پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

مزرعه لینک (link farm) چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

مزرعه لینک

نیای سئو و نتایج جستجو، از ابتدا تا امروز دچار تغییرات بسیاری بوده است. روش‌هایی که شاید تا همین چند وقت پیش از اهمیت بالایی برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو برخوردار بودند، با یک تغییر ساده در الگوریتم گوگل به کلی منسوخ شدند. یکی از روش‌های عجیب و غریب برای بهینه‌سازی سایت ساخت لینک در مزرعه لینک یا Link Farm است.

از نام مزرعه لینک می‌شود فهمید که درون آن چه چیزی می‌گذرد. ما هم نخستین بار پس از شنیدن این نام به فضایی مملو از لینک‌های مختلف فکر کردیم که تصورمان چندان دور از واقعیت هم نبود. همانطور که می‌دانید یکی از معیارهای مهم برای رتبه‌بندی وب سایت‌ها تعداد و کیفیت لینک‌هایی است که از آنها خارج یا به آنها داده می‌شود.

گوگل نخستین موتور جستجویی بود از قابلیت لینک سازی وب سایت‌ها برای تعیین میزان محبوبیت و رتبه آنها استفاده کرد. پس از آن، سایر موتورهای جستجو نیز لینک بیلدینگ را به‌عنوان یکی از معیارهای کیفی خود در نظر گرفتند و به مدیران و‌ب‌سایت‌ها اجازه دادند تا با افزایش تعداد لینک‌های ورودی خود، شهرت و رتبه سایت‌شان را تقویت کنند.

همین موضوع، پس از مدتی باعث به وجود آمدن پدیده‌ای به نام مزرعه لینک یا Link farm شد. در ادامه این مقاله از پلتفرم حافظ به شما توضیح خواهم داد که مزرعه لینک چیست و استفاده از این مزارع لینک‌سازی چه تاثیری بر سئوی سایت شما دارد.

مزرعه لینک چیست؟

مزرعه لینک را می‌توان به‌عنوان یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) توصیف کرد که در آن، گروهی از وب‌سایت‌ها به‌طور مشترک به یکدیگر لینک می‌دهند یا با پرداخت پول به یک وب‌سایت به‌طور مصنوعی و غیرطبیعی Inbound Link دریافت می‌کنند.

هدف از ایجاد چنین لینک‌هایی این است که با فریب دادن موتورهای جستجو، یک وب‌سایت در مدت زمان کوتاهی به عنوان یک سایت محبوب و با کیفیت شناخته شود و در نتیجه، در رتبه‌های بالای نتایج جستجو قرار بگیرد.

مزرعه لینک

در واقع به تصور بسیاری از افراد تازه‌کار، مزارع لینک سریع‌ترین روش برای افزایش روزانه لینک‌های ورودی هستند. با این حال، آنچه از دید پنهان می‌ماند این است که یک مزرعه لینک، تنها کمیت لینک‌های ورودی به وب سایت را افزایش می‌دهد و بر کیفیت لینک‌ها تاثیر مثبتی ندارد (حتی در ادامه با تأثیرات منفی آنها نیز آشنا می‌شوید).

مزرعه لینک چطور به وجود آمد؟

مزرعه لینک در واقع پاسخ وبمستران به الگوریتم پیج رنک گوگل بود، زیرا این الگوریتم، با تعداد بک لینک هایی که به یک صفحه اشاره میکنند کار میکند، یعنی هر صفحه ای که بک لینک های بیشتری داشته باشد، ارزش و اعتبار بالاتری دارد. به همین خاطر متخصصان سئو شروع به ساخت مزرعه لینک کردند تا صفحات وب سایتشان رتبه بهتری در صفحه نتایج داشته باشد.

تاثیر مزرعه لینک بر روی سئو سایت

همان طور که گفتیم لینک فارم یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است و گوگل هیچ یک از روش های سئو سیاه را تحمل نخواهد کرد. اما دلیل تنفر گوگل از مزرعه لینک چیست؟ قبل از اینکه درباره تاثیر مثبت یا منفی مزرعه لینک بر روی سئو صحبت کنیم، باید یادآوری کنیم که تنها داشتن بک لینک برای یک سایت اهمیت ندارد. امروزه کیفیت بک لینک از کمیت آن بسیار با اهمیت تر شده است. بک لینک با کیفیت هم از یک سایت مرتبط با دامین آتوریتی و صفحه بالا نشات میگیرد، بنابراین وقتی سایت شما تعداد زیادی بک لینک از سایت های غیر مرتبط و با کیفیت بسیار پایین داشته باشد، نه تنها رتبه سایت شما ارتقا نمی یابد، بلکه احتمالا دچار پنالتی گوگل نیز می شوید.
الگوریتم پنگوئن گوگل مسئول مبارزه با لینک های بی کیفیت و مصنوعی است. با رونمایی از این الگوریتم اعتبار بک لینک های بی کیفیت که حاصل شبکه PBN یا مزرعه لینک بودند تقریبا ساقط و اساس رتبه بندی گوگل دستخوش تحول بزرگی شد. در نتیجه بهتر است از روش link farm برای ارتقای رتبه سایت خود استفاده نکنید زیرا ممکن است تاثیر بسیار منفی روی سئو سایت شما داشته باشد.ّ

چرا نباید از مزارع لینک (Link Farms) استفاده کنیم؟

همه می‌دانیم که لینک‌ها به دو دسته داخلی (Internal Links) و خارجی (External Links) تقسیم می‌شوند. هنگامی که شما به جستجوی یک عبارت می‌پردازید، موتورهای جستجو کیفیت و کمیت لینک‌های دریافتی توسط صفحات وب‌سایت را در رتبه‌بندی نتایج تاثیر می‌دهند. در نتیجه، با نگاه اول تصور می‌شود که تعداد لینک بیشتر به معنای احتمال قوی‌تر برای قرار گرفتن در جایگاه بهتر است؛ اما کیفیت و ارتباط محتوایی وب‌سایت‌هایی که به یکدیگر لینک می‌دهند نیز به‌اندازه کمیت لینک‌ها اهمیت دارند.

لینک‌ها به دو دسته فالو (Dofollow) و نوفالو (Nofollow) تقسیم می‌شوند. لینک‌های فالو همانند امتیازهایی هستند که از یک سایت به سایت شما واریز می‌شود. در نتیجه هرچه لینک‌های فالو بیشتری به وب‌سایت شما ارجاع شود احتمال کسب امتیاز نیز بالاتر می‌رود. در مقابل، لینک‌های نوفالو عملکردی متفاوت دارند و دریافت آنها به‌طور مستقیم موجب افزایش رتبه وب‌سایت شما نمی‌شود؛ اما همه‌چیز به این سادگی نیست، لینک‌های فالو نیز تحت شرایطی خاص می‌توانند به شکل معکوس بر رتبه وب‌سایت تاثیر منفی بگذارند.

گوگل از معیاری به نام Link Juice یا امتیاز لینک برای اندازه‌گیری قدرت لینک‌های خارجی استفاده می‌کند. در واقع هنگامی که یک وب‌سایت به شما لینک می‌دهد بخشی از اعتبار خود را در قالب این لینک به حساب شما واریز می‌کند و موجب افزایش اعتبار وب‌سایت شما می‌شود.

در حال حاضر، کارشناسان با توجه به شناخت نسبی از الگوریتم‌های گوگل معتقدند که لینک‌های نوفالو ارزشی به سایت مقصد منتقل نمی‌کنند و تنها لینک‌های فالو قادر به افزایش اعتبار وب سایت‌ها هستند. از سوی دیگر هرچه تعداد لینک‌های خارجی افزایش یابد ارزش هر لینک (Link juice) کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، عمده محتوای یک مزرعه لینک، فهرستی بلند از هایپرلینک‌هایی است که به وب سایت‌های دیگر ارجاع شده‌اند. اغلب این لینک‌ها به شکل تصادفی و کاملاً غیرمرتبط با یکدیگر انتخاب می‌شوند. این عدم ارتباط موضوعی میان آنها، به همراه حجم بالای لینک‌های خروجیِ سایت‌های مزرعه لینک موجب می‌شود تا گوگل وب‌سایت‌هایی که از این مزرعه‌ها استفاده می‌کنند را جریمه کند.

در واقع باید اعتراف کرد که مزارع لینک اگرچه سریع‌ترین راه ممکن برای دریافت حجم بالایی از لینک‌های خارجی است، اما بدترین و بی‌کیفیت‌ترین لینک‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورند.

مزرعه لینک

تکنیک های جایگزین مزرعه لینک برای بهبود سئو سایت

  • تولید محتوای با کیفیت و کامل

محتوا پادشاه است. اگر شما در زمینه وب سایت خود، محتوایی کامل و جامع بنویسید، دانش و تخصص خود را به کاربران نشان می دهید و از این طریق اعتماد آنها را به خود جلب می کنید، اما این تنها فایده ی تولید محتوا نیست. هر چه محتوای شما بهتر باشد، سایت های دیگر محتوای شما را در سایت خود به اشتراک میگذارند و حتی به صفحه مورد نظر لینک میدهند. همین کار باعث افزایش رتبه و بهبود سئو سایت شما می شود.

  • اصلاح لینک های شکسته

شما می توانید با ابزار ahrefs لینک های شکسته سایت خود را شناسایی کرده و آنها را اصلاح کنید. این یک قدم بزرگ در راه افزایش اعتبار سایت می باشد زیرا شما اینطور به گوگل نشان میدهید که فقط لینک های با کیفیت در سایت شما وجود دارند. بعد از یافتن و اصلاح لینک های شکسته، حالا نوبت آن است که محتوایی جذاب و جامع بنویسید تا جای خالی لینک های سایت شما را پر کند.

  •  لینک داخلی های سایت خود را افزایش دهید

لینک سازی داخلی همیشه یکی از مهم ترین اقدامات سئو داخلی بوده زیرا وقتی خزنده گوگل یک صفحه جدید یا به روز شده را کراول میکند، با لینک های داخلی به دیگر صفحات هدایت شده و یکبار دیگر آن را کراول میکنند. به همین خاطر است که سایت هایی که به طور منظم محتوا منتشر نمیکنند، ترافیک جستجوی پایین تری دارند.

با ایجاد مداوم محتوای بیشتر، به طور پیوسته لینکس سازی های داخلی نیز افزایش می یابد و این باعث جستجوی راحت تر گوگل می شود؛ بعلاوه، این یک نقشه برای گوگل ایجاد می کند تا مشخص کند کدام سایتها بیشترین ارتباط را برای کاربرانی دارند که به دنبال موضوعات خاص هستند.

  • از پست مهمان استفاده کنید

شما میتوانید به جای استفاده از تکنیک مزرعه لینک، در وبلاگ ها و وب سایت هایی که اعتبار دامنه بالایی دارند، پست مهمان منتشر کنید و به سایت خود لینک بدهید. این کار، یک روش دو سر سود است زیرا هم ترافیک ورودی سایت میزبان افزایش می یابد و هم اینکه شما از یک سایت معابر بک لینک دریافت میکنید.

  • استفاده از اینفوگرافیک

اینفوگرافیک داده های بصری هستند که اطلاعات مورد نیاز کاربر را هم پوشش میدهد. تجربه نشان داده که اینفوگرافیک ها در نرخ مشارکت سایت تاثیر بسیار زیادی دارد زیرا راحت تر از متن می توان آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید