پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

انتخاب نام مناسب برای دامنه سایت

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

آیا تا به حال به نام دامنه فکر کرده اید؟ آیا اهمیتی دارد؟ به نظرتان اگر کسب و کار و وب سایت با کیفیتی دارید، پس مردم هم بدون توجه به نام دامنه سایت، از آن بازدید خواهند کرد؟ می‌دانیم که نام دامنه عنصری مهم در وب سایت است. این عنصر حتی باعث شکست یا موفقیت وب سایت شما می‌شود‌‌؛ پس انتخاب نام دامنه مناسب اهمیت حیاتی در کسب و کارتان دارد. پلتفرم حافظ در این مقاله سعی کرده است تا موارد مهم انتخاب یک نام دامنه مناسب را بررسی کند.

اهمیت نام دامنه (دامین) در چیست؟

  •  نام دامنه اولین چیزیست که مخاطب می بیند

 امروزه که اینترنت به سرعت در حال گسترش است داشتن نام مناسب بسیار حائز اهمیت است. چرا که داشتن همین نام دامنه دروازه ای به روی بازدید وب سایت شما خواهد بود.در واقع اگر نام دامنه یا وب سایت شما مناسب باشد دسترسی به آن آسان تر است. اولین چیزی که بازدیدکنندگان در نگاه اول می بیند، نام دامنه سایت یا URL سایت شما است. بنابراین یک دامنه خوب می تواند به صورت مستقیم در کلیک شدن سایت توسط کاربر و از همه مهم تر ماندگاری نام دامنه در ذهن او و برداشت مثبت تاثیر گذار باشد.

  •  نام دامنه معرف برند شما خواهد بود

تا امروز میلیون ها نام دامنه در زمینه های مختلفی ثبت شده اند که طبیعتا دامنه هایی که نام جذاب، کوتاه، مفهومی و متناسب با محتوای داخل آن بکار رفته است، به یاد ماندنی تر خواهند بود و سعی کنید نام وب سایت خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا به مرور در میان سایر کاربران شناخته شود و این گونه شما تبدیل به یک فرد به یاد ماندنی خواهید شد. به همین ترتیب شما توانسته اید با ماندگار شدن در ذهن کاربران، برندسازی کنید. نام دامنه مناسب باعث به رسمیت شناختن برند می‌شود.

  •  نام دامنه روی سئو سایت تاثیر می گذارد

این که اسم وب سایت شما معرف حوزه‌ی فعالیتتان باشد، قطعا هم برای سئو نقطه‌ی قوتی پررنگ و ارزشمند تلقی می‌شود. به عبارتی دیگر، اسمی را انتخاب کنید که مخاطب بدون مشاهده‌ی محتوا سایتتان، متوجه شود که در چه زمینه‌ای فعالیت دارید. بدون شک چنین انتخابی باعث می‌شود تا مخاطبان شما راحت‌تر نام وب سایتتان را به خاطر بسپارند. انتخاب نام دامنه ای که مرتبط به کسب و کارتان بوده یا دارای کلمات کلیدی باشد، می تواند تاثیر مثبتی روی سئو سایت بگذارد. به عنوان مثال زمانی که کلمات کلیدی حوزه سئو را سرچ  می کنید، ابتدا وب سایت هایی به شما نشان داده می شود که در نام دامنه خود عبارت seo را دارند.

نکات انتخاب نام دامنه مناسب

از پسوندهای مناسب برای نام دامنه استفاده کنید

در حین انتخاب پسوند مناسب برای نام دامنه باید بدانید که هنوز هم «com.» بهترین گزینه است. طبق پژوهش  Domain Name Stat، چهل و سه درصد از تمامی نام های دامنه دارای پسوند «com.» هستند. چرا؟ خب دات کام آشناتر است و به راحتی در خاطر می‌ماند. با اینکه سایت های موفقی با پسوند «net.» و «org.» وجود دارند؛ ولی پسوند «com.» برای سایت شما مناسب تر و امن تر است.

نام دامنه کوتاه بهتر از بلند است

به طور کلی طول نام دامنه بهتراست کوتاه باشد. تحقیقات نشان داده است که ۵ سایت برتر در جهان دارای نام دامنه تقریباً به طول ۶ کاراکتر میباشند. و هر چه که در لیست سایت های برتر پیش میروید میبینید که ارتباط مستقیمی بین طول نام دامنه و میزان محبوبیت آن وجود دارد. (منظور از محبوبیت در اینجا یعنی میزان ترافیکی که هر سایت دریافت میکند.) و در بین ۱۰۰ سایت برتر طولانی ترین نام دامنه شامل ۱۷ کاراکتر میباشد. متداول ترین نام دامنه ها دارای ۱۲ کاراکتر هستند. پس باید دامنه اختصاری را انتخاب کنید. بین ۶ تا ۱۴ کاراکتر را در نظر گرفته و بدانید که هر چه کوتاه تر شود، بهتر است. وب سایت پلتفرم حافظ هم دارای ۷ کاراکتر و پسوند «.com» است.

از به کارگیری اعداد و خطوط، اجتناب کنید

نام دامنه باید به راحتی هجی و تلفظ شود. نمونه ای از دامنه هایی که در آن ها از کارکتر های اضافه استفاده شده است : iran-learn.com که در آن از کارکتر دش (-) استفاده شده است، server4you.com استفاده از عدد ۴ در نام دامنه، sserver.com استفاه از دو حرف ss در کنار یک دیگر. یا فرض کنید نام دامنه تان ۲۰setare باشد، هر بار که نام دامنه را به کسی بگویید مجبور هستید که تأکید کنید ۲۰ به عدد میباشد نه حروف و همین کار شما را سخت میکند.

سهولت در تایپ و نوشتن

به برخی از سایت های معروف در دنیا فکر کنید. کدام سایت ها به ذهنتان میرسند؟گوگل، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یاهو، سی ان ان و … ویژگی مشترکی که نام دامنه آن ها دارد، سهولت در نوشتن آن ها میباشد. کاربرانتان باید بتوانند نام دامنه شما را به راحتی تایپ کرده و بنویسند. اگر اکثر کاربران برای نوشتن نام دامنه همیشه مشکل داشته باشند به این معنی است که نام دامنه شما پیچیده بوده و استاندارد نیست. مسلماً هیچ وقت دوست ندارید خود را به خاطر مشکل بودن نام دامنه و اشتباهات تایپی از دست دهید.

 کلمات کلیدی در نام دامنه استفاده کنید

وجود کلمات کلیدی در نام دامنه به بهبود سئوی سایت کمک میکند ولی این کار باید با دقت انجام شود. اگر میخواهید از کلمات کلیدی استفاده کنید آن را در ابتدای نام دامنه قرار دهید؛چون در این حالت بیشترین تأثیر را بر روی رتبه سایت و رنکینگ آن خواهند داشت. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت وب سایت شما هموراه باعث می شود در موتور های جستجو خیلی سریع تر از رقیبان خود سبقت بگیرید به عنوان مثال دامنه هایی مانند downloadmusic.com و musicirani.com می توانند به ترتیب در کلمات کلیدی و رقابتی مانند دانلود موزیک و موزیک ایرانی در صدر نتایج موتور های جستجو باشد.

پس داشتن یک نام دامنه مناسب در رشد سایت و در نتیجه کسب و کار ما نقش دارد. هر روز هزاران نام دامنه جدید از اقصی نقاط دنیا به ثبت می‌رسند و هزاران نفر به دنبال بهترین نام‌های دامنه هستند تا با ثبت آنها به نرخ های بازدید و رتبه بندی بهتری در آینده برسند پس اینکه هرچه زودتر بتوانید دامنه و نام دامنه خوب برای کسب و کار خود ایجاد کنید مهم است. انتخاب یک دامنه ی خوب برای معرفی محصول و حیطه ی کاری خود در عین سادگی بسیار پیچیده است کارشناسان مجرب پلتفرم حافظ میتوانند به شما در این امر مهم راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید