پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

تاثیر رپورتاژ در سایت های خبری روی سئو

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

seo.سئو

یکی از مهمترین مزایای رپورتاژ‌های خبری، تاثیری است که می‌توانند در رتبه گوگل سایت شما داشته باشند. در واقع، اکثر کسب و کارها بیشتر برای گرفتن بک لینک‌های قویِ دائمی است که به فکر خریدن رپورتاژ‌های خبری می‌افتند. با توجه به اهمیّت بالایی که بحث سئو و بهینه سازی در انتشار رپورتاژ دارد، ما در این بخش از سری مقالات پلتفرم حافظ می‌خواهیم نگاهی دقیق‌تر به این مساله داشته باشیم.

رپورتاژ خبری چگونه در سئو شما تاثیر می‌گذارد؟

یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه‌بندی سایت شما در گوگل، تعداد و همینطور کیفیت بک لینک های شماست. بک لینک ها در واقع لینک هایی هستند که شما از سایت های اینترنتی دیگر دریافت می‌کنید. بک لینک هایی که شما از سایت های دیگر می‌گیرید، به معنی معرفی و پیشنهاد داده شدن سایت شما هستند. درست همانطور که وقتی دوست شما یک رستوران را معرفی می‌کند، اعتمادتان به این رستوران بیشتر خواهد بود، گوگل هم وقتی سایت شما توسط سایت های دیگر معرفی می‌شود، به آن بیشتر بها خواهد داد.در رپورتاژ خبری، شما می‌توانید بین ۳ تا ۵ بک لینک دائمی و قوی از سایت منتشر کننده دریافت کنید. بک لینک هایی که قطعاً در میزان اعتبار شما نزد گوگل تاثیرگذار خواهند بود.

چرا بک لینک های رپورتاژ خبری فوق‌العاده هستند؟

ما تا به حال بارها شاهد تاثیر بسیار بالای رپورتاژها در سئو وب‌سایت‌های مختلف بوده‌ایم. بک لینک هایی که این وب‌سایت‌ها از طریق رپورتاژ دریافت کرده‌اند، مستقیماً در رتبه وب سایت و میزان ورودی سایت آنها تاثیر گذاشته است. اما شاید بپرسید که دقیقاً چه چیزی باعث می‌شود که بک لینک های رپورتاژ آگهی تا این حد در سئو یک وب‌سایت تاثیر داشته باشد.

نظر گوگل درباره بک لینک های درون رپورتاژها

وقتی بحث بر سر تاثیر رپورتاژ خبری در سئو باشد، مساله فقط به همینجا ختم نمی‌شود. ما قطعاً باید نظر خود گوگل را نیز در این زمینه جویا شویم و ببینیم که آیا خود گوگل هم با بک لینک های درون رپورتاژ آگهی موافق هست یا نه.بگذارید قبل از هر چیز، به داستان خود باز گردیم. فرض کنیم کسی که رستوران مورد نظر را به شما پیشنهاد می‌کند (حالا چه دوست شما باشد یا یک غریبه)، از این مساله منفعتی ببرد. یعنی مثلاً بابت این معرفی از رستوران مورد نظر پولی دریافت کند. آیا همچنان نظر او قابل اعتماد است؟ پاسخ فکر می‌کنم کاملاً مشخص باشد. زمانی که شما می‌دانید شخص معرفی‌کننده خودش منفعتی از معرفی می‌برد، قطعاً سخت‌تر به آن رستوران اعتماد خواهید کرد. گوگل هم دقیقاً همینگونه فکر می‌کند.

ماجرای رپورتاژهای سایت Interflora و جریمه شدن آن توسط گوگل

اولین بار در فوریه ۲۰۱۳ بود که رپورتاژ آگهی به صورت رسمی از سمت گوگل هدف قرار گرفت. در این سال، وب‌سایت Interflora که در زمینه فروش گل آنلاین (در انگلستان) فعالیت می‌کرد، یک کمپین رپورتاژ آگهی بزرگ راه انداخت و از تعداد بسیار زیادی رسانه معتبر اینترنتی، بک لینک گرفت. هدف این بک لینک ها مشخصاً سئو وب سایت مذکور بود. در واقع، لینک ها دقیقاً با هدف افزایش رتبه این سایت در کلمات کلیدی مشخصی ساخته شده بودند. نتیجه این بود که سایت این شرکت به سرعت توانست پله های ترقی را در رتبه های گوگل طی کند و به صدر نتایج برسد.بعد چه اتفاقی افتاد؟ زمانی که گوگل متوجه این موضوع شد، بی درنگ وب‌سایت Interflora را به همراه تمام وب سایت هایی که رپورتاژ آگهی آنها را منتشر کرده بودند، جریمه کرد و از آنها خواست برای از بین رفتن این جریمه، رپورتاژهای منتشر شده را پاک کنند. این در واقع هشدار گوگل به تمام وب مستر های دیگر بود. هشداری که کمی نشان از ناتوانی گوگل هم دارد.

تاثیر رپورتاژ سایتهای خبری روی سئو
تاثیر رپورتاژ سایتهای خبری روی سئو

محبوبیت رپورتاژ آگهی روز به روز بیشتر شد!

درست است که در سال ۲۰۱۳ وب سایت Interflora با گوگل پنالتی مواجه شد، اما از آن سال به بعد وب مسترهای بسیار بیشتری برای بهبود رتبه وب سایت خود در نتایج جستجوی گوگل به این روش تبلیغاتی روی آوردند.کم کم این موضوع کمی باعث نگرانی گوگل شده بود. به همین دلیل مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل تصمیم گرفت تا هشدارهایی در این زمینه به وب مسترها بدهد.مت کاتس طی یک ویدئو به وب مسترها هشدار داد در صورتی که قصد استفاده از رپورتاژ آگهی را دارند باید به دو نکته توجه کنند. اولین نکته این بود که مطمئن شوند لینک های استفاده شده در محتوای آگهی به صورت Nofollow باشند تا تاثیری بر روی نتایج جستجوی طبیعی گوگل نداشته باشند. او اعلام کرد که در غیر اینصورت رپورتاژ آگهی ارائه شده با خرید بک لینک هیچ تفاوتی ندارد و در صورت شناسایی، سایت مذکور جریمه خواهد شد.

رپورتاژ بدهیم یا نه؟

همانطور که دیدیم، گوگل چندان روی خوشی به رپورتاژ آگهی‌ها نشان نمی‌دهد. اما با این حساب، بالاخره تکلیف شما چیست؟ از طرفی رپورتاژ آگهی می تواند به رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجو کمک بسیاری کند و از طرف دیگر گوگل، مخالف سر سخت لینک های Follow موجود در آن است. با این حساب، آیا باید از این روش برای ساخت بک لینک استفاده کنید یا نه؟

پاسخ این سوال چندان سخت نیست: همه‌چیز به نوع نگاه خود شما بستگی دارد. اما لازم نیست آنقدرها هم نگران باشید. اگر هم رپورتاژ بدهید و جریمه بشوید، به پایان دنیا نخواهید رسید. در واقع اگر روزی رپورتاژهای شما توسط گوگل جریمه شدند، می‌توانید با پاک کردن آنها، این جریمه را از بین ببرید. در حال حاضر وب‌سایت‌های بسیاری در ایران و سایر نقاط جهان هستند که از رپورتاژ آگهی برای افزایش رتبه خود در سایت گوگل استفاده می‌کنند. طبیعتآً این رپورتاژها تاثیر قابل توجهی هم روی سئو آنها می‌گذارند. اگر شما هم قصد رپورتاژ در سایت های خبری را دارید، می توانید با کارشناسان پلتفرم حافظ در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید