پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

لیست پرکاربردترین اصطلاحات سئو 2023

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

اصطلاحات سئو

این برگه، کامل ترین لیست اصطلاحات سئو سایت هست و سعی کردیم از هیچ کلمه ای نگذریم. هر کلمه ای که معنیش رو نمیدونی توی همین صفحه، دکمه های ctrl+f رو بزن و یا اگر با موبایل میخونی عبارت find رو بزن و بعد اسم اصطلاح مورد نظرت رو تایپ کن. اگر چیزی در موردش نبود برامون کامنت کن که این لیست رو کامل کنیم.

در این مقاله جامع ترین لیست اصطلاحات سئو رو مشاهده میکنید، اصطلاحاتی که قطعا هر سئو کاری لازم است آنها را بشناسد. قطعا سئو کار های حرفه ای باید با آنها آشنایی کامل داشته باشند و در خصوص هرکدام تجربه ای از کار با این موارد داشته باشند. این آموزش جامع ترین دیکشنری اصطلاحات سئو را شامل میشود و برای هر مورد می توانید آموزش کامل آن را در آموزش های تخصصی خودش پیگیری کنید. تا انتهای مقاله همراه پلتفرم حافظ باشید.

پرکاربردترین اصطلاحات سئو ۲۰۲۳

به منظور سهولت یادگیری، ما واژه هایی که مربوط به یک بخش هستند را در یک دسته قرار داده ایم، این دسته ها عبارتند از سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال، الگوریتم های گوگل، تجزیه و تحلیل گوگل، ابزارهای سئو، هاستینگ، کدهای برنامه نویسی، سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه، ایندکسینگ و تحقیق کلمات کلیدی.

سئو چیست؟

سئو، مجموعه تکنیک هایی است که برای بهینه سازی سایت و محتواهای داخل آن استفاده می شود. اگر تکنیک های سئو سایت به درستی اجرا شوند، پس از مدتی صفحات سایت به ازای کلمات و عبارات کلیدی در رتبه های برتر نتایج نمایش داده خواهند شد. برای سئو اصولی باید از عملکرد موتورهای جستجو، بهترین و پرسرچ ترین کلمات و عبارات کلیدی، هدف کاربر از جستجو و ابزارهای سئو درک کاملی داشت.

سئو کلاه سفید

تمام تکنیک هایی که با دستورالعمل های گوگل همخوانی و متناسب باشد، روش های سئو کلاه سفید نامیده می شوند. معمولا مدت زمان زیادی باید بگذرد تا روش های سئو کلاه سفید، تاثیر خود را بگذارند اما این تکنیک ها تضمینی هستند.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه به مجموعه تکنیک ها و روش های سئو می گویند که برخلاف قوانین گوگل هستند و در واقع به منظور فریب الگوریتم های گوگل و کسب رتبه بالاتر در صفحه نتایج انجام می شوند. اگر گوگل متوجه این اعمال بشود، وب سایت مورد نظر را جریمه میکند.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری یکی از پر تکرار ترین اصطلاحات سئو میباشد و منطقه ای بین سئو کلاه سفید و سیاه است. یک متخصص سئو با استفاده از روش های سئو کلاه خاکستری می تواند تعادل را حفظ کند. با اینکه تکنیک های سئو کلاه خاکستری به اندازه سئو سیاه خطرناک نیستند، اما باز هم توصیه میشود که از روش های سئو کلاه سفید استفاده نمایید.

اصطلاحات سئو

اصطلاحات سئو داخلی (on-page SEO)

سئوی on-page یا داخلی روی بهینه سازی مواردی که به سایتتان مربوط می‌شود، تمرکز می‌کند. اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که سئوی تکنیکال به نحوی زیرمجموعۀ سئوی on-page محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی رایج‌ترین اصطلاحات سئو on-page می‌پردازیم:

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate)

منظور از نرخ پرش، درصد کاربرانی است که به محض ورود فقط به یک صفحه از سایت شما از آن خارج می‌شوند. به طور کلی نیاز است که کاربر یک یا ۲ کلیک در سایت انجام دهد تا توجه او به سایت جلب شود. ولی اگر کاربری به محض اینکه وارد سایت شما یا یکی از صفحات آن شد، آن را ببندد یعنی احتمالا آن صفحه متقاعدکننده و جذاب نبوده است. اگر این بانس ریت مربوط به صفحۀ اصلی سایت شما باشد که اوضاع بغرنج‌تر هم هست چون شما کاربران را به محض ورود بدون اینکه چیزی از سایتتان ببینند از دست داده‌اید و باید هرچه سریع‌تر سراغ طراحی دوبارۀ آن صفحه بروید. نکته مهم اینجاست که نرخ پرش فاکتور رتبه‌بندی گوگل نیست.

نرخ کلیک (CTR)

یکی از اصطلاحات سئو سایت نرخ کلیک است. اگرچه سئو داخلی معیارهای دیگری برای سنجیدن هم دارد اما توجه به نرخ کلیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بخاطر اینکه بسیاری از متخصصان سئو وقتی روند کار را برای شما به نمایش می‌گذارند صرفا به صعودی بودن نمودار ایمپرشن اشاره می‌کنند، در حالیکه در بسیاری از مواقع نرخ کلیک بسیار پایین است. این معیار در واقع معیاری است که به سرعت به شما نشان می‌دهد که کدام مقاله، صفحه یا کلمۀ کلیدی برای سایت شما ترافیک و ورودی جذب می‌کند و کدام یک عملکرد خوبی ندارد.

نرخ تبدیل (Conversion Rate)

ایجاد صدهاهزار ترافیک ورودی بدون اینکه تبدیلی در کار باشد، هیچ اهمیتی پیدا نمی‌کند و آنچه اهمیت دارد این است که شما از این میزان ورودی چقدر را توانسته‌اید تبدیل کنید.

در واقع بسیاری از تکنیک‌هایی که از آن‌ها برای بهبود سئوی داخلی استفاده می‌شود نقشی حیاتی در تعیین میزان نرخ تبدیل ایفا می‌کنند. تولید محتوای باکیفیت، سرعت بالای سایت، بهینه‌سازی هدینگ‌ها و… از جمله مواردی است که بر این نرخ تاثیر می‌گذارند. البته این تبدیل بسته به هدف شما می‌تواند متفاوت باشد؛ اقداماتی مانند فروش محصول یا خدمت، پر کردن فرم، برقراری تماس و… می‌توانند در زمرۀ اقدامات مورد انتظار برای تبدیل شدن کاربران ورودی قرار بگیرند.

ایندکس (Index) و خزش (Crawl)

اگر با سرچ کنسول گوگل کار کرده باشید حتما این دو اصطلاح سئو به گوشتان خورده است. منظور از ایندکس شدن این است که محتوای شما در نتایج جست‌وجو قابل نمایش باشد. وقتی محتوایی ایندکس می‌شود که خزنده‌های گوگل توانسته باشند محتوای شما بررسی کنند و اطلاعات مورد نیازشان را جمع کرده باشند. پس بسیار مهم است که از طریق ابزار بسیار کاربردی URL Inspection در سرچ کنسول اطمینان حاصل کنید که محتوای شما حتما ایندکس شده باشد.

زمان ماندگاری (Dwell Time)

زمان ماندگاری در سایت، یکی از اصطلاحات سئو بسیار مهم و یکی از معیارهای کاربردی سئو on-page است که بسیاری از سایت‌ها و صاحبان کسب‌وکار آن را بررسی و اندازه‌گیری نمی‌کنند. منظور از زمان ماندگاری در واقع مقدار زمانی است که یک کاربر بعد از اینکه روی لینک سایت شما در نتایج جست‌وجو کلیک کرد در سایت شما می‌گذارند. به عبارت دیگر مقدار زمانی که کاربران بعد از ورود به سایت شما از طریق موتورهای جستجو در سایتتان سپری می کنند، Dwell Time نامیده می‌شود. هرچقدر این زمان بالاتر باشد یعنی کاربران آن چیزی را که می‌خواستند احتمالا از طریق سایت شما پیدا کرده اند.

چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)

یکی از اصطلاحات رایج سئو که با تحقیق کلمات کلیدی مرتبط است چگالی کلمات کلیدی است. چگالی کلمات کلیدی که از آن با نام Keyword Density نیز یاد می‌شود به تعداد دفعاتی اشاره دارد که یک کلمه یا عبارت کلیدی در متن شما تکرار می‌شود. در سالیان قبل، زمانی که الگوریتم‌های گوگل پیشرفت امروز را نداشتند، بسیاری با استفاده بیش از حد از کلیدواژه ها می‌توانستند رتبۀ کلمات کلیدی خود را بهبود ببخشند. اما امروزه برای اینکه به گوگل بفهمانید محتوایتان دربارۀ چیست باید روی کیفیت محتوای خود کار کنید و دیگر تعداد دفعات به کاربردن کلمۀ کلیدی، به آن شکلی از آن به عنوان یک قانون مشخص نامبرده شود، دیگر وجود ندارد.

هدینگ‌ها (Headings)

هدینگ‌ها در واقع نشانگرهایی هستند که بخشی از متن را بزرگتر می‌کنند و به عبارتی از اهمیت بیشتر آن‌ها حرف می‌زنند. در محتواهایی که در بلاگ‌ها تولید می‌شود معمولا ۴ تگ هدینگ مختلف وجود دارد:

  • تگ H1
  • تگ H2
  • تگ H3
  • تگ H4
  • تگ H5
  • تگ H6

هدینگ H1 بزرگترین متن صفحه و بیشتر مواقع همان تیتر محتواست.  از بقیۀ هدینگ‌ها هم در متن استفاده می‌شود. توصیه می‌شود که از کلمات و عبارت کلیدی در هدینگ‌ها استفاده شود.

تگ تایتل (title)

یک کلمه یا عبارت دلخواه را در مرورگر گوگل جستجو کنید و  به صفحه نتایج نگاه کنید،  عناوین خاصی با فونت آبی یا بنفش مشاهده می‌شود. در قسمت پایین این عنوان‌ها نیز توضیحات با فونت کوچکتر و مشکی آورده شده است. به طور ساده بخش عنوان هر صفحه وب، همان تگ تایتل یا تگ عنوان خواهد بود که ماهیت آن HTML است.

اصطلاحات سئو، توضیحات متا (Meta Description)

متا دیکسریپشن (توضیحات متا )یکی از اصطلاحات سئو سایت و یکی از متا تگ های HTML است که محتوای یک صفحه را خلاصه می کند. در واقع متا دسکریپشن قطعه متنی است حدود ۱۶۰ کاراکتر که در بسیاری مواقع زیر عنوان لینک شما در صفحۀ نتایج گوگل به نمایش درمی‌آید. اگرچه که به عنوان یک معیار رتبه‌بندی محسوب نمی‌شود اما نوشتن یک توضیح متای درست که معرف محتوای شما همراه با کلمات کلیدی باشد، می‌تواند نظر کاربران را به خودش جلب کند. البته نکتۀ بسیار مهم این است که تصمیم اینکه توضیحات متا در صفحۀ نتایج نشان داده شود یا خیر با گوگل است و ممکن است خود گوگل متنی جایگزین (از محتوای آن صفحه) که فکر می‌کند مرتبط‌تر و مفیدتر است را نشان دهد.

تگ کنونیکال (Canonical Tag)

تگ کنونیکال قطعه کد HTML است که نسخۀ اصلی صفحات تکراری، تقریبا شبیه به هم یا کاملا شبیه به هم را تعریف می‌کند. به عبارت دیگر اگر شما محتوای یکسانی با آدرس‌های متفاوت دارید، می‌توانید از این تگ استفاده کنید تا به گوگل بفهمانید که کدام یک از این صفحات نسخۀ اصلی هستند و باید ایندکس شوند. به این ترتیب فقط یک صفحۀ شما در رتبه‌بندی قرار می‌گیرد و دچار همنوع‌خواری نمی‌شوید.

اصطلاحات سئو، متن جایگزین (Alt Text)

متن جایگزین که از آن با عنوان تگ Alt یا توضیحات Alt هم یاد می‌شود، یکی از اصطلاحات رایج سئو است. تگ Alt متنی است که به جای یک تصویر زمانی که به درستی بارگذاری نمی‌شود به نمایش درمی‌آید. ابزارهای خواندن صفحه (Screen Readers) بوسیلۀ این تگ برای خوانندگان کم‌بینا آن عکس را توصیف می‌کنند و همچنین توضیحات Alt به موتورهای جست‌وجو در خزش و رتبه‌بندی بهتر صفحات کمک می‌کند. هنگام آپلود تصاویر در وردپرس معمولا قسمتی برای نوشتن متن جایگزین وجود دارد.

اصطلاحات سئو

لینک سازی داخلی (Internal Link Building)

وقتی شما در محتوا و یا صفحات خود به خوبی به صفحات دیگر سایتتان لینک می دهید، باعث می‌شوید که گوگل سایت شما را بهتر خزش کند. علاوه بر این شما با این کار، کاربر را محدود نمی‌کنید و به او اجازه می‌دهید که در سایت شما بگردد و محتوای دلخواهش را بررسی کند. استفادۀ درست از لینک سازی داخلی نرخ پرش را کاهش می‌دهد، زمان ماندگاری در سایت افزایش پیدا می‌کند و به بهبود رتبه صفحات سایت کمک می کند.

اصطلاحات سئو، انکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست از آن دست اصطلاحات سئو سایت است که هر کارشناس سئو باید بداند. انکر تکست در واقع متنی است قابل رویت و قابل کلیک. در واقع منظور آن قسمت از متنی است که تبدیل به لینک شده است و معمولا رنگی متفاوت از سایر قسمت‌های متن دارد. استفاده از انکر تکست به کاربر نشان می‌دهد که می‌تواند با کلیک روی آن به صفحۀ دیگری هدایت شود. استفادۀ درست از انکر تسکت احتمال کلیک روی آن را افزایش می‌دهد و به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند که ساختار سایت شما را بهتر درک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید