند. از آنجایی که این موارد از تنوع بالایی برخوردار هستند، تهیه یک فهرست کامل از آنها (چک لیست سئو) به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمامی این موارد را به درستی در سایت خود پیاده کرده و هیچ موردی را از قلم نیندازید.

کارهای سئو سایت چیست؟

سوال مهم دیگری که در مبحث سئو و تهیه چک لیست ممکن است برایتان پیش بیاید این است که کارهای سئو سایت چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟ سئو سایت به طور کلی از سه بخش مهم تشکیل می‌‌شود که شامل: سئو داخلی (On Page SEO)، سئو خارجی (Off Page SEO) و سئو تکنیکال یا فنی (Technical SEO) بوده و هریک از آنها نیز دارای بخش‌های مختلفی هستند. تهیه چک لیست سئو به متخصصین این حوزه کمک می‌کند تا تمامی موارد این سه نوع سئو را در قالب یک فهرست جامع و کامل در اختیار داشته باشند و تمامی آیتم‌ها را به دقت در سایت پیاده سازی و اجرا کنند.

چک لیست سئو 2022

انواع چک لیست سئو

چک لیست سئوی داخلی

سئو داخلی یا سئو درون صفحه یکی از اجزای سئو محسوب می‌شود که بر بهینه سازی عناصر داخلی یک وب سایت از جمله سرعت سایت، چگالی کلمات کلیدی و غیره تمرکز می‌کند. سئوی داخلی به روش‌های بهینه سازی صفحات سایت اشاره دارد که با هدف بهبود رتبه‌ آن در موتورهای جستجوی مختلف همچون Google یا Bing و بدست آوردن ترافیک طبیعی و ارگانیک انجام می‌شوند.سئوی داخلی دارای فاکتورهای متعددی است که با پیاده سازی آنها در وب سایت خود می‌توانید جایگاه مطلوبی در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر بدست آورید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که حصول نتایج مثبت و اثربخش سئو داخلی کمی زمان بر است اما اگر به درستی اجرا شوند، صفحات مختلف سایت شما را به خوبی بهینه سازی خواهند کرد. چک لیست سئوی داخلی سایت شامل موارد زیر است:

URL و تگ عنوان (Title Tag)

URL همان آدرس وب سایت و یا صفحات مختلف آن در محیط وب است که باید شامل کلمات کلیدی وب سایت یا محتوا باشد. یو آر ال یا لینک صفحات وب سایت شما باید شامل یک توضیح کوتاه و مختصر از موضوع صفحه موردنظر باشد. URLها باید کوتاه و معنادار باشند تا کاربران با دیدن آنها بتواند محتوای صفحه را به راحتی درک کنند.تگ عنوان یا تگ تایتل در واقع موضوع و عنوان اصلی یک صفحه را نشان می‌دهد و تنها در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. تگ عنوان به کاربران کمک می‌کند تا درک بهتری از محتوای صفحه موردنظر داشته باشند و از این رو بهتر است برای نوشتن تگ عنوان از کلمه کلیدی اصلی محتوای خود استفاده کنید. بکارگیری کلمات کلیدی در تگ عنوان هر صفحه به خزندگان موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وب سایت شما را به خوبی درک و آن را رتبه بندی کنند.

توضیحات متا (Meta Description) و برچسب های سرصفحه یا تگ ‌های هِدِر (Header Tags)

توضیح متا یک جمله کوتاه و یک خطی است که خلاصه‌ای از موضوع و هدف اصلی یک محتوا را ارائه می‌دهد. توضیحات متا معمولا در صفحه نتایج موتور جستجو در زیر عنوان اصلی صفحه نمایش داده می‌شوند. توضیح متا نقش مهمی را در میزان بازدید از یک صفحه ایفا می‌کند و باید شامل کلمه کلیدی منتخب شما باشد. بنابراین سعی کنید توضیح متا خود را ساده و کوتاه بنویسید تا کاربر با خواندن آن نسبت به بازدید از صفحه شما ترغیب شود.تگ‌های هدر عناصر HTML هستند (H1-H6) هستند که برای جدا کردن عنوان‌ها و زیر عنوان‌های موجود در یک مورد استفاده قرار می‌گیرند. تگ‌های هدر میزان خوانایی و اعتبار محتواهای سایت شما را افزایش می‌دهند و مطالعه آنها را برای کاربر ساده و لذت بخش می‌سازند. هر محتوا باید از چندین تگ هدر از H1 تا H3 تشکیل شود و این هدرها نیز باید شامل کلمات کلیدی منتخب باشند.

محتوا (Content) و تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

محتوا نیز پاسخ پرسش‌های کاربران و معیاری برای رتبه بندی وب سایت توسط موتورهای جستجوگر است. محتوا یکی از عناصر اصلی بهینه سازی سئو داخلی سایت است که باید به صورت اصولی تهیه و تنظیم شود. با بهینه سازی محتواهای خود می‌توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا آنها را رتبه بندی کرده و در معرض دید کاربران قرار دهند. با انجام کارهایی همچون استفاده از کلمات کلیدی مناسب در عناوین و پاراگراف‌ها، استفاده از تگ‌های هدر، استفاده از تصاویر مرتبط و باکیفیت و یا لینک سازی داخلی می‌توانید محتواهای خود را بهینه سازی کنید.یافتن کلمات کلیدی یا کلیدواژه یکی از مهم‌ترین آیتم‌های چک لیست سئوی داخلی است که نقش حائز اهمیتی را در تعیین جایگاه وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو ایفا می‌کند. کلمات کلیدی همان کلمه‌ها و عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجوگر، سرچ می‌کنند. تمامی محتواهای یک وب سایت باید دارای کلمه کلیدی باشند تا بتوانند رتبه خوبی در گوگل بدست آورند.

لینک سازی داخلی (Internal Links) و بهینه سازی تصاویر (Image Optimization)

لینک سازی داخلی از دیگر موارد مهم در چک لیست سئوی داخلی محسوب می‌شود که موجب افزایش مدت زمان حضور کاربران در وب سایت شما خواهد شد. سعی کنید در محتواهای خود حداقل به سه صفحه از وب سایت خود لینک بدهید تا کاربر با کلیک بر روی آن به صفحه دیگری از سایت شما هدایت شود. بدین ترتیب می‌توانید نرخ پرش کاربر (Bounce Rate) از سایت خود را کاهش داده و رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست آورید.استفاده از تصاویر مرتبط و باکیفیت و همچنین فشرده سازی آنها به رتبه بندی سایت شما و افزایش میزان بازدید از آن کمک بسیاری می‌کند. قرار دادن کلمات کلیدی در متن جایگزین تصاویر نیز اقدام مهم و تاثیرگذاری دیگری در جهت بهینه سازی تصاویر و اجرای سئوی داخلی در وب سایت محسوب می‌شود.

چک لیست سئوی خارجی

بک لینک (Backlink) و شبکه های اجتماعی (Social Media)

بک لینک یا پیوند ورودی یکی از فاکتورهای مهم‌ در چک لیست سئو خارجی است و در واقع همان لینک‌هایی است که از سایت‌های معتبر دیگر به سایت شما داده می‌شود. بک لینک موجب افزایش ترافیک ارگانیک سایت و ارتقا جایگاه آن می‌شود؛ بنابراین سعی کنید با وب سایت‌های دارای اعتبار و ترافیک بالا همکاری کرده و از آنها لینک دریافت کنید.فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از عناصر چک لیست سئو خارجی است که تاثیر بسزایی بر افزایش میزان بازدید از وب سایت دارد. با حضور فعال در پلتفرم‌های اجتماعی مختلف همچون اینستاگرام و اشتراک گذاری محتواهای جذاب می‌توانید طیف گسترده‌ای از کاربران را با وب سایت خود آشنا کرده و آنها را به بازدید از آن ترغیب نمایید.

پست مهمان (Guest Post) و اشتراک گذاری عکس و ویدیو

قرار دادن پست مهمان در وب سایت‌های مشابه از دیگر آیتم‌های چک لیست سئو خارجی است که توجه کاربران جدید را به سایت شما جلب خواهد کرد. تنها کافی است با وب سایت‌های معتبر و شبیه به سایت خود ارتباط برقرار کرده و در صفحه آنها مطلبی جذاب و کاربر پسند به عنوان پست مهمان قرار دهید.با اشتراک گذاری عکس و ویدیو در وب سایت‌های مختص به اشتراک گذاری محتواهای تصویری و ویدیویی همچون Flickr، ۵۰۰ Pixels، Google Photos و یا Photobucket می‌توانید ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش دهید.

رپورتاژ آگهی (Advertising Reportage)

رپورتاژ آگهی یکی از شیوه‌های نوین تبلیغات است که در قالب یک محتوای متنی آموزشی در وب سایت‌های دیگر منتشر می‌شود. یعنی شما باید محتوایی جذاب درباره یک موضوع خاص تهیه کنید و در انتهای مطلب نیز به وب سایت خود لینک دهید تا کاربر نسبت به بازدید از سایت شما ترغیب شود. خزنده‌های گوگل امتیاز ویژه‌ای برای رپورتاژ آگهی در نظر می‌گیرند و به واسطه آنها رتبه سایت شما را بهبود می‌بخشند.با انجام این فعالیت‌ها در بیرون از محیط وب سایت می‌توانید توجه کاربران جدید را به وب سایت خود جلب کرده و میزان ترافیک ارگانیک آن را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

چک لیست سئوی تکنیکال

انتخاب دامنه اصلی سایت و سرعت سایت (Site Speed)

انتخاب دامنه اصلی و پیشوند سایت به عنوان اولین آیتم در چک لیست سئو تکنیکال شناخته می‌شود. با انتخاب یک دامنه اصلی وب سایت شما توسط موتورهای جستجوگر به عنوان یک وب سایت منحصر به فرد و مجزا شناسایی می‌شود و رتبه خوبی دریافت می‌کند.سرعت سایت یکی از مهم‌ترین آیتم‌های چک لیست سئو تکنیکال است که تاثیر بسزایی بر میزان بازدید روزانه از سایت و رتبه بندی آن خواهد داشت. با انجام اموری همچون کاهش حجم تصاویر، انتخاب هاست مناسب، فشرده‌سازی فایل‌های JavaScript و CSS، استفاده از افزونه‌ کش مرورگر و یا کاهش تعداد ریدایرکت‌ها می‌توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.

فعال سازی SSL و قابلیت ایندکس شدن

چک لیست سئو 2022

فعال سازی SSL نیز یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال است که موتور جستجوگر گوگل در زمان رتبه بندی سایت توجه ویژه‌ای به آن دارد. با فعال سازی SSL آدرس اصلی سایت شما از HTTP به HTTPS تغییر پیدا می‌کند. انجام این کار امنیت اطلاعات وب سایت شما را تضمین خواهد کرد و رتبه آن را در صفحه نتایح جستجو ارتقا می‌دهد.فعال سازی قابلیت ایندکس شدن سایت توسط ربات‌های موتورهای جستجوگر از دیگر آیتم‌های مهم چک لیست سئوی تکنیکال است. ایندکس کردن به معنای بررسی و فهرست بندی صفحات سایت در نتایج جستجو کاربران است تا محتواها و مطالب آن توسط خزنده‌ها شناسایی و در معرض دید کاربران قرار گیرند.

ایجاد نقشه سایت یا سایت مپ (Sitemap) و ساختار بهینه برای سایت

سایت مپ یا نقشه سایت یک فایل است که لینک تمامی صفحات سایت در آن قرار می‌گیرد و ربات‌های موتورهای جستجو با بررسی این فایل به راحتی می‌توانند به صفحات سایت دسترسی پیدا کرده و آنها را بررسی کنند. نقشه سایت فرآیند شناسایی و بررسی محتواها و صفحات سایت شما را برای ربات‌ها آسان‌تر و راحت‌تر می‌سازد.تنظیم ساختار بهینه برای سایت یکی دیگر از اقدامات مهم در فرآیند پیاده سازی سئوی تکنیکال است که صفحات مختلف سایت را از یکدیگر جدا کرده و آنها را مرتب می‌کنند. با ایجاد بخش‌های مجزا در سایت همچون صفحه اصلی، صفحه وبلاگ و یا قرار دادن دسته بندی‌های مختلف در آن می‌توانید صفحات وب سایت خود را برای کسب رتبه مطلوب توسط خزنده‌های گوگل بهینه سازی کنید.

استفاده از بردکرامب (Bread Crump) و داده های ساختاریافته (Structured Data)

بردکرامب یک سیستم مسیریابی متنی کوتاه در سایت است که موقعیت کنونی کاربر در وب سایت را به همراه مسیر رسیدن به آن صفحه نشان می‌دهد. قرار دادن بردکرامب در سایت موجب بهبود تجربه کاربران و کاهش نرخ پرش می‌شود و این موارد نیز به طور مستقیم بر بهبود سئوی سایت تاثیر خواهند داشت.استفاده از داده‌های ساختاریافته نیز روشی دیگر برای سازماندهی اطلاعات یک وب سایت به منظور دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر خزنده‌ها و ربات‌های گوگل به آنها است. این داده‌ها به خزنده‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند تمامی جزئیات مربوط به صفحات مختلف سایت را به راحتی شناسایی کرده و آنها را برای رتبه بندی، تجزیه و تحلیل کنند.

حذف صفحات ارور ۴۰۴

ارور ۴۰۴ زمانی برای کاربران نمایش داده می‌شود که یک صفحه قبلا در سایت شما وجود داشته و اکنون حذف شده است. نمایش ارور ۴۰۴ بر سئوی سایت شما تاثیر منفی دارد و برای رفع آن باید از روش ریدایرکت کردن صفحات استفاده کنید. با ریدایرکت کردن آدرس صفحه مورد نظر، ربات‌ها و کاربران به صورت خودکار به جای ورود به صفحه ارور ۴۰۴ به صفحه‌ جدیدی هدایت می‌شوند که شما به آن لینک‌ داده‌اید.با پیاده سازی این موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال می‌توانید وضعیت فنی وب سایت خود را ارتقا داده و جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو را بهبود بخشید. هرچه ساختار فنی یک وب سایت قوی‌تر باشد قطعا رتبه بهتری در صفحه نتایج خواهد داشت و میزان ترافیک ارگانیک آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید