پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

5 نکته مهم در سئو ویدئوهای یوتیوب

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

سئو یوتیوب

یوتیوب دومین موتور جست‌وجوی جهان، پس از گوگل است. علت این موضوع به محبوبیت دیدن ویدئو در اینترنت برمی‌گردد. بیش از یک سوم فعالیت‌های آنلاین مردم، به دیدن ویدئو اختصاص دارد! به همین دلیل است که محتوای ویدئویی در اینترنت بسیار زیاد است و درصد قابل توجهی از آن‌ها در یوتیوب دیده می‌شود. حال سوال اینجاست که میان این همه محتوای ویدئویی یوتیوب، چطور محتوای ویدئویی ما دیده شود؟ پاسخ سئو یوتیوب است. در این مقاله از حافظ پلتفرم به ۵ نکته مهم در سئو ویدئوهای یوتیوب و بهبود رتبه‌ی ویدئوها در یوتیوب و موتورهای جست‌وجو می پردازیم.

Seo یا سئو چیست؟

به معنای بهینه سازی برای موتور های جستجو می‌باشد، نقش اصلی سئو آوردن کاربر به چنل شما و نمایش محتوای شما به آن‌ها است که باعث افزایش بازدید و درنتیجه افزایش درآمد شما خواهد شد.
در این مقاله به چند نکته کلیدی برای بهبود سئو چنل یوتیوب شما می‌پردازیم و توضیح خواهیم داد که چگونه برای کلیدواژه‌های پررقابت در یوتیوب رنک یک بگیرید.

seo.سئو
seo.سئو

۵ نکته مهم در سئو ویدئوهای یوتیوب

تحقیق کلمات کلیدی

اولین مرحله از سئو یوتیوب، تحقیق کلمات کلیدیاست. در ابتدا می‌توانید فهرستی از کلمات کلیدی موردنظر ایجاد و کلمات بالقوه خود را یادداشت کنید. یکی از بهترین راهنمایی‌‌ها برای انتخاب کلمه کلیدی، استفاده از قابلیت جستجوی پیشنهادی YouTube است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به YouTube رفته و یک کلمه یا عبارت را جستجو کنید، در نهایت یوتیوب مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مرتبط با آنچه تایپ کرده‌اید را مانند تصویر زیر در اختیار شما قرار می‌دهد.

تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب
تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب

همچنین می­توانید کلمات کلیدی را از قسمت گزارشات جستجوی یوتیوب هم ببینید که در یوتیوب استودیو در قسمت Traffic Sources و YouTube search قرار دارد. برای اینکه ببینید کلمات کلیدی خوبی دارید، آن را در یوتیوب جستجو کنید و ببنید چند نتیجه About results برای آن تولید می­‌شود. درحالت ایده آل به دنبال کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و رقابت کم هستیم تا ویدئوها وارد حجم زیادی از محتوا نشوند.

 بهترین ابزار برای انتخاب کلمه کلیدی

برای انتخاب کلمات کلیدی از این ابزارها هم می‌­توانید کمک بگیرید:

  • Moz Keyword Explorer
  • AdWords Keyword Planner
  • UberSuggest
  • VidIQ Vision

 انتشار یک ویدیو جذاب

اگر می خواهید ویدیو های شما رنک بگیرد، باید افراد را مجاب کنید که به تماشای ویدیو شما ادامه دهند. مدت زمان تماشای ویدیو شما توسط مخاطبین میزان حفظ مخاطب نامیده می شود. در واقع، خود یوتیوب هم اعلام کرده است که میزان حفظ مخاطب فاکتور بسیار مهمی در رنک دهی ویدیو است. به بیانی دیگر، اگر ویدیو شما افراد را در یوتیوب نگه می دارد، یوتیوب به ویدیو شما رنک بهتری خواهد داد. برای ساخت یک ویدیو با میزان حفظ مخاطب بالا نیازی نیست که حتما یک دوربین و میکروفن پیشرفته داشته باشید. تا زمانی که ویدیو شما ارزشمند و جذاب باشد، جای نگرانی نخواهد بود. بنابراین در نهایت، هر چقدر هم سئو یوتیوب ویدیو شما خوب باشد، اگر ویدیو جذاب نباشد رنک نخواهد گرفت. در ادامه، ۵ مورد از فاکتورهای مهم دیگر برای رنک گرفتن ویدیو در یوتیوب را معرفی می کنیم:

کامنت های ویدیو

اگر فردی برای شما کامنت بگذارد، این پیام به یوتیوب منتقل می شود که فرد ویدیو شما را دوست داشته است. در نتیجه حتما مطمئن شوید افراد را به گذاشتن کامنت تشویق می کنید. حال اگر فردی بعد از دیدن ویدیو به کانال شما عضو شود یا Subscribe کند، این سیگنال به یوتیوب داده می شود که ویدیو شما بسیار جذاب بوده است.

به اشتراک گذاری های ویدیو

چند نفر ویدیو شما را در شبکه هایی مانند فیسبوک و توئیتر به اشتراک گذاشته اند؟ اگر ویدیو شما دفعات زیادی به اشتراک گذاشته شود، به این معناست که ویدیو شما جذاب بوده است.

نرخ کلیک (CTR)

وقتی که یک کاربر کلیدواژه شما را در یوتیوب جستجو می کند، روی چه ویدیویی کلیک می کند؟ ویدیو شما یا ویدیو شخصی دیگر؟ یوتیوب به این مسئله بسیار اهمیت می دهد و طبیعتا هرچه نرخ کلیک بیشتر باشد، برای سئو یوتیوب بهتر خواهد بود. برای افزایش میزان CTR می توانید عنوان و thumbnail ویدیو را بهینه کنید.

لایک های ویدیو

طبیعتا هرچه تعداد لایک ها بیشتر باشد بهتر است.

طول ویدیو

مانند مقاله ها در سرچ گوگل، ویدیوهای طولانی تر در یوتیوب بهتر رنک می گیرند. به عنوان مثال اگر لغت “WordPress” را در یوتیوب سرچ کنید. دو ویدیو اول حدود یک ساعت هستند.

حال که ویدیو پر مخاطب خود را ساخته اید، نوبت آپلود ویدیو و سئو یوتیوب رسیده است.

اضافه کردن رونوشت به توضیحات ویدئو

توضیحات ویدئو بهترین گزینه برای نمایش رونوشت است. فیلد توضیحات ۵۰۰۰ کلمه ای برای ویدئوی ده دقیقه‌­ای کافیست. اما توضیحات حداقل باید ۲۵۰ کلمه باشد. اگر این تعداد کاراکتر برای توضیحات کافی نبود می­‌توانید به صفحه دیگری در وب لینک دهید و ادامه توضیحات را آنجا درج کنید. با این حال مهم­ترین چیز در نحوه سئو یوتیوب و بهبود رتبه، کلمات کلیدی است و توضیحات باعث تعامل بیشتر مخاطب می‌­شود.

اضافه کردن رونوشت به توضیحات ویدئو
اضافه کردن رونوشت به توضیحات ویدئو

ارائه زیرنویس در چند زبان

این کار باعث بیشتر شدن مخاطبان ویدئو می­شود و در سئو تاثیر مثبت دارد. تنها ۱۶ درصد ترافیک یوتیوب از ایالات متحده است و در کل دنیا بیش از ۲ میلیارد کاربر، هر ماه به یوتیوب سر می‌­زنند. داشتن زیرنویس­هایی به چند زبان باعث می­‌شود مخاطبان بیشتر شوند و شانس نمایش ویدئو در جستجوهای مختلف به زبان­های مختلف هم بالا می‌­رود.

تگ‌ها

تگ‌ها در یوتیوب به پراهمیتیِ عنوان و توضیحات نیستند، امّا به نوبه‌ی خود می‌توانند به سئوی یوتیوب کمک کنند.

  • از کلیدواژه‌های اصلی به عنوان تگ ویدئو استفاده کنید.
  • چند عبارت ترکیبی که شامل کلیدواژه‌ی اصلی هستند را انتخاب کنید. (از قابلیت پیشنهاد خودکار یوتیوب کمک بگیرید)
  • چند مورد تگ از موضوعات فرعی که ویدیو پوشش می‌دهد را قرار دهید.
  • از به‌کاربردن تگ‌هایی که رقیبانتان به کار برده‌اند، نترسید. اگر ویدیوی شما با آن ویدیوها تگ مشابه داشته باشد، احتمال دیده‌شدن ویدیوی شما در سایدبار بیشتر می‌شود.

کلام آخر

همانطور که در بالا اشاره شد، سئو یوتیوب اصلا کار سختی نیست! اما برای آن که بتوانید نتیجه بگیرید، لازم است همه نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد را به صورت کامل رعایت کنید و پس از کسب تجربه در این زمینه، بازدید بسیار خوبی برای ویدیوهای یوتیوب خود رقم بزنید. اگر در زمینه تولید محتوای یوتیوب و یا سئو یوتیوب نیاز به کمک و مشاوره دارید، میتوانید از کارشناسان واحد فنی پلتفرم حافظ مشاوره دریافت کنید و از خدمات با کیفیت این مجموعه نیز بهره مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید