پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

سوشیال سیگنال چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

سوشیال سیگنال چیست؟

سوشیال سیگنال چیست؟شبکه‌های اجتماعی مختلف در چندین سال اخیر نقش پررنگی را در زندگی روزمره و کسب و کار ما ایفا می‌کنند و همه ما در طول روز زمان مشخصی را در فضای مجازی سپری می‌کنیم. در حال حاضر بسیاری از صاحبان مشاغل از شبکه‌های اجتماعی در جهت پیشرفت و توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند و از طریق آنها خدمات خود را به صورت آنلاین به مخاطبان ارائه می‌دهند.سوشیال سیگنال در واقع به سیگنال‌های تعاملی و بازخوردهایی همچون لایک، کامنت و بازنشر پست‌ها اشاره دارد که در شبکه‌های اجتماعی گوناگون از سوی کاربران دریافت می‌کنید. سوشال سیگنال به کاربران امکان می‌دهد تا بتوانند به صورت مستقیم به پست‌ها و محتواهای شما واکنش نشان دهند و این اقدامات نیز به تدریج موجب بهبود سئو وب سایت شما خواهد شد. اما چطور و چگونه؟ در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره سوشیال سیگنال بدانید را به شما توضیح می‌دهیم و تاثیر آن بر SEO سایت را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. با حافظ پلتفرم همراه باشید.

سوشیال سیگنال چیست؟

سوشیال سیگنال همان بازخوردهایی است که در شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی مختلف از سوی کاربران دریافت می‌کنید. تمامی لایک‌ها، کامنت‌ها، بازدید ویدیوها و بازنشر پست‌ها توسط کاربران نوعی سوشیال سیگنال محسوب می‌شوند که به رشد و ارتقای جایگاه کسب و کار شما در موتورهای جستجو کمک بسیاری می‌کنند. این تعاملات و بازخوردها به موتورهای جستجوگر نشان می‌دهند که محتواهای شما برای کاربران مفید و جذاب است. لایک، کامنت و بازدید موجب قرار گرفتن محتواهای شما در معرض دید کاربران بیشتر و در نتیجه افزایش دنبال کنندگان خواهد شد. هرچه بیشتر در معرض دید باشید، افراد بیشتری نیز پست‌های شما را می‌بینند، آنها را لایک می‌کنند، برایتان کامنت می‌نویسند و در صورت تمایل نیز آنها را در صفحه شخصی خود به اشتراک می‌گذارند.

اما به نظر شما دریافت سوشیال سیگنال و وجود این تعاملات در شبکه‌های اجتماعی چه ضرورتی برای وب سایت دارد؟ موتورهای جستجوگر تمامی این بازخوردها را رصد می‌کنند و بر اساس میزان مشارکت کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف، رتبه بندی وب سایت شما را ارتقا می‌دهند. تعاملات و یا سوشیال سیگنال ها به عنوان یک مقیاس کلیدی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته می‌شوند که نشان می‌دهد کدامیک از محتواهای شما بیشتر مورد پسند کاربران قرار گرفته است و یا دنبال کنندگان به چه موضوعاتی علاقه دارند. از این رو سوشیال سیگنال یکی از فاکتورهای مهم در بهبود و افزایش رتبه بندی یک سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو محسوب می‌شود؛ یعنی هرچه میزان سوشال سیگنال در شبکه‌های اجتماعی مختلف بیشتر باشد، رتبه وب سایت شما در رنکینگ موتورهای جستجوگر بهبود پیدا خواهد کرد.

سوشیال سیگنال چیست؟

تمامی سوشال سیگنال ها در واقع تعاملات انسانی و مشارکت با محتواهای اشتراک گذاشته در پلتفرم های مختلف هستند. اما از چه شبکه های اجتماعی می توان سوشیال سیگنال گرفت و سیگنال‌های آنها شامل چه مواردی است؟ اصلی‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی که قابلیت دریافت سوشیال سیگنال را دارند شامل:لایک، کامنت و بازنشر پست در فیسبوک (Facebook)لایک و ری‌توییت در توییتر (Twitter)پین، بازدید و کامنت در پینترست (Pinterest)ارتباطات، لینک‌ها و رفرنس‌ها در لینکدین (LinkedIn)دنبال کنندگان، لایک‌ و کامنت در اینستاگرام (Instagram)بازدید و کامنت در یوتیوب (YouTube)هرچه میزان مشارکت، لایک‌ها و کامنت‌های دریافتی در این شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، جایگاه اکانت و وب سایت شما ارتقا پیدا خواهد کرد. اگرچه Google سوشیال سیگنال ها را به عنوان فاکتور رسمی برای رتبه بندی سایت در نظر نمی‌گیرد اما این سیگنال‌ها به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که محتواهای شما دارای ارزش و کیفیت بالایی هستند و همین موضوع نیز موجب بهبود سئوی وب سایت خواهد شد.

ارتباط سوشیال سیگنال و مورتورهای جستجو

سوالی که ممکن است اکنون برایتان پیش آمده باشد این است که چه ارتباطی میان سوشیال سیگنال و موتورهای جستجو وجود دارد و آیا سوشیال سیگنال بر سئو تاثیرگذار است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید کمی با سازوکار موتورهای جستجوگر آشنا شویم. موتور جستجوی گوگل دارای استانداردها و الگوریتم‌های مشخصی است که بر اساس آنها میزان ارزش و کیفیت یک محتوا را تعیین کرده و بر اساس آن نیز جایگاه وب سایت موردنظر در صفحه نتایج جستجو را مشخص می‌کند. البته برای تعیین و یا ارتقای جایگاه یک وب سایت، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که یکی از آنها سوشیال سیگنال است.

موتورهای جستجوگر، سوشال سیگنال ها را به عنوان شاخصی قابل اطمینان برای تعیین کیفیت بالای منابع و مفید بودن محتوا در نظر می‌گیرند. در حالی که گوگل هنوز سوشیال سیگنال را برای رتبه بندی وب سایت‌ها به رسمیت نمی‌شناسد؛ اگرچه همه ما می‌دانیم که فاکتورهایی همچون بک لینک، کلمات کلیدی، ارزش و کیفیت محتوا از جمله استانداردهای رسمی گوگل برای رتبه بندی وب سایت‌ها هستند. اما هرچه سیگنال‌ها و تعاملات شبکه‌های اجتماعی شما بیشتر باشد و پست‌های شما توسط طیف گسترده‌تری از کاربران بازدید شوند، به طور خودکار به گوگل نشان می‌دهید که محتواهای شما مفید، ارزشمند و معتبر هستند و همین موضوع نیز موجب اشتراک گذاری بیشتر و در نتیجه دریافت بک لینک به محتواهایتان خواهد شد. دریافت بک لینک نیز تاثیر مستقیمی بر میزان بازدید و سئو وب سایت شما دارد و به تدریج موجب ارتقای جایگاه آن می‌شود.

تاثیر سوشیال سیگنال بر سئو وب سایت

سیگنال‌های جستجو به موتورهای جستجوگر نشان می‌دهند که کدام محتوا محبوب‌تر، مرتبط‌تر، ارزشمندتر و قابل اعتمادتر است و همین موضوع نیز موجب بهبود سئو و رتبه بندی سایت شما خواهد شد. مهم‌ترین هدف موتورهای جستجو این است که محتواهای باکیفیتی که نیازهای کاربران را برآورده می‌سازند را در اختیار آنان قرار دهند. موتورهای جستجوگر مختلف همچون Google و یا Bing برای انجام این کار اقدام به رتبه بندی محتوا بر اساس برخی فاکتورهای رتبه بندی همچون میزان محبوبیت و قابلیت دیده شدن URL می‌کنند. اینجا دقیقا همان جایی است که اهمیت سوشیال سیگنال مشخص می‌شود. تمامی لایک‌ها، کامنت‌ها، بازنشر پست‌ها و بازدید محتواهای موجود در پلتفرم‌های اجتماعی، موتورهای جستجو را از کاربردی بودن و قابلیت برآوردن نیازهای کاربران مطلع می‌سازند.

تاثیرات غیر مستقیم افزایش میزان ترافیک سایت، بک لینک‌ها و قابلیت دیده شدن پست‌های اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی و همچنین میزان مشارکت بالای کاربران همگی بر سئو وب سایت و جایگاه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر تاثیر خواهند داشت. به زبان ساده‌تر و به طور کلی هر لایک، بازدید، بازنشر پست‌ها و کلیک بر روی URL موجب افزایش بازدید و‌ ایجاد بک لینک به وب شده و به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتوای موردنظر محتوایی مفید، مرتبط، با کیفیت و مهم است و همین موضوع نیز در نهایت منجر به بهبود سئو وب سایت شما خواهد شد. بنابراین نباید نقش مهم و تاثیرگذار سوشیال سیگنال‌ ها در ارتقای جایگاه و SEO وب سایت‌ها را نادیده بگیرید و از پرداختن به آنها غافل شوید.

بسیاری از وب سایت‌ها به منظور بهره مندی از تاثیرات مثبت سوشال سیگنال ها، اقدام به خرید آنها می‌کنند تا از این طریق بتوانند میزان بازدید و و یا جایگاه سایت خود را ارتقا دهند. با خرید سوشیال سیگنال فیک می‌توانید بک لینک‌های خود را طبیعی جلوه دهید و اعتماد موتورهای جستجوگر را جلب نمایید. اما انجام این کار نیز ریسک‌های خاص خود را دارد و بهتر است سوشیال سیگنال های طبیعی برای وب سایت خود ایجاد کنید. اما چگونه می‌توانیم تعداد سوشیال سیگنال های خود را به صورت ارگانیک و حرفه‌ای افزایش دهیم؟ در بخش بعدی چندین روش موثر و ساده جهت بهبود سوشال سیگنال به صورت رایگان را به شما آموزش می‌دهیم.

روش های افزایش سوشال سیگنال

انتشار محتوای روزانه

تولید محتوا و اشتراک گذاری پست به صورت روزانه و منظم یکی از بهترین روش‌های افزایش سوشیال سیگنال محسوب می‌شود که تاثیر بسزایی بر بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو دارد. با انجام این کار به کاربران و موتورهای جستجوگر نشان می‌دهید که وب سایت و یا شرکت شما همواره در حال فعالیت و به روزرسانی است. بسیاری از کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی با شرکت، محصولات و خدمات شما آشنا می‌شوند؛ بنابراین با حضور فعال و پررنگ در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید توجه و اعتماد کاربران را به برند وب سایت‌تان جلب کرده و به دنبال آن میزان مشارکت آنان و در نهایت سوشیال سیگنال خود را افزایش دهید. پس تنها ایجاد اکانت در پلتفرم‌های اجتماعی مختلف براب کسب سوشیال سیگنال کافی نیست و باید در صفحات خود فعالیت روزانه و گسترده داشته باشید.

اشتراک گذاری محتواهای مرتبط

اشتراک گذاری محتواهای مرتبط و همسو با رویکرد و هدف وب سایت نیز یکی دیگر از روش‌های افزایش سوشیال سیگنال است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. در بخش قبلی منظور از تولید محتوای روزانه این نیست که به طور روزانه درباره موضوعات ترند و جنجالی روز اقدام به انتشار محتوا کنید. فالورهای شبکه‌های اجتماعی به منظور دسترسی به محتواهای مرتبط با کسب و کار، محصولات و خدمات برندتان است که اقدام به دنبال کردن شما کرده‌اند. این کاربران قطعا به دنبال پیگیری اخبار روزانه و یا مشاهده محتواهای شخصی و یا اجتماعی شما نیستند و طیف گسترده‌ای از آنها در صورت مشاهده محتواها و پست‌های نامرتبط، شما را Unfollow خواهند کرد. موتورهای جستجو نیز به دنبال پست‌هایی که هستند که همسو با اهداف سرچ کاربران و برآورده ساختن نیازهای آنان باشد. بنابراین محتواهای غیرمرتبط قطعا توسط موتورهای جستجو رنک نخواهند شد.

سوشیال سیگنال چیست؟

تولید محتوای جذاب و مفید

از دیگر روش‌های افزایش میزان سوشیال سیگنال می‌توانیم به تولید محتوای جذاب و مفید اشاره کنیم که نقش مهمی را در میزان بازدید و تعامل کاربران با شما ایفا می‌کند. کاربران معمولا محتواهای متنی را به طور کامل مطالعه نمی‌کنند و در ابتدا تنها به خواندن تیتر آن بسنده می‌کنند. بنابراین تیتر محتواهای شما باید به قدری جذاب باشد تا کاربر را نسبت به مطالعه ادامه آن ترغیب نماید. از طرفی دیگر نیز برای جلب توجه کاربر بهتر است در همان ابتدا به صورت مستقیم و بدون توضیحات اضافه به سراغ اصل مطلب بروید و در قالب یک جمله کوتاه اما جذاب، مقصود اصلی خود را به مخاطب انتقال دهید. بنابراین به منظور افزایش میزان تعامل با کاربران سعی کنید محتواهای خود به خصوص عناوین را به صورت جذاب و البته مفید و آموزنده تولید کنید.

برقرای تعامل با کاربران

برقراری تعامل با کاربران از طریق پاسخ به نظرات و دنبال کردن آنها یکی از بهترین روش‌های همراه ساختن کاربرها است. بدین ترتیب بیشتر در معرض دید کاربران قرار می‌گیرید و آنان نیز به تدریج با کسب و کار، خدمات و خط فکری شما آشنا خواهند شد. موتورهای جستجوگر نیز به سرعت این تعاملات و سوشیال سیگنال ها را آنالیز می‌کنند و پس از مدتی شاهد رشد جایگاه شبکه اجتماعی، وب سایت و همچنین بهبود سئو آن خواهید بود.

بهینه سازی اکانت شبکه های اجتماعی

بهینه سازی و به روزرسانی اکانت شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و یا توییتر نیز یکی دیگر از اقدامات تاثیرگذار در جهت افزایش میزان سوشیال سیگنال است. برای انجام این کار حتما URL وب سایت‌ان را در اکانت‌های خود قرار دهید و از به روزرسانی آن در صورت ایجاد هرگونه تغییر نیز غافل نشوید. زمانی که کاربران وارد اکانت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی شوند، در صورت وجود محتواهای جذاب و مفید، قطعا به وب سایت شما نیز سر می‌زنند و از آن بازدید خواهند کرد. علاوه بر آن می‌توانید در پست‌های مختلف خود نیز آدرس وب سایت‌تان را قرار دهید و از کاربران دعوت کنید تا از سایت شما بازدید کنند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

افزودن پلاگین (افزونه) به محتواها

اضافه کردن پلاگین به محتواها از دیگر اقدامات مهم در جهت افزایش میزان سوشال سیگنال است زیرا کاربران از این طریق بسیار راحت‌تر و ساده‌تر می‌توانند محتواهای شما در اکانت خود به اشتراک بگذارند. افزودن پلاگین به محتواها موجب افزایش میزان بازدید می‌شود و به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتواهای شما از کیفیت بالایی برخوردار هستند و متناسب با نیازهای کاربران تولید می‌شوند. بدین ترتیب بک لینک‌های بسیاری به وب سایت شما داده می‌شود که این بک لینک‌ها موجب افزایش ترافیک ارگانیک و سئو سایت خواهد شد.

استفاده از تصاویر مرتبط و باکیفیت

استفاده از تصاویر مرتبط و جذاب نیز نقش مهمی را در افزایش نرخ سوشیال سیگنال ایفا می‌کند که به سرعت توجه کاربران را به خود جلب کرده و آنها را نسبت به بازدید از پست‌ها ترغیب خواهد کرد. به طور کلی طیف گسترده‌ای از کاربران با تصاویر بسیار راحت‌تر از متن‌های طولانی ارتباط برقرار می‌کنند. این موضوع در تمامی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نیز صدق می‌کند و موجب افزایش بازدید و تعامل کاربران با شما خواهد شد. بنابراین سعی کنید حتما در پست‌های خود از تصاویر باکیفیت و متناسب با رویکرد کسب و کارتان استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید