پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

راهکارهای افزایش امنیت دامنه سایت

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

راهکارهای افزایش امنیت دامنه سایت

امنیت دامنه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به عنوان مدیر یک وب سایت یا صاحب یک کسب وکار اینترنتی باید به آن توجه ویژه داشته باشید. دامنه سایت در واقع همان نام و آدرس وب سایت است که کاربران آن را در نوار URL مرورگر تایپ می‌کنند تا از طریق آن بتوانند از سایت موردنظر خود بازدید کنند. بنابراین هر وب سایت باید از یک دامنه مناسب و ساده استفاده کند تا کاربران به راحتی بتوانند آن را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال نام دامنه “google.com” به آدرس IP 216.58.216.164 اشاره می کند. در ادامه این مطلب از حافظ پلتفرم به این پرسش مهم پاسخ می‌دهیم و شما را با اهمیت و راهکارهای افزایش امنیت دامنه سایت آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چرا امنیت دامنه اهمیت دارد؟

پرسش رایجی که همواره در رابطه با موضوع امنیت دامنه مطرح می‌شود این است که چرا امنیت دامنه اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است نتیجه جالب تحقیقی که توسط شرکت نرم افزاری SiteLock بر روی ۷ میلیون وب سایت انجام شده است را بررسی کنیم. بر اساس این تحقیق، وب ‌سایت‌ها روزانه به طور متوسط با ۹۴ حمله سایبری مواجه می‌شوند. این آمار بسیار خطرناک و نگران کننده است؛ زیرا همزمان با پیشرفت تکنولوژی، حملات و تهدیدات سایبری نیز پیچیده‌تر شده و روش‌های دسترسی به اطلاعات شخصی افراد و وب سایت‌ها نیز روز به روز در حال افزایش است. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی اکنون باید بیش از هر زمان دیگری به فکر تامین امنیت وب سایت خود باشند.

یکی از روش‌های افزایش امنیت سایت و جلوگیری از هک شدن آن توسط هکرها و حملات سایبری، افزایش امنیت دامنه آن است؛ زیرا از این طریق می‌توانید ارزش برند خود را حفظ کرده و از دسترسی هکرها به دیتاهای مهم وب سایت از جمله اطلاعات مشتریان خود جلوگیری نمایید. از طرفی دیگر، برخی افراد با سرقت نام دامنه اقدام به سو استفاده از محبوبیت و اعتبار برند شما کرده و از طریق آن بازدیدکنندگان سایت شما را به وب سایت خود هدایت می‌کنند. بنابراین برای جلوگیری از دسترسی هکرها به دامنه سایت و انجام اقدامات مخرب در جهت سو استفاده از شهرت، اعتبار و تخریب نام شرکت باید اقدامات لازم در جهت افزایش امنیت دامنه سایت خود را انجام دهید. اما چگونه نام دامنه خود را برای همیشه ایمن کنیم؟ در بخش بعدی به این پرسش مهم پاسخ می‌دهیم.

روش های افزایش امنیت دامنه

انتخاب شرکت هاستینگ معتبر

یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت افزایش امنیت دامنه سایت این است که سرویس هاستینگ وب سایت خود را از یک شرکت معتبر ارائه دهنده خدمات میزبانی تهیه کنید. هاست یا میزبانی یک سرویس آنلاین و بخشی از یک سرور است که فضایی را با حجم مشخص جهت ذخیره اطلاعات وب سایت از جمله تصاویر، پایگاه داده‌، محتواها و فایل‌های مهم را در اختیار شما قرار می‌دهد. تمامی اطلاعات مهم و حیاتی یک وب سایت در هاست قرار می‌گیرد؛ از این رو اگر سیستم میزبانی آن از امنیت بالایی برخوردار باشد، بخش عمده‌ای از امنیت سایت از جمله امنیت دامنه آن نیز تامین می‌شود. بنابراین انتخاب یک شرکت معتبر ارائه دهنده خدمات هاستینگ که بتواند از اطلاعات مهم شما حفاظت کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

انتخاب رمز عبور مناسب

انتخاب رمز عبور (پسورد) مناسب برای حساب کاربری وب سایت نیز یکی دیگر از روش های افزایش دامنه سایت است که تاثیر بسزایی بر جلوگیری از دسترسی افراد دیگر به دامنه خواهد داشت. رمز مناسب برای وب سایت رمزی است که حدس آن برای افراد دیگر دشوار و بعضا غیر ممکن باشد. بهتر است رمز عبور خود را طولانی (بین ۱۰ الی ۱۵ کاراکتر) انتخاب کرده و در آن از حروف انگلیسی کوچک و بزرگ و همچنین عدد نیز استفاده کنید؛ زیرا پسوردهای ساده به راحتی توسط هکرها پیدا می‌شوند.

فعال سازی احراز هویت دو مرحله ای (۲FA)

از دیگر روش های افزایش امنیت دامنه سایت می‌توانیم به فعال سازی گزینه احراز هویت دو مرحله‌ای اشاره کنیم که در واقع نوعی لایه امنیتی محافظ برای سایت محسوب می‌شود. انتخاب رمز عبور قوی و دشوار تا حد زیادی به عدم دسترسی هکرها به دامنه سایت شما کمک می‌کند اما شاید برخی هکرهای حرفه‌ای بتوانند آن را پیدا کنند. از این رو با فعال کردن گزینه احراز هویت دو مرحله‌ای می‌توانید یک لایه امنیتی مازاد و محافظ به سایت خود اضافه کنید تا دیگر دغدغه‌ای بابت دسترسی هکرها به پسوردتان نداشته باشید. زمانی که گزینه احراز هویت دو مرحله‌ای در وب سایت شما فعال باشدو شخصی با وارد کردن رمز عبور خود سعی می‌کند به حساب شما دسترسی پیدا کند، به طور خودکار یک اعلان برای شما ارسال خواهد شد. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید حساب خود را پیگیری کرده و از دسترسی افراد بیگانه به آن نیز جلوگیری نمایید.

فعال سازی پسوندهای امنیتی سیستم نام دامنه (DNSSEC)

فعال سازی پسوندهای امنیتی سیستم نام دامنه (DNSSEC) از دیگر روش های افزایش امنیت دامنه است. احتمال هک شدن دامنه‌هایی که با DNSSEC محافظت نمی‌شوند چندین برابر بیشتر از دامنه‌های محافظت شده است. DNSSEC در واقع وضوح آدرس‌های IP را تأیید می‌کند و با امضای دیجیتال رکوردهای DNS یک دامنه، امکان احراز هویت این رکوردها را فراهم آورده و دامنه موردنظر را از حمله‌‌های هکری در امان نگه می‌دارد.

استفاده از CMS های معتبر

اگر برای راه اندازی و مدیریت وب سایت خود از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) استفاده می‌کنید، باید دقت داشته باشید که CMSها را از وب سایت اصلی ارائه دهنده آنها دریافت کنید. زیرا وب سایت‌های بسیاری وجود دارند که فایل‌های دانلود سیستم‌های مدیریت محتوا، افزونه‌ها و قالب‌های مختلف راه اندازی و مدیریت سایت را برای دانلود قرار می‌دهند که برخی از آنها ممکن است فایل‌های مخربی باشند که به قصد دسترسی به اطلاعات شما طراحی شده‌اند. بنابراین سعی کنید سیستم‌های مدیریت محتوا و افزونه‌های مورد نیاز خود را تنها از وب سایت‌های اصلی آنها دانلود کنید.

قفل رجیستر

قفل رجیستر یا قفل ثبت از دیگر اقدامات مهم و ضروری در جهت افزایش امنیت دامنه است که با نام‌های دیگری همچون قفل انتقال یا قفل دامنه نیز شناخته می‌شود. قفل رجیستر از انتقال دامنه شما توسط افراد دیگر جلوگیری کرده و همانطور که از نام آن پیداست، دامنه شما را قفل می‌کند تا فردی به جز خودتان امکان دسترسی به آن را نداشته باشد. قفل دامنه نیز تنها در صورت وارد شدن به حساب کاربری و وارد کردن رمز عبور آن باز می‌شود که در این موقعیت تنها مدیر وب سایت می‌تواند با وارد کردن رمز عبور، قفل دامنه را باز کرده و وارد آن شود. بدین ترتیب با فعال سازی قفل رجیستر دیگر نگرانی بابت انتقال و سرقت دامنه سایت خود نخواهید داشت؛ دقیقا مانند خانه‌ای که یک قفل محکم بر روی درب ورودی آن نصب کرده‌ باشید.

محدود ساختن دسترسی به وب سایت

در حالت ایده آل بهتر است تنها صاحب اصلی یا مدیر سایت به اطلاعات محرمانه آن دسترسی داشته باشد. اما در برخی مواقع ممکن است چندین نفر به بخش‌های مربوط به آپلود و یا ویرایش محتوا دسترسی داشته باشند که در این صورت باید دسترسی‌های آنها به بخش‌های امنیتی دامنه را محدود سازید و اطلاعات محرمانه و رمزهای عبور حساب کاربری خود را در اختیار آنها قرار ندهید؛ زیرا از طریق کنترل پنل به راحتی می‌توان عملیات مربوط به لغو دسترسی به دامنه و یا سایر بخش‌های حیاتی وب سایت را انجام داد. بنابراین سعی کنید تنها به افراد معتمد خود امکان دسترسی به دامنه و سایر بخش‌های حیاتی وب سایت را فراهم آورید.

محدود کردن دسترسی به آدرس IP های خاص

با محدود کردن دسترسی به برخی آدرس IP های خاص نیز می‌توانید امنیت دامنه وب سایت خود را افزایش دهید تا از طریق آن امکان دسترسی آدرس IP های غیرمجاز و تعریف نشده به دامنه غیر ممکن شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که IP های دلخواه خود همچون محل کار و یا منزل را در تنظیمات مربوط به دامنه به عنوان IP امن و مورد اعتماد علامت گذاری کنید تا سرورها به طور خودکار از ورود هر IP دیگری به جز موارد تعریف شده توسط شما جلوگیری نمایند.

استفاده از سرویس حفظ حریم خصوصی

یکی دیگر از روش های افزایش امنیت دامنه سایت، استفاده از سرویس حفظ حریم خصوصی است که برخی شرکت‌های ثبت کننده دامنه آن را به صورت رایگان و یا با دریافت مبلغی ماهانه ارائه می‌دهند. با استفاده از این سرویس می‌توانید از دسترسی آزادانه و نمایش اطلاعات خصوصی همچون نام، آدرس و اطلاعات تماس خود به افراد دیگر جلوگیری نمایید. سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که عدم نمایش این اطلاعات چه ارتباطی با حفظ امنیت دامنه دارد؟ سارقان دامنه از این اطلاعات برای انتقال نام دامنه به یک کاربر دیگر استفاده می‌کنند و دامنه شما را به راحتی در دسترس فردی دیگر قرار می‌دهند. هکرها همچنین با استفاده از اطلاعات تماس شما می‌توانند با شرکت ثبت کننده دامنه تماس گیرند و خودشان را صاحب دامنه معرفی کنند؛ یعنی هویت شما را جعل کرده و از طریق آن نسبت به تغییر رمزهای عبور، انتقال دامنه و یا تغییر نام دامنه اقدام نمایند. بنابراین محافظت از اطلاعات شخصی شما ارتباط مستقیمی با امنیت دامنه سایت‌تان دارد.

فعال سازی تمدید خودکار نام دامنه

راهکارهای افزایش امنیت دامنه سایت

 

فعال سازی گزینه تمدید خودکار نام دامنه از دیگر روش‌های رایج جهت افزایش امنیت آن است که مدت زمان اعتبار دامنه شما را به صورت اتوماتیک و پیش از منقضی شدن آن تمدید می‌کند. بدین ترتیب پیش از اتمام مدت زمان مجاز نام دامنه، سیستم ثبت کننده دامنه آن را برای به مدت یک، دو و یا پنج سال (با توجه به درخواست شما) تمدید خواهد کرد. عدم تمدید دامنه در زمان مناسب موجب از دست دادن نام دامنه، ایجاد اختلال در عملکرد سایت، کاهش چشمگیر میزان بازدید و همچنین از بین رفتن اعتبار وب سایت شما خواهد شد. بنابراین حتما نسبت به فعال سازی گزینه تمدید خودکار نام دامنه سایت خود اقدام نمایید تا خطر کاهش امنیت و دسترسی افراد دیگر به آن را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید