پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

الگوریتم جدید گوگل در سال 2023

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

الگوریتم گوگل سئو 2023

موتور جستجوی گوگل هر چند وقت یکبار الگوریتم هسته مرکزی خود را آپدیت می کند تا عملکرد خود را در نتایجی برای کاربران داشته باشد. البته گوگل به روز رسانی های زیادی در الگوریتم های خود انجام می دهد که همه آنها را اعلام نمی کند اما در گزارشی گوگل اظهار داشته است که آپدیت های الگوریتم هسته مرکزی را اعلام خواهد کرد. در این مقاله از پلتفرم حافظ، همراه ما باشید تا نکات مهم در خصوص الگوریتم جدید گوگل در سال ۲۰۲۳ را فرا بگیرید.

الگوریتم های گوگل (Google Algorithm) به مجموعه قوانینی می‌­گویند که صفحات سایت‌­ها را در نتایج جستجو گوگل رتبه بندی می­‌کنند. اساسا سیستم رتبه‌ بندی گوگل از چندین الگوریتم مختلف تشکیل ‌شده است که کیفیت سایت و ارتباط موضوعی میان صفحات را ارزیابی می‌کنند و در نهایت بهترین صفحات در نتایج بالا گوگل نمایش داده می­‌شوند.

همچنین الگوریتم های رتبه بندی گوگل سایت‌های بی‌کیفیت را شناسایی کرده و از نتایج جستجو گوگل حذف خواهند کرد. تولید محتوای باکیفیت و بهینه سازی اصولی دو مولفه­‌ی تاثیرگذار در افزایش رتبه و ترافیک سایت‌ها می‌­باشند؛ همچنین شناخت عملکرد الگوریتم های گوگل یکی از مهم‌­ترین بخش‌­های سئو و بهینه سازی سایت‌ها به شمار می‌رود.

الگوریتم های گوگل چیست؟

همانطور که بیان شد الگوریتم‌های گوگل وظیفه‌ی رتبه بندی صفحات سایت‌ها را بر عهده دارند. به طور کلی الگوریتم‌های گوگل صفحات سایت‌ها را از نظر میزان کیفیت محتوا، تعامل و رضایت کاربران، سرعت سایت، لینک سازی، ریسپانسیو بودن و… مورد بررسی قرار می‌دهند.

آپدیت الگوریتم گوگل 2023

لیست الگوریتم های گوگل

به طور کلی الگوریتم های گوگل عملکرد سایت­‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و بر اساس میزان تعامل کاربران و مدت زمان ماندگاری، صفحات را رتبه بندی می‌کنند. در این بخش به معرفی مهم‌­ترین و جدیدترین الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل می­‌پردازیم. انواع الگوریتم های گوگل عبارت­‌اند از:

  1. الگوریتم پاندا (Panda)
  2. الگوریتم پنگوئن (Penguin)
  3. الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)
  4. الگوریتم Mobile First Index
  5. الگوریتم سندباکس گوگل (Google Sandbox)
  6. الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)
  7. الگوریتم تازگی محتوا (Freshness)
  8. الگوریتم کبوتر (Pigeon)
  9. الگوریتم رنک برین (RankBrain)
  10. الگوریتم YMYL
  11. الگوریتم برت (BERT)
  12. الگوریتم Medic
  13. الگوریتم فلوریدا (Florida)
  14. الگوریتم فلوریدا ۲ (Florida 2)
  15. الگوریتم بوستون (Boston)
  16. الگوریتم کافئین (Caffeine)
  17. الگوریتم موش کور (Possum)
  18. الگوریتم پنگوئن نسخه ۴ (Penguin 4.0)
  19. الگوریتم فرد (Fred)
  20. الگوریتم گورخر (Zebra)
  21. الگوریتم هیلتاپ (Hilltob)
  22. الگوریتم Friendly Mobile
  23. الگوریتم Mobilegeddon
  24. الگوریتم PageRank
  25. الگوریتم ونیز(Venice)
  26. الگوریتم دزد دریایی (Pirate)
  27. الگوریتم EMD (Exact Match Domain)
  28. الگوریتم Page Layout
  29. الگوریتم E-A-T
  30. آپدیت هسته گوگل (Core Updates)
  31. الگوریتمMUM (Multitasking United Model Algorithm)

تاثیر الگوریتم های گوگل در رتبه بندی سایت­‌ها

به طور کلی گوگل مبنای کار خود را بر اساس ارائه محتواهای باکیفیت و کاربردی بنا نهاده است؛ به همین سبب با شناخت کامل الگوریتم­‌های گوگل و تاثیر آن­ها در نتایج جستجو گوگل می‌­توان به راحتی رتبه بالا کسب نمود و میزان فروش یا ارائه خدمات وب سایت را دو چندان کرد. به طور معمول گوگل با ایجاد الگوریتم­‌های مختلف به بررسی عملکرد وب سایت­‌ها از نظر نوع محتوا، لینک­‌ها، نوع تعامل، تجربه کاربری، زمان بارگذاری و… می­‌پردازد و سایت­‌ها را رتبه بندی خواهد کرد.

آپدیت هسته گوگل 2023

به روز رسانی های الگوریتم جدید گوگل در سال ۲۰۲۳

قابل اعتماد بودن

قابل اعتماد بودن به عنوان جدیدترین عامل در الگوریتم گوگل ظاهر شد و ۵ درصد از نمودار کلی موارد تاثیر گذار سئو را تشکیل می دهد. این تغییر پس از استفاده گوگل از هوش مصنوعی است که بحث اطلاعات کلی در مورد سایت را تعیین و بررسی میکند و به‌ روزرسانی الگوریتم «YMYL یا Your money or Your life» را ارائه میکند، در این الگوریتم صفحاتی را که در مورد موضوعات مالی، سلامت، حقوقی و… مورد بررسی قرار میگیرد، توصیه گوگل این است که در صورت امکان به منابع علمی استناد کنید و از ادعاهای اثبات نشده برای بهینه سازی در راستای این فاکتور اجتناب کنید.

تعامل کاربر

درصد تاثیر گذاری تعامل کاربر نسبت به سال گذشته اندکی افزایش داشته است (۱۱% → ۱۲%).این فاکتور در سال ۲۰۲۳ در رتبه پنجم فاکتورهای مهم الگوریتم گوگل قرار گرفته است.رتبه پنجم این فاکتور در کنار فاکتورهای اصلی مانند بک لینک ها و کلمات کلیدی در تگ های هدر است. این عاملی است که در ۳ سال گذشته میزان تاثیرگذاری آن افزایش یافته است، بنابراین منصفانه است که بگوییم ایجاد رضایت‌بخش‌ترین پاسخ به سوال کاربر به صورت صریح و کوتاه باید تمرکز اصلی فردی باشد که تولید محتوا انجام میدهد.

تولید محتوای Niche

تاثیرگذاری فاکتور Niche Expertise رشد کمتری نسبت به سال قبل داشته است (۱۳٪ → ۱۴٪). این فاکتور بیشتر بر اهمیت Content Hub و Spoke SEO، که از مهم ترین استراتژی های سئو در دهه گذشته میباشد تأکید می کند. سئوی Hub and Spoke مجموعه‌ای از محتواهای دسته بندی شده، در مورد یک کتگوری خاص که به کاربر در پاسخ سوالاتش و تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها کمک می‌کند.این مجموعه محتوا می‌تواند تشکیل شده از انواع قالب‌های محتوایی مانند ویدئو، متن، تصاویر، فایل صوتی، اینفوگرافی و غیره در مورد موضوع مدنظر کاربر باشد.

انتشار مداوم محتوای جذاب

این فاکتور نسبت به سال گذشته از نظر تاثیر گذاری کاهش یافته است (از ۲۶ درصد به ۲۴ درصد). این کاهش درصد نشان دهنده موضوع خاصی نیست جز اینکه جدیدترین عامل، یعنی قابل اعتماد بودن، تاثیرگذاری بیشتری از بقیه عوامل را به خود اختصاص داده است. گوگل همچنان به تولیدکنندگان محتوا با کیفیت پاداش می‌دهد.پاداش این وب‌سایت‌ها ایندکس سریع‌تر و جایگاه بالاتر در نتایج جستجو میباشد. تولید بیشتر محتوای با کیفیت همچنین به معنای فرصت بیشتر برای جذب بک لینک است، که یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش اعتماد گوگل است.

 کلمات کلیدی در Meta Titles

تاثیرگذاری کلمات کلیدی در Meta Titles هم اندکی کاهش داشته است (۱۷٪ → ۱۵٪). دلیل اصلی آن این است که گوگل تعریف خود را نسبت به تفاوت های کلمات کلیدی تغییر داده است.در حالی که تفاوت بین «buy webcam» و «buy webcams» در گذشته قابل توجه بود، اما در حال حاظر این تفاوت کمتر شده است. صرف نظر از تاثیرگذاری این فاکتور در الگوریتم، این عامل به عنوان پیش نیاز رتبه بندی در وهله اول میباشد.

لینک سازی داخلی

تاثیر گذاری لینک سازی داخلی به طور قابل توجهی کاهش داشته است (۵٪ → ۳٪) و بخشی از سهم خود را به قابل اعتماد بودن (Rank Google Trust) داده است. در حالی که Trust Rank همچنان در سئو سایت شما تاثیرگذار است، اما میزان تاثیرگذاری لینک سازی داخلی نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.

بک لینک ها

تاثیرگذاری بک لینک ها در عدد ۱۵ درصد ثابت مانده است.این موضوع نشان می دهد که فاکتوری که زمانی بیش از ۵۰ درصد از الگوریتم را تشکیل می داد، هنوز هم اهمیت دارد، البته بسیار کمتر از گذشته.شاید بتوان گفت که این فاکتور که در رتبه سوم فاکتورهای سئو ۲۰۲۳ در رتبه سوم قرار گرفته است، یادگار دورانی است که هوش مصنوعی گوگل به اندازه کافی برای ارزیابی کیفیت و قابل اعتماد بودن محتوای سایت به پیچیدگی حال حاظر نبود.در حالی که معیار قضاوت در مورد قابلیت اعتماد یک صفحه بر اساس لینکی بود که از سایت های دیگر دریافت میکرد.

کلمات کلیدی در تگ های هدر

کلمات کلیدی در تگ های هدر به عنوان یک عامل حذف شده در الگوریتم جدید گوگل در سال ۲۰۲۳ میباشد. و به گروه ۲۱ عاملی که تنها ۱٪ از الگوریتم را تشکیل می دهند، تنزل داده شده است.
همانطور که بیان شد الگوریتم­ گوگل به مجموعه قوانینی می­‌گویند که وظیفه­‌ی رتبه بندی صفحات سایت­‌ها را بر عهده دارد. به طور کلی سایت­‌ها با ارائه محتوا کاربردی، لینک سازی اصولی، تعامل با کاربران و اعتبار دامنه بالا می­‌توانند در نتایج جستجو گوگل رتبه بالایی کسب کنند. گوگل با ایجاد الگوریتم­‌های مختلف جوانب متفاوت عملکرد سایت­‌ها را مورد بررسی قرار می­‌دهد و بهترین سایت ها را در بالاترین رتبه­ها نمایش می­ دهد.
جمع بندی

گوگل تلاش زیادی می کند تا نتایج جستجو را برای کاربران خود با کیفیت بیشتری ارایه کند. بارها این موضوع توسط کارشناسان وب مطرح شده که عصر بینش مصنوعی تمام شده و حال باید با تمرکز هرچه تمام تر بر روی مخاطبین و کاربران تمرکز کرد.

انواع سرچ انجین ها از جمله بینگ و گوگل تا کنون فیچرهای بصری فراوانی را آزمایش کرده اند و انبوهی از قابلیت های الگوریتمی و هوش مصنوعی در وب جولان می دهند. در کنفرانس BrainStorm tech 2022 کارشناس گوگل اینطور اذعان کرد که کاربران جدید دیگر از موتور جستجو برای آغاز سفر خود استفاده نمی کنند و انتخاب شان شبکه های اجتماعی مانند تیک تاک است.

برای همین منظور نقشه گوگل تا سال ۲۰۲۳ تحولات عظیمی را شاهد خواهد بود که به مدیران سایت ها کمک می کند در جستجوهای محلی درست مانند یک محله واقعی به کسب درآمد بپردازند. سال ۲۰۲۳ را می توان به فصل به بار نشستن میوه درخت موتورهای جستجویی دانست که شاخ و برگ شان قابلیت های فراوان و فناوری های تکامل یافته است.

تدوین استراتژی سئو در سال ۲۰۲۳ بسیار سخت تر از هروقت دیگری است زیرا موتورهای جستجو هیچ تضمینی برای نمایش سایت ها در نتایج جستجو نداده اند و صفحاتی رتبه خوب را از آن خود می کنند که محتوایی بسیار ارزشمند را با ویژگی های ناب به مخاطب خود اهدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید