پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

نقشه کلمات کلیدی چیست؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

نقشه کلمات کلیدی

داشتن یک استراتژی بازاریابی موثر نیازمند سئو است و تحقیق کلمات کلیدی که یکی از پایه های سئو سایت میباشد به عنوان یک شمای کلی برای ساختار و محتوای بالقوه سایت شما عمل می کنند، اما تمرکز و سرمایه گذاری تنها بر روی کلمه کلیدی اصلی کافی نیست. برای رسیدن به موفقیت در سئو باید روی دامنه وسیعی از کلمات کلیدی تمرکز کنید. استفاده از کوئری های مختلف یک راه هوشمندانه برای افزایش ترافیک و ارتقای دامنه سایت میباشد. اگر بخواهید از تمام کوئری های مهم که کاربران جستجو میکنند، استفاده نمایید، باید نقشه کلمات کلیدی (keyword mapping) را در برنامه سئو داخلی خود قرار دهید. در این مقاله از بخش پلتفرم حافظ، قصد داریم کاملترین راهنمای نقشه کلمات کلیدی را به شما ارائه میکنیم.

نقشه کلمات کلیدی چیست؟

در ساده ترین شکل، نقشه کلمات کلیدی (کیورد مپینگ) چارچوبی برای کلمات کلیدی است که شما انتخاب کرده اید و ساختار سایت شما را نشان می دهد. هدف نهایی نقشه کلید واژه ها این است که به شما در کشف کلمات کلیدی، محتوا و ایجاد صفحات جدید برای جذب ترافیک بیشتر کمک کند.

گوگل وب سایت شما را رتبه بندی نمی کند، بلکه در عوض هر صفحه یا URL را به صورت جداگانه رتبه بندی می کند. این بدان معناست که هر صفحه در سایت شما باید برای مجموعه ای از کلمات کلیدی بهینه سازی شود تا به رتبه دلخواه شما برسد. هنگامی که کلمات کلیدی خود را انتخاب میکنید یا اصطلاحا آنها را نقشه میکنید، معمولاً یک کلمه کلیدی اصلی و سپس یک سری کوئری های مرتبط یا کلمات کلیدی LSI خواهید داشت که کلمه کلیدی اصلی را حمایت میکنند.

برای هر کدام از این کوئری ها و اصطلاحات باید یک صفحه جدا در نظر گرفته شود که برای آن کلمه کلیدی بهینه شده باشد. گوگل با بررسی ارتباط تمام این کلید واژه ها، نه تنها به آن صفحات رتبه می دهد بلکه رتبه لندینگ پیجی که برای کلمه کلیدی اصلی بهینه شده است را بهبود ارتقا خواهد داد.

نقشه کلمات کلیدی

چرا نقشه کلمات کلیدی در سئو ضروری است؟

مانند سایر موارد مربوط به بازاریابی، اگر از قبل استراتژی خود را برنامه ریزی کنید نتایج بهتری خواهید گرفت. اکنون گوگل قصد کاربر از جستجو یا search intent را در اولویت قرار می دهد، به این معنی که هدف این موتور جستجو این است که به خواسته های کاربران خود پاسخ بدهند. بنابراین این الگوریتم به گونه ای طراحی شده است که کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط را بررسی کرده و معنی پشت آنها را مشخص کند. اگر تکنیک نقشه کلمات کلیدی را پیاده سازی نکنید، بازدیدکنندگان اشتباهی را به صفحه خود جذب خواهید کرد که احتمالاً نرخ پرش سایت نیز افزایش پیدا میکند.

یکی دیگر از دلایل توجه نقشه کلمات کلیدی، اجتناب از کنیبالیزیشن است. اینکه چند صفحه از سایت شما به ازای کلمات کلیدی مهم رتبه خوبی داشته باشند، بسیار خوب است اما قطعا شما نمی خواهید که صفحات داخلی تان با یکدیگر رقابت کنند. استراتژی نقشه کلمات کلیدی شما همچنین هنگام تولید محتوا برای وبلاگ شما جهت درستی به تیم محتوایی شما میدهد.

مزایا کیورد مپینگ چیست؟

هر یک از ابزار یا چیزهایی که برای رشد سئو داخلی یا خارجی یا تکنیکال سایت استفاده می‌شود، دارای مزایا و معایبی است. کیورد مپینگ هم دارای مزایایی است که قصد داریم چند مورد از آن‌ها را نام برده و توضیح دهیم.

جلوگیری از کار بیهوده

برخی از افراد برای نوشتن محتوا سایت خود از کیورد مپینگ کمک نمی‌گیرند و در نهایت می‌بینند که کلمه اصلی که باید در محتوا خود جای می‌دادند را فراموش کردند. از این جهت مجبور می‌شوند دوباره محتوا جدیدی تولید کنند.

جلوگیری از محتوا تکراری

ممکن است زمانی که شما یک کلمه کلیدی را برای تولید محتوا خود انتخاب کرده باشید که دو یا چند سایت دیگر هم در مورد آن محتوا نوشته باشند. در این صورت زمانی که گوگل قصد دارد یکی از آن‌ها را ایندکس کند، ممکن است سایت‌های دیگر را در فهرست خود قرار دهد. در واقع کیورد مپینگ اینجا است که به شما در پیشروی درست این روند کمک کند.

مرتب نگه داشتن کلمات کلیدی

کیورد مپینگ این امکان را به شما می‌دهد که کلمات کلیدی اصلی را از کلمات کلیدی فرعی جدا کرده و بشناسید. در این صورت می‌توانید از کلمات کلیدی که برای سایتتان مفید است را شناسایی کرده و از آن‌ها استفاده کنید. کلمات کلیدی پشتیبان دارای مزیت بیشتری هستند که کیورد مپینگ آن‌ها را در فهرست برنامه‌ریزی و تحقیق خود قرار می‌دهد.

آسان‌تر شدن ارتباط با تیم تولید محتوا

اگر خودتان یک تیم تولید محتوا دارید و کلمات کلیدی را به آن‌ها می‌سپارید یا اینکه ساخت محتوا را برون سپاری می‌کنید و از تیم‌های دیگر کمک می‌گیرید، در هر دو صورت داشتن کلمه کلیدی تأثیر زیادی در پیشروی فرآیند کار دارد. زمانی که کلمه کلیدی را داشته باشید، می‌دانید که قرار است در مورد چه چیزی تولید محتوا کنید و در این صورت است که کارتان سریع‌تر انجام می‌شود.

چگونه استراتژی نقشه کلمات کلیدی را پیاده سازی کنیم؟

زمانی که قصد دارید کیورد مپینگ را اجرا کنید لازم است که مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

درست کردن فایل اکسل با سر فصل‌های مشخص

• شناسه صفحه
در واقع شناسه صفحه همان موضوع اصلی برای صفحه سایت است.
• URL
زمانی که محتوا سایت را تولید کردید، لازم است که برای انتشار آن از یک آدرس و لینک استفاده کنید.
• کلمه کلیدی اصلی
باید یک کلمه کلیدی اصلی داشته باشید که بر اساس محتوا خود، آن را در متن تکرار کنید.
• کلمه کلیدی پشتیبان
این کلمه کلیدی بر این اساس انتخاب می‌شود که هم معنی کلمه کلیدی اصلی است. این کلمه ثانویه هم باید یک یا چند بار در محتوا تکرار شود.

تحقیق کلمات کلیدی

در این مرحله لازم است که با استفاده از کیورد مپینگ در مورد کلمه کلیدی که قصد دارید در مورد آن تولید محتوا کنید، تحقیق کرده و آن را از زاویه‌های مختلف مورد جست‌وجو قرار دهید. می‌توانید از ابزارهای مختلف استفاده کنید تا این فرآیند زودتر انجام شود.

ترسیم کلمات کلیدی

در مرحله سوم باید بدانید که از کلمه کلیدی خود در صفحه، چند دفعه و به چه میزان فاصله استفاده کنید. استفاده از متا تگ در این روند، بسیار مؤثر است.

انتشار محتوا

در مرحله پایانی کافیست محتوا خود را منتشر کرده و از آن لذت ببرید.

میتوانید این اسراتژی را به شرکت های خدمات سئو بسپارید خیالتان از بابت رعایت این نکات راحت باشد.

نقشه کلمات کلیدی

چه کلماتی را باید در تکنیک نقشه کلمات کلیدی به کار ببریم؟

اگر میخواهید که تکنیک نقشه کلمات کلیدی برای سئو سایت شما تاثیر مثبت داشته باشد باید بهترین کلمات و عبارات کلیدی را گلچین کنید. موارد زیر را باید در فرآیند نقشه کلمات کلیدی در نظر بگیرید:

  • میزان جستجوی ماهیانه: این عدد برآوردی از میانگین جستجوهای ماهانه یک کلمه کلیدی خاص را در اختیار شما قرار می دهد. با این عدد می توانید میزان ترافیکی که یک صفحه می تواند داشته باشد را پیش بینی کنید.
  • کلمات کلیدی long tail: تمرکز و یافتن عبارات دم دراز (long tail) در فرآیند نقشه کلمات کلیدی می تواند کمی طولانی و طاقت فرسا باشد اما مطمئنا در صورت تولید محتوای با کیفیت درباره این عبارات، می توانید خیلی سریع رتبه بگیرید.
  • سختی کلمات کلیدی: عدد keyword difficulty به شما این ایده را می دهد که چقدر باید برای رتبه بندی یک کلمه کلیدی خاص بر اساس وضعیت فعلی وب سایت خود تلاش کنید. به طور معمول، کلمات کلیدی اصلی دارای دشواری بسیار بالاتری نسبت به کلمات کلیدی long tail هستند، بنابراین هرچه واژه های بیشتری را مشخص کنید، فرآیند نقشه کلمات کلیدی راحت تر می شود.
  • ارتباط واژه ها: ارتباط در فرآیند نقشه کلمات کلیدی بسیار مهم است. دلیل این امر این است که موتورهای جستجو دائماً در تلاش هستند تا بالاترین کیفیت و مرتبط ترین مطالب را به کاربران ارائه دهند. ارتباط همچنین هنگام رتبه بندی صفحات وب سایت شما در صفحه اول گوگل بسیار مهم است.
  • مفید بودن کلمات: میزان مفید بودن کلمات و محتوا یک عدد نیست، بلکه این یک تجربه کاربری در سئو میباشد. با به روز رسانی پس از به روز رسانی الگوریتم های گوگل، search intent اهمیت بسیار زیادی یافته است. یعنی معیار رتبه بندی گوگل نه تنها مرتبط بودن محتوا به کوئری کاربر است، بلکه میزان مفید بودن و با کیفیت بودن محتوا نیز اهمیت زیادی دارد. به این فکر کنید که محتوای شما چگونه به سوال کاربر پاسخ می دهد یا به او در حل مشکل کمک می کند. به این ترتیب، تکنیک نقشه کلمات کلیدی به خوبی گیاده سازی می شود و همین طور نرخ پرش نیز به طرز قابل توجهی کاهش میابد.
  • رقبا: یکی از مهمترین اقداماتی که باید در تحقیق کلمات کلیدی و keyword mapping انجام داد، تحلیل کلمات کلیدی رقباست. شما می توانید با ابزارهایی مانند ahrefs و moz برای بررسی کلیدواژه های رقبای خود استفاده کنید و کوئری هایی که آنها رتبه گرفته اند را در نقشه کلمات کلیدی خود قرار دهید.

جمع بندی

فرایند نقشه کلمات کلیدی یک روش عالی برای اطمینان از ورود بازدیدکنندگان به سایت شما در نقطه ای است که نیاز آنها را برطرف کند و به تمام پرسش های آنان پاسخ دهد. اگر شما بتوانید نیاز کاربران خود را فراهم کنید، قطعا موتورهای جستجو نیز به سایت شما توجه زیادی خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید