پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت واکنش گرا

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

طراحی سایت واکنش گرا

سایت واکنش گرا یا سایت ریسپانسیو (responsive) سایتی است که با ابعاد و رزولوشن دستگاههای مختلف سازگاری دارد و کاربران بدون توجه به اینکه صفحه نمایش دستگاهشان کوچک باشد (مثل اکثر گوشی های هوشمند موبایل) یا نمایشگری متوسط(مثل لپ تاپ و تبلت)  و یا نمایشگرهای بزرگ (کامپیوترهای رومیزی و ال سی دی های بزرگ)داشته باشند، میتوانند به راحتی سایت را بررسی کنند و دیگر نیازی نیست اندازه صفحه را تغییر دهند که سایت به صورت کامل دیده شود.

امروزه کاربران از نمایشگرهای مختلف در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده میکنند. بنابراین سایتی میتواند در فضای وب موفق باشد که بتواند به همه کاربران مراجعه کننده به سایت خدمات مناسب ارائه دهد و نمایش سایت به صورت کامل باشد .
حدود ۵۰ درصد از کاربران از موبایل و تبلت برای مشاهده سایت ها استفاده میکنند و در صورتی که قالب سایت شما نمایش درستی در موبایل و تبلت نداشته باشد کاربران بسیاری را از دست خواهید داد. زیرا این دسته از کاربران پس از ورود به سایت شما در صورتی که نتوانند مطالب سایت شما را به راحتی مطالعه نمایند ممکن است سایت شما را بلافاصله ترک کنند و وارد سایت دیگری شوند که به درستی در دستگاه آنان نمایش داده شود. با توجه به مورد مطرح شده وجود سایت ریسپانسیو(واکنش گرا) برای سایت ها امری لازم و ضروری میباشد.

کلیه وب سایت هایی که در پلتفرم حافظ طراحی میشود، کاملا ریسپانسیو هستند و با تمامی نمایشگرهایی که میتوان سایت را مشاهده کرد، سازگاری دارند.

 اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

طراحی ریسپانسیو و یا واکنش‌گرا، به کاربران شما این امکان را می‌دهد تا در هر کجا و به هر طریقی که بخواهند وبسایت شما را مرور کنند، همچنین شما می‌توانید به مخاطبان گسترده‌تر و و مخاطبین که تعامل بالایی با وبسایت شما دارند، دست پیدا کنید.

از همه مهمتر، عدم طراحی وب واکنش‌گرا ممکن است، عملکرد برعکسی داشته باشد، و کسانی را که بیشتر از تلفن همراه برای گشت و گذار در وب استفاده می‌کنند را از وبسایت شما دور کند. در حقیقت تحقیقات نشان داده که شما با طراحی نامناسب برای تلفن همراه ممکن است، ۹۰ درصد از مشتریان بالقوه خود را از دست دهید.

این عدد، میزان چشمگیری از مشتریان و درآمد شما را شامل می‌شود. در ادامه سه مزیت عمده طراحی سایت واکنش گرا را بررسی میکنیم.

طراحی سایت واکنش گرا

۱.طراحی سایت واکنش گرا به مشتریان کمک می‌کند وب سایت شما را کشف کنند.

بسیاری از افراد از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود به گوگل دسترسی پیدا می‌کنند، در واقع خود وبسایت گوگل ۶۳٪ درصد از سایت‌هایی را که طراحی واکنش گرا ندارند، را مورد مجازات قرار میدهد. نحوه ایندکس شدن اولیه نسخه موبایل شما، در واقع ممکن است بر نحوه رتبه‌بندی وبسایت شما تاثیر بگذارد و در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) وبسایت‌هایی که طراحی مناسبی برای نسخه موبایل دارند، میزان موفقیت بیشتری برای دیده شدن و در نتیجه درآمد بیشتر دارند.

بنابراین، اگر اکثر مخاطبان شما از طریق تلفن هوشمند خود سرچ می‌کنند (همانطور که در آمار فوق گفته شده)، و وب سایت شما از طراحی واکنش گرا و یا ریسپانسیو بهره نمیبرد، ممکن است مشتریان به هیچ وجه نتوانند وب سایت شما را پیدا کنند و این موضوع تهدید بزرگی برای وبسایت و کسب و کار شما است.

۲. طراحی سایت واکنش گرا، زمانی که خریداران در وب سایت شما صرف میکنند را طولانی‌تر می‌کند

نرخ پرش (bounce rate) وب سایت در تلفن‌های هوشمند تقریباً ۴۰ درصد است (در مقایسه این نرخ در تبلت‌ها فقط ۲۷ درصد است). همچنین، یک صفحه وب که در مدت پنج ثانیه یا کمتر بارگیری می‌شود، ۷۰٪ جلسات (سشن) طولانی‌مدت مشاهده را برای شما تضمین می‌کند.

کاربران موبایل انتظار تجربه سریع و با کیفیت را از هر وب سایتی دارند (گوگل نیز چنین انتظاراتی را از صفحات وب دارد)، انتظاراتی که با طراحی وب سایت واکنش‌گرا می‌توانید، برآورده کنید.

هرچقدر کاربران و یا خریداران زمان بیشتری را در وبسایت شما صرف کنند، احتمال اینکه از مشتری بالقوه به بالفعل تبدیل شوند، بالاتر خواهد بود.

۳. طراحی وب واکنشگرا باعث ایجاد شناخت و اعتماد مثبت به برند در نزد مصرف کنندگان (مشتریان) می‌شود.

سرانجام ، ۵۷ درصد از مصرف کنندگان و کاربران اظهار داشتند که احتمالا کسب و کارهایی را که وبسایت آنها طراحی مناسب برای نسخه موبایل ندارد را به دیگران توصیه نمی‌کنند. همین گزارش نشان‌می دهد که بیش از نیمی از خریداران آنلاین که از وبسایت آنلاین یک کسب و کار ناامید شده‌اند، احتمالا در مورد کلیت  آن برند و کسب و کار تفکری منفی دارند.

طراحی وب سایت واکنشگرا، خریداران آنلاین را به وجد می‌آورد ، آنها را ترغیب می‌کند که کسب و کار شما را به دیگران معرفی کنند و باعث می‌شود برای خریدهای بعدی نیز به سایت شما بازگردند.

اهمیت طراحی سایت واکنش گرا در SEO و  UX

تجربه کاربری و یا UX برای دارندگان وب سایت و کسب و کارها بسیار مهم است. شما به عنوان یک کسب و کار به دنبال این هستید که افراد سایت شما را دوست داشته باشند و می خواهید استفاده از آن و در نتیجه متقاعد کردن آنها برای بازگشت به سایت شما آسان باشد. اگر کسی از طریق تلفن همراه به وب سایت شما مراجعه کند و بارگیری (لود) آن  طول بکشد یا تصاویر شما از وضوح مناسب برخوردار نباشند، احتمالا شرکت شما غیرحرفه‌ای جلوه می‌کند.

هیچ کس نمی‌خواهد با فضا و مکانی غیر حرفه ای تعامل داشته باشد. اما طراحی واکنش گرا، که تجربه کاربری بسیار بهتری را ارائه می‌دهد، می‌تواند مردم را متقاعد کند تا به شرکت شما فرصتی بدهند و از آن استفاده کنند. از آنجا که بزرگنمایی فضای سایت و پیمایش کلی در وبسایت ریسپانسیو حذف خواهد شد، می‌توان سریعتر محتوا را مشاهده کرد و برداشت کلی که بازدیدکنندگان دارند بسیار مثبت‌تر خواهد بود، به صورت کلی تجربه کاربری نقش بسزایی در میزان وفادار بودن مشتریان دارند، به طور مثال اگر کاربری که از  موبایل استفاده می‌کند، برای ثبت خرید در سایت شما دچار مشکل شود، و نتواند به خوبی سایت شما را پیمایش کند، زمان بیهوده‌ای را در سایت شما صرف کند و نتواند فرآیند خرید خود را تکمیل کند، احتمالا در آینده برای خرید به سایت شما مراجعه نخواهد کرد.

شاید به نظر برسد که در این مثال شما فقط یک مشتری از دست داده‌اید، اما در واقع شما تمام شانس‌های خرید آینده توسط این کاربر را نیز از دست داده‌اید، این کاربر نه تنها شما را به دیگران معرفی نخواهد کرد که احتمالا تجربه بد خود را با دیگران نیز به اشتراک خواهد گذاشت.

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO استراتژی است که شرکت‌ها و کسب و کارهای بسیاری برای بهبود رتبه‌شان در صفحه نتایج جستجو در گوگل از آن استفاده میکنند. هرچه موقعیت شما در صفحه نتایج بالاتر باشد، شانس پیدا کردن مشتریان بالقوه نیز بالاتر خواهد بود.

طراحی واکنش‌گرا و یا ریسپانسیو می‌تواند به سئو کمک کند چرا که همانطور که پیش از این گفتیم گوگل برای انتخاب و رتبه بندی سایت‌ها به نسخه موبایل آنها توجه ویژه‌ای نشان میدهد. اگر این فاکتور را در کنار دیگر معیارهای سئو به کار ببرید رتبه شما به طرز چشمگیری بهبود خواهد یافت.

همچنین علاوه بر گوگل، کاربران که از گوشی موبایل و یا تبلت برای گشت و گذار در وب استفاده می‌کنند، اگر به سایت شما برسند و نتوانند از آن به دلیل طراحی نامناسب به خوبی استفاده کنند، سریع سایت شما را ترک میکنند، همین موضوع نرخ پرش سایت شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه سئو سایت شما با مشکل روبرو می‌شود.

حتی اگر به سختی و با دیگر عوامل بتوانید، سئو وبسایت خود را بهبود ببخشید، با نقص در نسخه موبایل به سرعت مشتریان جدید را از دست خواهید داد و تلاش‌های دیگر شما نیز بی نتیجه خواهد ماند.

سئوی سایت به عوامل متعددی بستگی دارد که حتی برخی از آن عوامل با حدس و گمان همراه هستند و به صورت قطعی نمی توان گفت که تاثیر مستقیمی در سئو دارند و یا نه؟

اما مناسب بودن نسخه موبایل بسیار مورد توجه است و به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر سئوی سایت شما تاثیر میگذارد.

گوگل خود به صورت مجزا نسخه موبایل را مورد توجه قرار میدهد و غیر از آن عوامل غیرمستقیمی مثل سشن، نرخ پرش، بازگشت به سایت و غیره که ممکن است در تجربه کاربر تاثیر بگذارند نیز نقش بسزایی در بهبود سئو ایفا میکنند. پس اگر سئو و در نتیجه آن بالا بردن میزان درآمد برای شما مهم است باید به صورت ویژه به نسخه موبایل و یا به صورت کلی واکنش گرا بودن، سایت بپردازید.

طراحی سایت واکنش گرا

مزایای طراحی سایت واکنش گرا:

-سازگاری با همه سایزهای نمایشگرهای مختلف مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ و . . .
-نمایش مناسب سایت در طیف وسیعی از مرورگر های جدید و قدیمی
-انعطاف پذیری بالا و کارآمد
-مقرون به صرفه بودن (به نسبت طراحی سایت با نسخه موبایل)
-رتبه بهتر و بالاتر در گوگل
-افزایش قدرت سئو سایت (به دلیل پوشش همه کاربران)
-افزایش بازدیدکنندگان سایت
-محبوبیت بیشتر در بین موتور های جستجو

تفاوت سایت های ریسپانسیو و نسخه موبایل سایت:

گوگل طراحی ریسپانسیو(واکنش گرا) را برای طراحی وب سایت پیشنهاد میدهد.
سایت های ریسپانسیو دارای url و html یکسان هستند و این قابلیت را دارند که روی تمامی دستگاه ها(با سایزهای مختلف صفحه نمایش) به درستی نمایش داده شوند و کار کنند.
این موضوع باعث میشود که گوگل بتواند راحت تر و بهینه تر محتوای سایت رو نشانه گذاری کند.
ولی وقتی که برای موبایل سایتی جداگانه طراحی و منتشر کنیم، url و html سایت مخصوص موبایل با  سایت طراحی شده برای کامپبوتر متفاوت است. به همین دلیل گوگل برای نسخه های مختلف یک وب سایت چندین بار سازمان دهی و نشانه گذاری اطلاعات را انجام میدهد. این موضوع تأثیرات منفی در روند رتبه بندی گوگل دارد.
یکی از دلایل دیگری که گوگل طراحی ریسپانسیو وب سایت را پیشنهاد میکند این است که تمامی محتویات روی یک وب سایت و یک url قرار میگیرند و این موضوع باعث میشود که کاربران راحت تر با سایت ارتباط برقرار کنند و سایت را به اشتراک بگذارند.
به طور مثال حالتی را در نظر بگیرید که شما یک مطلبی را از روی یک سایت طراحی شده برای موبایل در فیس بوک با کسی به اشتراک می گذارید.
حال اگر طرف دیگر با کامپیوتر فیس بوکش را چک کند، مطلب به اشتراک گذاشته شده با همان فرمت طراحی شده برای موبایل بارگذاری میشود که این مسئله اصلاً کاربر پسند نیست.
امروزه تجربه کاربری  (user experience) یک فاکتور خیلی مهم در رتبه بندی سایت شما در گوگل میباشد و به همین دلیل طراحی ریسپانسیو وب سایت روی سئو سایت تأثیر مثبت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید