پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

آپدیت جدید الگوریتم گوگل 2023

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

در این مقاله می خواهیم به بررسی آپدیت جدید الگوریتم گوگل ۲۰۲۳ بپردازیم. موتور جستجوی گوگل هر چند وقت یکبار الگوریتم هسته مرکزی خود را آپدیت می کند تا با بهبود عملکرد خود نتایج دقیق تری برای کاربران داشته باشد. البته گوگل به روز رسانی های زیادی در الگوریتم های خود انجام می دهد که همه آنها را اعلام نمی کند. اما در گزارشی گوگل اظهار داشته است که آپدیت های الگوریتم هسته مرکزی را اعلام خواهد کرد.

دو آپدیت گوگل در فاصله زمانی کم

اگرچه بسیار دور از ذهن است که گوگل دو آپدیت را با فاصله زمانی کوتاه ارائه دهد اما این اتفاق در سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاد.

گوگل در ۲ ژوئن ۲۰۲۳ یک به روز رسانی برای هسته الگوریتم گوگل ارئه کرد که قصد داشت در این به روز رسانی بسیاری از ویژگی ها را آپدیت کند اما نتوانست به موقع خود را آماده کند و قرار بر این شد که بعد از یک ماه بروز رسانی دوم خود را ارائه دهد.

شرکت گوگل اعلام کرده است که بعید است سایت ها در این به روزرسانی دو مرحله ای دچار مشکل حاد شوند.

با این حال اگر سئو سایت شما با آپدیت جدید گوگل دچار افت رتبه شد، نگران نشوید و اگر هم با این آپدیت ها سایت شما بهبود یافت خوشحالی نکنید، زیرا ممکن است در مرحله بعدی این آپدیت دچار افت رتبه شوید.

گوگل اعلام کرده است که الگوریتم هسته مرکزی در ساعات پایانی ۲ ژوئن شروع می شود و تا اجرای کامل این الگوریتم تقریبا دو هفته زمان نیاز است.

انتظاراتی که باید از آپدیت دو مرحله ای هسته مرکزی گوگل داشته باشیم؟

مانند هر به روز رسانی دیگر در این به روز رسانی هم ممکن است سایت شما دچار افت رتبه شود و با حتی ثابت بماند. اما اگر تحت تاثیر آپدیت ماه ژوئن قرار گرفتید، احتمال دارد در ماه بعدی این تاثیر معکوس شود.

البته طبق گفته گوگل : بیشتر وب سایت ها متوجه به روز رسانی نمی شوند. اما برخی از سئو کارانی که سایت های بسیاری را مدیریت می کنند، شاهد تغییرات زیادی در این آپدیت خواهند بود. اما چون این آپدیت دو مرحله ای است ممکن است برخی از محتواهایی که در ماه ژوئن منتشر شده است تغییراتی داشته باشد اما در ماه جولای برعکس شود.

این به روز رسانی بر روی همه زبان ها تاثیر می گذارد و جهانی است.

آپدیت الگوریتم های گوگل
آپدیت الگوریتم های گوگل

هدف گوگل از آپدیت هسته الگوریتم در سال ۲۰۲۳

هدف گوگل از این آپدیت بهبود کیفیت محتوا و نتایج مورد انتظار کاربر از جست جو است، تا محتوایی با کیفیت و منحصر به فرد به کاربر نشان داده شود و به این ترتیب بازدید های سالیانه وب سایت ها افزایش یابد.

اما تاثیر منفی این آپدیت روی یک وب سایت صرفا به منظور این نیست که این وب سایت کار اشتباهی انجام داده است و یا اینکه محتوای خوبی تولید نکرده است بلکه می تواند به این معنا باشد که آنچه قبلا عبارت مرتبط با جست و جوی کاربر محسوب می شد، هم اکنون دیگر محتوای مورد نظر مخاطب نیست.

همچنین هدف گوگل از آپدیت الگوریتم های خود حمایت از کسب و کار های جدید و کوچک است.

اگر سئو سایت تحت تاثیر این آپدیت قرار گرفت، چه کار کنیم؟

پیشنهاد ما این است که قبل از هر گونه اقدامی، در مرحله اول محتوای تولید شده خود را مورد بررسی قرار دهید و منتظر آپدیت ماه بعد باشید. فراموش نکنید جایگاه شما در گوگل ثابت و تضمینی نیست و ممکن است با هر آپدیتی از الگوریتم های گوگل رتبه شما بالا و پایین شود.

همانطور که در این مقاله گفته شد آپدیت ماه بعد، مرحله دوم آپدیتی است که در حال حاضر ارائه شده است و این احتمال هم وجود دارد که با ارائه آپدیت جدید، تغییراتی که در این آپدیت صورت گرفته است در آپدیت بعدی معکوس شود. تا ارائه آپدیت بعدی در تولید محتوای خود دقت کافی داشته باشید و سعی کنید تولید محتوا داشته باشید که مرتبط با نیاز کاربر باشد و حتما نیاز و رضایت کاربر را در اولویت کار خود قرار دهید.

حفاظت بیشتر از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی

گوگل در کنفراسی در سال ۲۰۲۲ ابزار جدیدی به نام Results about you را معرفی کرده است که در آپدیت جدید گوگل منتشر خواهد شد و به کاربران کمک میکند تا از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی خود محافظت کنند . اگر اطلاعاتی نظیر شماره تلفن، ایمیل یا آدرس پستی در سطح اینترنت منتشر شود گوگل به شما اطلاع رسانی خواهد کرد و شما میتوانیم این داده هارا حذف کنید .

البته باید گفت که با ثبت درخواست حذف اطلاعات فقط نمایش آن برای کاربران محدود میشه و محتوا از سطح اینترنت پاک نمیشه و فقط دید کاربران پنهان خواهد شد . لازم به ذکر است که قبلا هم این شرایط موجود بوده و میتونستید به صفحه پشتیبانی گوگل مراجعه کنید و در خواستی مبنی بر پاک کردن اطلاعات شخصی خود در سطح اینترنت اقدام کنید اما با آمدن این آپدیت جدید گوگل فرآیند کار راحت تر خواهد شد و شما به راحتی میتونید مطلع شوید و اقدام به حذف اطلاعات خود کنید .

از ابتدای سال ۲۰۲۳ این ابزار در دسترس کاربران خواهد بود که مسلما امکانات بیشتری به آن اضافه خواهد شد و بهینه تر از قبل در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت .

آپدیت الگوریتم های گوگل
تغییر چرخه انتشار مرورگر کروم

گوگل سال آینده میلادی لایه آزمایشی جدیدی به به‌روزرسانی‌های کروم اضافه می‌کند

گوگل با انتشار پست جدیدی در وبلاگ خود اعلام کرد که در‌حال تغییر چرخه انتشار مرورگر کروم است. طبق این پست، از فوریه ۲۰۲۳، یک پیش‌نمایش اولیه جدید از به‌روزرسانی‌ها از طریق کانال Stable برای مجموعه کوچکی از کاربران در دسترس قرار خواهد گرفت. این نسخه اولیه پایدار یک هفته قبل از تاریخ انتشار برنامه‌ریزی شده و برای نسخه پایدار نهایی کروم در دسترس قرار می‌گیرد. این امر به غول موتور جستجوی جهان اجازه خواهد تا قبل از انتشار نسخه‌های جدید مرورگر خود برای کاربران، مشکلات گزارش‌شده آن را برطرف کند.

در‌حال‌حاضر گوگل طبق چرخه انتشار فعلی کروم، به‌روزرسانی‌های جدید را ابتدا در کانال Google Chrome Canary (نسخه آزمایشی مرورگر مورد استفاده برای آزمایش کدهای ناپایدار) و سپس به‌ترتیب در کانال‌های توسعه‌دهندگان، بتا و پایدار منتشر می‌کند. لایه جدید بین لایه‌های کانال بتا و نسخه پایدار نهایی قرار خواهد گرفت تا مشکلاتی که در سایر مراحل آزمایش رخ داده‌اند، در آن کشف شود.

زمان انتشار نسخه بعدی کروم براساس چرخه انتشار جدید

کروم ۱۱۰ اولین نسخه از مروگر گوگل خواهد بود که از چرخه انتشار جدید پیروی خواهد کرد. این نسخه هم‌اکنون در کانال‌های توسعه‌دهندگان و Canary در دسترس قرار گرفته است و در تاریخ ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) در کانال بتا منتشر خواهد شد و سپس نسخه اولیه پایدار آن در تاریخ ۱ فوریه (۱۲ بهمن) در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین نسخه کامل و پایدار کروم ۱۱۰ اکنون برای ۷ فوریه ۲۰۲۳ (۱۸ بهمن) برنامه‌ریزی شده است.

در‌حالی‌که گوگل هنوز در مورد ویژگی‌های نسخه جدید کروم هیچ توضیحی ارائه نکرده است، می‌توان انتظار داشت که پشتیبانی از زبان طراحی جدید «متریال یو» (Material You) به آن اضافه شود. این ویژگی به مرورگر شما اجازه می‌دهد تا تم خود را براساس تصویر پس‌زمینه تب جدید تغییر دهد.

این الگوریتم بر روی کدام وب سایت ها تاثیر گذار است؟

با نگاهی به آمار و ارقام می توانیم به این نتیجه برسیم که، این آپدیت بر روی تمامی سایت ها تاثیر گذار یوده و اما کمترین تاثیر را بر روی وب سایت هایی که در زمینه پول و سرمایه فعالیت داشته اند گذاشته است.

 

الگوریتم های گوگل چیست؟

الگوریتم جستجوی گوگل سیستم پیچیده اي است که به گوگل اجازه می دهد مرتبط ترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا و رتبه بندی کند.به طور دقیق، کل سیستم رتبه بندی شامل الگوریتم های متعددی است که عوامل مختلفی مانند کیفیت، ارتباط یا قابلیت كيفيت استفاده سايت ها را در نظر می گیرند. گوگل به طور مداوم الگوریتم خود را برای بهینه سازی تجربه کاربری وب سايت ها به روز می کند.

وقتی مردم گوگل یا هر موتور جستجویی را باز می‌کنند، به دنبال پيدا كردن سريع و آسان نيازشان هستند. گوگل از الگوریتم‌هایی برای جمع‌آوری و مرتب‌سازی تمام اطلاعات موجود در اینترنت استفاده می‌کند به گونه‌ای که به همه کاربران اجازه می‌دهد تا بهترین تناسب را برای جستجوی خود در صفحه اول گوگل داشته باشند.

چگونه با تغییرات الگوریتم گوگل هماهنگ شويم ؟

راه های مختلفی برای همگام شدن با تغییرات دائمی گوگل وجود دارد. یکي از اين راه ها اينكه به طور منظم ترافیک وب سایت  و رتبه بندي كلمات كليدي خود را بررسی کنید. همچنین می‌توانید مستقیماً به سایت گوگل بروید و به‌روزرسانی‌های آن را حین انتشار، مشاهده كنيد.

روی تجربه بهتر کاربران تمرکز کنید

حتی اگر هر کاری که لازم بوده را به درستی انجام دهید، هیچ تضمینی وجود ندارد که تحت تأثیر یک به روزرسانی الگوریتم قرار نگیرید. هر تغییری متفاوت است و هدف Google ایجاد بهترین تجربه برای جستجوگران است.

اگر به موارد فوق توجه کنید، متوجه خواهید شد که رفع آنها باید تجربه کاربری بهتری را ایجاد کند و این همیشه باید هدف شما باشد. با اینکار قرار نیست در گوگل برنده چیزی شوید. سئو در  مورد ارائه تجربه بهتر برای کاربر شما است. اگر این تمرکز اصلی شما باشد، در درازمدت متوجه می شوید که هنگام بروزرسانی های الگوریتم، بهتر از رقبای خود عمل کرده اید.

ترافیک شما در آخرین به روزرسانی چه تغییری کرد؟ آیا بالاتر یا پایین تر رفته است یا ثابت مانده است؟

 

دیدگاهتان را بنویسید