پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

هسته حیاتی وب

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

هسته حیاتی وب

هسته حیاتی وب یا Core Web Vitals یکی از معیارهای جدید گوگل جهت بررسی و رتبه دهی به وب سایت‌ها است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. اما Core Web Vitals چیست و چه فاکتورهایی از سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ همانطور که می‌دانید، تجربه صفحه (Page Experience) ارتباط نزدیکی با تجربه کاربر (User Experience) دارد و یکی از فاکتورهای مهم گوگل در فرآیند رتبه بندی یک سایت محسوب می‌شود. این پارامتر میزان تعامل کاربران با صفحات مختلف یک وب سایت را بر اساس معیارهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. به همین دلیل است که توسعه دهندگان توجه ویژه‌ای بر بهینه سازی و ارتقای تجربه کاربران در هنگام بازدید از سایت دارند.

اما چگونه می‌توانیم تجربه کاربر را تجزیه و تحلیل کرده و نقاط ضعف و قوت سایت خود را شناسایی کنیم؟ در اینجاست که هسته حیاتی وب به کمک شما می‌آید و تجربه کاربران را بر اساس سه معیار اصلی خود اندازه گیری می‌کند. بنابراین استفاده از این ابزار کاربردی به شما کمک می‌کند تا صفحات سایت خود را در جهت بهبود و ارتقای تجربه کاربران بهینه سازی کنید. در ادامه این مطلب مفهوم هسته حیاتی وب و فاکتورهای سه گانه آن را به طور کامل بررسی می‌کنیم و شما را با فاکتور جدید رتبه بندی گوگل بیشتر آشنا خواهیم کرد. با پلتفرم حافظ همراه باشید.

هسته حیاتی وب

هسته حیاتی وب چیست؟

هسته حیاتی وب مجموعه‌ای از معیارهای گوگل جهت بررسی و اندازه گیری تجربه صفحه یا همان تجربه کاربران در هنگام بازدید از صفحات مختلف یک سایت است. این معیارها با مفاهیمی همچون سرعت بارگذاری صفحات، واکنشگرا یا ریسپانسیو بودن و ثبات بصری سایت در ارتباط هستند. یعنی صفحات سایت شما با چه سرعتی برای کاربر بارگذاری می‌شوند و آیا سایت شما در تمامی دستگاه‌ها برای کاربران به خوبی نمایش داده می‌شود یاخیر. تمامی این معیارها در هنگام بررسی و رتبه دهی وب سایت‌ها توسط گوگل به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند.به دلیل اهمیت بالای این فاکتورها در رتبه بندی، Google شاخص جدیدی به نام هسته حیاتی وب را معرفی کرده است تا با استفاده از آن بتوانید تجربه کاربران در هنگام بازدید از صفحات سایت خود را مورد بررسی قرار دهید و آن را بر اساس این معیارها و بهبود تجربه کاربران بهینه سازی کنید.

معیارهای Core Web Vitals و روش‌های بهبود

هسته حیاتی وب برای اندازه گیری تجربه کاربران در یک وب سایت از سه معیار اصلی و مهم استفاده می‌کند. توسعه دهندگان وب با استفاده از این معیارها می‌توانند به راحتی تجربه کاربری سایت خود را بررسی و اندازه گیری کرده و اقدامات لازم در جهت بهینه سازی صفحات سایت را انجام دهند. اما اندازه گیری Core Web Vitals چه معیارهایی را دارد؟ معیارهای سه گانه و مهم هسته حیاتی وب شامل:

بزرگ ترین رنگ محتوا (Largest Contentful Paint)

بزرگ ترین رنگ محتوا (LCP) به مدت زمان بارگذاری محتوای اصلی یک صفحه و نمایش آن به بازدید کننده اشاره دارد که تاثیر مسقیمی بر تجربه کاربر و میزان بازدید از سایت خواهد داشت. این معیار در واقع مدت زمان کلیک کاربر بر روی یک لینک تا زمان بارگذاری کامل محتوا در صفحه نمایش را بررسی و اندازه گیری می‌کند. بنابراین هرچه میزان LCP کمتر باشد، اطلاعات و محتواهای یک صفحه با سرعت بیشتری بارگذاری و نمایش داده می‌شوند که این امر موجب بهبود تجربه کاربران و دسترسی سریع‌تر به اطلاعات موردنیاز خواهد بود. بر اساس استانداردهای گوگل مدت زمان LCP در حالت ایده آل بین ۲.۵ الی ۴ ثانیه است که در صورت افزایش این مقدار باید به فکر بهبود و کاهش مدت زمان بارگذاری صفحات سایت خود باشید. برای بهبود میزان LCP سایت خود می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:حذف تمامی کدهای غیرضروری،استفاده از سرویس میزبانی (Host) قوی‌تر،فعال سازی بارگذاری تنبل (Lazy Loading)۷،کاهش میزان CCSها،استفاده از CDN.

اولین تاخیر ورودی (First Input Delay)

اولین تاخیر ورودی (FID) یکی دیگر از فاکتورهای مهم هسته حیاتی وب است که مدت زمان و نحوه تعامل کاربر با وب سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد. تعامل کاربر با صفحه به معنای انجام اقداماتی همچون کلیک بر روی یک لینک، انتخاب یک گزینه از منوی سایت، ثبت نام در سایت و غیره است. FID در این موقعیت مدت زمانی که طول می‌کشد تا وب سایت پاسخی مناسب به اقدامات کاربران بدهد را بررسی و اندازه گیری خواهد کرد. در حالت ایده آل میزان FID یک سایت باید کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه باشد تا بتوانید تجربه خوبی را برای کاربران رقم بزنید و به واسطه آن رتبه سایت خود را نیز بهبود بخشید. برای بهبود FID و کاهش مدت زمان واکنش به درخواست‌های کاربران می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:کاهش تعداد جاوا اسکریپت‌های سایت،حذف اسکریپت‌های اضافی و غیر ضروری،استفاده از کش مرورگر (Cache).

تغییر چیدمان تجمیعی (Cumulative Layout Shift)

تغییر چیدمان تجمیعی (CLS) نیز آخرین فاکتور از معیارهای سه گانه هسته حیاتی وب است که میزان ثبات تصویری و بصری وب سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عبارت دیگر اگر عناصر وب سایت شما پس از بارگذاری سایت جا به جا شوند، آنگاه میزان CLS سایت‌تان بالا خواهد بود که این موضوع تاثیر منفی بر رتبه بندی آن خواهد داشت. در برخی وب سایت‌ها نحوه چیدمان و ترتیب قرارگیری برخی عنصر پس از بارگذاری صفحه تغییر پیدا می‌کند و یا عناصر آن جابجا می‌شوند. LCP در واقع میزان دشواری و درگیری کاربر با تغییرات غیر منتظره عناصر سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد که مقدار آن در حالت ایده آل باید کمتر از ۰.۱ باشد. برای به حداقل رساندن میزان LCP وب سایت خود می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

تمامی رسانه‌های موجود در وب سایت اعم از فیلم، تصاویر، اینفوگرافیک‌ها، GIFها و غیره را در حجم استاندارد آنها بکار ببرید تا مرورگر بداند که هر عنصر دقیقا به چه فضایی احتیاج دارد. در این صورت دیگر در زمان بارگذاری سایت شاهد تغییر و جابجایی عناصر نخواهید بود.پیام‌های تبلیغات سایت را در فضایی از پیش تعیین شده نمایش دهید تا به طور ناگهانی بر روی صفحه نمایش داده نشوند؛ زیرا در این صورت موجب ایجاد تداخل در نمایش محتواها و سایر عناصر بصری سایت خواهند شد.عناصر جدید رابط کاربری همچون گزینه‌های قابل کلیک یا پاپ آپ‌ها را در پایین سایت نمایش دهید تا موجب جابجایی محتواها و سایر عناصر سایت نشوند.

علت ایجاد Core Web Vitals توسط گوگل

سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که علت ایجاد Core Web Vitals توسط گوگل چیست و چرا آن را در لیست فاکتورهای مهم رتبه بندی خود قرار داده است؟ گوگل برای رتبه بندی و تعیین جایگاه یک وب سایت در صفحه نتایج جستجو به بیش از ۲۰۰ معیار مختلف توجه کرده و آنها را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد. برخی از این معیارها شامل کیفیت محتواها، واکنشگرا یا ریسوانسیو بودن سایت، تعداد بک لینک‌ها، سرعت بارگذاری سایت، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و غیره است که هریک از آنها نقش حائز اهمیتی را در تعیین رتبه سایت در گوگل ایفا می‌کنند. در این میان تجربه صفحه یا تجربه کاربر در هنگام بازدید از سایت نیز فاکتورهای مهم دیگری هستند که گوگل برای رتبه بندی سایت توجه ویژه‌ای به آنها دارد. زیرا اولین هدف تمامی وب سایت‌ها برطرف ساختن نیاز کاربران و ارائه اطلاعات موردنیاز به آنها است.

به همین دلیل باید وب سایت خود را طوری طراحی کنید تا بتوانید به نیاز کاربران پاسخ داده و تجربه خوبی را برای آنان رقم بزنید. گوگل نیز زمانی که تشخیص دهد محتواهای یک وب سایت برای کاربران مفید و ارزشمند است، قطعا این امتیاز مثبت را در هنگام رتبه بندی سایت در نظر می‌گیرد و جایگاه آن را در صفحه نتایج جستجو را ارتقا می‌دهد. اما گوگل چگونه می‌تواند میزان رضایت کاربران و یا تجربه صفحه را اندازه گیری کند؟ هسته حیاتی وب معیاری است که گوگل از طریق آن به راحتی می‌تواند میزان Page Experience یک سایت را با استفاده از سه معیار اصلی یعنی CLS، FID و LCP تعیین کرده و بر اساس نتایج بدست آمده نیز رتبه آن در نتایج جستجو مشخص نماید. بنابراین اندازه گیری تجربه کاربر با هسته حیاتی وب در حال حاضر یکی از مهم‌ترین معیارها گوگل برای رتبه بندی وب سایت‌ها در نظر گرفته می‌شود و نقش تعیین کننده‌ای را در این فرآیند ایفا می‌کند.

چگونه Core Web Vitals را بررسی کنیم؟

از آنجا که معیارهای هسته حیاتی وب توسط گوگل طراحی و معرفی شده است، بنابراین باید از ابزارهای خاص گوگل نیز برای اندازه گیری آنها استفاده کنیم تا بتوانیم اطلاعات دقیقی از سه معیار مشخص آن در سایت خود بدست آوریم. اما چگونه Core Web Vitals را بررسی کنیم؟ گوگل برای بررسی هسته حیاتی وب چندین ابزار کاربردی را معرفی کرده است تا از طریق آنها به راحتی و در عرض چند دقیقه بتوانید Core Web Vitals وب سایت‌ خود را بررسی و اندازه گیری نمایید. این ابزارهای کاربردی شامل:

ابزار Google Search Console

گوگل سرچ کنسول بهترین ابزار اندازه گیری هسته حیاتی وب شناخته می‌شود که قابلیت ارائه گزارش کامل از Core Web Vitals به تازگی به آن اضافه شده است. این ابزار گزارش کامل از صفحاتی که نیاز به ویرایش و اصلاح دارند را به همراه جزئیات آنها در اختیار شما قرار می‌دهد. برای دریافت این گزارش تنها کافی است گزینه Experience در گوگل سرچ کنسول را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه Core Web Vitals کلیک کنید. پس از چند ثانیه تمامی اطلاعات مربوط به معیارهای سه گانه هسته حیاتی وب برای شما نمایش داده می‌شود.

ابزار Page Speed Insights

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی گوگل جهت بررسی و اندازه گیری هسته حیاتی وب ابزارPage Speed Insights است که کار با آن بسیار ساده بوده و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار خواهد داد. نحوه اندازه گیری هسته حیاتی وب در این ابزار بدین صورت است که باید URL صفحه موردنظر از سایت خود را در آن وارد کنید تا گزارش کاملی از کیفیت هسته حیاتی آن دریافت نمایید. این ابزار همچنین روش‌هایی را جهت بهبود معیارهای Core Web Vitals به شما پیشنهاد می‌دهد تا با اجرای آنها بتوانید هسته حیاتی صفحات سایت خود را بهبود بخشید.

ابزار Lighthouse

از دیگر ابزارهای مفید جهت اندازه گیری هسته حیاتی وب می‌توانیم به ابزار Lighthouse اشاره کنیم که قادر به بررسی کیفیت و میزان معیارهای سه گانه Core Web Vitals است. این ابزار نیز مانند ابزار قبلی گزارش کاملی از این معیارها و راه حل‌هایی جهت بهینه سازی آنها به شما را ارائه می‌دهد تا با پیاده سازی آنها بتوانید تجربه کاربران در هنگام بازدید از سایت خود را بهبود بخشید.

ابزار Chrome UX Report

Chrome UX Report نیز یکی دیگر از ابزارهای اندازه گیری هسته حیاتی وب است که سه معیار اصلی آن را به همراه گزارش کامل در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار کاربردی به راحتی می‌توانید مدت زمان و کیفیت پارامترهای هسته حیاتی صفحات وب سایت خود را بررسی و آنالیز کنید.ابزارهای Chrome DevTools و Web Vitals Extension نیز دو ابزار کاربردی دیگر جهت اندازه گیری و بررسی هسته حیاتی وب سایت‌ها هستند که قابلیت‌های مشابهی با ابزارهای بالا دارند. با استفاده از این ابزارها به راحتی قادر به تجزیه و تحلیل هسته حیاتی صفحات موردنظر در وب سایت خود خواهید بود و با اعمال تغییرات پیشنهادی در گزارش آنها نیز می‌توانید Core Web Vitals صفحات را به منظور بهبود تجربه کاربران بهینه سازی کنید.

هسته حیاتی وب

بررسی ارتباط Core Web Vitals با Page Experience

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم تجربه صفحه یا Page Experience یکی از فاکتورهای جدید گوگل برای رتبه بندی وب سایت‌ها است که تاثیر بسزایی بر سئو آنها دارد. عواملی همچون موبایل فرندلی بودن، سرعت بارگذاری صفحات سایت و نحوه چیدمان عناصر از جمله مهم‌ترین فاکتورهای تجربه صفحه هستند که ارتباط مستقیمی با تجربه کاربر یا User Experience دارند. به همین دلیل بهبود تجربه صفحه و اندازه گیری نحوه برقراری ارتباط کاربر با صفحات یک سایت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا گوگل در هنگام رتبه دهی به این پارامتر مهم توجه ویژه‌ای دارد.

به همین منظور و برای اندازه گیری تجربه صفحه و میزان رضایتمندی کاربران از عملکرد یک سایت، گوگل معیار هسته حیاتی وب را معرفی کرد تا وب مسترها با استفاده از عناصر سه گانه آن بتوانند Page Experience سایت خود را بررسی کنند. برای اندازه گیری هسته حیاتی یک صفحه باید از ابزارهای معرفی شده در بخش قبلی استفاده کنید تا علاوه بر مشاهده وضعیت Core Web Vitals سایت خود همچنین راه حل‌هایی را نیز در جهت بهبود آنها دریافت نمایید.

جمع بندی

هسته حیاتی وب یا Core Web Vitals یکی از معیارهای جدید گوگل برای رتبه بندی وب سایت‌ها است که به بررسی و اندازه گیری تجربه صفحه، میزان و کیفیت تعامل کاربران با یک سایت می‌پردازد. هسته حیاتی وب از سه شاخصه مهم تشکیل می‌شود که هریک از آنها یکی از جنبه‌های مرتبط با تجربه کاربران در هنگام بازدید از یک صفحه را مورد بررسی قرار می‌دهد. برای اندازه گیری Core Web Vitals می‌توانید از ابزارهای کاربردی همچون گوگل سرچ کنسول و یاPage Speed Insights استفاده کنید تا این ابزارها گزارش کاملی اعم از کیفیت شاخص‌ها و روش‌های بهبود هسته حیاتی صفحات مختلف سایت را در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید