پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

وب سایت چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

با پیشرفت تکنولوژی و ورود به دنیای دیجیتال واژه‌هایی مانند وب سایت،وبلاگ، وبگاه و تارنما به گوش همه خورده است و واژه های آشنایی می‌باشند. در این مقاله قصد داریم توضیحات جامعی درباره وب سایت و انواع وب سایت به شما ارائه دهیم تا با کاربرد وب سایت های مختلف آشنا شده و تفاوت آن با سایر واژه ها را درک کنید.

معایب وب سایت چیست با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی کسب کنید. یکی از مهمترین کاربرد های وب سایت ها در دنیای امروز معرفی کسب و کار ها و خدمات اصناف برای جلب مشتری است.

وب سایت چیست؟

وب سایت به چه معناست؟ یک وب سایت مجموعه ای از اسناد، اطلاعات و پرونده هایی است که از متن، گرافیک، رنگ، لینک و قالب بندی تشکیل شده است.

وب‌ سایت مجموعه‌ ای از صفحات وب در دسترس عموم و به هم پیوسته است که یک نام دامنه مشترک دارند. وب سایت ها را می توان توسط یک فرد، گروه، کسب و کار یا سازمان برای اهداف مختلف ایجاد و نگهداری کرد.

همه وب‌ سایت‌های در دسترس عموم با هم، شبکه جهانی وب را تشکیل می‌دهند.

اگرچه گاهی اوقات به آن “صفحه وب” می گویند، این تعریف اشتباه است، زیرا یک وب سایت از چندین صفحه وب تشکیل شده است. یک وب سایت همچنین به عنوان “حضور وب” یا به سادگی “سایت” شناخته می شود.

مفهوم وب سایت

سایت اصطلاحا به جایی در اینترنت گفته می‌شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. هریک از صفحات آن نیز دارای محتوا و اطلاعات مختلفی اعم از متن، تصویر، فیلم، فایل های صوتی و… وجود دارد. هر سایتی در دنیای وب، دارای یک آدرس یا URL است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

وب سایت‌ها نیز به مانند ما انسان‌ها دارای اسمی منحصر به فرد هستند که در دنیای وب به آن‌ها دامنه یا دامین گفته می‌شود. هر سایتی دارای یک دامین و یک شماره شناسایی منحصر بفردیا IP می‌باشد تا از باقی صفحات متمایز شود. همچنین پس از هر دامنه‌ی منحصر به فرد، آدرس سایت دارای یک پسوند می‌باشد که با آن به اتمام می‌رسد. در ایران رایج‌ترین این پسوندها com، ir، org و… می‌باشند.

صفحات وب عموما با HTML نوشته می‌شوند و در حقیقت کدهای HTML، سنگ بنای هر صفحه اینترنتی می‌باشند که با استفاده از پروتکل‌های PHP می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. در واقع وظیفه این پروتکل گرفتن و انتقال دادن اطلاعات از سرور سایت به مرورگر جهت نمایش آن به کاربر می‌باشد.

آدرس وب سایت چیست؟

آدرس وب سایت که به عنوان URL شناخته میشود، یک نام اینترنتی است و به مکانی که یک وب سایت بر روی آن قرار دارد اشاره میکند. آدرس وب سایت همچنین میتواند یک اسکریپت، تصویر، عکس، فیلم یا پرونده دیگری را که برای مشاهده، پردازش و بارگیری در سرور در دسترس است قرار دهند. آدرس وب سایت بعضی اوقات در کد صفحات وب در قالب لینک های داخلی تعبیه میشوند تا کاربر را به وب سایت دیگری هدایت کند.

قسمت های تشکیل دهنده وب سایت

۱- دامنه و یا نام وب سایت

یک ویژگی یا هویت اختصاصی برای هر وب سایت است که، خود آن هم از دو قسمت تشکیل شده است و به هیچ وجه نمی تواند تکراری باشد.

قسمت های تشکیل دهنده دامنه یا دامین :

  • الف : اسم پیشوند دامنه
  • ب : پسوند دامنه مانند com / ir / org / net / co  و غیره

در هر کشور و متناسب با قوانین کشوری خود پسوندهای دامنه متفاوت است.

قوانین حاکم بر انتخاب دامین :

  1. اینکه تعداد کاراکتر های دامین نباید از ۳ عدد کمتر و از ۶۳ کاراکتر نیز بیشتر باشد.
  2. اسم مکان های مذهبی خاص، استان های کشور، شهرها، اسم میهن عزیزمان ایران برای ثبت نیاز به مجوز دارد.
  3. چهره های شاخص و برجسته میهن عزیزمان ایران برای ثبت نیاز به مجوز دارد.
  4. در صورت لزوم برای ثبت اسامی فوق، دریافت مجوز از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی ضروری می باشد.
  5. همینطور دامین خود را در مدت طولانی تری خریداری نمایید، تا از گوگل امتیاز بیشتری دریافت کنید.
  6. همچنین اسم دامین شما بهتر است با نوع فعالیتتان ارتباط داشته باشد، تا آسانتر به ذهن مشتری نفوذ کند.
  7. استفاده از کلمات کلیدی در دامین سایت می تواند مفید باشد، تا در هنگام سرچ در گوگل، موتور های جستجو امتیازی را برای بهینه سازی در نظر بگیرند. البته این مورد با توجه به فارسی شدن URL دامنه زیاد توصیه نمی شود.
  8. دامنه ها یا دامین یا نام وب سایت ها دارای اعتبار زمانی هستند، این بدان معناست که برای اینکه وب سایت شما با یک اسم مشخص ایجاد شود، باید برای مدت زمانی که می خواهید آن اسم به مالکیت شخص شما و یا شرکتتان در بیاید هزینه پرداخت کنید. این مدت زمان می تواند از یک سال تا چند سال متغیر باشد.
  9. قبل از انتخاب نام دامنه باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که دامنه مورد نظر شما قبلا انتخاب و یا رزرو نشده باشد. برای این منظور سایت های مختلفی وجود دارند، که می توانید پیش از انتخاب نام سایتتان از قابل ثبت بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

۲- هاست یا فضای میزبانی مورد نیاز برای وب سایت

در واقع اگر بخواهیم خیلی ساده تعریفی از هاست داشته باشیم.

هاست (Host) تشکیل شده از یک فضا یا هارد برای نگه داری اطلاعات به همراه CPU ، ROM و موارد دیگر برای پردازش آن هستند. این اطلاعات می تواند شامل تصاویر، متون، ویدیوها، صوت و سایر فایل هایی باشد که سایت شما در اختیار کاربران قرار می دهد.

یک هاست مانند یک کیس کامپیوتر (در این جا کیس برای سادگی مفهوم آورده شده است.) شخصی عمل می کند و اطلاعات شما را در اتاقی که در آن تعداد زیادی از این کیس ها قرار دارند نگه داری می کند.

به این اتاق ها که محل قرار گیری اطلاعات و پردازش هستند اتاق سرور گفته می شود.

برای سادگی می توانیم هاست ها را به دو قسمت تقسیم کنیم.

  • الف : هاست های اشتراکی

هاست اشتراکی به هاست یا فضایی گفته می شود که، چندین وب سایت بر روی یک فضا و یا کیس به صورت اشتراکی قرار دارند و اطلاعات تمامی آن ها و همچنین قدرت پردازش آن کیس به صورت اشتراکی بین وب سایت ها تقسیم می شود که این عمل به طور قطع می تواند باعث کندی سرعت در سرور SERVER یا همان هاست شود و یکی از معایب هاست های اشتراکی به حساب می آید ولی از مزیت های این نوع هاست ها قیمت مناسب آن ها می باشد.

  • ب : هاست های اختصاصی

از دیگر هاست ها می توان به هاست های اختصاصی اشاره نمود که این دسته از هاست ها تنها یک سایت را میزبانی می کنند، از این رو تمام منابع هاست یا سرور SERVER فقط و فقط به همان سایت و بازدیدکنندگان آن اختصاص دارد و از معایب آن می توان به قیمت بالای نگه داری و اجاره این نوع هاست ها اشاره نمود ولی از مزیت های این نوع هاست ها سرعت بالای آن به دلیل اختصاصی بودن منابع برای یک وب سایت خاص می باشد.

۳-اتصال دامنه و هاست به یکدیگر

در انتها دامنه خریداری شده و هاست به وسیله تنظیمات DNS در کنترل پنل دامین به یکدیگر متصل می شود و هاست شما آماده یک طراحی وب سایت مناسب است.

انواع وب سایت ها

وب سایت ها دارای تنوع تقریبا بی پایانی هستند، از جمله سایت های آموزشی، سایت های خبری، سایت های کودک و نوجوان، انجمن های گفتگو، سایت های رسانه های اجتماعی، سایت های فروشگاهی و غیره. صفحات داخل یک وب سایت معمولا ترکیبی از متن و سایر رسانه ها هستند. با همه این تفاصیل، هیچ قانونی وجود ندارد که شکل یک وب سایت را دیکته کند. یک وب سایت می تواند به هر شکلی و برای هر کاری ساخته شود.

یک شخص می تواند وب سایتی بسازد که چیزی جز عکس های سیاه و سفید گل رز یا کلمه “گربه” همراه با کلمه “موش” نیست که به صفحه وب دیگری لینک داده شده است. با این حال، بسیاری از سایت ها از یک الگوی استاندارد صفحه اصلی پیروی می کنند که به دسته ها و محتوای دیگر در وب سایت لینک می دهند.

تفاوت وبسایت و وبلاگ چیست؟

در کنار شباهت هایی که وبسایت و وبلاگ دارند، تفاوت های اساسی نیز دارند که به مفصل به آن می پردازیم…

اولین تفاوت وبسایت و وبلاگ در دامنه ی اختصاصی است که به وبسایت تعلق می گیرد اما به وبلاگ نه. برای مثال شما یک وبسایت با دامنه ی exam.com دارید اما چنین دامنه ای در وبلاگ غیر ممکن است چون نام سرویس های وبلاگدهی قبل از پسوند سایت قرار میگیرد. دامنه ی فوق در وبلاگ به این شکل است : com.نام سرویس وبلاگدهی.exam

تفاوت دیگر وبسایت و وبلاگ در راه اندازی و ایجاد آن است. در ابتدای نوشته ی وبسایت چیست اشاره کوتاه به طراحی و توسعه وبسایت کردیم. این بدان معناست که راه اندازی وبسایت به دانش و تجربه کافی نیاز دارد. در حالی راه اندازی وبلاگ بسیار ساده است و در زمان سریعی صورت می پذیرد.

دیگر تفاوت وبلاگ و وبسایت در هزینه ی راه اندازی آن هاست. همانطور که می دانید راه اندازی وبلاگ هزینه ای ندارد اما وبسایت هزینه های مختصری مانند خرید دامنه و فضای میزبانی دارد. البته این هزینه ها در مقابل نتایجی که بعدا حاصل می شود بسیار کم و قابل چشم پوشی می باشد.

تفاوت بعدی در میزان فضایی است که هر کدام در اختیار شما قرار می دهند. در وبسایت این خود شما هستید بنا به هزینه ای که می کنید فضای بیشتری را در اختیار می گیرید. اما در وبلاگ این سرویس های وبلاگدهی هستند که فضا و حافظه را مشخص می کنند.

و اما اصلی ترین تفاوت وبسایت با قابلیت های متنوع و فراوان دست شما را برای انجام هر کاری باز گذاشته… در حالی که وبلاگ محدود به یک سری چارچوب هاست و نمیتواند تمام نیازهای کاربر را برطرف سازد.

جمع بندی

در این مقاله متوجه شدیم که وب سایت چیست و با انواع وب سایت آشنایی پیدا کردیم. اگر میخواهید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشید میتوانید از خدمات طراحی سایت پلتفرم حافظ با کمترین قیمت و با حرفه ای ترین قالب ها بهره مند شوید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید