پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

ویژگی های مهم طراحی سایت کاربر پسند

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

طراحی سایت کاربر پسند

این روزها به نظر می‌رسد که هرکسی در پی داشتن یک سایت است. روزبه‌روز دنیا وب شلوغ و شلوغ‌تر می‌شود و هزاران سایت روزانه اضافه می‌شوند، حتی همین حالا که مقاله ویژگی های مهم طراحی سایت کاربر پسند را می‌خوانید. به این ترتیب این که در جمعیت به این بزرگی خودی نشان دهید، روز به روز سخت و سخت‌تر می‌شود. هر کسی این موضوع را نمی‌داند که چگونه باید طراحی سایتی داشته باشد تا در میان رقیبان خود برجسته دیده شود.

این کار شرکت طراحی سایت مجرب و کار کشته‌ای است که سال‌های سال در این زمینه تجربه دارند. اما واقعاً یک طراح خوب برای ساخت وب سایت کاربر پسند باید چه مواردی را رعایت کند. با پلتفرم حافظ همراه باشید تا شما را با ویژگی‌های چنین وب سایت کاربردی و زیبایی آشنا کنیم.

ویژگی های طراحی سایت کاربر پسند

تعادل را در وب سایت خود حفظ کنید

تعادل تماماً در ارتباط با این است که مطمئن شوید که طراحی شما در یک سمت جذاب‌تر و در سمت دیگری کسل کننده نیست. مانند تعادل وزن بدن انسان‌ها یا شکل‌های متقارن می‌باشد. به این ترتیب است که اسم این تعادل را “تعادل متقارن” گذاشته‌اند. اگر عوامل مهم و ضروری وب سایت به درستی در جای خود قرار بگیرند، طراحی متعادل‌تر خواهد شد. بهتر است وزن بصری طراحی سایت خود را از دیدگاه مختلفی زیر نظر داشته باشد مانند رنگ، اندازه، فضای خالی و …

طراحی سایت کاربر پسند

سرعت وب سایت خود را افزایش دهید

کاربران وب انتظار دارند که سایت شما حتی در دستگاه‌های تلفن همراه با سرعت بارگذاری شود. حدود نیمی از آن‌ها می‌گویند که انتظار دارند یک وب سایت در عرض دو ثانیه بارگیری شود و وب سایتی را که پس از سه ثانیه بارگذاری نمی‌شود، رها می‌کنند. وقتی صحبت از نگه داشتن بازدیدکنندگان در سایت شما و کاربرپسند بودن آن می‌شود، سرعت واقعاً اهمیت دارد تا آن‌ها بتوانند ببینند که آیا می‌خواهند با شما تجارت کنند یا خیر.

ابزارهایی وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد که سرعت سایت خود را بررسی کنید، از جمله Pingdom و Google’s Page Speed Insights. این سایت‌ها همچنین نکاتی را در مورد افزایش سرعت سایت به شما می‌گویند. نکاتی مانند بهینه‌ سازی تصاویر، تجمیع CSS و JS برای به حداقل رساندن درخواست‌ها به سرور، استفاده نهایی از تکنیک‌های کش (cash)، بهینه‌سازی فونت وب، اجرای استاندارد AMP، خلاص شدن از ماژول‌ها یا افزونه‌های CMS غیرضروری و…

واکنش گرا (Responsive)

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار، واکنش گرا بودن (Responsive) سایت است. بر حسب آمار بیش از ۷۰ درصد کاربران، وبسایت شما را از طریق گوشی های هوشمند بازدید میکنند. طراحی واکنش گرا سبب خواهد شد وبسایت شما در طیف عظیمی از انواع صفحه نمایش، بدون افت کیفیت، قابلیت ها و زیبایی های سایت وفق پیدا کند.

زمان بارگذاری سایت

مورد دیگر اینکه زمان بارگذاری سایت شما بر رضایت کاربران سایت تاثیر مستقیم دارد. درصورتی که زمان بارگذاری سایت شما زیاد باشد باعث خروج کاربران از سایت خواهد شد. که تجربه منفی از بازدید سایت شما در ذهن کاربر ایجاد خواهد کرد.

بکار بردن تصاویر با کیفیت

در طراحی سایت بکارگیری تصاویر و مدیا با کیفیت و زیبا دارای اهمیت بالایی می باشد. چرا که کاربران در دید اول از طریق چشم جذب سایت می شوند. به طور مثال : اگر شما یک صفحه کتاب را مطالعه کنید و به مطالعه نمودن عادت نداشته باشید، بدون شک در چند دقیقه اول چشم های شما خسته شده اما با وجود عکس های جذاب چشم شما هرگز خسته نمی شود و می توانید متون بیشتری را بدون احساس خواب آلودگی مطالعه کنید. بنابراین استفاده از طراحی های زیبا به شدت می تواند به هدف شما که جذب کاربر است کمک کند.

رابط کاربری آسان

اگر در فکر طراحی فروشگاه اینترنتی برای هر گونه فروش می باشید توجه داشته باشید که آسانی در روند ثبت سفارش برای کاربران بسیار اهمیت دارد چرا که زمان هر شخص برای خود آن شخص همانند طلا با ارزش است.

کاربران علاقه ای به انجام کار های پیچیده برای این امور ندارند ، همچنین توجه داشته باشید اگر بتوانید یک پل ارتباطی بین مدیران و کاربران ایجاد کنید از طریق آن می توانید رضایت مشتریان خود را جلب کنید چرا که اغلب کاربران علاقه دارند در صورت بروز مشکل بتوانند آن را با مدیران سایت در میان بگذارند.

به CTA ها توجه کنید

(CTA) یک اصطلاح بازاریابی است که به مرحله بعدی یا اقدامی که بازاریاب می‌خواهد مصرف کننده انجام دهد اشاره دارد. تماس‌ها برای اقدام می‌توانند مستقیم باشند، مانند دکمه‌ای که می‌گوید «اکنون بخر» یا یک CTA نرم‌تر مانند «بیشتر بخوانید». بازدیدکنندگان سایتی که تصمیم به خرید یا ثبت نام در خبرنامه شما دارند می‌خواهند بدانند که چگونه قدم بعدی را بردارند. با استفاده از یک CTA قوی که مکان یابی آن آسان است، این کار را ساده کنید.

برای مثال به پلتفرم پردازش پرداخت Square با دکمه CTA در زیر نگاه کنید. آن‌ها در طراحی سایت هم رنگی را در نظر می‌گیرند که در پس‌زمینه ظاهر می‌شود و هم عبارت CTA را که به سادگی « sign up with Square» خوانده می‌شود. آن‌ها همچنین دکمه CTA را در بالا و اطلاعات اضافی را در زیر آن قرار داده‌اند. این به کاربر این امکان را می‌دهد که از لحظه ورود دکمه را در صفحه پیدا کند.

قابلیت کامنت گذاری در سایت از گام های مهم طراحی سایت

قابلیت کامنت گذاری و ارائه نظرات یکی از گام های مهم طراحی سایت است سعی کنید قسمتی از سایت را در نظر بگیرید که کاربران بتوانند از طریق آن نظرات خود را ابراز کنند. فیدبک یا گرفتن بازخورد از کاربران می‌تواند به شما ایده‌ها و انتقادهایی را دهد که به فکر خود شما یا تیم توسعه تان نرسد. شما با این کار هم به کاربران فضای اظهارنظر داده اید که این مورد پسند آنان قرار می‌گیرد هم از نیروی فکر آن‌ها به جهت رفع نواقص و ساختن وبسایتی بهتر استفاده کنید.

رنگ‌ها را با دقت انتخاب کنید

رنگ‌های وب سایت خود را با دقت انتخاب کنید. شما نیاز به تعادل کامل بین زیبایی و وضوح دارید. نه تنها پالت رنگ شما باید برای صنعت شما منطقی باشد، بلکه تضاد بین پس زمینه و متن باید به اندازه ای باشد که بازدید کننده بتواند متن را به راحتی بخواند و چشم را خسته نکند.

برای مثال به رنگ‌های پررنگ وب سایت موزه ون گوگ نگاه کنید. رنگ قرمز و رنگ‌های پر جنب و جوش در نقاشی که برای پس زمینه استفاده شده است، چشم کاربر را به خود جلب می‌کند. از آنجایی که این صنعت هنر است، می‌توانند در طراحی وب سایت از رنگ‌هایی که استفاده می‌کند کمی خلاق‌تر باشد، و رنگ‌ها را برای پالتی ترکیب کند که صنعت محافظه‌کارانه‌تر، مانند بانکداری، از آن استفاده نمی‌کند. این ترکیب برای این سایت خاص به خوبی کار می‌کند. اگرچه متن سفید روی پس‌زمینه کرم به خوبی نمایان نیست، اما بقیه قسمت‌های سایت کاملاً مشخص است.

طراحی سایت کاربر پسند

فضای سفید و خالی را در سایت خود فراموش نکنید

فضای سفید یا فضای منفی می‌تواند موجب ایجاد فاصله‌ای بین عوامل موجود در طراحی سایت شود و به این ترتیب بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند. به طور مثال، به متن‌هایی که هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها وجود ندارد، دقت کنید. واقعاً برای خواندن سخت و کسل کننده به نظر می‌رسند، این طور نیست؟ برای اطمینان از قابلیت خوانی متن‌های یک وب سایت، باید فاصله میان پاراگراف‌ها رعایت شود.

فضای سفید طراحی شما را با کلاس تر و شیک‌تر نشان می‌دهد. قرار دادن عوامل مختلف پشت سر هم، بدون هیچ فاصله‌ای، می‌تواند به ضررتان تمام شود. طراحی تماماً در ارتباط با انتقال پیام به کاربران است. از این رو این پیام را با رعایت فاصله بین عوامل وب سایت خود، برای درک کاربران ساده بسازید.

نکته پایانی برای طراحی سایت کاربر پسند

به طور کلی اگر قصد طراحی سایت کاربر پسند موفق را دارید به همه جوانب فوق توجه داشته باشید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که اگر به جای کاربر بودید برای بار دوم وارد سایت خود می شدید؟

رعایت نکات فوق برای رسیدن به موفقیت نهایی بسیار مهم است چرا که تجربه ثابت کرده است اگر رضایت کاربران را جلب نکنید نمی توانید رضایت موتور های جستجوگر را بدست آورید و به موفقیت نخواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید