پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

کامنت مارکتینگ چیست ؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

کامنت مارکتینگ چیست ؟

کامنت مارکتینگ چیست ؟کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) یا بازاریابی دیدگاه یکی از روش‌های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که اکثر کسب و کارهای موفق از آن استفاده می‌کنند. حتما تا کنون در وب سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی مختلفی همچون اینستاگرام، کامنت‌هایی با مضامین دعوت به بازدید از صفحه و یا تبلیغ یک محصول را مشاهده کرده‌اید. این دیدگاه‌ها در واقع همان کامنت مارکتینگ هستند که توسط صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک نوشته می‌شوند. اشتراک گذاری دیدگاه نوعی روش نوین برقراری تعامل با کاربران فعال در محیط وب است که به منظور معرفی و آشنایی بیشتر آنان با وب سایت و یا سایر پلتفرم‌های ارتباطی انجام می‌شود. اما Comment Marketing به سادگی این تعریف و یا اشتراک گذاری یک دیدگاه تبلیغاتی در ‌سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی نیست. برای اجرای موفق و موثر بازاریابی دیدگاه باید با اصول و قواعد آن آشنا باشید تا بتوانید از این ابزار موثر و رایگان دیجیتال مارکتینگ به بهترین شکل استفاده نمایید. در ادامه این مطلب مفهوم کامنت مارکتینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با مزایا و اصول اجرای آن آشنا خواهیم کرد. بنابراین اگر به دنبال افزایش میزان بازدید از وب سایت و یا بیزینس اکانت خود در شبکه‌های اجتماعی هستید این مقاله را از دست ندهید.

کامنت مارکتینگ چیست؟

کامنت مارکتینگ چیست ؟کامنت مارکتینگ به معنای اشتراک گذاری کامنت یا همان نظر و دیدگاه در وب‌ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون اینستاگرام، توییتر و غیره است که به شما کمک می‌کند تا با کاربران فعال تعامل برقرار کنید. بازاریابی دیدگاه در واقع یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که هدف اصلی آن معرفی، ایجاد آگاهی و جلب اعتماد افرادی است که کامنت شما را در پلتفرم‌های مختلف مشاهده می‌کنند. بنابراین کامنت باید معنادار و مفید باشد تا بتواند توجه کاربران را جلب کرده و آنان را نسبت به بازدید از وب سایت، دنبال کردن یک صفحه و یا خرید محصول ترغیب نماید.

کامنت مارکتینگ چیست ؟

البته کامنت مارکتینگ تنها به اشتراک گذاری کامنت توسط شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا وب سایت خلاصه نمی‌شود و بخش دیگری از آن به نحوه پاسخگویی شما به کامنت‌های کاربران نیز مربوط می‌شود. یعنی زمانی که کاربران در وب سایت و یا صفحات شبکه اجتماعی شما نظر خود را به اشتراک می‌گذارند باید از این فرصت طلایی در جهت برقراری ارتباط با آنها استفاده کرده تا با پاسخ به نظرات مختلف بتوانید نرخ مشارکت کاربران را افزایش دهید. بدین ترتیب هم از طریق اشتراک گذاری نظر خود در پلتفرم‌های گوناگون و هم از طریق پاسخ به نظرات سایر کاربران می‌توانید از این ابزار موثر و کاربردی جهت افزایش بازدید، معرفی خود به کاربران و جلب اعتماد آنان استفاده نمایید.

مزایای کامنت مارکتینگ

کامنت مارکتینگ چیست ؟امروزه با رشد و توسعه پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، کامنت مارکتینگ به یکی از ابزارهای موثر و قدرتمند جهت تبلیغات، ایجاد آگاهی و جلب اعتماد کاربران تبدیل شده است. البته اشتراک گذاری هر نوع دیدگاهی در وب سایت‌ها و با شبکه‌های اجتماعی، کامنت مارکتینگ محسوب نمی‌شود و انجام آن اصول و قواعد خاص خود را دارد که در ادامه به طور کامل به آنها می‌پردازیم. استفاده از بازاریابی دیدگاه مزایای بسیاری برای کسب و کار شما به همراه دارد و موجب رشد و ارتقا جایگاه آن در صفحه نتایج گوگل خواهد شد. سایر مزایای کامنت مارکتینگ شامل:

معرفی خود به طیف گسترده ای از کاربران

استفاده از کامنت مارکتینگ برای کسب و کارهای نوپایی که بودجه کافی جهت تبلیغات ندارند به عنوان یک روش تبلیغاتی موثر و رایگان در نظر گرفته می‌شود که به رشد و دیده شدن آنها کمک بسیاری می‌کند. یعنی شما می‌توانید در وب سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی مختلف، کسب و کار خود را به طیف گسترده‌ای از کاربران فعال معرفی کرده و لینک سایت خود را در کامنت قرار دهید. البته این روش در صورتی موثر واقع می‌شود که کامنت شما معنادار باشد و بتواند مشکلی را از کاربر برطرف کند. بنابراین کامنت‌هایی که تنها حاوی لینک هستند و هیچ پیام و محتوای مفید و ارزشمندی ندارند، شانس زیادی برای موفقیت و افزایش بازدید نخواهند داشت.

برقراری تعامل مستقیم با کاربران

یکی دیگر از مهمترین مزایای کامنت مارکتینگ امکان برقراری تعامل مستقیم با کاربران است زیرا از طریق اشتراک گذاری دیدگاه در وب سایت‌های مختلف و یا قرار دادن بخش ارسال دیدگاه در وب سایت و یا شبکه‌های اجتماعی مختلف خود می‌توانید به صورت مستقیم با مخاطبان در ارتباط باشید و به نظرات و پیشنهادات آنان پاسخ دهید. با انجام این کار به کاربران نشان می‌دهید که وب سایت شما صفحه‌ای فعال و معتبر است و همین موضوع نیز موجب جلب اعتماد کاربران و ترغیب آنها نسبت به بازدید از سایت و یا خرید از شما خواهد شد.

افزایش آگاهی از برند

از دیگر مزایای استفاده از کامنت مارکتینگ می‌توانیم به افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) اشاره کنیم که تاثیر بسزایی بر میزان بازدید از وب سایت شما خواهد داشت. زمانی که به طور مرتب در وب سایت‌ها و یا پلتفرم‌های اجتماعی پر بازدید، کسب و کار و یا سایت خود را از طریق کامنت به کاربران معرفی کنید، پس از مدتی با نام شما آشنا می‌شوند زیرا به طور مکرر آن را در بخش کامنت‌ها مشاهده کرده‌اند. زمانی که با اشتراک گذاری کامنت‌های مرتبط و جذاب در معرض دید کاربران قرار بگیرید، قطعا در خاطر آنها ثبت می‌شوید و میزان بازدید از سایت و یا سرچ نام برند شما در موتور جستجوی گوگل نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بهبود سئو وب سایت

بهبود سئو سایت به عنوان مهم‌ترین مزیت کامنت مارکتینگ شناخته می‌شود که موجب ارتقای جایگاه و رتبه سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجوگر گوگل خواهد شد. اما چطور و چگونه؟ زمانی که از طریق کامنت در وب سایت‌ها و صفحات اجتماعی مختلف، لینک وب سایت خود را قرار می‌دهید در واقع در حال بک لینک دادن به سایت‌تان هستید که این امر موجب افزایش نرخ کلیک و بازدید از صفحه شما خواهد شد. این موضوع درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز صدق می‌کند؛ یعنی زمانی که در صفحات اینفلوئنسرها کامنت می‌گذارید، کاربران بسیاری از طریق این کامنت وارد صفحه اینستاگرام شما شده و در صورت تمایل شما را دنبال می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود تا با افزایش تعداد فالورها و نرخ مشارکت کاربران (Engagement) در بخش Explore قرار گرفته و به طور خودکار در معرض دید هزاران کاربر دیگر قرار بگیرید.

کامنت مارکتینگ به دو روش «ثبت دیدگاه در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف» و همچنین «پاسخ به نظرات کاربران در وب سایت» انجام می‌شود. یعنی شما علاوه بر فعالیت و ثبت دیدگاه در وب سایت‌های مختلف باید دیدگاه‌های سایت خود را نیز مدیریت کنید و با کاربرانی که به صورت خودجوش برای شما کامنت گذاشته‌اند نیز در تعامل باشید. بدین ترتیب می‌توانید نرخ مشارکت کاربران با وب سایت خود را افزایش دهید و آنها را نسبت به بازدید مداوم از سایت ترغیب نمایید. پاسخ به دیدگاه‌های کاربران در سایت خودتان نیز نوع دیگری از کامنت مارکتینگ است که از مزایای قابل توجه آن می‌توانیم به مواردی همچون جلب توجه و اعتماد کاربران، افزایش میزان مشارکت، افزایش نرخ بازدید و رشد فروش اشاره کنیم.

اصول کامنت مارکتینگ

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، کامنت مارکتینگ دارای اصول مشخصی است و انجام آن صرفا در اشتراک گذاری نظر‌ و قرار دادن لینک سایت در کامنت خلاصه نمی‌شود. برای آنکه بتوانید توجه کاربران را به دیدگاه خود جلب کرده و آنها را نسبت به بازدید از وب سایت و یا شبکه اجتماعی خود ترغیب نمایید باید کامنت خود را با رعایت برخی اصول و قواعد خاص به اشتراک بگذارید. محتوای کامنت شما نقش حائز اهمیتی را در میزان موفقیت آن و دریافت بازخوردهای مثبت ایفا می‌کند؛ بنابراین سعی کنید دیدگاه‌های معنادار و مرتبطی را در سایت‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی قرار دهید. اما یک کامنت خوب برای انجام بازاریابی دیدگاه چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه نوشته می‌شود؟ برخی از مهم‌ترین قواعد و اصول کامنت مارکتینگ شامل:

تعیین هدف

تعیین هدف از اشتراک گذاری دیدگاه به عنوان اولین مرحله از کامنت مارکتینگ در نظر گرفته می‌شود که با انجام آن در مسیر درستی قرار می‌گیرید و می‌توانید کامنتی مرتبط با هدف خود به اشتراک بگذارید. هدف شما می‌تواند افزایش ترافیک وب سایت، فروش محصول و یا افزایش تعداد دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام باشد که هر هدف نیز استراتژی خاصی را می‌طلبد تا بتواند بازخوردهای مثبتی را از سوی کاربران دریافت نماید.

انتخاب پلتفرم مناسب

انتخاب پلتفرم مناسب جهت اشتراک گذاری دیدگاه، دومین مرحله از کامنت مارکتینگ در نظر گرفته می‌شود که نقش مهمی را در تحقق هدف اصلی شما ایفا می‌کند. برای انتخاب پلتفرم مناسب ابتدا باید وب سایت‌ها و یا صفحات پربازدید اینستاگرامی و مرتبط با هدف خود را پیدا کرده و محتواهای آنها را مورد بررسی قرار دهید. شما ابتدا باید دریابید که کدام محتواها میزان بازدید و کامنت‌های بیشتری داشته‌اند و با هدف شما سازگارتر هستند. به طور کلی پلتفرم مناسب برای انجام کامنت مارکتینگ پلتفرمی است که به طور مرتب اقدام به انتشار محتواهای جذاب می‌کند و میزان ترافیک و بازدیدکنندگان بالایی دارد.

ارسال دیدگاه های مرتبط و مفید

پس از تعیین هدف و پلتفرم مناسب اکنون زمان نوشتن متن دیدگاه و اشتراک گذاری آن است. برای نوشتن کامنت ابتدا باید مطلبی که می‌خواهید برای آن نظر بنویسید را به دقت مطالعه کرده و سپس مرتبط با آن محتوا، کامنت خود را بنویسید. به عنوان مثال اگر هدف شما از انجام کامنت مارکتینگ «افزایش میزان بازدید از سایت» است باید در وب سایت‌های منتخب خود ابتدا نظر حرفه‌ای و محترمانه‌ای بنویسید و در ادامه آن به مطالب مرتبط خود در آن حوزه اشاره کرده و از کاربران دعوت کنید تا از سایت و یا مطلب شما نیز بازدید کنند.

در این بخش معمولا پس از ثبت نظر، لینک صفحه خود را قرار می‌دهید تا کاربر به راحتی بتواند از آن بازدید کند. به خاطر داشته باشید که نظرات شما باید مفید، کوتاه و محترمانه باشند تا توجه کاربران را به خود جلب کرده و آنها را نسبت به بازدید از صفحه شما ترغیب کند. بنابراین از نوشتن کامنت‌های غیرمرتبط با محتوای مورد نظر پرهیز کنید زیرا در این صورت اعتماد مخاطبان را از دست خواهید داد. به عنوان مثال می‌توانید در بخش ثبت دیدگاه یک مطلب ابتدا نظر و یا حتی انتقاد خود را به صورت کوتاه، محترمانه و با ارائه دلیل قانع کننده بیان کنید تا کاربران به دانش و اطلاعات کافی شما اعتماد کنند. پس از آن می‌توانید لینک وب سایت خود را قرار دهید و به صورت غیر مستقیم مخاطبان را به صفحه خود هدایت کنید.

استفاده از سیستم های اطلاع رسانی درباره محتواهای جدید

امروزه دیگر تمامی وب سایت‌ها دارای قابلیت ارسال اعلان و اطلاع رسانی مطالب جدید از طریق ایمیل هستند که با فعال کردن آن می‌توانید به محض انتشار محتوا در وب سایت‌های منتخب، اعلان دریافت کنید. اما انجام این کار چه ضرورتی دارد؟ با فعال کردن سیستم اطلاع رسانی از محتواهای جدید می‌توانید جز اولین افرادی باشید که دیدگاه خود را در رابطه با آن مطلب به اشتراک می‌گذارند. کامنت‌های اول هر مطلب و یا هر پست در اینستاگرام شانس بسیار زیادی برای دیده شدن توسط طیف گسترده‌ای از کاربران را دارند. بنابراین از اشتراک گذاری کامنت در ساعات اولیه انتشار محتوا در سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید.

کامنت مارکتینگ چیست ؟

با رعایت این اصول و انجام دقیق مراحل کامنت مارکتینگ، بازخوردهای مثبتی از سوی کاربران دریافت می‌کنید و می‌توانید پس از مدت کوتاهی ترافیک وب سایت و یا میزان فروش محصولات خود را افزایش دهید. البته بازاریابی دیدگاه دارای وجه دیگری نیز هست که به برقراری تعامل با کاربرانی اشاره دارد که در وب سایت شما نظر خود را به اشتراک می‌گذارند. شما به عنوان صاحب وب سایت باید به این کاربران نیز توجه داشته باشید تا از طریق آنان بتوانید سئو سایت خود را بهبود بخشید. برخی از اقدامات مهمی که در رابطه با بخش دیدگاه وب سایت خود باید انجام دهید شامل:دعوت از مخاطب جهت اشتراک گذاری نظر،پاسخ دهی فوری به کامنت‌ها،قرار دادن بخش پرسش و پاسخ و یا تالار گفتگو،به چالش کشیدن کاربر از طریق نوشتن نظر مخالف (مخالفت منطقی و حرفه‌ای)،پاسخ به نظر کاربر با مطرح کردن سوالی دیگر.حذف نکردن کامنت‌های منفی و پاسخ محترمانه به آنها (نیازی نیست تمامی نظرات حاوی پیام‌های مثبت باشند زیرا در این صورت کاربران به واقعی بودن نظرات شک می‌کنند)

جمع بندی

کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه به عنوان یکی از روش‌های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ جهت جلب اعتماد و توجه کاربران و در نهایت ترغیب آنها نسبت به بازدید از وب سایت و یا دنبال کردن یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. بازاریابی دیدگاه در واقع یک ابزار تبلیغاتی رایگان و کاربردی است که اگر به صورت حرفه‌ای و اصولی انجام شود، پس از مدتی میزان ترافیک وب سایت و دنبال کنندگان شما را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. تنها کافی است در سایت‌ها و یا پلتفرم‌های پربازدید، کامنت‌های مرتبط بنویسید تا در معرض دید طیف گسترده‌ای از کاربران قرار بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید