پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

از فرآیند رتبه بندی گوگل چه می دانید؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

رتبه بندی گوگل

به نظر شما چه عواملی یک وب‌سایت را در صدر جست‌وجوهای گوگل قرار می‌دهد؟ ما قصد داریم در این مقاله از پلتفرم حافظ فاکتور های اصلی رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۳ را به شما عزیزان معرفی کنیم.

احتمالاً می‌دانید که گوگل بیش از ۲۰۰ مؤلفه را برای رتبه بندی وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد. همانقدر که ممکن است این عدد شما را شگفت زده کند، شاید خواندن همه آن‌ها کمی ترسناک باشد. البته خوشبختانه نیاز نیست برای سئو کردن سایت، تمامی این ۲۰۰ نکته را در سایت، به بهترین شکل ممکن پیاده کنید.

موتور جستجو چگونه کار می کند؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که موتورهای جستجو چگونه می توانند میلیون ها وب سایتی را که در فضای اینترنت وجود دارند، بررسی کرده و به هر یک از آن ها رتبه ای را بدهند که لیاقتش را دارند؟! آیا می دانید هنگامی که شما یک کلمه کلیدی را در اینترنت سرچ می کنید، موتورهای جستجو چگونه مطالب مرتبط با آن کلمه را در کسری از ثانیه در اختیارتان قرار می دهند؟ اگر دوست دارید با نحوه عملکرد موتورهای جستجو آشنا شوید، این تیتر مختص شما است.
نخستین گامی که موتورهای جستجو به منظور کشف، دسته بندی و رتبه بندی گوگل تمام وب سایت های موجود در فضای اینترنت باید بردارند، اطلاع دقیق از نوع اطلاعاتی است که در دسترس هستند. پس از آن که این گام به درستی برداشته شد، موتورهای جستجو گام بعدی را آغاز نموده و اطلاعات را به طور منطقی در اختیار کاربران قرار می دهند. اگر چه ممکن است این فرآیند از نظر شما بسیار ساده و بی دردسر به نظر برسد، اما شامل سه اقدام اساسی است که چندان هم ساده نیستند!
crawling، ایندکس کردن و رتبه بندی کردن سه اقدام اساسی موتورهای جستجو محسوب می شوند. این موتورها با به کارگیری اقدامات مذکور به کشف محتواهای تازه منتشر شده پرداخته، سپس آن ها را در دیتابیس خود ذخیره نموده و در نهایت آن ها را به منظور استفاده کاربران دسته بندی می کنند. در ادامه هر یک از اقدامات نام برده را به اختصار مورد بررسی قرار می دهیم.

رتبه بندی گوگل

crawling

crawling را تحت عنوان خزش نیز نامگذاری می کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که موتورهای جستجو ربات هایی معروف به خزنده و عنکبوت در اختیار دارند. هنگامی که یک وب سایت جدید ایجاد می شود یا محتوای سایتی تغییر می کند، موتورهای جستجو این ربات ها را به منظور ارزیابی محتواها به سایت مورد نظر ارسال می نمایند. ربات های خزنده موظف به بررسی دقیق صفحات وب هستند. چرا؟!
تا بفهمند هر یک از این صفحات در چه زمینه ای ایجاد شده و دارای چه موضوعی هستند. اگر در صفحه ای لینک وجود داشته باشد، ربات های خزنده این لینک ها را دنبال نموده، از طریق آن ها به سایر صفحات رفته و به کرال کردنشان می پردازند!

ایندکس

پس از کرال کردن نوبت به ایندکس کردن می رسد. در این مرحله موتورهای جستجو باید تصمیمات لازم را در مورد چگونگی طبقه بندی اطلاعات اخذ نمایند. در حقیقت می توان گفت ایندکس کردن به فرآیندی اطلاق می شود که در طی آن صفحات کرال شده در پایگاه داده موتورهای جستجو ذخیره می شوند. لازم به ذکر است که هر یک از موتورهای جستجو از یک پایگاه داده مخصوص بهره مند بوده و این اطلاعات را در همان پایگاه داده ذخیره می نمایند.

رتبه بندی گوگل

هنگامی که کاربر به جستجوی یک عبارت می پردازد، موتورهای جستجو بلافاصله سراغ پایگاه داده خود می روند تا اطلاعات مرتبط از پیش ایندکس شده را انتخاب و ارائه کنند. سوالی که مجددا پیش می آید، این است:
اطلاعات موجود در دیتابیس موتورهای جستجو به چه ترتیبی ارائه می شوند؟!

اگر فکر می کنید ترتیب این صفحات تصادفی است، باید خدمتتان عرض کنیم که اشتباه می کنید. این صفحات بر اساس یک سیستم رتبه دهی فهرست شده و در اختیار کاربران قرار می گیرند. اگرچه فاکتورهای رتبه بندی بسیار پیچیده بوده و به طور مداوم در حال تغییر هستند، اما کیفیت، مرتبط بودن با کوئری ارائه شده از جانب کاربر، اعتبار و محبوبیت صفحات و… از مهم ترین عوامل اثرگذار بر این فهرست بندی هستند.

فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل برای سال ۲۰۲۳

بک‌ لینک‌های معتبر بگیرید

از حدود ۵ سال پیش، در هر گوشه از وب، صحبت‌هایی درباره کاهش اهمیت بک‌لینک‌ها می‌شنویم. اما با اینکه در سال ۲۰۲۰ هستیم، بک‌لینک‌ها همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین سیگنا‌ل‌های برتری و قدرت‌نمایی از طرف گوگل مطرح می‌شوند.

البته باید بدانید، یک بک‌لینک ساده از سایتی دورافتاده یا حتی معتبر، به تنهایی نمی‌تواند در سئوی شما تاثیرگذار باشد؛ برای ساخت بک لینک‌ها باید نکاتی را راعایت کنید تا وضعیت سئوی شما را بهتر کند؛ در غیر این صورت همان بک‌لینک‌ها باعث سقوط رتبه شما در نتایج می‌شود.

محتوای خود را سئو کنید

دیگر اینقدر گوگل همه‌جا حرف از کیفیت محتوا زده‌ که همه ما می‌دانیم که محتوا همیشه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است.

رتبه بندی گوگل، سایتتان را از نظر فنی بهینه کنید

زیربنای فنی وب‌سایت شما ارتباط مهمی با مبحث سئو دارد؛ بله، درست است که سایت شما باید از هر جهت سالم و بی‌نقص باشد، اما دو فاکتور سرعت و ریسپانسیو بودن سایت از بقیه مهم‌ترند و جزو گل‌درشت‌های بخش فنی در رتبه‌بندی حساب می‌شوند.

تجربه‌ و رفتار کاربر را فراموش نکنید

تا همین ۵/۶ سال پیش، گوگل طبق یک سری فاکتورهای از پیش تعیین شده در سطح وب، سایت‌های مختلف را بررسی و صفحات را رتبه‌بندی می‌کرد. اما به مرور، وبمستران و سئوکارها توانستند با شناخت رفتار الگوریتم‌های گوگل، دست به تقلب و اصطلاحاً سئو کلاه سیاه بزنند و گوگل را دچار مشکلات مختلفی کنند.

اینجا بود که رفتار کاربر شد مرکز توجه گوگل و بیشتر فاکتورها بر اساس کاربر شکل گرفت؛ این تصمیم گوگل تأثیر زیادی روی نتایج جستجو داشت و توانست بسیاری از سایت‌های متقلب را از آن حذف کند.

حتی گوگل با معرفی الگوریتم‌هایی مثل BERT، سعی کرد بیشتر به زبان انسان و عبارت‌های مفهومی و محاوره‌ای نزدیک شود.

بحث بر سر استفاده از فاکتورهای رفتاری در رتبه بندی گوگل وب‌سایت‌ها برای چندین سال ادامه داشته است. با این حال، گوگل سیاست خود را دنبال کرده و معتقد است: کاربرانِ در حالِ جست‌وجو، بهترین قضاوت کنندگان هستند. به همین دلیل، اگر آن‌ها یک نتیجه‌ی جست‌وجوی مشخص را انتخاب کنند، این احتمال وجود دارد که آن نتیجه مناسب باشد یا حداقل مناسب‌تر از بقیه باشد.

رتبه بندی گوگل

رتبه بندی گوگل، برندسازی کنید

نکته مهم بعدی در رتبه‌بندی، موضوع برند و آگاهی مخاطبان از برند شماست. از نظر گوگل، زمانی یک سایت لیاقت بودن در صفحات اول و نتایج اول را دارد که مخاطبان علاقه‌مند زیادی داشته باشد. این یعنی قرار نیست تنها راه ورود مخاطبان به سایت شما، فقط جستجو در گوگل باشد و باید تعدادی از کاربران هم به طور مستقیم وارد سایتتان شوند.

اما گوگل، چطور از قدرت و محبوبیت برند شما با خبر می‌شود؟ با توجه به این نکات:

  • جستجو نام برند: اگر سایت شما یک منبع معتبر از محتوا باشد، تعدادی از کاربرانی که یک بار به آن مراجعه کرده‌اند، باز هم برای مشاهده مطالب جذابتان به شما سر می‌زنند. این کاربران که به آنها return visitor یا کاربران بازگشتی می‌گویند، برای ورود به سایت، نام آن را در گوگل جستجو و وارد آن می‌شوند. در پنل سرچ کنسول سایت می‌توانید تعداد این کاربران را مشاهده کنید.
  • ورود مستقیم کاربر به سایت: برخی دیگر از کاربران بازگشتی، به جای جستجوی برند شما، آدرس سایت (url) را وارد می‌کنند و به طور مستقیم وارد آن می‌شوند. آمار این ورودی‌های مستقیم هم یک سیگنال محبوبیت برند شما برای گوگل است (تعداد این کاربران را از طریق ابزار گوگل آنالیتیکس بررسی کنید.)
  • صحبت از برند در سطح وب: از نظر گوگل، همان‌طور که در سطح وب به سایت‌های معتبر لینک داده می‌شود، باید در مورد برند آن‌ها هم صحبت شده و در فلان شبکه اجتماعی، فروم، مقاله و… نام یا url آن نوشته شود (بدون لینک دادن). به تازگی وبمستران برای اینکه به گوگل محبوبیت خودشان را نشان دهند، اقدام به آوردن نام و آدرس سایتشان در سایت‌های دیگر می‌کنند که به آن، تکنیک «منشن بدون لینک» می‌گویند. این تکنیک اثر کمتری از لینک‌بیلدینگ دارد اما در مقابل به هیچ عنوان خطرات آن را هم متوجه وب‌سایت و رتبه سئو آن نمی‌کند.

سایتتان را برای نتایج جستجو صوتی بهینه کنید

از شما می‌خواهیم هنگام چت در شبکه‌های اجتماعی و مسنجرها نگاهی به رفتار خودتان داشته باشید. چند درصد از گفتگوهای شما با دوستانتان در یکی دو سال اخیر، از گفتگوی متنی به گفتگوی صوتی یا همان voice تبدیل شده؟

کلاً کاربران دیگر علاقه‌ای به تایپ ندارند. گوگل هم که رفتار کاربر برایش مهم است قابلیت جستجوی صوتی را برای افراد فراهم کرد. در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، جستجوهای صوتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی به شدت افزایش یافت. در ایران هم نرخ جستجوهای صوتی، نه به سرعت کشورهای غربی ولی در هر حال رو به رشد است.

گواهی‌های امنیتی بگیرید

در مقالات آموزش سئو در وبلاگ نوین، همیشه به وبمستران توصیه می‌کردیم برای امن‌تر کردن سایتشان و البته جلب نظر گوگل، گواهینامه امنیتی ssl یا همان https آن را فعال کنند. اما در سال ۲۰۲۰، دیگر صحبت از پیشنهاد نیست، این یک هشدار است! احتمالاً شما هم بارها در زمان ورود به یک سایت، با صفحه هشدار امنیتی گوگل برای نداشتن ssl برخورد کرده‌اید.

بیشتر کاربران با دیدن هشدار نداشتن ssl، از سایت بیرون می‌آیند و سراغ سایت دیگری می‌روند. این کار هم باعث رشد نرخ پرش و در نتیجه کاهش شدید سئو سایت می‌شود.

بنابراین، برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی پیشنهاد می‌کنیم سریعاً برای فعالسازی ssl سایت به صورت رایگان یا پولی، اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید