پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

موضوعات پربازدید و جنجالی در یوتیوب

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

موضوعات پربازدید در یوتیوب

یوتیوب یکی از بهترین ابزارهای اشتراک‌گذاری ویدئو در جهان است. در سال‌های گذشته افراد زیادی به کمک این پلتفرم توانسته‌اند به شهرت زیادی دست یابند. به همین خاطر موضوع فعالیت در یوتیوب موجب کنجکاوی بسیاری از ایرانیان شده است. اما برای شروع فعالیت در این پلتفرم، باید از اصول فعالیت در آن آگاه باشیم.

در این مطلب پرطرفدارترین موضوعات ویدئویی را با شما مطرح خواهیم کرد.

چرا یوتیوب مهم است؟

حقیقتاً رسانه‌های بسیار زیادی برای اشتراک‌گذاری محتوا وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و …. اشاره کرد، اما اکثر افراد ترجیح می‌دهند یوتیوب را به عنوان مقر فعالیت حرفه‌ای خود انتخاب کنند. بهترین موضوع برای کانال یوتیوب چیست؟

تا چند سال گذشته، مشهورترین و محبو‌ب‌ترین رسانه ارتباطی پس از گوگل، فیسبوک بود که سطح کاربری بالایی داشت و مورد تأیید تولیدکنندگان محتوا بود. اما با ظهور یوتیوب «YouTube» فیسبوک از رده محبوب‌ترین‌ها خارج شد و یوتیوب با اقتدار جای آن را گرفت.

افراد زیادی هستند که به‌ جای تماشای کانال‌های تلویزیون، کانال‌های یوتیوب را برای تماشا کردن انتخاب می‌کنند؛ چون در این رسانه هر موضوعی که فکرش را بکنید پیدا می‌شود.

از موضوعات پرطرفدار در یوتیوب آموزشی گرفته تا طنز، سرگرمی، آشپزی، طبیعت و همه آن‌ها نیز به‌صورت محتوای ویدئویی در دسترس تمام افراد قرار دارند. پس می‌توان نتیجه گرفت که: «ویدئو راز برتری یوتیوب است». در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا ویدئوها تا این حد طرف‌دار دارند!

چرا محتوای ویدئویی بازدیدهای بالاتری دارد؟

ما انسان‌ها پس از اتصال به شبکه جهانی اینترنت، سال‌ها بود که با مطالعه متون طولانی وبلاگ‌ها و وبسایت‌ها اوقات کاری و فراغت خود را پُر می‌کردیم. اما با ظهور تصاویر اینفوگرافیک ، تمام محتوای موجود در یک متن طولانی را می‌توانستیم در یک تصویر ببینیم (اما این تصاویر مطالب را زیادی خلاصه کرده بودند).

در کل کارمان راحت‌تر شده بود که پس از آن نیز سر و کله ویدئوها پیدا شدند. دیگر کارمان از آن هم راحت‌تر شد؛ اگرچه ابتدا فقط ویدئوهای سرگرم کننده می‌دیدم و با خنده برای هم می‌فرستادیم، اما کم‌کم یاد گرفتیم از طریق ویدئو موضوعاتی را نیز آموزش دهیم. آموزش‌ها کوتاه بودند اما مورد استقبال زیادی قرار گرفتند. این روند تکامل پیدا کرد تا اینکه در حال حاضر هرچیزی که بخواهیم را می‌توانیم به کمک ویدئوها پیدا کنیم.

دیگر لازم نیست برای پی بردن به فرمول یا دستور آموزشی خاصی، متون طولانی را مطالعه کنیم، چراکه با دیدن یک ویدئوی چند دقیقه‌ای که صوت و تصویر را با هم دارد، همه چیز دستگیرمان می‌شود. همین جذابیت هم دلیل برتری یوتیوب است (در شبکه یوتیوب فقط و فقط محتوای ویدئویی به اشتراک گذاشته می‌شود.) حالا این سوال پیش می‌آید که بیشترین ویو در یوتیوب به چه موضوعاتی تعلق دارد؟ یا پربازدیدترین‌های یوتیوب کدامند؟

۱۵ تا از موضوعات پرطرفدار در یوتیوب

۱.گیم استریم در یوتیوب

افرادی هستند که به بازی‌های مختلف می‌پردازند. از بازی کردنشان ویدیو تهیه می‌کنند؛ آن بازی را گزارش می‌کنند و آنقدر جذاب نشان می‌دهند که افراد بسیاری آن‌را مشاهده می‌کنند. یا بازی‌های مختلف را نقد می‌کنند؛ سیستم‌های متنوع گیمری را معرفی می‌کنند و هر آنچه مربوط به بازی و بازی کردن است را منتشر می‌کنند. بسیاری از یوتیوبرها در این زمینه فعالیت می‌کنند. اگر بخواهیم ۱۰ کانال بزرگ و برترین موضوعات یوتیوب را معرفی کنیم قطعا ۲ تا ۳ موضوع آن مربوط به گیم است.

از طرف دیگر ممکن است شما یک بیزینس مرتبط با حوزه بازی و گیمینگ داشته باشید. در این صورت به اشتراک گذاری ویدئو‌های گیمینگ برای کانال شما یکی از واجبات خواهد بود.

صنعت بازی‌های ویدئویی یکی از بزرگترین صنایع دنیا است و به همین سبب ویدئوهای گیمینگ و به صورت کلی گیم استریم در یوتیوب، جزو جذابترین موضوعات برای کانال یوتیوب در سال ۲۰۲۲خواهند بود. امروزه نیز تعداد بسیار زیادی از بازی‌کننان، ویدئو‌های بازی خود را به صورت زنده یا ضبط‌ شده در یوتیوب به اشتراک می‌گذارند.

۲. ویدئوهای بررسی محصول

در این ویدئوها، یوتیوبر (تولیدکننده محتوای یوتیوب) محصولی از یک برند را نشان می‌دهد. ممکن است آن محصول را خریده باشد یا برند مورد نظر محصول را به او داده باشد. یوتیوبر در مورد آن محصول مفصل صحبت می‌کند. در پایان این ویدئوها، تولیدکننده محتوا محصول مورد نظر را توصیه یا رد می‌کند.

۳. ویدئوهای تجربه خرید

ویدئوهای تجربه خرید تفاوت چندانی با بررسی محصول ندارند ولی بیشتر تمرکز روی شرکت سازنده است تا خود محصول. برای مثال، یک ویدئوی تجربه خرید از ایران اسپورت احتمالا شامل چند لباس ورزشی، کفش، کیف ورزشی و محصولات دیگر ایران اسپورت است. تولیدکننده محتوا نشان می‌دهد لباس‌ها روی تن چگونه هستند و نظر خود را در مورد کیفیت و قیمت آن‌ها می‌گوید.

۴. ویدئوهای آنباکسینگ یا جعبه‌گشایی (Unboxing)

شبیه به انباکسینگ در دسته تکنولوژی می‌باشد ولی یک مقدار پیشرفته‌تر است و می‌توانید یک کالا را با کالاهای دیگر مقایسه کنید. که برای مخاطب اهمیت بسیاری دارد. این دسته از پر بازدیدترین موضوعات ویدیو در یوتیوب می‌باشد که در صورت علاقه مندی می‌توانید وارد آن شوید. حتی پس از مدتی ممکن است پس از مدتی، با معروفیت شما شرکت‌های مختلف کالاهایشان را برای بررسی و حتی آنباکس کردن به صورت رایگان در اختیارتان قرار دهد.

آنباکس کردن کالاها امروزه یکی از جذابترین موضوعات برای کانال یوتیوب است. در این نوع ویدئو‌ها معمولا یک فرد محصولی را پس از دریافت و خرید از بسته‌بندی کمپانی خارج و همزان آن را بررسی می‌کند.

این موضوع در حوزه محصولات الکترونیکی بسیار کاربردی و جذاب است چرا که گروه‌های هدف بزرگی دارند. مثلا گوشی‌های موبایل. در بیشتر کشورها به محض ورود یک محصول الکترونیکی جدید به بازار، کانال‌های یوتیوبی با محوریت آنباکسینگ یک نمونه رایگان از محصول جدید را دریافت و ویدئو آنباکسینگ خود را تولید می‌کنند. مخاطبان یوتیوب تا حد زیادی برای خرید یک محصول تحت تاثیر کانال محبوب خود هستند و به همین علت کمپانی‌های بزرگ از این روش برای فروش و تبلیغات استفاده زیادی می‌کنند.

اگر محصولی تولید می‌کنید‌ و یا به دنبال معرفی یک برند جدید هستید، ویدئوهای آنباکسینگ را به عنوان یکی از محبوب‌ترین موضوعات کانال یوتیوب در نظر داشته باشید. امروزه این ویدئوها حتی فقط محدود به محصولات الکترونیکی نمی‌شوند و بیشتر مردم برای قبل از خرید هر محصولی از غذا گرفته تا لباس در اینترنت در رابطه با آن تحقیق می‌کنند.

۵. چالش‌ها و ترندها

ویدئوهای چالش در یوتیوب بسیار محبوب هستند.  ویدئوهای چالش و ترند، مخاطب را سرگرم می‌کنند و احتمال ویروسی شدن آن‌ها زیاد است. این ویدئوها در تیک‌تاک و اینستاگرام هم از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

۶. طنز و شوخی

یوتیوب همیشه معدنی از کمدی بوده است. این ویدئو‌ها می‌توانند از نوع تقلید صدا، شوخی با مسائل روز، شوخی فیزیکی و… باشند. این نوع محتواها در یوتیوب بسیار محبوب هستند و اغلب به صورت ویروسی منتشر می‌شوند.

۷. ویدئوهای چگونه (How To)

در این ویدیوها ترفندهای خاص، یا یک موضوع مشخصی را توضیح و آموزش می‌دهند و جزو محتواهایی هستند که در اینستاگرام هم موجود می‌باشند. شما می‌توانید از مدل‌های مختلف آشپزی کردن ویدیو تهیه کنید؛ یا یک وسیله را درست کنید و یا آموزش هایی قرار دهید که چطور با آن نرم افزار کار کنیم. همه این‌ها در دسته How To قرار می‌گیرد .از ‌آن دسته موضوعات یوتیوب هستند که مخاطبان علاقه زیادی به آن دارند و بر اساس سرچ و جستجو به آن‌ها می‌رسند.

۸. ولاگ‌ها

ولاگ‌ها، نسخه‌های ویدئویی مقالات هستند. به عنوان مثال یک بلاگر علاقمند به سفر، درمورد مکان‌های مورد علاقه خود می‌نویسد. او اغلب یک ویدئوی یوتیوبی نیز با همان اطلاعات درست می‌کند. تنها تفاوت این است که معرفی در یوتیوب در قالب ویدئو است و نه مقاله.

۹. مصاحبه‌ها

در این ویدئوها، با یک تولیدکننده محتوای معروف یا یک شخصیت معروف مصاحبه می‌شود. برخی مصاحبه‌ها بسیار جدی یا حتی سیاسی هستند در حالی که برخی دیگر جنبه شوخی و تفریح دارند.

۱۰. ویدئوهای گیمینگ

گیمینگ طرفداران زیادی دارد و صرفا هدف آن سرگرمی نیست! استریمرها و گیمرهای حرفه‌ای زیادی در یوتیوب وجود دارند که هوادارانشان، علاقمند به تماشای بازی آن‌ها هستند. ویدئوهای بررسی بازی نیز تولید می‌شود.

۱۱. ویدئوهای «بهترین‌ها»

ویدئوهای «بهترین‌ها» معمولا شامل چند محصول است که تولیدکننده محتوا آن‌ها را تایید می‌کند. مثلا در ویدئویی با عنوان«۱۰ مورد از بهترین کیف‌های مردانه» تولیدکننده محتوا، کیف‌های مورد علاقه خود را نشان داده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند. اما لزوما به بررسی کامل هریک نمی پردازد. امکان تولید این ویدئو در هر زمینه‌ای وجود دارد.

۱۲. ویدئوهای آموزشی

ویدئوهای چگونه (How To)، آموزش‌های فنی هستند. اما دنیای دیگری از ویدئوهای آموزشی هم در یوتیوب وجود دارد. این ویدئوها در مورد علوم مختلف، ریاضی، زبان، آموزش موسیقی و … هستند. در هر زمینه‌ای که سرچ کنید، در یوتیوب ویدئو آموزشی وجود دارد. ویدئوهای آموزشی اطلاعات بینندگان را افزایش می‌دهند.

۱۳. ویدئوهای پرسش و پاسخ

یوتیوبرهای معروف گاهی ویدئوهای پرسش و پاسخ قرار می‌دهند و در آن‌ها به سوالات هواداران پاسخ می‌دهند.
این ویدئوها به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کنند با هواداران خود به صورت عمیق‌تر ارتباط برقرار کنند.

۱۴. ویدئوهای واکنش‌ (Reaction)

ویدئوهای واکنش، دربردارنده واکنش فردی خاص (اغلب خودِ یوتیوبر) به یک محتوا، یک موضوع یا رویداد است. این ویدئوها در واکنش به یک موضوع ساده، محتوای یوتیوبرهای دیگر، موسیقی، فیلم، موضوعات سیاسی و اجتماعی، بازی‌های ویدئویی، رویدادهای جهانی، شعبده بازی و چیزهایی مانند این تولید می‌شوند. برخی از این ویدئوها در دسته ویدئوهای کمدی قرار می‌گیرند که قبلا به آن پرداختیم.

۱۵. ویدئوهای روایت و داستان

در این ویدئوها تولیدکننده محتوا از تصاویر، انیمیشن یا بازیگری خود برای تعریف یک داستان استفاده می‌کند. ویدئوهای داستانی، همانند فیلم‌ها هستند، با این تفاوت که کوتاه‌تر بوده و به بودجه بالایی نیاز ندارند.

نتیجه گیری

اگر میخواهید تولید محتوا برای یوتیوب را شروع کنید, سعی کنید حیطه های فعالیتی که سودآور ترین هستند را انتخاب کنید تا موفق تر باشید. حیطه ی فعالیت مناسب می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. با یک حیطه ی فعالیت, با رقابت کمتر و مخاطب های بیشتری مواجه می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید