پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

تفاوت سایت و پورتال

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

تفاوت سایت و پورتال

افرادی که میخواهند وارد حیطه کاری آنلاین شوند در ابتدا به یک سایت و یا پورتال نیاز دارند اما اکثر افراد آشنایی با فرق آنها ندارند و مورد مناسبی را انتخاب نمیکنند و گمتن میکنند این دو شبیه هم میباشند با اینکه این طور نیست ممکن است در برخی موارد یکی باشد اما تفاوت های مهم و زیادی نیز دارند و کارکرد کاملا مجزایی نیز دارند.در این مقاله از پلتفرم حافظ به تفاوت سایت و پورتال میپردازیم.

وب سایت چیست و چه کاری انجام می دهد؟

واژه وب سایت به گروهی از صفحات مختلف وب اشاره دارد که در فضای اینترنت قرار دارند و از طریق آدرس (URL) قابل دسترسی هستند. محتوای موجود در یک وب سایت برای تمامی کاربران در سطح دنیا قابل مشاهده است و هر شخص می‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند. تمامی محتواها و اطلاعات درج شده در یک وب سایت برای تمامی کاربران به یک شکل نمایش داده می‌شوند و برای بازدید و دسترسی به صفحات مختلف آن نیز نیازی بع اطلاعات ورود (Login) وجود ندارد. کاربران حاضر در یک وب سایت قادر به انجام کارهای مختلفی از جمله خرید، کلیک بر روی یک لینک، وارد کردن آدرس ایمیل، اشتراک گذاری نظرات و غیره هستند.

یک وب سایت می‌تواند به طور اختصاصی برای یک سازمان خاص و یا ارائه محصولات خاص طراحی شود و هدف اصلی تمامی سایت‌ها نیز تسهیل ارائه خدمات به مشتریان و ارائه اطلاعات کامل درباره محصولات و خدمات یک سازمان و یا برند است. به همین دلیل است که امروزه اکثر مشاغل اقدام به راه اندازی وب سایت اختصاصی خود کرده‌اند و از آن به عنوان شعبه آنلاین کسب و کار خود استفاده می‌کنند. کاربران نیز از طریق وب سایت‌ها می‌توانند به صورت آنلاین خرید کرده و با یک جستجوی ساده در وب درباره موضوعات مختلف، اطلاعات کافی بدست آورند.

تفاوت سایت و پورتال

پورتال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اما منظور از پورتال چیست و چه سازوکاری دارد؟ واژه پورتال یا درگاه به یک سیستم مدیریتی داده‌ها اشاره دارد که امکان ساخت، اشتراک گذاری، تبادل و استفاده مجدد از داده‌ها را در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف قرار می‌دهد. پورتال نوعی صفحه خصوصی در فضای وب است که کاربران برای ورود به آن به یک URL اختصاصی، شناسه یا نام کاربری و رمز عبور احتیاج دارند تا بتوانند به محتواهای آن دسترسی پیدا کنند. محتواهای موجود در یک پورتال کاملا محرمانه و محافظت شده است و تنها برای برخی کاربران نمایش داده می‌شوند. با این حال رابط کاربری پورتال می‌تواند عمومی و یا خصوصی باشد.

پورتال به کاربر این امکان را می‌دهد تا به نقش‌های متعدد دسترسی پیدا کند و در واقع پلتفرمی کاربر محور است. محتواهای موجود در پورتال به صورت پویا هستند و به طور مکرر نیز تغییر می‌کنند؛ یعنی محتواهای آن برای هر کاربر منحصر به فرد است و نوع نمایش آنها به تنظیمات اعضای گروه بستگی دارد. پورتال‌ها مطالب و محتواهای خود را از منابع مختلف جمع آوری می‌کنند و در دسترس کاربران قرار می‌دهند. پورتا‌ل‌ها به طور کلی به دو دسته طبقه بندی می‌شوند:پورتال‌های افقی (Horizontal Portals): پورتال‌های افقی مانند وب سایت‌های عمومی هستند و تمامی خدمات موردنیاز کاربران را در اختیارشان قرار می‌دهند.پورتال‌های عمودی (Vertical Portals): پورتال‌های عمودی کاربر محور هستند؛ یعنی محتواهای آنها برای عموم کاربران نمایش داده نمی‌شود و اطلاعات آن نیز مختص به سازمان‌ها است.

بررسی تفاوت سایت و پورتال

عملکرد

اولین و مهم‌ترین تفاوت سایت با پورتال نحوه عملکرد آنها است که البته نوع عملکرد این دو پلتفرم تا حد زیادی به هدف و نوع سیستم آنها بستگی دارد. در حقیقت همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، وب سایت و پورتال ممکن است در ظاهر با یکدیگر شباهت داشته باشند اما زیرساخت‌های آنها دارای تفاوت‌های اساسی هستند. با این حال، پورتال‌ها به طور معمول طیف گسترده‌تری از ویژگی‌ها و ابزارهای تعاملی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که البته دسترسی به این قابلیت‌ها با توجه به نقش و نوع کاربر متغیر خواهد بود.

برخی از محبوب‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک پورتال شامل بخش ورود کاربر ، حساب کاربری، داشبورد تحلیلی، ناوبری، محتواهای سفارشی و انحصاری، چت و تاریخچه است. از طرفی دیگر وب سایت‌ها تمامی ابزار و امکانات خود را به صورت یکسان و برابر در دسترس کاربران قرار می‌دهند و به همین دلیل نیز دارای قابلیت‌های تعاملی کمتری (فیلترهای محتوا، فرم‌های تماس و چت زنده) نسبت به پورتال‌ها هستند. بنابراین تفاوت در عملکرد به عنوان مهم‌ترین تفاوت سایت و پورتال در نظر گرفته می‌شود که با شناخت کامل تفاوت‌های آنها می‌توانید به راحتی پلتفرم مناسب جهت توسعه کسب و کار خود را انتخاب نمایید.

احراز هویت و شخصی سازی حساب کاربران یکی از تفاوت سایت و پورتال

دیگر تفاوت سایت و پورتال را می‌توانیم در احراز هویت و شخصی سازی حساب کاربران خلاصه کنیم. یکی از اهداف اصلی‌ پورتال ارائه تجارب شخصی و منحصر به فرد برای هر کاربر است. به همین دلیل است که احراز هویت کاربر و ویژگی‌های مربوط به شخصی سازی در یک پورتال به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته می‌شود اما وجود این قابلیت‌ها در یک وب سایت ضرورتی ندارد. بر اساس نوع پورتال، ممکن است یک لایه و مرحله امنیتی مازاد برای احراز هویت کاربر و یا دسترسی سریع و آسان به حساب کاربری وجود داشته باشد. پورتال‌ها برای هر کاربر (با توجه به نقش کاربر) دارای محتواهای شخصی سازی شده و خاص هستند؛ در صورتی که محتواهای وب سایت‌ها برای تمامی کاربران یکسان بوده و هیچ تفاوتی در نوع و نحوه ارائه محتوا به کاربران وجود ندارد.

از طرفی دیگر نیز کاربران یک پورتال برای ورود به آن به شناسه کاربری و رمز عبور احتیاج دارند اما ورود به وب سایت برای تمامی کاربران در سراسر دنیا هیچ محدودیتی ندارد. یعنی کاربران برای ورود به یک وب سایت تنها کافی است URL آن را در مرورگر وارد کرده و به راحتی از وب سایت موردنظر بازدید کنند. اما دسترسی به پورتال تنها برای اعضای آن امکان پذیر است و یک کاربر تنها از طریق شناسه کاربری و رمز عبور قادر به مشاهده محتواهای پورتال خواهد بود.

ساختار یکی از تفاوت سایت و پورتال

نوع ساختار نیز دیگر تفاوت سایت و پورتال است که امکانات و شکل ظاهری آن را تشکیل می‌دهد. یک پورتال به طور کلی از چندین ماژول و سیستم‌های داخلی تشکیل می‌شود که در کنار یکدیگر پورتال را اداره می‌کنند. به عنوان مثال یک پورتال تجارت الکترونیک از ماژول‌هایی همچون مدیریت اطلاعات مربوط به محصولات، مدیریت سفارش‌ها، بررسی و پرداخت، قیمت گذاری و تبلیغات، حساب کاربری مشتریان، پشتیبانی از مشتریان و غیره تشکیل می‌شود و هریک از این ماژول‌ها نیز می‌توانند به صورت مستقل از یکدیگر کار کنند.

با این حال اصلی‌ترین تفاوت سایت و پورتال را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:یک وب سایت مجموعه‌ای از صفحات بهم پیوسته است که محتواهای آن از طریق یک آدرس عمومی وب برای تمامی کاربران قابل دسترسی خواهد بود. اما پورتال نوعی وب سایت سفارشی و شخصی سازی شده است که اطلاعات آن تنها برای کاربران خاص (دارای شناسه کاربری و رمز عبور) در دسترس قرار دارد.پورتال‌ها کاربر محور هستند اما وب‌ سایت‌ها متعلق به یک سازمان، شرکت، برند و غیره‌ می‌باشند.

در یک وب سایت هیچگونه ارتباط داخلی میان سایت و کاربر وجود ندارد اما در پورتال دقیقا برعکس است و کاربر می‌تواند با پورتال در تعامل باشد.محتواها و اطلاعات یک پورتال به طور مرتب به روزرسانی می‌شوند اما به روزرسانی منابع اطلاعاتی در یک وب سایت به ندرت انجام می‌شود.تمرکز اصلی وب سایت بر افزایش ترافیک روزانه و جذب کاربران جدید است اما میزان بازدید از یک پورتال بسیار محدود بوده و تنها مختص به کاربران اختصاصی آن است.محتواهای یک وب سایت برای تمامی کاربران به یک صورت نمایش داده می‌شود اما محتواهای یک پورتال بر اساس تنظیمات و مجوز اعضای گروه برای کاربران نمایش داده می‌شوند.

وب سایت بهتر است یا پورتال؟

تفاوت سایت و پورتال

با این حال برای توسعه کسب و کار خود وب سایت را انتخاب کنید اگر:می‌خواهید محتواها، اطلاعات، محصولات و خدمات خود را در دسترس طیف گسترده‌ای از کاربران قرار دهیدهدف شما جذب مشتریان جدید، افزایش میزان ترافیک و بازدید روزانه و ایجاد آگاهی از برند استنیازی به ادغام سیستم وب با کسب و کار و زیرساخت‌های دیجیتال خود ندارید.برای توسعه، مدیریت و پشتیبانی از سیستم وب دارای محدودیت منابع و زمان هستید.

برای توسعه کسب و کار خود پورتال را انتخاب کنید اگر:دارای چندین منبع داده هستید و به یک رابط یکپارچه نیاز دارید تا امکان دسترسی کاربران به این داده‌ها را فراهم سازید.به مخاطبان خاص نیاز دارید و یا باید محتواها، خدمات، محصولات و ابزارهای خاص و شخصی سازی شده را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.هدف شما بهبود تجربه مشتریان و کارمندان است و قصد دارید روابط خود را به صورت مستمر با مخاطبان خود ادامه دهید.به فضایی نیاز دارید که بتوانید از طریق آن با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرده و یا با آنان همکاری کنید.سیستم وب شما باید به صورت یکپارچه با سیستم‌ها و زیرساخت‌های فنی ادغام شود.تمرکز جدی بر اتوماسیون فرآیند کسب و کار خود دارید.با توجه به این موارد و درک تفاوت سایت و پورتال به راحتی می‌توانید پلتفرم مناسب خود را انتخاب کرده و از طریق آن کسب و کارتان را در فضای وب توسعه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید