پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

کسب و کار آنلاین

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

کسب و کار آنلاین

با هر کسی در مورد راه‌اندازی کسب و کار صحبت می‌کنیم، می‌گوید چرا برای خودت یک کسب و کار اینترنتی دست و پا نمی‌کنی؟ چرا یک سایت یا فروشگاه اینترنتی نمیزنی؟ چرا در اینستاگرام محصول خود را عرضه نمی‌کنی؟ و خیلی از پیشنهادات دیگری که در همین زمینه، به ما می‌دهند. به‌راستی، چرا این‌ همه دربارۀ کسب و کار در اینستاگرام می‌شنویم؟!

قطعا کسب درآمد اینترنتی، مزایا و دلایلی دارد که افراد را برای استفاده از این روش ترغیب می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم، این دلایل را بدانیم. اگر شما، هنوز برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی تصمیم خاصی نگرفته‌اید، با ما همراه باشید. شاید شما هم، با دانستن دلایل استفاده از اینترنت برای کسب درآمد، در پایان، تصمیم گرفتید همین مسیر را در پیش بگیرید!

کسب و کار آنلاین چیست؟

پیش از آن که به سراغ اصل برویم، بهتر است کمی درباره کسب و کار آنلاین حرف بزنیم و اصلا ببینیم این مقوله به چه معنا
است. در واقع بستر اینترنت می‌ تواند باعث ایجاد فصایی شود تا بتوان فرصت‌ های شغلی را در آن ایجاد کرد. بسیاری از
مشاغل با استفاده از این زیر ساخت و پلتفرم‌ هایی مانند شبکه‌ های اجتماعی و وب سایت وارد این بازار رقابتی شده‌ اند.

امروزه کسب و کارهای سنتی به دلیل محدودیت‌ هایی که داشتند جای خود را به تجارت آنلاین داده‌اند و یا در کنار فروشگاه
فیزیکی خود یک فروشگاه اینترنتی در شبکه‌ های اجتماعی مثل تلگرام یا اینستاگرام راه اندازی کرده‌اند یا برای خود وب
سایت فروشگاهی طراحی کرده‌ اند. تمام این مواردی که توضیح دادیم، به کسب و کار آنلاین مربوط می شود. به عبارت
دیگر، بردن بیزینس در سایت و شبکه های اجتماعی شروع کسب و کار آنلاین است.

چرا باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم ؟؟

کمبود شغل و استخدام

یکی از مهمترین دلایلی که به شما توصیه می کنم حتما به فکر راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود باشید کمبود شغل و استخدام می باشد. بهتر از کمی با هم روراست باشیم، با توجه به شرایط فعلی و اوضاع اقتصادی کشورمان استخدام شدن در یک شرکت و کسب و کار بسیار کار سخت و دشواری شده است.با توجه به اینکه خیلی از افراد با من تماس می‌گیرند و می گویند که ما مدرک تحصیلی بالایی داریم ولی اصلا نمی توانیم جایی استخدام شویم. به این افراد توصیه می کنم که حتما کسب و کار اینترنتی شان را راه اندازی کنند.

تا کی می خواهید منتظر بمانید؟ تا کی می خواید درستان را ادامه دهید؟ شاید تنها دلیل درس خواندن الان شما این است که آینده چنین نیست و شرایط شغلی و کاری تغییر خواهد کرد، اما اصلاً اینطور نیست.من اصلا نمی خواهم به شما بگویم که درستان را نخوانید. بلکه توصیه می کنم در کنار درس تان کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی کنید. اگر الان به فکر داشتن یک شغل اینترنتی باشید و کسب و کارتان را راه اندازی کنید چندین ماه بعد یک کسب و کار اینترنتی کاملا پولساز خواهید داشت.

نابودی کسب و کارهای سنتی

دومین دلیل برای اینکه باید به فکر راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان باشید این است که اکثر کسب و کارهای سنتی در حال نابودی هستند.همانطور که گفتم همه چیز اینترنتی شده و اکثر کسب و کارهای سنتی به سمت کسب و کارهای اینترنتی کشیده شدند. یک ایده نو در بازار کسب و کار اینترنتی می تواند ایده های کهنه کسب و کارهای سنتی را نابود کند. دقیقا مثل اسنپ، که با آمدن اسنپ بازار خیلی از تاکسی ها و آژانس‌ ها کساد شد. البته تقصیر هیچ کس نیست، همان طور که علم روز به روز در حال پیشرفت است، کسب و کارها هم در حال تغییر هستند.

البته این روند همچنان ادامه خواهد داشت و کسب و کارهای اینترنتی جای کسب و کارهای آنلاین را خواهد گرفت. می بینید که اکثر فروشگاه های فروش لباس، کیف و کفش، موبایل و… به فروشگاه های اینترنتی تبدیل شدند.همین باعث شده است که اکثر مردم به سمت اینترنت روی بیاورند و نیازهایشان را اینترنتی برطرف کنند. خریدهای اینترنتی روز به روز در حال بیشتر شدن هستند که این روند ادامه خواهد داشت.همه ما هم همینطور هستیم! به عنوان مثال وقتی می خواهم کتابی را بخرم دیگر به فروشگاه های فیزیکی کتاب نمی روم و در کمتر از ۵ دقیقه کتاب مورد نظرم را از اینترنت سفارش میدهم.

پس هرگز توصیه نمی کنم به فکر راه اندازی کسب و کار های سنتی و فیزیکی باشید. برای اینکه بخواهید یک کسب و کار سنتی را راه اندازی کنید باید سرمایه بسیار بالایی داشته باشید، اما در کسب و کارهای اینترنتی این طور نیست، چرا که شما با کمترین سرمایه ممکن و تنها با خرید یک هاست و دامین می‌توانید کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی کنید.

داشتن استقلال مالی

یکی دیگر از مزایای مهم در راه اندازی کسب و کار اینترنتی رسیدن به استقلال مالی می باشد. اگر واقعا قصد دارید که یک فردی موفق و پولدار شوید با کار کردن برای دیگران و یا کارمند بودن چنین اتفاقی نخواهد افتاد. به قول معروف با درآمد ثابت ماهانه هرگز نی‌توانید استقلال مالی داشته باشید. دقیقا همین طور است، اگر می خواهید که به استقلال مالی در کسب و کارتان برسید باید به فکر راه اندازی کسب و کاری باشید که با استفاده از آن درآمدتان ماه به ماه چندین برابر شود. خبر خوش این است که شما با راه اندازی کسب و کار اینترنتی می توانید به این مرحله برسید.

اگر واقعا با اشتیاق زیاد و علاقه خود کسب و کار آنلاین تان را راه اندازی کنید می توانید به درآمد ای برسید که حتی شاید با چند سال کار کردن برای دیگران به آن نرسید. اصلا قصد ندارند شما را تحریک کند، راه اندازی کسب و کار اینترنتی سختی خودش را دارد. اما وقتی این سختی را پشت سر گذاشتید طعم لذت بخش کسب و کارتان را خواهید چشید.

در راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید قدرت ریسک پذیری داشته باشید. اگر فردی هستید که دنبال یک درآمد ثابت و ماهانه هستید و همین درآمد قانعتان می کند بهتر است هرگز به سراغ کسب و کارهای اینترنتی نیایید و کسب و کار فعلی تان را محکم به چسبید. اما اگر می‌خواهید که درآمد پایدار و تصاعدی داشته باشید بهتر است به فکر راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان باشید و همین حالا آن را راه اندازی کنید.

نیاز به سرمایه کم

یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده من راه اندازی کسب و کار اینترنتی را به خیلی از افراد توصیه کنم این است که تقریباً به هیچ سرمایه و یا سرمایه بسیار کمی نیاز دارید.شما با کمترین سرمایه ممکن می‌توانید یک کسب و کار پولساز با درآمد دائم و همیشگی برای خودتان راه اندازی کنید. اگر همین حالا بخواهید یک کسب و کار سنتی راه اندازی کنید به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارید. به عنوان مثال اگر قصد داشته باشید که یک مغازه و یا فروشگاه لباس فروشی راه اندازی کنید باید هزینه ای اجاره و رهن مغازه را داشته باشید که به سرمایه زیادی نیاز دارید.

به نظر من بیشتر افرادی که تا به حال کسب و کاری را راه اندازی نکردند مشکل سرمایه دارند. خیلی از این افراد فکر می‌کنند که برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارند در صورتی که اینطور نیست.

مطمئن باشید با کمترین سرمایه ممکن می توانید یک کسب و کار آنلاین پولساز راه اندازی کنید. بستر اصلی کسب و کارهای اینترنتی به سایت است و راه اندازی یک سایت کار سخت و دشوار نیست و شما بدون یک خط کد نویسی می توانید یک وب سایت کاملا حرفه ای با تمام امکانات برای کسب و کارتان راه اندازی کنید.

تبلیغات کم هزینه

یکی از مهمترین کارهایی که در هر کسب و کار باید انجام دهید تبلیغ کردن کسب و کارتان است. برای آنکه بتوانید محصولات و خدمات خود را بفروشید باید بیشتر دیده شوید. تا زمانی که دیدن شوید نمی‌توانید محصولاتتان را بفروشید. اصلاً در کسب و کارهای اینترنتی نیاز نیست که بابت تبلیغات هزینه های سنگینی را پرداخت کنید. کسب و کار اینترنتی این امکان را برای شما فراهم می کند که بدون تبلیغات محصولات و خدماتتان را بتوانید به مخاطبان تان معرفی کنید.

راه و روش های زیادی برای این کار وجود دارد، که یکی از مهمترین روش ها تولید محتوا و بازاریابی محتوا است. برای آنکه بتوانید محصولات و خدماتتان را به مخاطبان تان نشان دهید باید تولید محتوا کنید. اما برای آنکه بتوانید خدمات و محصولات تان را بفروشید باید از بازاریابی محتوا استفاده کنید.با تولید محتوا و بازاریابی محتوا می توانید مخاطبان زیادی را جذب کسب و کارتان کنید. به همین دلیل است که می‌گویند با استفاده از کسب و کار اینترنتی می توانید در هر شرایطی درآمدزایی کنید چون همیشه مخاطبانی هستند که کسب و کارتان را به دیگران معرفی میکنند.

راه روش های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید هزینه تبلیغات را به شدت کاهش یافت. روشهایی مثل تولید محتوا و بهینه سازی سایت یکی از موثرترین روش ها می باشد.

راه‌اندازی بیزینس آنلاین

برای اینکه بتوانیم کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنیم، باید مسیر درستی را از همان ابتدا انتخاب کرده و پیش برویم. ما دلایل زیادی را در بالا گفتیم اما در اینجا می‌خواهیم دلایل مهم‌تری را به تفسیر بیان کنیم تا شما را در گرفتن تصمیم درست یاری کنیم.

۱- بهبود تصویر شرکت در نگاه مشتری

این مورد به تنهایی می­‌تواند دلیل کافی برای راه اندازی وبسایت جدید و فروش آنلاین باشد. راه اندازی وبسایت، وبلاگ و حضور آنلاین یک عامل بسیار مهمی است، زیرا مشتریان شما متوجه می‌­شوند که چقدر در کار خود جدی هستید. امروزه شرکت‌های بزرگ و کوچک با صنایع متفاوت در حال تلاش برای یک حضور آنلاین موفق هستند.
اگر حضور آنلاین ندارید، نباید انتظار داشته باشید که همانند رقبایی که در اینترنت مشغول فعالیت هستند، موفق باشید و مشتریان‌تان تصویر خوبی از کار شما داشته باشند.
کلام آخر، مشتری انتظار دارد که در اینترنت حضور داشته باشید و یک بیزینس آنلاین هم داشته باشید.

۲- دسترس بودن ۲۴ ساعته در طول ۷ روز هفته

بعضی از مشاغل در حالت عادی خدمات ۲۴ ساعته را به افراد ارائه می­‌دهند. از جمله پمپ بنزین­‌ها، رستوران، فروشگاه­‌های بزرگ مواد غذایی و… اما برای اکثر مشاغل این کار غیرممکن است. مزیت داشتن بیزینس آنلاین این است که مشتریان شما در هر زمان از روز یا شب یا روزهای تعطیل به فروشگاه شما می­‌آیند و محصولات را بررسی کنند و یا سفارشات خود را ثبت می­‌کنند. دسترس بود فروشگاه در تمامی زمان­‌ها و حضور آنلاین تاثیر مثبتی بر روی فروش شما می‌­گذارد.

برخی از افراد می‌­خواهند پس از تمام شدن ساعت کاری خود از فروشگاه خرید کنند، که احتمال بسته بودن بعضی فروشگاه‌­ها وجود دارد. اما فروشگاه­های آنلاین در ۷ روز هفته ۲۴ ساعته در دسترس هستند. همچنین در فروشگاه­‌های آنلاین صف انتظار طولانی برای خرید وجود ندارد. شما می‌­توانید با صرف زمان کوتاهی خرید خود را انجام دهید.

۳- پشتیبانی بهتر از مشتری

حضور آنلاین و کسب و کار اینترنتی این امکان را به شما می­‌دهد تا سوالات مشتری­‌ها را پاسخ دهید، مشکلات­شان را حل کنید بدون اینکه زمان زیادی از شما گرفته شود. یک ویدئو، برگه مشخصات محصول یا بخش سؤالات متداول ایجاد کنید و مشتریان خود را برای دریافت پاسخ به این بخش­‌ها هدایت فرمایید. نه تنها باعث صرفه‌جویی در وقت می‌­شود بلکه خدمات بهتری نیز ارائه خواهید کرد. معمولا مشتری­‌ها به دنبال اطلاعات خاصی هستند. مانند:

  • قبل از اینکه تصمیم به خرید محصولی بگیرند اطلاعاتی راجع به محصول کسب کنند.
  • چگونگی حل برخی از مشکلات در حین خرید
  • تحقیق قبل از تصمیم گیری در مورد خرید

با حضور آنلاین در فروشگاه اینترنتی، می­‌توانید اطلاعاتی را درست هنگامی که مشتریان به دنبال آن هستند، در اختیارشان قرار دهید. در این صورت تعداد تماس تلفنی کمتر می­‌شود و فروش بیشتری دارید. در کسب و کار اینترنتی، شما می­‌توانید زمان بیشتری صرف کسب درآمد اینترنتی از شغل خود کنید و وقت کمتری را در پرداختن به مشکلات مشترک مشتری سپری کنید.

۴- هزینه‌های بسیار کم برای شروع تجارت

یک بیزنس آنلاین را می­‌توانید با هزینه بسیار کمی شروع کنید. شما هیچ ساختمانی برای ساخت و ساز فروشگاه و همچنین وسیله‌­ایی برای خرید نیاز ندارید. در صورت نیاز چندین کارمند استخدام کنید. به راحتی می­‌توانید یک سایت اینترنتی راه اندازی کنید و فروش خود را آغاز کنید. اگر شما یک فروشگاه در سطح شهر دارید، با کیفیت و قیمت محصولات آشنا هستید، در این صورت به راحتی قادر به ساخت یک بیزینس آنلاین حرفه‌ای هستید. ایجاد یک فروشگاه آنلاین، مشتریان بیشتری را با کسب و کارتان آشنا می­‌کند.

طراحی یک سایت خوب نیازمند صرف هزینه­‌های بالایی نیست، البته برخی از رقبای اینترنتی برای بیزنس آنلاین خود، هزینه ‌های هنگفتی صرف می­‌کنند. با استفاده از یک پلتفرم رایگان مانند وردپرس و خرید هاست وردپرس و قالب حرفه­‌ای مناسب با کسب و کارتان و بدون نوشتن یک خط کد، یک فروشگاه اینترنتی طراحی کنید. بعضی از شرکت‌­های ارائه دهنده هاست، ابزارهای رایگانی برای طراحی و ساخت سایت ارائه می­‌دهند. هزینه­‌های اصلی برای طراحی سایت شامل هاست، قالب وردپرس، نام دامنه و سرویس پاسخگویی خودکار بازاریابی ایمیلی است.

۵- هدف اینترنت ایجاد بیزنس آنلاین است.

در اینترنت افراد فقط با یک کلیک از فروشگاه، تا خرید فاصله دارند. از طریق اینترنت مشکلات مشتریان خود را حل کنید و راهنمایی­‌های لازم را انجام دهید. سفارشات و پرداختی­‌های انجام شده را مستقیما در صندوق ورودی فروشگاه ببینید.
هرچه ترافیک ورودی به فروشگاه بیشتر باشد، مشتریان بیشتری وارد فروشگاه می­‌شوند و در نتیجه فروش شما افزایش پیدا می­‌کند. در حالی که در گذشته بسیاری از مردم از انجام تجارت از طریق اینترنت مردد بودند، اما امروزه کسب و کار اینترنتی در حال گسترش و افزایش است.

۶- کار و زندگی در هرجا

تجارت آنلاین به شما این امکان را می­‌دهد در هر مکانی که می­‌خواهید کار و زندگی کنید. لازم نیست شما در یک مکان فیزیکی مشخصی زندگی کنید، فقط دسترسی به اینترنت در تجارت آنلاین بسیار اهمیت دارد.
بسیاری از مردم در یک قاره زندگی می­‌کنند، هاست خود را از یک کشور دیگر خریداری می­‌کنند یا انبار محصولات­شان در شهر دیگری است. اینها هیچ محدودیتی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نیست.

تجارت آنلاین محدودیت مکانی برای زندگی و مسافرت را از بین می‌­برد. اما برخی مشاغل همانند، کسب و کارهای خانگی، جراحان و… برای انجام کار خود باید در مکانی خاص باشند.
البته، به همان اندازه که تجارت آنلاین جذاب به نظر می­‌رسد، اما داشتن تجارت آنلاین برای همه­‌ی مشاغل مناسب نیست. لازم است بعضی افراد شغل روزانه یا تجارت سنتی خود را حفظ کنند. اما می‌توانند برای معرفی کسب و کار خود سایتی راه‌اندازی کنند.

۷- کاهش هزینه­‌های عملیاتی

راه اندازی بیزینس آنلاین نسبت به کسب و کار سنتی هزینه‌­های کمتری دارد. به عنوان مثال دریافت سفارشات بصورت آنلاین نیاز به کارمندان خدمات مشتری را کاهش می­‌دهد.
با نوشتن اطلاعات کامل در رابطه با خدمات و محصولات در فروشگاه یا یک فیلم جامع از محصولات، به مشتریان طلاعات موردنظر­شان را می­‌دهید و آنها به راحتی خرید خود را انجام می‌­دهند. در این صورت نیاز به کارمندی برای ارائه توضیحات درباره محصولات نیست. همچنین این سفارشات از طریق ایمیل و یا در پایگاه داده ثبت و به اطلاع مدیر فروشگاه می­‌رسد. از این رو تعداد کارمندان و هزینه‌­هایی در این زمینه کاهش پیدا می‌یابد. بخش سوالات متداول و انجمن­‌ها نقش موثری برای پاسخگویی به سوالات مشتریان دارد.

۸- بازار جهانی را هدف قرار دهید.

یک تجارت آنلاین جهانی داشته باشید و کسب و کارتان را محدود به شهر خودتان نکنید. موفقیت یک کسب و کار اینترنتی به بازاریابی بستگی دارد. با داشتن یک سایت و بازاریابی خوب، هزاران نفر را به سمت بیزینس آنلاین خود بکشید.
شما باید بدانید که چگونه ترافیک سایت را افزایش دهید. بازاریابی محتوا یک روش عالی برای افزایش ترافیک سایت یا فروشگاه آنلاین است. همچنین شبک‌ه­های اجتماعی گزینه­‌ای مناسب برای هدایت کاربران به سایت شما هستند. اما در بین اینها تسلط بر نوشتن، در واقع بازاریابی محتوا یکی از مهم­ترین مهارت­‌ها برای افزایش فروش است.

۹- پاسخگویی سریع به مشتری

تأیید سریع سفارش خرید، پیشنهادات محصولات یا خدمات مشابه و… در جذب و کسب رضایت مشتری تاثیرگذار است. فروشگاه‌­های آنلاین سفارشات را پردازش کرده و پس از تایید به مشتری ارسال می­‌کنند. اما در زمان گذشته پیگیری سفارشات از طریق تلفن یا پست صورت می­‌‌گرفت.
متناسب با حجم کاری کارکنان فروش، پردازش سفارش ممکن است ساعت­‌ها یا حتی روزها طول بکشد. اما با استفاده از یک برنامه فروشگاهی خوب، می­‌توانید به طور خودکار موجودی انبار، میزان فروش و موارد دیگر را مشخص کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم کسب و کار اینترنتی روزبه‌روز در حال افزایش است و در هر زمینه‌ای که بخواهید یک نسخه اینترنتی وجود دارد از خرید کفش و لباس به‌صورت آنلاین گرفته تا سوپرمارکت‌ها و تعمیرات لوازم برقی، تعمیرات موبایل و هر چیز دیگری که به ذهنتان خطور کند حتماً یک نسخه آنلاین از آن در اینترنت وجود دارد. طبق تحقیقات انجام‌شده تا پنج سال آینده تعداد کسب و کارهای اینترنتی سه برابر کسب و کارهای سنتی و فیزیکی می‌شود و کسب و کارهای سنتی جای خود را به کسب و کارهای اینترنتی می‌دهند.

در این زمان خیلی کم پیش می‌آید که برای خرید لوازم مختلف به بازار یا فروشگاه‌های فیزیکی بروید بلکه تنها با استفاده از اینترنت موبایل خود به‌راحتی محصول خود را سفارش می‌دهید و درب منزل تحویل می‌گیرید. بنا به توضیحات داده‌شده در این مطلب بهتر است هرچه زودتر به فکر راه‌اندازی وب‌سایت شخصی خود برای ارائه محصولات و خدمات خود شوید.

دیدگاهتان را بنویسید