پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

سئو از لحاظ نوع فعالیت

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

سئو چیست؟ سئوکار حرفه ای

یکی از عواملی که در زمان به نتیجه رسیدن پروژه ها تاثیر مستقیم دارد به نوع فعالیت و روش کاری بر می گردد. سئو سایت از سه طریق انجام می شود :

  •  سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یکی از انواع بهینه سازی سایت است که با استفاده از تکنیک ها و روش های غیر اصولی و غیر قانونی موجب بهبود رتبه سایت در کوتاه مدت می شود. سئو کلاه سیاه برای رسیدن به رتبه های بالاتر، قوانین گوگل و سایر موتورهای جستجو را زیر پا می گذارد و به نوعی موتور جستجو را فریب می دهد. این روش معمولا توسط افراد بی تجربه و سئو کارهای تازه کار استفاده می شود. در این روش نتایج خوب به سرعت کسب می شود اما هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد و ممکن است هر لحظه گوگل متوجه تقلب شده و سایت را جریمه کند.

سئو کلاه سفید یکی از انواع سئو سایت است که با استفاده از تکنیک های مجاز و مطابق با استانداردهای گوگل، منجر به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو خواهد شد. نتیجه گرفتن در سئو سفید زمان بر است اما مهم این است که نتایج به دست آمده از طریق سئو کلاه سفید، پایدار و ماندگار است. متخصصین بخش سئو وب ۲۴ بصورت کامل از روش های کلاه سفید استفاده می کنند زیرا به دنبال کسب نتایج خوب و ماندگار برای مشتریان هستیم.نتایجی که به سئو کلاه سیاه بدست می آید دیر یا زود توسط گوگل شناسایی شده و سایت متخلف به شدت جریمه خواهد شد.

  • سئو کلاه خاکستری 

سئو کلاه خاکستری روشی میان دو روش سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید است. تکنیک های سئو خاکستری در راستای سئو کلاه سیاه هستند با این تفاوت که برای موتورهای جستجو قابل تشخیص نیستند. این تکنیک ها تاثیر خوبی در رتبه سایت خواهند داشت و بدون جریمه شدن سایت توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو، رتبه آن افزایش خواهد یافت. هدف از به کارگیری روش سئو خاکستری، رسیدن به نتایج بالای موتورهای جستجو در مدت زمان کوتاه است.اگر اصول سئو خاکستری به درستی رعایت شود، در کوتاه مدت و با صرفه جویی در هزینه، سایت می تواند به رتبه های بالا در نتایج جستجو دست یابد.

سه مرحله مهم و کلیدی برای موفقیت در سئو سایت

برای موفقیت در بهینه سازی سایت و رسیدن به صفحه نخست گوگل به موارد سه گانه زیر نیاز داریم:

  • سئو تکنیکال

سئو تکنیکال در سال های اخیر توانسته است جایگاه خود را در کنار سایر روش های سئو مانند بازاریابی محتوا و ایجاد بک لینک پیدا کند و نقش مهمی را در بهبود رتبه های سایت ایفا کند. سئو تکنیکال یک بخش بسیار مهم از مراحل سئو است که بیشتر به استاندارد بودن قالب سایت و راحتی ایندکس صفحات سایت برای موتورهای جستجو اشاره دارد و کمک می‌کند خزنده‌ های موتورهای جستجو متوجه شوند وب‌سایت موثری دارید و تلاش می‌کنید بهترین تجربه را برای کاربران تان رقم بزنید. برای شروع فرآیند بهینه سازی سایت، پیش از هر چیز به یک سایت استاندارد و سئو بیس نیازمندیم.

  • سئو داخلی ( سئو محتوا)

مجموعه اقدامات شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز محتوای رقبا، تدوین استراتژی محتوا، تولید محتوای ارزشمند و سئو شده، برچسب گذاری و دسته بندی صحیح صفحات، لینک سازی داخلی سایت به صورت اصولی و … را سئو داخلی می نامند. موفقیت در سئو و رسیدن به صفحه اول گوگل بدون در نظر گرفتن موارد سئو داخلی و محتوایی تقریبا غیرممکن است. سئو داخلی یا on page seo قواعدی است که در داخل سایت بکار می‌برید تا ضمن افزایش کاربران در موتورهای جستجو راحت تر یافت شوید. سئو محتوا و تکنیکال مهم‌ترین بخش‌های سئو داخلی هستند. با رعایت فاکتورهای سئو داخلی می‎توانید ضمن استفاده از محتوای مفید و کاربر پسند، بدون صرف وقت و هزینه زیاد رتبه دلخواهتان را بدست آورید.

  • سئو خارجی و لینک بیلدینگ هدفمند

انجام موارد سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند و سئو شده می تواند سایت شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند اما برای رسیدن به جایگاه نخست گوگل و رقابت با سایت های قدیمی تر به لینک سازی خارجی اصولی و هدفمند برای سایت خود نیاز دارید. اگرچه گوگل تغییراتی در نحوه کار با بک‌ لینک‌ ها در هنگام بهینه سازی موتورهای جستجو انجام داده است، اما همچنان بک لینک ‌ها نقش خود را در رتبه بندی سایت ‌ها در نتایج دارند. بنابراین گرفتن لینک به وب سایت خود، بخش مهمی از هر استراتژی مناسب SEO است؛ نه تنها این لینک‌ها به بهبود موقعیت سایت شما در نتایج می‌کنند، بلکه آنها می‌توانند به شهرت برند و اعتبار دامنه سایت شما نیز کمک کنند. سئو خارجی یا  OFF Page SEO شامل روش‌هایی است که در خارج از سایت بکار گرفته می‌شود تا پس از بکارگیری قانون‌های سئو داخلی به ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کند. سئو خارجی از فاکتورهای متعددی پیروی می‌کند که رعایت آن‌ها می‌تواند در موفقیت سایت نقش چشم گیری داشته باشد. طبیعی بودن، موضوع بسیار تاثیر گذاری در سئو خارجی است و باید تلاش کنیم قواعد ثابت سئو به طبیعی ترین شکل ممکن بکار برده شود تا موفقیت تضمین شود. به طور خلاصه می توان فعالیت در شبکه های اجتماعی، انجمن ها، خرید بک لینک به صورت رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا سئو خارجی نامید.

تکنیک ها و ابزارها چه نقشی در اصول سئو دارند؟

افراد در استفاده از تکنیک‌های سئو در سه دسته بندی کلی قرار می گیرند که هر کدام مدعی استفاده از اصول سئو هستند. در اینجا هر سه گروه را بررسی می‌کنیم :

  • کلاه سفید ها

این افراد دستورهای سئو را به صورت تمام و کمال مورد استفاده قرار می‌دهند و با پیروی از قواعد گوگل تلاش می‌کنند رتبه سایت را صورت طبیعی ارتقا داده و جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو کسب کنند. بکارگیری تمام و کمال این اصول زمان می‌برد اما نتایج حاصل از آن، عمر طولانی تری داشته و گوگل به راحتی جایگاه شما را به سایت‌های دیگر نخواهد داد. سئوی کلاه سفید یک فرآیند مستمر است و برای حفظ جایگاه تان باید برنامه‌های مدون و مستمری داشته باشید. این تکنیک، اخلاقی ترین شیوه کار است که به «سئو اخلاقی» هم مرسوم شده است.

  • کلاه سیاه ها

این تکنیک سئو که در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه می‌رسد اصول سئو را زیر سوال می‌برد و تمام تلاش خود را برای دور زدن قوانین بکار می‌برد. گوگل به محض شناسایی تکنیک‌های کلاه سیاه سایت‌ها را به سرعت جریمه می‌کند و حتی ممکن است با پنالتی شدن سایت تان مواجه شوید که تمام تلاش‌های شما را به هدر خواهد داد. مدیران سایت‌ها هنگام انتخاب متخصصان سئو خود باید دقت زیادی را بکار ببرند تا گرفتار تکنیک‌های کلاه سیاه و تبعات منفی آن نشوند.

  • کلاه خاکستری ها

این افراد سعی می‌کنند با راه رفتن روی خطوط قرمز کاری کنند که گوگل متوجه زیر پا گذاشتن اصول سئو نشود، اگرچه این روش ریسک کمتری در مقایسه با روش کلاه سیاه دارد اما در صورت برملا شدن ممکن است برای سایت زیان‌های زیادی به همراه داشته باشد. تکنیک‌های سئو اگر به درستی بکار برده شود منجر به ارتقای رتبه سایت و افزایش بازدید سایت خواهد شد. سایت‌هایی که از این قوانین پیروی کنند در گوگل جایگاه مناسبی کسب خواهند کرد و ترافیک سایت به مرور و به شکل منطقی افزایش خواهد یافت.

تاثیر رفتار کاربران بر سئو سایت چیست؟

رتبه بندی سایت ها در موتور های جستجو به شدت تحت تاثیر رفتار کاربران قرار دارد و کاربران نقش موثری در ماندگاری رتبه های یک سایت دارند. الگوریتم های جدید گوگل مخصوصا الگوریتم RankBrain پیوسته در حال آنالیز و بررسی رفتار کاربران هنگام جستجو هستند و متناسب با رفتار آن ها رتبه بندی های سایت را انجام می دهند. موتورهای جستجو (گوگل) به انتخاب کاربران هنگام جستجوی یک کوئری توجه ویژه ای دارند. هنگامی که کاربری در گوگل جستجو می کند، گوگل در هر صفحه یک الی ده نتیجه مرتبط به او پیشنهاد می دهد. این کاربر هست که تصمیم می گیرد روی کدام گزینه کلیک کند. ممکن است تعداد کلیک بیشتری روی یک سایتی که رتبه پایین تری نسبت به سایت دیگر دارد انجام شود، در این صورت گوگل تصمیم می گیرد جایگاه سایتی که بیشتر کلیک می خورد را بهبود بدهد و به نتایج بالاتر انتقال دهد. علاوه بر نرخ کلیک، مدت زمان حضور کاربران داخل سایت تا جستجوی مجدد در گوگل (بازگشت دوباره به نتایج جستجو) نیز بسیار مهم است. به مدت زمانی که کاربر پس از سرچ یک کوئری مشخص به یک سایت وارد می شود تا زمانی که مجدد برای سرچ همان کوئری به نتایج جستجو باز می گردد، Dwell Time می گویند. در صورتی که کاربر بلافاصله پس از ورود به صفحه از یک سایت، آن صفحه را ترک کند و برای مشاهده اطلاعات موردنیاز خود به سایت های دیگری وارد شود، گوگل یک امتیاز منفی را برای این سایت در نظر می گیرد چرا که این سایت نتوانسته است در کوئری موردنظر کاربر، اطلاعات مفید و کاملی را به وی ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید