پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟

لینک فالو (Follow) و نوفالو (No-Follow) دو فاکتور مهم و تاثیرگذار بر کیفیت سئو وب سایت و کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو محسوب می‌شوند که تفاوت‌های بنیادی با یکدیگر دارند. درکتفاوت لینک فالو و نوفالو به شما کمک می‌کند تا بتوانید وب سایت خود را به صورت استاندارد و اصولی برای خزنده‌های موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. بنابراین لینک سازی فالو و نوفالو نقش حائز اهمیتی را در بهبود سئو وب سایت‌ها ایفا می‌کند و یکی از آیتم‌های اصلی سئو خارجی در نظر گرفته می‌شود. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره اهمیت لینک سازی در سئو بدانید را به شما توضیح می‌دهیم و تفاوت لینک فالو و نوفالو را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. با حافظ پلتفرم همراه باشید.

لینک چیست و لینک سازی چه اهمیتی دارد؟

پیش از پرداختن به تفاوت لینک فالو و نوفالو ابتدا بهتر است مفهوم لینک و اهمیت لینک سازی بر سئو سایت را مورد بررسی قرار دهیم. لینک یا پیوند در واقع آدرسی در فضای وب است که کاربر با کلیک بر روی آن به یک صفحه جدید هدایت می‌شود. لینک‌ها تقریبا در تمامی صفحات وجود دارند و دسترسی کاربران به یک محتوا، ویدیو، عکس و یا وب سایت دیگر را فراهم می‌سازند. استفاده از لینک یا لینک سازی در وب سایت، روشی عالی و موثر برای توضیح سریع یک مفهوم و یا ارائه مثال تصویری درباره آن است. یعنی به جای نوشتن پاراگراف‌های طولانی برای توضیح یک موضوع می‌توانید با لینک دهی ساده به یک صفحه، اطلاعات لازم درباره آن را به کاربر انتقال دهید.بنابراین لینک سازی داخلی (لینک کردن یک صفحه از سایت به صفحه دیگری در همان سایت) و لینک سازی خارجی (لینک دهی از یک سایت به سایتی دیگر) تاثیر بسزایی بر بهبود سئو یک سایت دارند. زیرا با لینک دهی در سایت خود می‌توانید کاربران را مدت زمان بیشتری در وب سایت نگه داشته و میزان ترافیک آن را نیز افزایش دهید.

لینک فالو یا لینک dofollow چیست؟

برای درک مفهوم لینک فالو فرض کنید که محتوای جدیدی را در وب سایت خود قرار داده‌اید و به آن چندین لینک داخلی و خارجی اضافه کرده‌اید. خزنده‌های گوگل برای رتبه دهی به محتواها و مطالب سایت شما علاوه بر بررسی موارد مهم در چک لیست سئو، لینک‌های موجود در آن را نیز بررسی و دنبال خواهند کرد. لینک‌های فالو یا دوفالو لینک‌هایی ساده و استانداردی هستند که کاربر را به یک صفحه دیگر در فضای وب هدایت می‌کنند. تمامی لینک‌های داخلی و خارجی به صورت پیش فرض در حالت «فالو» هستند؛ یعنی خزنده‌های گوگل اجازه بررسی و ردیابی این لینک‌ها را دارند. بنابراین برای ساخت لینک فالو یا دوفالو نیاز به انجام کار خاصی نیست و تمامی لینک‌ها در حالت عادی به صورت فالو هستند.زمانی که یک وب سایت به مطلبی از سایت شما لینک می‌دهد، این لینک همان follow link است که اجازه ایندکس شدن توسط خزنده‌های گوگل و بازدید توسط کاربران را دارد. لینک‌های فالو موجب بهبود سئو و افزایش میزان بازدید از سایت شما خواهند شد. یعنی کاربران با کلیک بر روی آن لینک به وب سایت شما هدایت شده و از محتوای موردنظر بازدید می‌کنند.

تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟

تاثیر لینک فالو در سئو

لینک سازی یکی از فاکتورهای مهم گوگل در هنگام رتبه دهی به وب سایت‌ها است. یعنی هرچه تعداد لینک‌های ورودی یک سایت بیشتر باشد، رتبه و جایگاه بهتری در صفحه نتایج گوگل بدست خواهد آورد. زیرا زمانی که وب سایت‌های زیادی به مطالب مختلف شما لینک دهند؛ نشان دهنده آن است که محتواهای سایت شما ارزشمند بوده و مطالعه آن برای کاربران مفید است. خزنده‌های گوگل نیز برای تعیین اعتبار محتواهای یک سایت به میزان لینک‌های آن توجه دارند تا آن را در صفحه اول نتایج جستجو قرار ‌دهند. بنابراین تاثیر لینک فالو در سئو سایت را می‌توانیم در مواردی همچون کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو و افزایش میزان بازدید از سایت خلاصه کنیم.

لینک نوفالو چیست؟

لینک نوفالو نقطه مقابل لینک فالو است و به لینکی گفته می‌شود که به هیچ سایتی اشاره نمی‌کند و ربات‌های جستجو نیز اجازه دنبال کردن آن لینک را ندارند. nofollow link دارای ارزش HTML است و به منظور جلوگیری از تولید لینک‌های اسپم به وب سایت‌ها ساخته می‌شود. بسیاری از افراد پس از درک تاثیر لینک فالو بر بهبود سئو سایت و به منظور کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو اقدام به لینک سازی‌های بیش از حد به وب سایت خود می‌کنند. بسیاری از این لینک‌ها اسپم هستند و توسط برخی افراد خرید و فروش می‌شوند.

لینک نوفالو در واقع نوعی تگ است که به منظور جلوگیری از لینک سازی‌های اسپم طراحی شده و به ربات‌های جستجوگر دستور می‌دهد تا لینک مربوطه را دنبال نکنند.بدین ترتیب و با اضافه کردن تگ نوفالو به لینک‌های دلخواه خود به موتورهای جستجوگر اعلام می‌کنید که لینک ورودی به وب سایت شما مورد تاییدتان نیست و نباید در فرآیند رنکینگ سایت در نظر گرفته شود. بنابراین مهم‌ترین کارکرد لینک نوفالو کمک به افزایش اعتبار وب سایت از طریق کاهش و یا جلوگیری از تولید لینک‌های اسپم است که برای ساخت آن باید عبارت rel=”nofollow” را به لینک صفحات مورد نظر خود به صورت زیر اضافه نمایید:

با انجام این کار به راحتی می‌توانید تگ نوفالو را به لینک صفحات موردنظر وب سایت خود اضافه کرده و از ایجاد لینک اسپم ورودی به سایت جلوگیری نمایید. شما می‌توانید از لینک نوفالو برای برخی مطالب نامرتبط و غیرمفید وب سایت، کامنت‌ها، لینک‌های تبلیغاتی و لینک‌های اسپانسر استفاده کنید تا وب سایت خود را از تولید اسپم‌های متعدد محفوظ نگه دارید. اما چگونه می توان فهمید یک لینک نوفالو است یا خیر؟ روش بررسی نوفالو بودن لینک بسیار ساده است و تنها کافی است به صفحه موردنظر رفته و بر روی کلمه‌ کلیدی که لینک دریافت کرده کلیک راست کنید و گزینه Inspect را انتخاب نمایید. پس از آن صفحه‌ای برای شما نمایش داده می‌شود که کد لینک در بالای آن قرار دارد.

برای بررسی نوفالو بودن لینک باید به دنبال تگ rel=”nofollow” در لینک باشید. اگر این تگ را در لینک مربوطه پیدا کردید، یعنی آن لینک نوفالو است و در غیر این صورت نیز لینک شما فالو بوده و خزندگان اجازه بررسی آن را دارند.برای بررسی فالو و نوفالو بودن لینک‌های یک وب سایت همچنین می‌توانید از ابزارهای تحلیل بک لینک همچون LinkMiner استفاده کنید. کار با این ابزار بسیار ساده است و برای بررسی لینک‌های سایت خود به کمک LinkMiner تنها کافی است دامنه سایت و یا آدرس صفحه موردنظر خود را در آن وارد کنید تا این ابزار وضعیت تمامی لینک‌ها را برای شما نمایش دهد.

تاثیر لینک نوفالو در سئو

ماهیت اصلی لینک نوفالو و اضافه کردن تگ rel=”nofollow” به لینک‌های موردنظر این است که به موتور جستجوگر گوگل نشان دهیم، لینک مربوطه مورد تایید ما نیست و نباید در فرآیند رتبه دهی به سایت در نظر گرفته شود. بنابراین لینک نوفالو در ظاهر تاثیر چندانی بر سئو سایت ندارد ولی به طور غیر مستقیم می‌تواند به بهبود سئو سایت شما کمک کند. اما چطور و چگونه؟ زمانی که یک وب سایت معتبر و باکیفیت به سایت شما لینک نوفالو می‌دهد، کاربران بر روی آن کلیک کرده و وارد سایت شما می‌شوند. هنگامی که کاربران از طریق آن لینک به صفحه‌ای از سایت شما هدایت شوند، میزان ترافیک آن را افزایش داده و در نتیجه اعتبار صفحه نزد گوگل افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین جذب ترافیک ارگانیک و افزایش بازدید از سایت به عنوان مهم‌ترین تاثیر لینک نوفالو در سئو شناخته می‌شوند و ساختار لینک‌های یک سایت را نیز طبیعی‌تر نشان می‌دهد.

بررسی تفاوت لینک فالو و نوفالو

حال که با مفهوم دقیق و سازوکار follow link و nofollow link آشنا شدید، در این بخش تفاوت لینک فالو و نوفالو را مورد بررسی قرار می‌دهیم و این دو لینک را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. با داشتن درک صحیح از تفاوت لینک فالو و نوفالو می‌توانید از آنها در موقعیت‌های مناسب استفاده کرده و به واسطه این دو لینک، ارزش و اعتبار سایت خود را افزایش دهید. اصلی‌ترین تفاوت‌های لینک فالو و نوفالو شامل:

 

۱. مهم‌ترین تفاوت لینک فالو و نوفالو در ساخت بک لینک است؛ یعنی زمانی که یک وب سایت در صفحه خود به وب سایتی دیگر لینک می‌دهد، از طریق لینک فالو قابل بازدید خواهد بود که به رنکینگ سایت کمک بسیاری می‌کند. اما زمانی که یک سایت به سایتی دیگر لینک نوفالو می‌دهد، عملا هیچگونه بک لینکی ایجاد نمی‌شود و تاثیر چندانی بر سئو و ارتقا رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو نخواهد داشت. اما همانطور که اشاره کردیم، لینک نوفالو به طور غیرمستقیم بر سئو سایت مقصد تاثیر خواهد داشت و موجب افزایش ترافیک آن می‌شود.

۲. دیگر تفاوت لینک فالو و نوفالو در عدم وجود تگ rel=”nofollow” در لینک‌های فالو یا dofollow است. این بدان معناست که لینک مربوطه می‌تواند به وب سایت مقصد، بک لینک دهد و بررسی آن توسط خزنده‌های گوگل را نیز تایید ‌کند. لینک زیر نمونه‌ یک لینک فالو است که تگ بالا در آن قرار ندارد:

۳. دیگر تفاوت لینک فالو و نوفالو تاثیر لینک جویس (Link Juice) بر آنها است که بر سئو و رتبه وب سایت بسیار موثر خواهد بود. اصطلاح لینک جویس در سئو به نوعی قدرت و ارزش لینک اشاره دارد که از یک سایت معتبر به سایتی دیگر انتقال داده می‌شود. یعنی زمانی که یک وب سایت معتبر به سایت شما بک لینک یا لینک فالو دهد، در واقع مقداری از اعتبار خود را به سایت شما انتقال داده و به واسطه آن اعتبار سایت‌تان افزایش پیدا خواهد کرد. اما انتقال این ارزش و اعتبار در لینک فالو و نوفالو متفاوت است؛ یعنی هنگامی یک وب سایت معتبر و دارای رتبه مطلوب به سایت شما follow link می‌دهد، ارزش افزوده به سایت‌تان منتقل می‌کند و این اعتبار نیز در رنکینگ صفحه شما توسط موتورهای جستجو اعمال می‌شود. اما زمانی که این وب سایت معتبر به سایت شما nofollow link بدهد در واقع هیچ ارزشی به سایت‌تان انتقال نداده و تاثیری بر بهبود سئو و اعتبار صفحه شما نخواهد داشت.

۴. میزان تاثیرگذاری در صفحه نتایج جستجو نیز دیگر تفاوت لینک فالو و نوفالو است که ارتباط مستقیمی با بهبود سئو و رتبه سایت دارد. لینک‌های فالو به راحتی توسط خزندگان وب مورد بررسی قرار می‌گیرند و قادر به ساخت بک لینک هستند. این بدان معناست که قدرت follow link در افزایش اعتبار یک صفحه بسیار بیشتر از nofollow link است و به راحتی می‌تواند رنکینگ سئو سایت مقصد را ارتقا دهد. اما اینک نوفالو دقیقا برعکس است و این نوع لینک‌ها قادر به ساخت بک لینک و بهبود چشمگیر وضعیت سئو سایت نخواهند بود.

۵. لینک فالو برخلاف لینک نوفالو یک ابزار قدرتمند و موثر در جهت بهبود سئو سایت محسوب می‌شود. بسیاری از وب مسترها با استفاده از لینک دوفالو و ایجاد بک لینک‌های مفید، SEO سایت خود را بهبود می‌بخشند. یعنی هرچه یک وب سایت لینک‌های فالو بیشتری داشته باشد، رتبه بهتری نیز در صفحه نتایج جستجو بدست خواهد آورد. اما این بدان معنا نیست که در لینک سازی زیاده روی کنید؛ زیرا در این صورت نتیجه عکس خواهید گرفت و توسط گوگل جریمه می‌شوید. بنابراین دیگر تفاوت لینک فالو و نوفالو را می‌توانیم تفاوت در میزان قابلیت و توانایی آنها در بهبود سئو سایت در نظر بگیریم.

۶. عدم وجود تگ rel=”nofollow” در لینک فالو به ربات‌های موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا از طریق کلمه کلیدی هدف وارد وب سایت‌های دیگر شوند و آنها را بررسی کنند. به همین دلیل است که استفاده از لینک‌های dofollow برای افرادی که می‌خواهند وب سایت‌شان در صدر نتایج جستجو قرار گیرد بسیار سودمند و موثر است. وجود تگ نوفالو در یک لینک به معنای آن است که ربات‌های موتورهای جستجو قادر به بررسی آن نخواهند بود و در نتیجه ارزش و محتوای این لینک‌ها در فرآیند رتبه دهی به وب سایت لحاظ نمی‌شوند.

با درک تفاوت لینک فالو و نوفالو می‌توانید بر اساس نیاز و اولویت‌های خود از آنها در وب سایت خود استفاده نمایید. انتخاب و بکارگیری لینک فالو و نوفالو در وب سایت کاملا به هدف شما بستگی دارد و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که کدام لینک نسبت به دیگری برتری داشته و به عنوان وب مستر یا صاحب وب سایت بهتر است از کدام لینک در صفحات خود استفاده نمایید.

جمع بندی

لینک فالو و نوفالو از جمله مفاهیم مهم در بهینه سازی وب سایت و بهبود جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو شناخته می‌شوند. تفاوت لینک فالو و نوفالو در کارکرد و هدف اصلی آنها خلاصه می‌شود؛ یعنی لینک فالو اجازه بررسی و کراول لینک مقصد توسط خزنده‌های موتورهای جستجوگر را صادر می‌کند. اما لینک نوفالو دقیقا برعکس است و با اضافه کردن تگ rel=”nofollow” به لینک‌های موردنظر خود می‌توانید از بررسی آنها توسط ربات‌های گوگل جلوگیری نمایید. تمامی لینک‌ها به صورت پیش فرض در حالت فالو قرار دارند مگر آنکه به آنها تگ نوفالو اضافه شود. لینک فالو به بهبود سئو سایت و کسب جایگاه مطلوب در صفحه نتایج جستجو کمک بسیاری می‌کند و در مقابل لینک نوفالو تاثیر چندانی بر سئو سایت نداشته اما می‌تواند ترافیک یک سایت را تا حدی افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید