پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

لیست امکانات سایت فروشگاهی

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

لیست امکانات سایت فروشگاهی

امروزه اکثر مشاغل به منظور رشد و توسعه حوزه فعالیت خود و دسترسی به طیف گسترده‌تری از مشتریان اقدام به طراحی و راه اندازی وب سایت می‌کنند. مردم نیز از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از پیش به خرید اینترنتی و غیرحضوری روی آوردند و در حال حاضر بخش عمده‌ای از مایحتاج خود را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند. اما به نظر شما مشتریان برای خرید اقلام موردنیاز خود به چه وب سایت‌هایی مراجعه می‌کنند؟ امکانات سایت فروشگاهی که بتواند اعتماد کاربران را جلب نماید شامل چه مواردی است؟ وب سایت‌های فروشگاهی باید دارای امکانات و قابلیت‌های متعددی باشند تا بتوانند به تمامی نیازها و خواسته‌های مشتریان پاسخ داده و تجربه لذت بخشی از خرید آنلاین را برای آنان رقم بزنند. اما یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای چه امکاناتی دارد؟ فروشگاه‌های اینترنتی موفق همچون دیجی کالا چه امکاناتی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند؟ امکانات سایت فروشگاهی شامل موارد متعددی است که پیش از اقدام به طراحی وب سایت باید به آنها توجه داشته باشید. به همین بهانه در ادامه این مطلب لیست امکانات سایت فروشگاهی که حتما باید در وب سایت خود قرار دهید را در اختیار شما قرار می‌دهیم. بنابراین اگر قصد راه اندازی سایت فروشگاهی اینترنتی را دارید، تا پایان این مقاله با وبکده همراه باشید.

امکانات سایت فروشگاهی اینترنتی موفق چیست؟

سرعت بالا

سرعت بالا یکی از مهم‌ترین امکانات سایت فروشگاهی است که تاثیر بسزایی بر میزان بازدیدکنندگان از سایت و حجم فروش آن خواهد داشت. مدت زمان بارگذاری کامل سایت در حالت ایده آل بین ۳ الی ۵ ثانیه است؛ یعنی مدت زمان بارگذاری کامل سایت پس از ورود کاربر به آن نباید بیش از ۵ ثانیه باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که حدود ۵۰ درصد از خریداران به دلیل پایین بودن سرعت بارگذاری یک وب سایت از بازدید و خرید از آن صرف نظر می‌کنند. بنابراین به منظور کاهش نرخ پرش کاربران و بهبود تجربه کاربری مشتریان باید توجه ویژه‌ای به سرعت سایت خود داشته باشید.

لیست امکانات سایت فروشگاهی

طراحی ساده و کاربرپسند

طراحی ساده و کاربرپسند نیز یکی دیگر از امکانات سایت فروشگاهی است که در واقع به شکل ظاهری سایت و جذابیت بصری آن اشاره دارد. وب سایت شما باید به دور از هرگونه پیچیدگی طراحی شود تا کاربر پس از ورود به سایت به راحتی بتواند با آن کار کرده و محصول موردنظر خود را پیدا کند. جلوه بصری و جذابیت ظاهری سایت از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر تصمیم خرید کاربر هستند اما در این میان سهولت دسترسی به بخش‌های مختلف سایت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی شما به عنوان طراح یا مدیر سایت باید فروشگاه اینترنتی خود را طوری طراحی کنید تا مشتریان به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند خرید خود را انجام دهند.

نوار جستجو

نوار جستجو از دیگر امکانات سایت فروشگاهی محسوب می‌شود که به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند محصول موردنظر خود را از میان صدها محصول مختلف در وب سایت پیدا کنند. امکان جستجوی سریع محصولات در وب سایت، قابلیت بسیار مهمی است که تاثیر مستقیمی بر میزان فروش شما خواهد داشت؛ زیرا در این صورت کاربران می‌توانند با جستجوی نام و یا کد محصول دلخواه خود در نوار جستجو به راحتی و در عرض چند ثانیه آن را پیدا و خریداری کنند.

دسته بندی محصولات

از دیگر امکانات سایت فروشگاهی می‌توانیم به قابلیت دسته بندی محصولات اشاره کنیم که تاثیر بسزایی بر بهبود تجربه خرید کاربران خواهد داشت. یک وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی تنها به چندین محصول خاص محدود نیست و مسلما طیف گسترده‌ای از محصولات را ارائه می‌کند. به عنوان مثال یک وب سایت فروش پوشاک را در نظر بگیرید که محصولات آن شامل لباس زنانه، مردانه و بچگانه است و یک مشتری قصد دارد در این وب سایت پر از محصولات متنوع، تنها پوشاک‌های زنانه را مشاهده کند. در اینجاست که قابلیت دسته بندی و فیلتر محصولات به کمک کاربران می‌آید و آنها را در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه می‌رساند. یعنی کاربر کافی است به بخش دسته بندی محصولات سایت مراجعه کرده و گزینه لباس زنانه را انتخاب کند تا تنها پوشاک زنانه برای وی نمایش داده شوند. فیلترهای جستجوی مختلفی همچون نوع لباس‌ها، جدیدترین محصولات، ارزان‌ترین و یا پرطرفدارترین محصولات نیز می‌توانند جستجوی کاربران را ساده‌تر کرده و تجربه خوشایندی از خرید آنلاین را برای آنان رقم بزنند.

گزینه های پرداخت مختلف

ارائه گزینه‌های پرداخت مختلف نیز یکی دیگر از مهم‌ترین امکانات سایت فروشگاهی است که دست مشتری را برای انتخاب شیوه پرداخت باز می‌گذارد. یعنی کاربر می‌تواند نحوه پرداخت سفارش خود را انتخاب کرده و تنها به پرداخت آنلاین محدود نخواهد بود. پرداخت آنلاین به عنوان روش اصلی پرداخت در وب سایت شناخته می‌شود که اکثر وب سایت‌ها تنها دارای این شیوه از پرداخت هستند. اما امکان پرداخت در محل نیز قابلیت مهم دیگری است که می‌تواند اعتماد مشتریان را جلب کرده و آنان را نسبت به خرید مجدد از سایت شما ترغیب نماید. انتخاب شیوه پرداخت توسط مشتری به عنوان یکی از قابلیت‌های کاربردی وب سایت‌های فروشگاهی موفق و حرفه‌ای شناخته می‌شود که ارزش و اعتبار خاصی را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

واکنشگرا بودن سایت

واکنشگرا یا ریسپانسیو (Responsive) بودن سایت نیز یکی از امکانات و قابلیت‌های فنی سایت فروشگاهی است که ارتباط مستقیمی با میزان بازدید از سایت شما دارد. واکنشگرا بودن سایت به معنای سازگاری سایت و نمایش صحیح و دقیق آن در دستگاه‌های مختلفی همچون رایانه، موبایل و تبلت است؛ زیرا کاربران از طریق دستگاه‌‌های مختلفی وارد سایت شما می‌شوند و به همین دلیل باید وب سایت خود را برای نمایش و بارگذاری صحیح در تمامی دستگاه‌ها بهینه سازی کنید.

ارائه عکس و فیلم از محصولات

ارائه عکس‌ و فیلم باکیفیت از محصولات یکی دیگر از امکانات سایت فروشگاهی است که به کاربران کمک می‌کند تا محصول موردنظر خود را از زوایای مختلف مشاهده کنند. بنابراین با تهیه عکس‌های متعدد و باکیفیت از زوایای مختلف یک محصول و فیلمبرداری از آن می‌توانید جزئیات و ویژگی‌های شاخص آن را به مشتریان نشان دهید تا با آگاهی کامل نسبت به خرید آن اقدام نمایند. قرار دادن عکس‌های مختف از محصولات، تاثیر بسزایی بر تصمیم خرید مشتریان دارد و انتخاب محصول از میان مدل‌ها و رنگ‌های متنوع را برای آنان آسان می‌سازد. بنابراین از اهمیت عکاسی و فیلمبرداری از محصولات خود غافل نشوید و برای انجام این کار نیز از یک نیروی متخصص کمک بگیرید.

تولید محتوای جذاب

تولید محتوای جذاب و مفید نیز از دیگر امکانات سایت فروشگاهی است که در واقع عنصر تکمیل کننده عکس و فیلم از محصولات در نظر گرفته می‌شود. منظور از تولید محتوا در سایت فروشگاهی، توضیح دقیق ویژگی‌های محصولات است تا کاربر با مطالعه آن بتواند اطلاعات موردنیاز خود را بدست آورد. به عنوان مثال یک وب سایت فروش پوشاک می‌تواند در بخش توضیح محصولات خود جنس پارچه، جدول سایزبندی، رنگ بندی، قیمت و غیره را درج کند تا کاربر با مطالعه این بخش و مشاهده عکس‌ها بتواند درباره محصول دلخواه خود اطلاعات لازم را کسب کند. این بخش در واقع نقش فروشنده مجازی در فروشگاه را ایفا می‌کند و تمامی اطلاعات مربوط به ویژگی‌های محصولات را در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.

پشتیبانی آنلاین

بخش پشتیبانی آنلاین جهت برقراری ارتباط با مشتریان یکی دیگر از موارد مهم در لیست امکانات سایت فروشگاهی است که موجب جلب اعتماد مشتریان خواهد شد. بخش پشتیبانی آنلاین سایت به منظور برطرف کردن مشکلات کاربران و پاسخگویی به سوالات آنان طراحی می‌شود. به عنوان مثال زمانی که کاربر در فرآیند پرداخت با مشکل مواجه می‌شود، از طریق واحد پشتیبانی می‌تواند مشکل خود را پیگیری نماید. مواردی همچون تعویض و یا مرجوعی کالا، سوال درباره کیفیت محصولات، گارانتی و غیره از جمله مسائلی هستند که باید با واحد پشتیبانی در میان گذاشته شوند. قابلیت چت آنلاین و برقراری تماس با تیم پشتیبانی، دو روش متداول جهت برقراری ارتباط با مشتریان و پاسخگویی به مشکلات آنها است که تمامی وب سایت‌های فروشگاهی باید از این قابلیت برخوردار باشند.

بخش نظرات کاربران

قرار دادن بخشی تحت عنوان نظرات کاربران از دیگر امکانات سایت فروشگاهی است که به کاربران امکان می‌دهد تا نظرات خود درباره محصول خریداری شده را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند. این بخش دارای دو مزیت مهم است: ۱) شما به عنوان صاحب وب سایت می‌توانید میزان رضایتمندی مشتریان از محصولات خود را ارزیابی کنید و ۲) خواندن نظرات و بازخوردهای کاربران برای مشتریان جدید بسیار مفید و تاثیرگذار است و از طریق آنها می‌توانند کیفیت حقیقی محصول موردنظر خود را تشخیص دهند. بنابراین با قرار دادن این بخش در وب سایت فروشگاهی خود می‌توانید بستری را جهت اظهار نظر و تعامل کاربران با یکدیگر را فراهم سازید و با بررسی آنها نیز نقاط ضعف و قوت کار خود را پیدا خواهید کرد.

امکان رزرو محصول

رزرو محصول یکی دیگر از امکانات کاربردی وب سایت‌های فروشگاهی است که به کاربران امکان می‌دهد تا محصولات موردعلاقه خود را برای مدتی رزرو کنند. به عنوان مثال اگر یک کاربر در حال حاضر امکان خرید یک محصول را نداشته باشد با رزرو کردن آن به مدت ۴۸ الی ۷۲ ساعت می‌تواند آن را در سبد خرید خود حفظ نماید تا موجودی آن به اتمام نرسد. این قابلیت برای وب سایت‌هایی که محصولات آن خیلی سریع به فروش می‌رسند بسیار کاربردی بوده و امکان رزرو محصول و پرداخت هزینه آن طی دو الی سه روز را برای کاربران فراهم می‌سازد.

ایجاد حساب کاربری

امکان ایجاد حساب کاربری برای مشتریان نیز یکی از الزامات وب سایت‌های فروشگاهی است. کاربران با ایجاد حساب کاربری و ثبت اطلاعات موردنیاز همچون آدرس، شماره تماس، کد پستی و غیره می‌توانند به راحتی خرید خود را انجام دهند و در خریدهای آتی نیز نیازی به وارد کردن مجدد این اطلاعات نخواهند داشت. از طرفی دیگر مشتریان ثابت یک سایت با ساخت حساب کاربری در آن می‌توانند از تخفیفات و پیشنهادهای ویژه آن مطلع شده و در قرعه کشی‌های و برنامه‌های اختصاصی فروشگاه شرکت نمایند.

لیست امکانات سایت فروشگاهی

نمایش محصولات مرتبط

نمایش محصولات مرتبط نیز از دیگر امکانات سایت فروشگاهی است که به رشد فروش شما و ترغیب کاربران نسبت به بازدید و خرید محصولات دیگر کمک بسیاری می‌کند. به عنوان مثال زمانی که کاربر در حال بررسی ویژگی‌های یک محصول است، گزینه‌ای تحت عنوان «محصولاتی دیگری که شاید بپسندید» نمایش داده می‌شود. بسیاری از کاربران با مشاهده این گزینه نسبت به بازدید از محصولات دیگر ترغیب شده و احتمال خرید آنها به طرز قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

تامین امنیت سایت

تامین امنیت سایت یکی از مهم‌ترین اقدامات صاحبان فروشگاه اینترنتی در جهت حفظ حریم شخصی کاربران و محافظت از اطلاعات آنها است. وب سایت‌های فروشگاهی بیش از وب‌ سایت‌های دیگر در معرض خطر هک شدن قرار دارند؛ به همین دلیل باید اقدامات لازم در جهت تامین امنیت سایت را انجام دهید. اقداماتی همچون خریداری سرویس میزبانی معتبر، استفاده از HTTPS، تهیه گواهینامه SSL، استفاده از فایروال، احراز هویت دو عاملی و بک آپ گیری منظم از سایت به عنوان مهم‌ترین اقدامات در جهت افزایش امنیت سایت فروشگاهی در نظر گرفته می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید