پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

کپی رایتینگ چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

کپی رایتینگ

کپی رایتینگ، جادویی برای ترغیب مخاطب از طریق کلمات است. در‌واقع، کپی رایتینگ، پروسه‌ای از تولید محتوا با کلمات مناسب، جذاب و ارزشمند محسوب می‌شود که مخاطب را به انجام کاری هدف‌مند ترغیب کند.

ما در این مقاله می‌خواهیم نگاهی دقیق‌تر به کپی‌رایتینگ داشته باشیم تا بتوانیم از این ابزار موثر در جهت افزایش فروش سایت خود استفاده کنیم. اگر شما هم می‌خواهید با کلمات خود جادو کنید تا پایان مقاله همراه پلتفرم حافظ بمانید.

کپی رایتینگ چیست؟

هر شخصی که این شعار را بخواند قطعا نظرش به این خودرو جلب می‌شود و این چیزی نیست جز تاثیر جادوی کلمات. در واقع کپی رایتینگ (Copywriting) به معنای نوشتن تجاری است که در آن از قدرت کلمات برای تولید متون تجاری استفاده می‌شود تا در نهایت مخاطب، اقدام مورد نظر شما را کاملا آگاهانه انجام دهد.

ممکن است بارها یک جمله یا یک عبارتی را شنیده باشید و آن عبارت، تأثیر بی‌نظیری در ذهن شما داشته باشد. بعضی از متن‌ها یا جملات تبلیغاتی برای چند لحظه‌ای ذهن ما را درگیر می‌کنند؛ چراکه بسیار جذاب و خواندنی نوشته شده‌اند. دیوید اگیلوی را پدر کپی رایتینگ جهان می‌دانند؛ وی تحقیقات زیادی را در رابطه با جملات کوتاه و تأثیر آن‌ها بر ذهن انسان انجام داده و در نهایت به مفهوم کپی رایتینگ رسیده است. در همین ابتدای بحث، این نکته را در نظر داشته باشید که برای نوشتن قوی‌ترین متن‌ها و شعارهای تبلیغاتی نیز از کلماتی استفاده می‌شود که روزانه همه‌ ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ اما ترکیب درست و اصولی کلمات می‌توانند در ذهن مخاطب تأثیر بسیار ماندگاری داشته باشند.

به شعاری که آقای دیوید اگیلوی برای شرکت خودروسازی رولز رویس نوشته است توجه کنید.

«بلندترین صدایی که با سرعت ۶۰ مایل بر ساعت، در رولز رویس جدیدتان خواهید شنید صدای تیک‌تاک ساعت‌تان است».

هدف کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتر‌ها از کلمات برای تاثیر‌گذاری روی تفکر، احساسات و رفتار افراد در یک مسیر مشخص استفاده می‌کنند. به کمک کپی رایتینگ فروش سازمانی افزایش یافته و امکان گسترش فعالیت کسب‌و‌کار به‌وجود می‌آید.

با‌این‌حال، کپی‌رایتینگ هنگامی ارزشمند است که شفاف، مختصر و متمرکز بر نیاز مشتری باشد. در‌نتیجه، کپی‌رایتینگ هنر تشویق مردم برای اقدام به یک عمل مشخص از طریق کلمات است.

کپی رایتینگ در دنیای بازاریابی نقش پر‌رنگی را ایفا می‌کند. با‌این‌حال این تکنیک مهم، فقط بخشی از بازاریابی محتوایی محسوب می‌شود.

تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا

در بیشتر مواقع دو مفهوم کپی‌رایتینگ و تولید محتوا به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ با‌این‌حال، تفاوت‌های چشم‌گیری بین این دو وجود دارد. در‌واقع کپی رایتینگ به‌نسبت تولید محتوا، بر افزایش فروش تمرکز بیش‌تری دارد.

در‌حالی که تولید محتوا با هدف آموزش و افزایش اعتماد در مخاطب و رفع مشکلات او استفاده می‌شود. کپی رایتینگ، حالت تخصصی‌تر محتوا است که باعث تغییر در نرخ تبدیل خواهد شد.

معمولاً از کپی رایتینگ در آخرین مرحله سفر خریدار در سایت استفاده می‌شود؛ مرحله‌ای که مخاطب سایت آماده خرید است.

در مقابل، تولید محتوا، کل قیف بازاریابی را پوشش داده و تمرکز آن در ترغیب مشتری بالقوه به انجام یک عمل مشخص خواهد بود. هر دو این مفاهیم نوعی تخصص محسوب می‌شوند. کپی رایتینگ مبتنی بر روانشناسی و درک بهتر مخاطب برای افزایش تاثیر‌گذاری روی او است.

در‌حالی‌که کانتنت مبتنی بر داده و اطلاعات خواهد بود؛ به‌گونه‌ای که هدف استفاده از آن موتور‌های جستجوی است. به‌کمک تولید‌محتوا توجه خواهید شد که چگونه با کلمات کلیدی و نوشتن صفحات مختلف سایت، در صفحه نتایج موتور جستجو دیده شوید.

کپی رایتینگ

استفاده از تکنیک‌های کپی رایتینگ؛ بهبود SEO سایت

کپی‌رایتینگ فقط تکرار کلماتی خاص نیست!

به عبارت دیگر شما نمی‌توانید فقط با استفاده از کلماتی که بار معنایی مثبتی دارند یا ساختن عباراتی که به نظر جذاب می‌رسند، موفق به جذب مخاطب شوید. در ادامه چند مورد از تکنیک‌های رایج کپی‌رایتینگ را با هم بررسی می‌کنیم.

داستان‌گویی؛ مهم‌ترین تکنیک برای کپی‌رایتینگ موفق

احتمالا شما نیز چند دیالوگ از فیلم‌های سینمایی را به‌یاد دارید. این حفظ دیالوگ‌ها به‌دلیل ویژگی سرگرم‌کنندگی فیلم‌ها نیست؛ بلکه فیلم‌های موفق با داستانی که دارند، ذهن و احساسات مخاطب را به‌حرکت در می‌آورند. یک بازاریاب موفق نیز می‌تواند با استفاده از داستان‌گویی حسِ بهتری به مخاطب منتقل کرده و توجه او را جلب کند.

انسان از طریق ۵ حس می‌تواند واقعیت را درک کند. به‌همین دلیل است که بازاریاب‌های با‌تجربه سعی می‌کنند تا از طریق داستان‌گویی، تصویر ذهنی در مخاطب ایجاد کنید.

به‌کمک داستان‌گویی می‌توان با مخاطب ارتباط برقرار کرد. اگر داستان شما بر‌پایه حواس پنجگانه باشد، درگیری مخاطب نیز عمیق‌تر خواهد شد؛ ولی اگر بتوانید از طریق داستان‌های احساسی مخاطب را مجبور به نشان دادن واکنش کنید، در‌این‌صورت ورق به نفع شما بر‌می‌گردد.

استفاده از محرک‌ها برای رسیدن به قلب مخاطب

محرک‌ها در‌واقع ابزاری برای تاثیر‌گذاری، برانگیختن و ترغیب مشتری برای خرید است. نویسنده «جو شوگرمن» در کتاب خود از ۳۰ محرک برای تغییر ذهن و احساسات مخاطب گفته که هر یک از آن‌ها می‌تواند موضوع یک مقاله باشند.

در این بخش می‌خواهیم طبق گفته نویسنده، روی مهم‌ترین محرک تمرکز کنیم؛ محرک انحصارطلبی! در این باره شوگرمن در کتاب خود اینگونه نوشته است:

(صاحب چیزی بودن که افراد کمی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، قوی‌ترین انگیزه برای انسان‌ها محسوب می‌شود)

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم کپی‌رایتینگ می‌تواند به شکلی عمل کند که احساس خاص بودن را به مخاطب منتقل کند. برای مثال در صفحات محصول می‌توان با همین تکنیکی، این‌گونه به مخاطب القاء کرد که این محصول کاملاً متفاوت است و حتی می‌تواند تصویر بهتری نزد دیگران برای شما ایجاد کند.

به زبان خریدار صحبت کنید

یک تکنیک ساده ولی فراموش‌شده برای کپی‌رایتینگ، نوشتن مانند صحبت کردن است؛ ولی اگر واقعا قصد دارید تا با مخاطب ارتباط برقرار کنید، باید به زبان آن‌ها بنویسید. این مفهوم بسیار ساده است؛ اگر نتوانید ذهن و دغدغه مخاطب خود را بشناسید، چگونه می‌توانید محصول خود را به او بفروشید؟

شما می‌توانید برای وارد شدن به ذهن مخاطب و شناخت دغدغه‌های او، فروم‌ها و شبکه‌های مجازی را بررسی کنید. معمولاً صحبت بین چند نفر و بیان نظرات آن‌ها، کلید شناخت بیشتر شما خواهد بود.

از تکنیک‌های تاثیر‌گذاری عبارات غافل نشوید

شما برای رسیدن به قلب مخاطب خود فقط ۱۲ ثانیه فرصت دارید! همان‌طور که کلمات نقش مهمی در جلب نظر مخاطب ایفا می‌کنند، نحوه بازی با آن‌ها نیز بسیار تاثیر‌گذار است. یعنی شما می‌توانید برای تاکید بیشتر بخشی از متن آن را بولد کنید. علاوه‌بر این، از پاراگراف‌بندی استاندارد برای خوانایی بیشتر غافل نشوید.

مزایای استفاده از کپی رایتینگ چیست؟

سئو بازاریابی کپی‌رایتینگ بر کلمات و عباراتی تمرکز دارد که برای توصیف وب‌سایت شما استفاده می‌شود. در‌واقع کپی‌رایتینگ برای سئو سایت واجب است؛ زیرا به دیده شدن سایت و افزایش کلیک کمک می‌کند. همه این موارد باعث افزایش نرخ کلیک سایت شده و در‌نهایت به بهبود وضعیت فروش و کسب درآمد بیشتر منجر می‌شود.

کپی رایتینگ

نمونه های کپی رایتینگ

به گفته «دیوید اگیلوی» محصول یا خدمت خسته کننده وجود ندارد، بلکه نویسنده خسته کننده وجود دارد. اگر یک تبلیغ را چندین بار در فضای مجازی، تلویزیون، نشریات و دیگر کانال‌های تبلیغی می‌بینید و بعد از چند بار دیدن آن احساس خستگی می‌کنید مطمئن باشید که این مشکل تبلیغ است و مشکل از آن محصول یا خدمت نیست. تبلیغ بد می‌تواند تاثیر منفی‌ در محبوبیت محصول و یا خدمت شما نیز بگذارد که این تاثیر شاید هرگز قابل جبران نباشد.

برای مثال چند نمونه از کپی رایتینگ (تبلیغ نویسی) را در ادامه مطلب آورده‌ایم که برای ایده گرفتن می‌تواند مناسب باشد:

  • مرغ را با بوی بد ماهی نخورید (تبلیغ مایع ظرفشویی)
  • متفاوت فکر کن (شرکت اپل)
  • ارتباط دهنده مردم (نوکیا)
  • هیچ‌کس تنها نیست (همراه اول)

جمع‌‌بندی

کپی رایتینگ یکی از حساس‌ترین مشاغل دنیاست؛ چرا که گاهی یک جمله یا حتی یک کلمه کپی رایتر می‌تواند فروش یک کسب و کار را متحول کند. در واقع تبلیغ نویس کسی است که از قدرت کلمات استفاده می‌کند تا به کمک متون تجاری خود بتواند مخاطبان را با اقدام موردنظر مجاب کند. بخش مهمی از فرایند دیجیتال مارکتینگ، به بازاریابی محتوا ارتباط دارد و از آنجایی که متون نقش به‌سزایی در کانتنت مارکتینگ دارند، در نتیجه نمی‌توان نقش ارزشمند کپی رایتینگ را نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید