پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

انواع لینک ها و تاثیر آن ها در سئو

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

لینک سازی یکی از جنبه‌های ضروری برای سئوی سایت محسوب می‌شود. شما می‌توانید بی‌نهایت پست و صفحه طراحی کنید؛ ولی اگر موتورهای جست‌و‌جو نتوانند حتی یک لینک به این صفحات پیدا کنند، باید سال‌ها در انتظار بازدیدکنندگان صفحاتتان بمانید. علت این مسئله این است که گوگل زمانی می‌تواند پست‌های شما را پیدا کند که آدرس‌هایی از آن در صفحات یا سایت‌های دیگر قرار داده شده باشد. هرچه این لینک‌ها بیشتر باشد، بهتر است؛ اما، باید مراقب باشید، کیفیت لینک‌ها خیلی مهم است و ارزش انواع لینک‌، یکسان نیست. شاید باورتان نشود برخی از این لینک‌ها حتی می‌توانند نقش مخربی داشته باشند و تاثیر منفی روی سایت شما بگذارند. لینک‌سازی هنری است که باید قبل از شروع کار طراحی سایت یاد بگیرید تا بتوانید انواع لینک سازی را انجام داده و سایتتان را به بهترین شکل به گوگل معرفی کنید.در این مقاله از حافظ پلتفرم به انواع لینک ها و تاثیر آن ها در سئو می پردازیم.

سفری به اعماق با قطار گوگل

یک لینک یا هایپرلینک به اتصال بین دو صفحه در اینترنت گفته می‌شود. از طریق لینک‌ها، می‌توان کاربران را به سمت تماشای یک صفحه، پست، تصویر یا شی در اینترنت هدایت کرد. به‌عبارت دیگر لینک‌ها، ریل‌هایی هستند که شما می‌توانید از طریق آن‌ها، به یک محل دیگر در وب سفر کنید. لینک‌ها راهنماهای خوبی برای موتورهای جست‌و‌جو هستند و در خدمت آنان قرار می‌گیرند. ربات‌های موتورهای جست‌و‌جو، با دنبال کردن لینک‌ها، صفحات را در اینترنت کشف می‌کنند. به این ربات‌ها خزنده گفته می‌شود و کارشان خزش داخل سایت‌ها و شناسایی محل‌های مختلف از طریق این ریل‌های مجازی است. زمانی‌که یک سایت جدید راه‌اندازی می‌کنید، باید اطمینان پیدا کنید که این لینک‌ها را دریافت کرده‌اید تا خیالتان از بابت شناسایی سایتتان توسط گوگل راحت شود.

لینک‌ها از کجا آمدند و به کجا رسیدند؟

شاید شنیدن داستان شکل‌گیری اولین لینک‌ها، برای شما هم جذاب باشد. این پیوندهای هدفمند، اولین بار توسط سازمان زنان آفریقایی-آمریکایی در سال ۱۹۴۶، بنا گذاشته شد. دو زن جوان سیاه‌پوست به نام‌های مارگارت هاوکینز و سارا اسکات در فیلادلفیا اولین لینک‌ها را ساختند. هدف این دو نفر برقراری ارتباط موثر با هفت دوست خود در یک تشکیلات جدید بود. استفاده از پیوندها، شکاف ارتباطی این تیم برای رسیدگی به نیازها و اهداف زنان آفریقایی-آمریکایی را پر می‌کرد و همچنین از لینک‌ها برای ایجاد روابط دوستانه‌ی شخصی و خدمات اجتماعی استفاده می‌کردند. کم‌کم این ارتباط توسعه یافت و اعضای تیم شروع به گسترش ارتباطات خود در سطح بین‌شهری کردند.

رفته‌رفته بسیاری از اتحادیه‌های جهانی لینک‌ها را پشتیبانی کردند و کاربرد آن‌ها، در سطح جهانی و در سازمان‌های مختلف مورداستفاده قرار گرفت. امروزه انواع لینک، جزء جداناپذیر سایت‌ها هستند که اگر نباشند، گوگل هیچ شناختی از سایت شما پیدا نخواهد کرد.در حدود سال ۲۰۰۴، گوگل شروع به استفاده از الگوریتم‌های تجزیه‌وتحلیل انواع لینک کرد تا بتواند لینک‌های معتبر را شناسایی کند. برای این کار، گوگل از نمودارهای آماری الگوهای پیوند؛ مثل تعداد لینک‌ ورودی در هر صفحه، نسبت صفحه‌ی اصلی به لینک‌های صفحه‌ی داخلی، تعداد لینک‌های خروجی و… استفاده می‌کرد. اگر کنجکاو باشید که بدانید این الگوریتم چه چیزی می‌فهمید باید بگوییم، گوگل با نموداری که از این داده‌ها به‌دست می‌آورد، قادر بود که سایت‌ها را خوشه‌بندی کند.

شناسایی لینک‌ها به روش گوگل

الگوریتمی که امروزه گوگل برای شناسایی انواع لینک‌ استفاده می‌کند، پنگوئن نام دارد. این الگوریتم از سال ۲۰۱۲ با هدف شناسایی هرزنامه‌ها و فعالیت‌های ساخت انواع لینکِ دستکاری شده، طراحی شد. در ابتدا نام آن وب اسپم بود که پس از مدتی به پنگوئن تغییر نام داد و هیچ‌وقت زادگاه این الگوریتم، مشخص نشد. الگوریتم پنگوئن، زمانی‌ ارائه شد که پاندا نتوانست به‌خوبی در جنگ با اسپم‌ها، پیروز شود و گوگل نیاز به وجود یک الگوریتم پیشرفته‌تر برای کنترل بیش‌تر و کاهش اثربخشی تکنیک‌های اسپم کلاه سیاه را احساس ‌کرد. در واقع پنگوئن تلاش می‌کند تا مطمئن شود انواع لینک ها، طبیعی، معتبر و مرتبط با وب‌سایت هستند و اگر لینک‌ها نوعی دیگر باشند، وب‌سایت را جریمه می‌کند. بد نیست بدانید که پنگوئن فقط به لینک‌های ورودی سایت توجه می‌کند و کاری به لینک‌های خروجی ندارد.

ترفندی به‌نام لینک‌سازی

انواع لینک ها و تاثیر آن ها در سئو

لینک‌سازی یکی از اقداماتی است که برای بازاریابی سایت انجام می‌شود و به شما کمک می‌کند تا ترافیک ورودی سایت را بالا ببرید. در لینک‌سازی، لینک سایت شما در وب‌سایت‌ها یا صفحات دیگر سایت قرار می‌گیرد. می‌توان گفت یکی از قدرتمندترین ابزارهای دستیابی به رتبه‌های بالاتر در موتورهای جست‌و‌جو، انواع لینک هستند. اگر شما موفق شوید تعداد زیادی لینک با کیفیت مناسب را در صفحات سایر وب‌سایت‌ها بگنجانید، موتور جست‌و‌جو محتوای شما را پربار و خوب ارزیابی کرده و به شما امتیاز مثبت خواهد داد. به این نکته توجه کنید که لینک‌سازی اگر درست انجام نشود، می‌تواند مخرب‌ترین کار برای سایت شما باشد. یکی از بهترین فاکتورها برای لینک‌سازی و ارتقا رتبه‌ی سایت، انکر تکست‌ها هستند. انکر تکست، به متن‌هایی گفته می‌شود که انواع لینک را در خود جای داده‌اند و شما می‌توانید در هر جایی از متن خود از آن برای ساخت لینک داخلی یا خارجی استفاده کنید.

روش ساخت انواع لینک

شما می‌توانید به دو روش برای سایتتان لینک‌سازی انجام دهید:لینک‌سازی داخلی: از طریق لینک‌سازی داخلی، لینک‌هایی در داخل سایت شما قرار می‌گیرند و به صفحات مختلف سایت اشاره می‌کنند. بهترین روش برای این نوع لینک‌سازی، استفاده از انکر تکست‌ داخل محتوای متن‌هاست. همان‌طور که گفته شد، گوگل به‌خوبی می‌فهمد که لینک قرار داده شده، چقدر مرتبط است؛ پس باید در لینک‌سازی داخلی، حواستان را جمع کنید تا جریمه نشوید.لینک‌سازی خارجی: در این روش لینک‌هایی از سایت شما در سایت‌های دیگر یا به‌اصطلاح سایت‌های خارجی قرار می‌گیرد.

این لینک‌ها می‌تواند به صفحه‌ی اصلی، بخش‌هایی از محتوا یا زیردامنه‌های سایت شما اشاره کند. به این نوع لینک‌ها، لینک‌های ورودی سایت می‌گویند؛ چون کاربر را به سمت سایت شما هدایت می‌کند. وجود لینک خارجی در سایت می‌تواند کاربر شما را از سایتان بیرون ببرد و این اصلا خوب نیست؛ از طرف دیگر، لینک‌سازی خارجی برای سایت‌های معتبر و رسمی، می‌تواند به سایت خود شما هم اعتبار ببخشد. بد نیست بدانید به لینک‌های ساخته شده برای وبسایت‌های دیگر، بک‌لینک گفته می‌شود.

در داخل سایت چه لینک‌هایی می‌توانیم بسازیم؟

لینک‌های داخلی که به خواننده‌ کمک می‌کنند: این نوع لینک، معمولا کاربر را به صفحه‌ای ارجاع می‌دهد که توضیحاتی تکمیلی درباره‌ی موضوع، در آن ارائه شده است؛ مثل راهنمای ثبت‌نام.لینک‌هایی که بین صفحات یک موضوع مقاله، قرار داده می‌شود: این نوع لینک برای مقالات آموزشی بیشتر کاربرد دارد که هر مبحثی در یک صفحه‌ی جداگانه عنوان شده و این صفحات به یکدیگر، لینک داده می‌شوند.لینک‌های بین صفحات قدیم و جدید: گاهی برای اطلاعات به‌روزشده صفحات جداگانه طراحی می‌شود که بهتر است در همان صفحات قدیمی که رتبه‌ی بالایی در گوگل به‌دست آورده‌اند، لینکی به این صفحات قرار داده شود یا برعکس.لینک‌های فراخوان عمل یا همان CTA: کاربر با زدن روی این لینک‌ها، به یک صفحه با عملی خاص هدایت می‌شود؛ مثلا فرم ثبت‌نام.لینک پیشنهادات: گاهی سایت براساس بازدیدهای قبلی کاربر پیشنهاداتی را برای او ارسال می‌کند و برای این کار از لینک صفحات استفاده می‌شود.

در سایت‌های دیگر چه لینک‌هایی می‌توان ساخت؟

بک‌لینک محتوایی: لینکی از یک سایت دیگر که خوانندگانش را به سمت محتوایی باکیفیت از سایت شما هدایت می‌کند.بک‌لینک وبلاگ‌نویسی: برخی سایت‌ها اقدام به وبلاگ‌نویسی برای سایتی دیگر می‌کنند و در انتها لینک سایتشان را در آن قرار می‌دهند.بک‌لینک پروفایل کسب‌وکار: این نوع لینک برای ثبت پروفایل دیجیتالی کسب‌وکار در وب‌سایت‌های تجاری و شبکه‌های اجتماعی به‌کار می‌رود.بک‌لینک وبینار: لینک‌هایی برای هدایت کاربر به سمت وبینار‌های سایت هستند.بک‌لینک تصدیق: این نوع بک‌لینک برای نمایش ارتباط یا پشتیبانی مالی میان دو کسب‌وکار استفاده می‌شود.بک‌لینک ابزارها: هدایت کاربر به سمت یک سایت ارائه‌ی ابزارهای ارزشمند به‌صورت رایگان یا پولی. بک‌لینک امضا: این نوع لینک روی امضا یا نشان یک کسب‌وکار در سایتی دیگر قرار گرفته و کاربر را به سمت وبسایت خود کسب‌وکار هدایت می‌کند.بک‌لینک انتشار مطبوعاتی: لینک‌هایی که به منبع مقاله با حق انتشار مربوط می‌شوند و به اعتبار سایت نیز کمک می‌کنند.بک‌لینک کامنت: نوعی از لینک‌ به سایت‌های دیگر که در قسمت نظرات یک پست توسط کاربر قرار داده می‌شود.

انواع لینک های جدید که گوگل می‌شناسد

لینک‌های تگ <>a >: این مدل لینک یکی از مهم‌ترین برچسب‌ها برای سئوی سایت محسوب می‌شوند و اکثر لینک‌های داخلی و خارجی نیز با این تگ HTML به‌دست می‌آیند. ارتباط معنایی انکر تکست حاوی این تگ، معیار ارزیابی گوگل برای ارزش لینک است.لینک‌های عکس : معمولا دو مولفه‌ی ALT و TITLEعکس توسط گوگل برای ایندکس‌گذاری استفاده می‌شوند؛ ولی شما می‌توانید در داخل عکس با کمک تگ a>، آدرس سایت را نیز بگنجانید. این لینک‌ها برای حفظ حق انتشار عکس کاربرد دارند.

لینک‌های جاوا اسکریپت: این نوع از انواع جدید لینک های گوگل را می‌توانید در صفحات خود به‌کار ببرید؛ اگرچه ممکن است موتورهای جست‌و‌جو نتوانند آن‌ها را ردیابی کنند، پس بهتر است همان لینک‌های HTML را استفاده کنید.لینک‌های ارتباطی: لینک‌های Rel یکی از رایج‌ترین انواع جدید لینک های گوگل برای لینک‌سازی داخلی و خارجی محسوب می‌شوند که می‌توانید آن‌ها‌ را در هدر HTTP نیز اضافه کنید. به این تگ اصطلاحا کنونیکال گفته می‌شود و به گوگل می‌گوید که کدام URL باید ایندکس شود.

در واقع می‌توان گفت تگ کانونیکال راه‌حلی برای محتوای تکراری است. در سپتامبر ۲۰۱۹، گوگل دو صفت جدید برای این لینک‌ها تعریف کرد که توجه گوگل را بیشتر به خود جلب می‌کند: برای نمایش اهداف تبلیغاتی لینکrel=“sponsored” برای نمایش پست‌هایی با محتوای تولید شده توسط کاربرrel=“ugc”لینک‌های Nofollow: این نوع از انواع لینک، در حقیقت لینک صفحات کم ارزش سایت هستند که خزش ربات گوگل در آن‌ها، فقط موجب اتلاف وقت ربات و از دست رفتن شانس لینک‌های پرارزش برای ایندکس‌گذاری می‌شود. با این تگ ربات خواهد فهمید که نیازی به گشتن در این صفحات ندارد.

چقدر می‌توانیم روی تاثیر لینک‌سازی بر ارتقا سئو حساب کنیم؟

لینک‌سازی فاکتور اصلی برای رتبه‌دهی گوگل به سایت محسوب می‌شود. گوگل عنوان کرده که مدیران سایت‌ها می‌توانند با افزایش تعداد سایت‌های باکیفیتی که به سایتشان لینک داده‌اند، رتبه‌ی خود را ارتقا دهند. به دلایل زیر شما باید به لینک‌سازی اهمیت زیادی بدهید و روی آن حساس باشید:با لینک سازی رتبه‌ی سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جست‌و‌جو بالاتر می‌رود؛با لینک سازی گوگل صفحات جدید در سایت شما را پیدا خواهد کرد؛با لینک سازی سایت شما اعتبار و اطمینان بیشتری به‌دست می‌آورد.؛با لینک سازی می‌توانید انواع لینک ترافیک هدفمند را برای سایت‌تان ایجاد کنید.

لینک‌سازی داخلی مثبت

لینک‌هایی بسازید که روی رتبه‌ی سایت شما اثر مثبت داشته باشد: برخی از صفحات قدرت بیشتری دارند مثل صفحه‌ی اصلی. اگر شما پیوندهایی را در این صفحات قرار دهید، لینک‌ها ارزش بیشتری خواهند داشت.لینک‌ها باید کاربران را به مشتری تبدیل کنند: برخی از صفحات سایت، ترافیک بالاتری دارند؛ ولی برخی دیگر نرخ تبدیل‌شان بیشتر است. شما باید سعی کنید که لینک صفحات با نرخ تبدیل بالا را در داخل صفحات پرترافیک قرار دهید و کاربران را به سمت آن‌ها هدایت کنید.در انتهای صفحات از لینک‌های اقدام عمل یا CTA استفاده کنید و سعی کنید آن‌ها را به انجام عمل هدف تشویق نمایید.

لینک‌سازی خارجی مثبت

ارتباط معنایی را در انواع لینک فراموش نکنید: اگر در یک سایت فروش لوازم‌التحریر به سایت مراقبت از حیوانات لینک داده شود، این مسئله هم برای مخاطبان و هم گوگل درک‌پذیر نیست.اعتبار اصلِ مهم تبادل انواع لینک در سایت‌هاست: اگر به شما از طرف یک سایت ضعیف لینک داده شود، اعتبارتان خدشه‌دار خواهد شد.بررسی لینک‌های غیرطبیعی: پنگوئن الگوریتم سخت‌گیری است. سایت‌ها باید لینک‌هایشان را بررسی و ممیزی کنند و هرگونه لینک غیرطبیعی را گزارش دهند تا دچار جریمه‌ی پنگوئن نشوند.حجم محتوای سایت و لینک‌ها: اگر شما دو سایت با انواع لینک خارجی مرتبط، شناخته شده و باکیفیت داشته باشید؛ سایتی بهتر رتبه‌بندی می‌‌شود که حجم بیشتری داشته باشد.انکر تکست را به‌دقت انتخاب کنید: متنی که برای انکر تکست قرار داده می‌شود باید به‌نحوی توصیف‌کننده‌ی صفحه‌ی ارجاع باشد یا ایده‌ای درباره‌ی آن ارائه دهد.

به لینک سازی فکر کنید

انواع لینک ها و تاثیر آن ها در سئو

اینترنت روی لینک‌ها ساخته شده و بدون آن ما یک صندوقچه‌ی گنج گم شده خواهیم داشت که هیچ راهی برای دسترسی به آن وجود ندارد و همیشه باید به‌دنبال آن بگردیم. لینک‌ها مانند تارهای عنکبوت سرتاسر دنیای وب را به هم متصل کرده‌اند و گوگل به‌عنوان بزرگترین موتور جست‌و‌جوی دنیا، باید تک‌تک این تارها را طی کند تا همه‌جای وب را بشناسد. اگر سایت شما خوب تارکشی نشده باشد، گوگل هم در شناخت آن به مشکل خواهد خورد و نباید انتظار رتبه‌ی بالا در گوگل را داشته باشید. لینک‌سازی ترفندی است که اغلب سایت‌ها برای بهتر دیده‌شدن سایت توسط موتورهای جست‌و‌جو استفاده می‌کنند و تکنیک‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که ما در این مقاله آن‌ها را بررسی کرده و راهکارهایی برای بهبود لینک‌های سایت ارائه کردیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید