پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

سئو یا گوگل ادز؛ کدامیک برای بازاریابی دیجیتال مناسب تر است؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

سئو یا گوگل ادز؛ کدامیک برای بازاریابی دیجیتال مناسب تر است؟

سئو (SEO) و گوگل ادز (Google Ads) به عنوان دو ابزار کارآمد و مهم بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شوند که در صورت اجرای صحیح و دقیق موجب افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت‌ها خواهند شد. اما بسیاری از افراد به منظور حضور فعال و موثر در فضای وب و توسعه کسب و کار خود در هنگام انتخاب میان سئو یا گوگل ادز (ادوردز) دچار شک و تردید می‌شوند و نمی‌دانند کدامیک از آنها ابزار پربازده‌تری برای تبلیغات و معرفی حوزه فعالیت آنها به کاربران است.«کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو» و «افزایش ترافیک ارگانیک» به عنوان دو هدف مهم کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته می‌شوند که هر دو زیر سایه سئو یا گوگل ادز محقق خواهند شد. اما تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست و کدامیک از آنها برای تبلیغات و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان ثابت، ابزار موثرتر و کاربردی‌تری است؟ برای انتخاب میان سئو یا گوگل ادز ابتدا باید با مفهوم دقیق و مزایا و معایب آنها آشنا باشید تا بتوانید یکی از این دو ابزار را برای افزایش میزان ترافیک سایت و رونق کسب و کار خود انتخاب نمایید. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره سئو و گوگل ادوردز بدانید را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید متناسب با اهداف خود از میان سئو یا گوگل ادز یک ابزار را برای جذب ترافیک و افزایش میزان فروش خود انتخاب کنید. با حافظ پلتفرم همراه باشید تا به سوال سئو یا گوگل ادز؛ کدامیک برای بازاریابی دیجیتال مناسب تر است؟ پاسخ دهیم.

سئو چیست؟

سئو یا گوگل ادز؛ کدامیک برای بازاریابی دیجیتال مناسب تر است؟

سئو یا گوگل ادز؛ کدامیک برای بازاریابی دیجیتال مناسب تر است؟SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. سئو مجموعه‌ اقداماتی در جهت بهینه سازی اصولی یک وب سایت است که با هدف کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک انجام می‌شوند. سئو دارای انواع مختلفی از جمله سئو داخلی (On-Page SEO)، سئو خارجی (Off-Page SEO) و سئو فنی (Technical SEO) است که هریک از آنها نیز دارای یک چک لیست مجزا هستند و همگی با هدف کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو و قرار گرفتن در دسترس کاربران اجرا می‌شوند. بنابراین برای آنکه محتواهای شما در نتایج موتورهای جستجو قرار گیرند و میزان بازدید آنها نیز افزایش پیدا کند باید وب سایت خود را از بر اساس استانداردهای سئو و الگوریتم‌های تعریف شده توسط گوگل بهینه سازی کنید.

بررسی مزایا و معایب سئو

پیاده سازی اصول و قواعد سئو در وب سایت دارای برخی مزایا و معایبی است که به عنوان وب مستر و یا صاحب یک کسب و کار آنلاین باید از آنها مطلع باشید. با آگاهی کامل از مزایا و معایب سئو به راحتی می‌توانید آن را با گوگل ادز مقایسه کرده و یکی از آنها را به عنوان ابزار توسعه کسب و کار خود انتخاب نمایید. با این حال مهم‌ترین مزایای اجرای SEO در وب سایت شامل:پیاده سازی کاملا رایگان قوانین سئو در سایت،قرار گرفتن سایت در صفحه نتایج جستجو و نمایش محتواها به کاربران،افزایش ترافیک ارگانیک سایت و نرخ تبدیل کاربر به مشتری،ایجاد و بهبود آگاهی از برند (Brand Awareness)،جلب اعتماد کاربران از طریق نمایش سایت در جستجوی ارگانیک،پیشی گرفتن از رقبا و رقابت با آنها،امکان بررسی و اندازه گیری میزان موفقیت و کارآمد بودن سئو سایت،ایجاد تجربه کاربری بهتر از طریق افزایش سرعت بارگذاری و طراحی واکنشگرا (Responsive) سایت،امکان برقراری تعامل (ساخت بک لینک) با وب سایت‌های موفق و پربازدید،کمک به توسعه کسب و کارها از طریق بهبود جایگاه در صفحه نتایج جستجو.

بهینه سازی سایت از طریق اجرای اصول سئو در آن علاوه بر مزایای قابل توجه بالا دارای برخی معایب نیز هست که برخی از مهم‌ترین آنها شامل:زمان بر بودن حصول نتایج مثبت و اثربخش سئو در سایت (حدود سه الی شش ماه)،برای پیاده سازی سئو در سایت به افراد متخصص و سرمایه گذاری بلند مدت نیاز دارید،امکان تغییر رتبه سایت به واسطه تلاش رقبا جهت کسب رتبه مطلوب در نتایج جستجو،الزام به آپدیت دائمی سئو به دلیل ایجاد تغییر در الگوریتم‌های گوگل،بنابراین برای انتخاب میان سئو یا گوگل ادز باید مزایا و معایب این دو ابزار را با یکدیگر مقایسه کنید تا بتوانید بهترین استراتژی را جهت رشد و گسترش کسب و کار خود در فضای وب به کار بگیرید.

گوگل ادز چیست؟

سئو یا گوگل ادز؛ کدامیک برای بازاریابی دیجیتال مناسب تر است؟گوگل ادز یا تبلیغات گوگل که در گذشته با نام گوگل ادوردز (Google Adwords) نیز شناخته می‌شد، بستر تبلیغاتی اختصاصی شرکت گوگل است که به صورت پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) در اختیار وب سایت‌ها قرار می‌گیرد. یعنی شما می‌توانید از پلتفرم گوگل ادز برای نمایش تبلیغات خود در صفحات نتایج گوگل و صفحات زیر مجموعه گوگل همچون جیمیل، یوتیوب و غیره استفاده کنید. گوگل ادز یکی از بهترین بسترهای تبلیغاتی آنلاین است که کسب و کارهای بسیاری از آن به منظور قرار گرفتن در معرض دید مخاطبان هدف استفاده می‌کنند. اما گوگل ادز برخلاف سئو به صورت رایگان در دسترس قرار ندارد و برای استفاده از خدمات و امکانات آن باید هزینه پرداخت کنید.منظور از پرداخت به ازای هر کلیک این است که در صورت کلیک هر کاربر بر روی تبلیغ باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. برای آنکه تبلیغات شما موثر واقع شوند و در معرض دید کاربران بیشتری قرار گیرند باید سعی کنید از کلمات کلیدی و عبارات محبوب و پرتکرار استفاده کنید تا نرخ بازدهی و فروشتان افزایش پیدا کند.

بررسی مزایا و معایب گوگل ادز

گوگل ادز نیز مانند سئو دارای مزایا و معایب خاصی است که پیش از اقدام به سفارش تبلیغات باید آنها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. با آگاهی کامل از مزایا و معایب گوگل ادز بسیار راحت‌تر می‌توانید میان سئو یا گوگل ادز یک ابزار را برای تبلیغات و انجام فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود انتخاب کنید. برخی از مهم‌ترین مزایای گوگل ادز شامل:امکان ایجاد و راه اندازی سریع کمپین‌های تبلیغاتی،اثربخشی و بازدهی بالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن،نمایش تبلیغات به مخاطبان هدف از طریق کلمات کلیدی خاص و یا تبلیغات بر اساس موقعیت مکانی افراد،کنترل کامل هزینه‌ها؛ یعنی شما حد مشخصی را برای بودجه تبلیغاتی خود در نظر می‌گیرید و هزینه تبلیغات از بودجه موردنظر شما فراتر نمی‌رود،امکان تعیین زمان نمایش تبلیغات،امکان انتخاب جایگاه نمایش تبلیغ در صفحه نتایج جستجوی گوگل،هدایت کاربران به لندینگ پیج‌های موردنظر،ارزیابی میزان موفقیت از طریق نمایش رفتار کاربر پس از کلیک بر روی تبلیغ،افزایش میزان مشتریان و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در بازه زمانی کوتاه.

Google Ads در کنار این مزایای قابل توجه همچنین دارای برخی معایب نیز هست که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:رایگان نبودن سرویس تبلیغات، ‌وجود محدودیت راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی در ایران به دلیل تحریم‌ها،پایان اثربخشی تبلیغات و جذب مشتریان، همزمان با پایان فعالیت کمپین‌های تبلیغاتی،نمایش برچسب (Ad) در صفحه نتایج جستجو،همانطور که خواندید هر ابزار تبلیغاتی بازاریابی دیجیتال یعنی سئو و گوگل ادز دارای مزایا و معایب خاصی هستند که انتخاب را برای صاحبان مشاغل دشوار می‌سازند. با این حال برای انتخاب میان سئو یا گوگل ادز باید اهداف و وضعیت کسب و کار خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید مناسب‌ترین روش را برای تبلیغات در وب بکار گیرید.

سئو یا گوگل ادز (ادوردز)؟ مقایسه سئو با گوگل ادوردز

هزینه

همانطور که اشاره کردیم بهینه سازی سایت بر اساس اصول و قوانین سئو در صورتی که خودتان در این زمینه تخصص داشته باشید، هیچ هزینه‌ای برای شما به همراه نخواهد داشت. اما استفاده از پلتفرم تبلیغاتی گوگل ادز و نمایش تبلیغات به مخاطبان هدف برای شما هزینه بر خواهد بود که باید هزینه پرداخت به ازای هر کلیک را به صورت دلاری پرداخت کنید. استفاده از گوگل ادز شاید با بودجه کسب و کارهای نوپا و وب سایت‌هایی که به تازگی راه اندازی شده‌اند، مطابقت نداشته باشد اما وب سایت‌ها و مشاغلی که از تمکن مالی بالایی برخوردار هستند به راحتی می‌توانند از گوگل ادز استفاده کرده و میزان بازدهی آن در کوتاه مدت را مشاهده کنند.

زمان

مدت زمان بازدهی و اثربخشی گوگل ادز و سئو یکی دیگر از تفاوت‌های عمده این دو ابزار تبلیغاتی است. همانطور که گفتیم مدت زمان حصول نتایج مطلوب پیاده سازی سئو در سایت بین سه الی شش ماه به طول می‌انجامد و در واقع نوعی سرمایه گذاری بلند مدت با بازدهی نسبتا ماندگار محسوب می‌شود. اما نتایج تبلیغات در گوگل ادز بسیار سریع و به محض نمایش تبلیغات در صفحات جستجو قابل مشاهده است اما ترافیک و اثرات مثبت آن کوتاه مدت بوده و به محض پایان دوره نمایش تبلیغات، متوقف خواهند شد.

کلمات کلیدی

از دیگر تفاوت‌های سئو و گوگل ادز می‌توانیم به نحوه استفاده از کلمات کلیدی جهت کسب رتبه و نمایش تبلیغات به کاربران اشاره کنیم. همانطور که گفتیم، گوگل ادوردز با تمرکز همزمان بر تعداد زیادی کلمات کلیدی، مخاطبان خاصی را هدف قرار می‌دهد و بدین ترتیب میزان بازدهی تبلیغات و ترافیک سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. اما در سئو چنین نیست و شما می‌توانید تنها چند کلمه کلیدی را هدف قرار داده و بر روی آنها متمرکز شوید. از این رو فرآیند اثربخشی و کسب رتبه با استفاده از کلمات کلیدی در سئو کندتر از گوگل ادز پیش خواهد رفت.

سایر تفاوت‌های سئو و گوگل ادز شامل:

در گوگل ادز می‌توانید جایگاه نمایش تبلیغات خود را با پرداخت هزینه و تحت شرایطی خاص تعیین کنید اما با پیاده سازی سئو در سایت می‌توانید در صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرید.اثرات اجرای سئو در سایت بلند مدت است و جایگاه مطلوب وب سایت برای مدتی طولانی حفظ خواهد شد اما با پایان زمان نمایش تبلیغ در گوگل ادز، بازدهی و اثربخشی آن نیز پایان خواهد یافت.در گوگل ادز به راحتی می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه خود را محاسبه کرده و رفتار کاربران را مورد بررسی قرار دهید که انجام این کار از طریق سئو کمی دشوار و پیچیده است.با بررسی این تفاوت‌های بنیادی اکنون به راحتی می‌توانید میان سئو یا گوگل ادز یک ابزار را برای انجام تلاش‌ها و فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود انتخاب نمایید. Google Ads و SEO هر دو به بهبود و رونق کسب و کارهای آنلاین کمک بسیاری می‌کنند اما هر وب سایت باید با توجه به شرایط خود یکی از آنها را به عنوان ابزاردیجیتال مارکتینگ خود انتخاب نماید.

استفاده از سئو بهتر است یا گوگل ادز؟

سئو یا گوگل ادز؛ کدامیک برای بازاریابی دیجیتال مناسب تر است؟

برای پاسخ به این پرسش مهم و در نهایت انتخاب میان سئو یا گوگل ادز باید نوع فعالیت، میزان بودجه و هدف کسب و کار خود را مورد بررسی قرار دهید. یعنی اگر کسب و کاری بزرگ دارید و می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب و افزایش میزان فروش دست پیدا کنید، استفاده از گوگل ادز برای شما مناسب‌تر از سئو است. اما اگر دارای محدویت بودجه هستید و به دنبال اثربخشی سریع و دستیابی سریع به ترافیک ارگانیک و رشد فروش نیستید، پیاده سازی قوانین سئو در سایت برای شما منطقی‌تر خواهد بود. بنابراین در نهایت تصمیم با شماست زیرا نمی‌توانیم با قطعیت نسبت به برتری این دو ابزار نسبت به یکدیگر نظر بدهیم. همه چیز به اولویت‌ها و اهداف شما بازمی‌گردد؛ پس برای انتخاب میان سئو یا گوگل ادورز ابتدا فهرستی از اهداف و اولویت‌های اصلی خود تهیه کنید و بر اساس آن یک ابزار را به منظور رونق کسب و کارتان انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید