پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

با ChatGPT آشنا شوید

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

؟؟؟؟؟؟؟

هوش مصنوعی روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود و شاهد توسعه محصولات جذاب و البته بعضاً ترسناکی با هوش مصنوعی هستیم. یکی از مدل‌های هوش مصنوعی که در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی بپا کرده، یک چت‌بات به نام «ChatGPT» است. این چت‌بات توسط OpenAI توسعه یافته؛ استارتاپی که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن است. در این مطلب از سایت پلتفرم حافظ کمک میکنیم تا شما با ChatGPT آشنا شوید.

ChatGPT هوش مصنوعی خارق العاده

ربات ChatGPT جدیدترین دستپخت هوش مصنوعی برای بشریت است. این ربات جذاب به اصلی‌ترین و ترندترین بحث دنیای تکنولوژی تبدیل شده است اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود. چت جی‌پی‌تی دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال را نیز دگرگون خواهد کرد.

” ظهور هوش مصنوعیChat GPT دنیا را به دو نیمه قبل و بعد از خود تقسیم خواهد کرد”.

Chat GPT یک هوش مصنوعی خارق العاده است که توسط مجموعه Open AI ارائه شده است. این هوش مصنوعی بر اساس تحلیل متون نوشتاری عمل می‌کند و طیف وسیعی از کارهایی که شاید هرگز فکرش را هم نکنید را به راحتی و با سرعت بالا برای شما انجام می‌دهد.

با-chatgpt-آشنا-شوید

زمانی که شما برای اولین بار از این هوش مصنوعی استفاده کنید چنان متحیر خواهید شد که  ترکیبی از احساسات مانند شگفت زدگی، هیجان، خوشحالی و شاید کمی ترس را تجربه خواهید کرد. برای یک کاربر معمولی، ChatGPT چیزی جز رباتی برای چت یا دستیاری مبتنی بر هوش مصنوعی در بانک‌های آنلاین، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و پورتال‌های وب نیست.

مزایای ChatGPT

با این حال این ربات مزایای قابل‌توجهی داشته که آنرا نسبت به نسل‌های قبلی متمایز می‌سازد. ChatGPT نه‌تنها قدرت چشمگیرتری داشته بلکه به‌معنای واقعی کلمه همه‌کاره است. رباتِ شگفت‌انگیز معماهای بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی خود حل کرده و توانایی‌های بیشتری دارد.

این هوش مصنوعی خارق العاده می تواند مطالب وبلاگ شما را تولید کند، برای هر دسته از مشتریان شما ایمیل‌هایی با متن مخصوص آنها برای بالابردن نرخ تبدیل بنویسد و حتی در تبلیغات کلیکی و گوگل ادز دستیار شما باشد. فراتر از آن شما توسط این هوش مصنوعی می‌توانید فرایندهای کیوورد ریسرچ، سئو و دیگر فعالیت های ارگانیک خود را به طرز خارق العاده ای بهبود دهید.

شاید باورش کمی سخت باشد اما این هوش مصنوعی می‌تواند برای شما بهترین و دقیق‌ترین کدهای HTML,CSS را برای طراحی وبسایت بنویسد و کار شما را چندین برابر از نظر کیفیت بالا ببرد و در زمان شما صرفه جویی کند.

ChatGPT یا Chat Generative Pre-Trained Transformer یک رباتِ چت است. این ربات با نام تجاری GPT-3 شناخته شده و توانایی یادگیری دارد. بله درست خواندید، ربات ChatGPT توسط تیمی از مربیان انسانی آموزش دیده و روزبه‌روز جملات بیشتری یاد گرفته است. مسیر یادگیری این ربات از دو مرحله به شرح زیر تشکیل شده است.

  • یادگیری تحت نظارت: در این مرحله مربیان دو نقش داشتند. آنها متن‌هایی به‌عنوان «دستیار هوش مصنوعی» و «پاسخ‌دهنده» را از سوی نویسندگان مختلف به ربات تحویل دادند.
  • یادگیری تقویتی: در این مرحله ویراستارن مختلف پاسخ‌ها را رتبه‌بندی کردند. بدین صورت پاسخ‌های هوش مصنوعی ربات اولویت‌بندی شد. پس از این مرحله سیستم پاداش ChatGPT راه‌اندازی شد تا  OpenAI (شرکت مادر چت جی‌پی‌تی) یک قدم دیگر به اهداف خود نزدیک شود.

با-chatgpt-آشنا-شوید

شهرت Open AI به علت استفاده از هوش مصنوعی است. یکی از سرویس‌های اوپن ای آی برای راه اندازی هوش مصنوعی ChatGPT است. چت جی پی تی  از پرکاربردترین مزایای اوپن ای آی است که متقاضیان زیادی را به خود اختصاص داده است.

در ضمن به یاد داشته باشید می‌توانید به OpenAI کمک کنید تا ChatGPT را بهبود دهد و حتی از این هم بهتر شود. برای این منظور ظاهراً دو آیکن با مضمون like و Dislike در گوشه بالا سمت راست کادر پاسخ‌های ChatGPT وجود دارد که از این طریق می‌توانید بازخورد خودتان را نسبت به کیفیت کار چت جی پی تی ثبت کنید.

چت جی پی تی در واقع چت باتی است که اوپن ای آی آن را در سال ۲۰۲۲ عرضه کرده است. chatGPT از سیستم یادگیری تقویتی استفاده می‌کند به این معنا که از هر چتی اطلاعاتی را دریافت می‌کند که آن اطلاعات را در چت‌های بعدی به کار می‌گیرد، یعنی با هر چتی که می‌کند هوشمندتر می‌شود.

همان‌طور که پیشتر هم اشاره شد، ChatGPT یک مدل زبانی و چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی به حساب می‌آید و در ساخت آن از پردازش زبان طبیعی یا همان NLP استفاده شده است. NLP یکی از حوزه‌های رایج و محبوب هوش مصنوعی محسوب می‌شود. علاقه‌مندانی که می‌خواهند وارد این حوزه بشوند و چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه دهند یا در سایر شاخه‌ها و حوزه‌های هوش مصنوعی فعالیت کنند می‌توانند از مجموعه دوره‌های آموزش هوش مصنوعی فرادرس استفاده کنند.

ChatGPT کجا ساخته شده است؟

ربات ChatGPT از سوی شرکت OpenAI ساخته شده است. این شرکتِ مستقر در سانفرانسیسکو از دو نهاد مجزا یعنی OpenAI و OpenAI Limited تشکیل شده است. ابتدا OpenAI با تمرکز بر مطالعه‌ی پتانسیل هوش مصنوعی برای بهبود زندگی مردم (هوش مصنوعی دوستانه) تاسیس شد. از زمان راه‌اندازی در دسامبر ۲۰۱۵، این سازمان توسط سرمایه‌گذاران برجسته ازجمله ایلان ماسک و پیتر تیل اداره شده است.

علاوه بر این ها نکته محیرالعقول این هوش مصنوعی توانایی شگفت‌انگیز آن در تبدیل زبان انسان به کدهای زبان‌های برنامه‌نویسی و همچنین تبدیل کدهای زبان های برنامه نویسی مختلف به یکدیگر است.

شما حتی می‌توانید در طراحی استراتژی و تاکتیک‌های بازاریابی خود و علاوه بر این در طراحی و مدیریت محصول نیز از این هوش مصنوعی استفاده کنید.

چت جی پی تی هم مثل سایر ابزار هوش مصنوعی از موتورهایی استفاده می‌کند. در واقع این موتورها در تمام بخش‌های اوپن ای آی حضور دارند. موتورهای مورد استفاده اوپن ای آی متفاوت هستند همانطور که در مقاله‌ی دیگر گفته شد قوی‌ترین این موتورها داوینچی است و سریع ترین آنها ADA

دستیار مجازی ChatGPT یک مدل زبانی ستودنی و قابل ستایش است که می‌تواند به گونه‌ای منحصربفرد و بی‌مانند متن و کدهای برنامه نویسی تولید کند. چت جی پی تی در یافتن پاسخ برای سوالاتِ چالش‌بر انگیز، به خوبی عمل می‌کند و می‌تواند پاسخ‌ها را به گونه‌ای متقاعد‌کننده و باورپذیر ارائه دهد.

اما مشابه پیشینیانش، فناوری ChatGPT همچنان دارای ایرادها و کاستی‌هایی هم هست. این محدودیت‌ها به خوبی توسط گروه OpenAI شناسایی شده‌اند و این گروه به معایب ChatGPT را در صفحه مربوطه در وب‌سایت OpenAI اشاره کرده است. در ادامه این بخش ابتدا به مزایا و سپس به معایب Chat GPT پرداخته می‌شود.

برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۱ تیم OpenAI با ربات DALL·E 2 که تنها با چند جمله کوتاه یک تصویر واقعی ایجاد می‌کرد به سرتیتر خبرها تبدیل شد. همچون ChatGPT، ربات DALL·E 2 نیز در نسخه‌های پایه رایگان است.

در نهایت ربات ChatGPT در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ (۹ آذر ۱۴۰۱) برای دسترسی عمومی معرفی شد. در کمتر از یک هفته تعداد کاربران این ربات به یک میلیون نفر رسید که رقمی بی‌سابقه در دنیای تکنولوژی است. اوایل ژانویه ۲۰۲۳ (۱۱ دی ۱۴۰۱) این پلتفرم اولین تعرفه پرداختی خود را معرفی کرد و رودمپ خود برای راه‌اندازی GPT-4 در اواخر سال ۲۰۲۳ را به اشتراک گذاشت.

ChatGPT و مایکروسافت

شاید بتوان گفت بررسی همکاری مایکروسافت با OpenAI دقیقا به‌اندازه پاسخ سوال ChatGPT چیست اهمیت دارد. از زمان راه‌اندازی اولین پروژه‌های OpenAI، مایکروسافت تمام‌قد از این شرکت حمایت کرده و در اداره‌ی آن نقش داشته است. همچنین مایکروسافت منابع مالی برای اجرای پروژه‌های OpenAI را فراهم کرد.

همانطور که می‌دانید اوپن ای آی سرویس‌های مختلفی عرضه می‌کند. رویه اکثر این سرویس‌ها کار با چت جی پی تی است. البته مواردی هم در اوپن ای آی وجود دارد که از سرویس استفاده نمی‌کند. چت جی پی و DALL-E از پر مصرف ترین و پر متقاضی ترین سرویس‌های ChatGPT هستند.

در نهایت ژانویه ۲۰۲۳ فرا رسید و مایکروسافت از فاز جدید نقشه‌ی خود برای OpenAI پرده‌برداری کرد. غول تکنولوژی با اعلام خبر سرمایه‌گذاری چند ساله و چند میلیارد دلاری باز هم OpenAI را در کانون توجهات قرار داد و حالا در چارچوب این مشارکت، دو شرکت مایکروسافت و OpenAI روی سه برنامه همکاری خواهند کرد.

چت جی پی تی لحن بیان متقاعدکننده‌ای دارد، حتی وقتی در حقیقت اشتباه می‌کند. در واقع ممکن است ChatGPT پاسخی را تولید کند که درست به نظر می‌رسد، اما در واقعیت چنین نیست. بسته به سطح دانش کاربر، ممکن است تشخیص این مسئله دشوار باشد. تجزیه و تحلیل جواب‌های Chat GPT برای اینکه بفهمیم چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است، امری زمان‌بر خواهد بود.

یکی از دلایل محبوبیت بالای ChatGPT، توانایی آن در پاسخ‌گویی به سوالات مختلف به ساده‌ترین روش ممکن است. حتی می‌توانید از این ربات بپرسید که ChatGPT چیست و در کم‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهد داد. بدین ترتیب این ربات دوست‌داشتنی فناوری‌های مختلف ازجمله بلاکچین را ساده‌تر از قبل به کاربران توضیح خواهد داد.

البته به لطف رایگان بودنش، تقاضای بالایی برای استفاده از ChatGPT وجود دارد، حتما شما نیز تمایل دارید بیشتر با ChatGPT آشنا شوید، این مسئله می‌تواند به از دسترس خارج شدن ChatGPT به دلیل حجم زیاد درخواست منجر شود یا سرعت عمل آن را با اختلال همراه کند (ممکن است پیش از آنکه بتوانیم آن را تست کنیم ناچار شویم تا ۴ ساعت منتظر بمانیم، البته منطقی است که OpenAI نسبت به میزان تقاضا منابع محاسباتی و ظرفیت ChatGPT را افزایش دهد).

اگر شما هم دنبال این بودید که با chatgpt آشنا شوید، این مقاله برای شما مفید هست و اگر بخواهیم از این مقاله نتیجه گیری کنیم؛ ChatGPT گسترده‌ترین، متنوع‌ترین و پرکاربردترین سرویس Open AI  بوده و عاملی است که باعث می‌شود افراد زیادی اقدام به خرید شماره مجازی اوپن ای آی و عضویت در اوپن ای آی و چت جی پی تی کنند. اکنون که در فاز آزمایشی و تحقیقاتی اوپن ای آی می‌باشد چت جی پی تی رایگان است معلوم نیست که تا کی رایگان بماند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود سریعا عضو ChatGPT شوید و از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید