پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

واکنش گرا بودن سایت چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

واکنش گرا بودن سایت چیست؟

این روزها یکی از مزیت‌هایی که برای قالب‌های وردپرسی در نظر گرفته می‌شود واکنش‌گرایی یا به اصطلاح رسپانسیو است. مهم است که بتوان وب سایت‌های مختلف را با توجه به گجت‌های گوناگون و صفحات نمایش آنها سازگار نمود تا بتوان رضایت تمامی کاربران را به هنگام کار با وب سایت جلب نمود. مهم است که به واسطه طراحی ریسپانسیو و طرح بندی‌های متعدد و مجزا، محتوای خود را متناسب با صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف نمایش دهید. توجه داشته باشید که طراحی وب سایت شما بایستی با صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها سازگاری کامل داشته باشد.همه ما تقریبا می‌دانیم واکنش‌گرایی یعنی چه اما اطلاعات کاملی از آن نداریم. امروز می‌خواهیم در مورد واکنش گرا بودن سایت چیست؟ و فواید آن به صورت کامل توضیح دهیم و با آن آشنا شویم.

سایت واکنش گرا

وبسایت واکنش‌گرا اولین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط Ethan Marcotte طراحی شد. این طراحی به منظور نمایش وبسایت در تمامی دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها انجام شد تا کاربران با هر امکاناتی که دارند به راحتی بتوانند وبسایت‌ها را مشاهده کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوند. نکات جالبی را در مورد اصول وبسایت واکنش گرا در زیر آورده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را مطالعه کنید.

نمایش شبکه‌ای

عناصر را به نوعی در صفحات جذاب کنار هم می‌چیند و یک شیوه بصری جذاب خلق می‌کند. نمایش شبکه‌ای تصاویر، محتوا و… به گونه‌ای طراحی شده که با هر صفحه نمایشی کوچک و بزرگ می‌شود و دچار بهم ریختگی نمی‌شود.

کوئری‌های رسانه‌

این ویژگی به ظاهر کار جذابیت ویژه‌ای می‌بخشد و در طراحی واکنش گرا به کمک شما می‌آید. کوئری‌های رسانه بخشی از طراحی است که در سی اس اس ظاهر می‌شود.

رسانه‌های واکنش گرا

 

سومین هسته  در یک وبسایت واکنش گرا ، واکنش‌گرایی رسانه‌هاست. در وبسایت‌های جدید و امروزی تعداد زیادی تصویر، ویدئو و سایر فایل‌های رسانه موجود است. مسلما این بخش نیز باید دارای خاصیت واکنش‌گرایی باشد تا در هر دستگاهی مشاهده شود.

واکنش گرا بودن سایت چیست؟

طراحی سایت ریسپانسیو به چه معناست؟

به بیان ساده طراحی ریسپانسیو راه حلی است که به واسطه آن می‌توان طراحی ساختاری صفحات سایت را با توجه به صفحه نمایشگر به شکل خودکار تنظیم نمود. هنگامی که شما سایت خود را با چندین ستون در کنار هم طراحی می‌کنید، به هنگام نمایش سایت بر روی صفحه کامپیوتر دچار مشکل نخواهید شد، چرا که این صفحه نمایش به قدری پهن هست که بتواند طراحی شما را به خوبی نمایش دهد. حال اگر بخواهید همین طراحی را روی صفحه نمایش موبایل بالا بیاورید، نتیجه کار رضایت بخش نخواهد بود. در این حالت به دلیل محدود بودن صفحه نمایش، تمامی بخش‌ها به هم خواهند ریخت و مطالعه و دسترسی به آنها دشوار خواهد شد.

رویکرد طراحی سایت ریسپانسیو به منظور حل همین مسئله به وجود آمده است. با پیاده سازی این رویکرد شما می‌توانید طراحی اختصاصی با توجه به انواع صفحات نمایش داشته باشید. با این کار مخاطبان شما با هر دستگاهی که به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند، می‌توانند تجربه‌ای خوب و با کیفیت داشته باشند.

آشنایی با سایت واکنش گرا و تطبیقی

برای اینکه بتوان با توجه به صفحات نمایش مختلف طراحی سایت را هماهنگ ساخت، از روش‌های طراحی گوناگونی استفاده می‌شود. انتخاب از میان این روش‌ها می‌تواند با توجه به صلاحدید طراح متفاوت باشد، اما نتیجه نهایی به هر حال یکسان خواهد بود.یکی از روش‌های طراحی سایت به شکل ریسپانسیو، طراحی تطبیقی است. طی این طراحی چندین نسخه از طراحی سایت با توجه به صفحات نمایش و دستگاه‌های مختلف ارائه داده می‌شود و سپس هر کاربر می‌تواند با توجه به دستگاه خود نمونه طراحی مشخص را مشاهده نماید. روش دیگر طراحی سایت ریسپانسیو به شکل واکنش گرا است. طی این روش تنها یک نسخه طراحی و قالب بندی برای سایت ارائه داده می‌شود، اما این نسخه به خوبی با صفحات نمایش مختلف هماهنگ شده و نتیجه‌ای مناسب را به کاربر نمایش می‌دهد.

هنگامی که یک سایت به واسطه طراحی واکنش گرا ریسپانسیو شده است، دستگاه هر کاربر به هنگام نمایش سایت می‌تواند به فایل اصلی کد CSS سایت دسترسی داشته باشد و سپس طراحی مناسب با خود را نمایش دهد؛ از سوی دیگر با طراحی تطبیقی، یک اسکریپت وجود خواهد داشت که می‌تواند ابعاد و اندازه صفحه نمایش را بررسی کند و سپس طراحی مناسب با آن را نمایش دهد. با وجود اینکه گفتیم نتیجه استفاده از هر دو روش تطبیقی و واکنش گرا برای طراحی سایت ریسپانسیو یکسان است، اما اولویت با روش واکنش گرا خواهد بود.

دلیل برتری طراحی واکنش گرا چیست؟

تا چندی پیش با توجه به اینکه سایر گجت‌ها مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و… پیشرفت نکرده و در میان مردم رواج نداشتند، هماهنگ بودن طراحی سایت صرفاً با صفحه نمایش کامپیوتر کافی بود و نیازی به ریسپانسیو بودن سایت حس نمی‌شد، اما امروزه افراد از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و… بسیار بیشتر از کامپیوترهای خود استفاده می‌کنند؛ از این رو برای راضی نگه داشتن تمامی مخاطبان، ریسپانسیو بودن سایت امری ضروری است. از سوی دیگر دستگاه‌های هوشمند با ابعاد و ویژگی‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند و همین نکته می‌تواند دردسرهای شما را برای کمک گرفتن از روش تطبیقی افزایش دهد. با استفاده از طراحی واکنش گرا سایت شما با حفظ الگوی اصلی طراحی خود برای نمایش یافتن در سایر صفحات نمایش مناسب خواهد بود.

آیا سایت‌های ورد پرسی واکنش گرا هستند؟

در خصوص پاسخ این سؤال باید گفت که واکنش گرا بودن یا نبودن سایت‌های ورد پرسی کاملاً بستگی به پوسته و قالب پیش فرضی که شما انتخاب می‌کنید، خواهد داشت. مهم است که به هنگام انتخاب تم وردپرس و همچنین اعمال تنظیمات مربوط به طرح بندی و مواردی از این دست، به سازگاری طراحی با سایر دستگاه‌ها نیز توجه کنید. لازم است اضافه کنیم که شیوه نمایش هر تم ورد پرسی به همراه تغییرات اعمال شده بر روی دستگاه‌های گوناگون به شکل پیش فرض طراحی می‌شود و شما امکان ایجاد تغییرات در آن را نخواهید داشت.

چرا وبسایت تجاری شما نیازمند واکنش گرایی است؟

سازگاری وبسایت تجاری با هر دستگاهی، یک مزیت بزرگ برای کسب و کار شما به حساب می‌آید که می‌تواند باعث جذب ترافیک، سئوی خوب و در نهایت کسب درآمد شود. در اینجا به ۵ دلیل کلیدی برای استفاده از وبسایت واکنش گرا می‌پردازیم:

 بهبود ویژگی کاربرپسند بودن و قابل استفاده شدن

مهم‌ترین دلیلی که قرار است برای واکنش گرایی وبسایت وجود داشته باشد، جذب کاربران و مشاهده آن‌ها از سایت است. هر چه وبسایت کاربرپسند باشد قابلیت استفاده و مشاهده آن بالا می‌رود. زمانی که کاربر مجبور نباشد برای خواندن و مشاهده مطالب یا محصولات وبسایتتان مرتب اسکرول کند و صفحه را زوم کند تا یک مطلب را ببیند، یعنی وبسایتتان کاربرپسند است.

 افزایش کاربران موبایلی

واکنش گرا بودن سایت چیست

هر روز بر تعداد کاربران موبایل افزوده می‌شود و با این سیر سریعی که دارد حتما در آینده بیشترین میزان را به خود اختصاص می‌دهد پس حتما باید وبسایتی واکنش‌گرا ایجاد کرد تا افراد در تلفن همراه خود بتوانند با وبسایت‌ها کار کنند.

 وبسایت با سرعت بیشتر

غیر از اینکه باید وبسایتتان واکنش گرا باشد، باید سرعت خوبی نیز در بارگذاری داشته باشد. همیشه در خاطر داشته باشید وبسایتی که در همان ثانیه‌های اول باز نشود، کاربر را از ادامه منصرف می‌کند. پس باید از روش‌ها و افزونه‌های بهینه‌سازی برای سرعت سایت حتما کمک بگیرید.
چنانچه می‌خواهید سرعت وبسایت خود را افزایش دهید می‌توانید ازافزونه wp rocket ورد پرس  کمک بگیرید.

 بهبود نرخ تبدیل

زمانی که یک کاربر وارد وبسایت شما می‌شود و زمانی را بیشتر از سایرین در سایت می‌ماند، شما بهترین شانس را برای تبدیل او به یک مشتری دارید. طبق تحقیقات انجام شده میانگین نرخ تبدیل کاربران در موبایل‌های هوشمند بیش از ۶۴ درصد نسبت به کاربران در کامپیوترهاست. این به شما نشان می‌دهد هر چه وبسایتتان سریع‌تر و دسترسی‌های آن ساده‌تر باشد، موفقیت به شما نزدیک‌تر است.

 اختصاص رتبه سئو بهتر به خود

زمانی که یک وبسایت از دید کاربر مطلوب باشد، مطمئنا رتبه خوبی در گوگل نیز دریافت خواهد کرد. یکی از راه‌های محبوبیت در گوگل نیز داشتن یک وبسایت واکنش گرا است. در واقع با انجام این فاکتورها می‌توانید ترافیک واقعی را به سمت وبسایت خود روانه کنید.
چنانچه در کنار چنین ویژگی یک افزونه سئوی حرفه‌ای مانند  yoast seo نیز نصب کنید، به موفقیت بیشتری دست می‌یابید.

جمع بندی

اهمیت طراحی یک وب سایت مناسب بر هیچ کس پوشیده نخواهد بود. مهم است که ضمن صرف وقت برای طراحی وب سایت و تولید محتوا برای آن، به آسودگی‌های دسترسی به سایت نیز توجه شود. مخاطبان شما به واسطه دستگاه‌ها و صفحات نمایش گوناگون به سایت شما دسترسی پیدا خواهند کرد، از این روش سایت شما بایستی با توجه به تمامی این موقعیت‌ها واکنش نشان داده و نتیجه‌ای رضایت بخش را به نمایش بگذارد. وب سایت‌های ریسپانسیو می‌توانند تمامی مخاطبان را راضی نگه دارند

دیدگاهتان را بنویسید