پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

مقایسه رنک مث با یواست سئو

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

مقایسه رنک مث با یواست سئو

پیاده سازی و رعایت استانداردهای سئو به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات وب مسترها در جهت افزایش بازدید از وب سایت و بهبود جایگاه آن در صفحه نتایج جستجوی گوگل شناخته می‌شود. وب سایت‌های مبتنی بر وردپرس از افزونه‌های مختلفی همچون یواست سئو (Yoast SEO) و یا رنک مث (Rank Math) استفاده می‌کنند تا با استفاده از آنها بتوانند سئو فنی سایت خود را تجزیه و تحلیل نمایند. در اینجاست که موضوع مقایسه رنک مث با یواست سئو مطرح می‌شود و وب مسترها را به چالش می‌کشاند. هریک از این افزونه‌ها دارای قابلیت‌های کاربردی بسیاری هستند که با نصب آنها می‌توانید سئوی وب سایت خود را به صورت دقیق و حرفه‌ای تحلیل کنید. اما کدام پلاگین بهتر است؟ Rank math یا Yoast سئو؟ برای مقایسه رنک مث با یواست سئو ابتدا باید هریک از آنها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و سپس قابلیت‌های آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. در ادامه این مطلب با مقایسه رنک مث با یواست سئو همراه شما هستیم و قابلیت‌های این دو پلاگین را به طور کامل تحلیل خواهیم کرد.

معرفی افزونه یواست سئو (Yoast SEO)

افزونه یواست به عنوان بهترین افزونه سئوی وردپرس شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۰ رونمایی و معرفی شد. Yoast SEO یکی از افزونه‌های کاربردی و پرطرفدار وردپرس است که به سایت شما کمک می‌کند تا در موتورهای جستجوگر همچون گوگل عملکرد بهتری داشته باشند. وظیفه اصلی این پلاگین در واقع تحلیل و آنالیز سئوی وب سایت‌های وردپرسی است که با ارائه ابزارهای متنوع به شما کمک می‌کند تا سئو سایت خود را بهبود بخشید. برخی افراد به اشتباه گمان می‌کنند که کارکرد اصلی این پلاگین پیاده سازی اصول و قوانین سئو در وب سایت است؛ در صورتی که افزونه یواست سئو نحوه اجرای سئو در سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد و ایرادات آن را به شما نشان می‌دهد. این افزونه دارای قابلیت‌های بسیاری است که برخی از آنها در نسخه رایگان و برخی دیگر نیز در نسخه پریمیوم (نسخه پولی) ارائه شده‌اند.

مقایسه رنک مث با یواست سئو

برخی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های رایگان پلاگین یواست سئو شامل:بررسی ساختار پاراگراف‌ها (به لحاظ کوتاه و یا طولانی نبودن در جهت انتقال بهتر مفاهیم)بررسی چگالی کلیدواژه‌ها،بهینه سازی توضیحات متا،بررسی وضعیت و کیفیت لینک‌های داخلی و خارجی،امکان ایجاد نقشه سایت XML،امکان اضافه کردن بردکرامب (Breadcrumb) به سایت،امکان نوشتن توضیحات اختصاصی برای شبکه‌های اجتماعی،افزونه یواست سئو در حال حاضر دارای بیش از پنج میلیون نصب فعال در سراسر دنیا است و بیش از ۳۵۰ میلیون بار نیز دانلود شده است. این آمار نشان دهنده محبوبیت افزونه yoast seo در میان کاربران است که با استفاده از قابیلت‌های آن سئو وب سایت خود را بهینه سازی می‌کنند.

معرفی افزونه رنک مث (Rank Math)

افزونه رنک مث نیز یکی دیگر از افزونه‌های کاربردی و محبوب وردپرس جهت بهینه سازی سئو وب سایت است که برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۸ رونمایی و عرضه شد. این پلاگین به عنوان رقیب جدی یواست سئو شناخته می‌شود و در اولین نسخه خود سعی داشت تا با ارائه قابلیت‌های بیشتر بتواند توجه کاربران را به خود جلب کند. جالب است بدانید که تعداد نصب‌های فعال افزونه Rank Math در مدت زمانی کوتاه به بیش از ۸۵۰ هزار نصب رسید و این آمار نشان دهنده میزان محبوبیت رنک مث در میان کاربران است. این افزونه نیز دارای قابلیت‌های کاربردی رایگان و پریمیوم بسیاری است که بسیاری از ابزارهای پولی افزونه یواست سئو را به صورت رایگان ارائه کرده است تا بتواند وارد عرصه رقابت جدی با آن شود.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های افزونه رنک مث شامل:تنظیم و پشتیبانی از نشانه گذاری اسکیما (Schema)،جستجو و بررسی خطا ۴۰۴ سایت،بررسی لینک‌های شکسته،مدیریت ریدایرکت‌های ۳۰۲و ۳۰۱،تعیین توضیحات متا و عنوان سئو،تحلیل کلمه کلیدی (امکان افزودن ۵ کلمه کلیدی)۷بررسی رتبه کلمه کلیدی،ویرایش فایل Robots.txt،بهینه سازی خودکار سئوی تصاویر،پیشنهاد لینک‌های داخلی،امکان ایجاد سایت مپ (Sitemap)،افزودن خودکار بردکرامب به سایت،بهینه سازی سئو محلی،همانطور که می‌بینید قابلیت‌های اصلی و البته رایگان افزونه رنک مث در مقایسه با افزونه یواست سئو بسیار بیشتر است و به همین دلیل در سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از وب مسترها اقدام به تغییر پلاگین خود کرده‌اند. با این حال برای مقایسه رنک مث با یواست سئو فاکتورهای فنی بسیاری وجود دارند که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. به نظر شما کدام پلاگین بهتر و کاربردی‌تر است؟ رنک مث یا یواست سئو مسئله این است؟!

مقایسه رنک مث با یواست سئو

مزایای پلاگین Yoast SEO:دسترسی آسان و رابط کاربری ساده،جستجوی خطا بر اساس معیارها و استانداردهای سئو،نمایش کلیدواژه‌های مناسب،نمایش خطاها در حین نوشتن محتوا.معایب پلاگین Yoast SEO:کاهش امنیت وب سایت،عدم به روز رسانی آخرین تکنیک‌ها و روش‌های سئو.مزایای پلاگین Rank Math:استفاده آسان و رابط کاربری ساده و کاربر پسند،امکان وارد کردن تنظیمات سایر پلاگین‌ها همچون افزونه Yoas یا All in One،عدم کاهش سرعت وب سایت،هماهنگی با آخرین تغییرات و روش‌های سئو،عدم نیاز به نصب پلاگین‌های کمکی.معایب پلاگین Rank Math:پیچیدگی بیشتر نسبت به سایر ابزارهای پیاده سازی سئو،عدم پشتیبانی تنظیمات این افزونه توسط سایر افزونه‌ها،ناسازگاری با پلاگین‌های جاوا اسکریپت،حال که با مزایا و معایب کلی این دو افزونه آشنا شدید، در این بخش با بررسی جزئیات و قابلیت‌های آنها به مقایسه رنک مث با یواست سئو می‌پردازیم تا در نهایت بتوانیم به پرسش مهم و چالش برانگیز افزونه یواست یا رنک مث بهتر است؛ پاسخ دهیم.

مقایسه رنک مث با یواست سئو به لحاظ آنالیز و تحلیل کلیدواژه

آنالیز کلیدواژه افزونه یواست سئو

افزونه یواست سئو در نسخه رایگان تنها قابلیت پشتیبانی و آنالیز یک کلیدواژه در محتوا را دارد و برای افزودن کلیدواژه‌های بیشتر باید از نسخه پریمیوم آن استفاده کنید. این پلاگین با بررسی رتبه بندی‌ کلیدواژه‌ها به شما پیشنهاداتی را در جهت بهینه سازی آنها ارائه می‌دهد. آنالیز عملکرد شما در این بخش نیز با استفاده از دو رنگ سبز و قرمز انجام می‌شود که رنگ قرمز نشان دهنده عملکرد ضعیف (به همراه ذکر نوع خطا) و رنگ سبز نیز نشان دهنده عملکرد خوب شما به همراه توضیحات است. افزونه یواست سئو همچنین میزان ارزشمندی و خوانایی محتوای شما را بر اساس کوتاه بودن و یا بلند بودن پاراگراف‌ها و سایر فاکتورها نمایش می‌دهد. این قابلیت‌ها در نسخه رایگان پلاگین Yoas SEO ارائه می‌شوند و برای دسترسی به قابلیت‌ها و آنالیزهای حرفه‌ای‌تر در این بخش باید نسخه پریمیوم آن را خریداری کنید.

آنالیز کلیدواژه افزونه رنک مث

افزونه رنک مث برخلاف یواست سئو در نسخه رایگان خود امکان اضافه کردن پنج کلیدواژه جهت آنالیز و بهینه سازی محتوا را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پلاگین همچنین دارای سیستم امتیازدهی از صفر تا صد است که به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را بر اساس استاندارد موتور جستجوی گوگل بهینه سازی کنید و در کنار آن نیز مانند پلاگین یواست سئو، عملکرد شما را با رنگ‌های خاصی نمایش می‌دهد. امتیاز قرمز به معنای عدم بهینه سازی مناسب و صحیح محتوا است، رنگ زرد به معنای آن است که محتوا به کمی تغییرات نیاز دارد و رنگ سبز نیز نشان می‌دهد که محتوا به خوبی بهینه سازی شده و آماده انتشار است. پیشنهاد کلمات کلیدی (Keyword Suggestion) نیز از دیگر قابلیت‌های بخش آنالیز کلیدواژه افزونه رنک مث است که این قابلیت در افزونه یواست سئو نیز وجود دارد.نتیجه گیری: در مقایسه رنک مث با یواست سئو به لحاظ آنالیز کلیدواژه، افزونه رنک مث به دلیل امکان افزودن پنج کلیدواژه جهت آنالیز و بهینه سازی محتوا به عنوان پلاگین برتر و برنده انتخاب می‌شود.

رابط کاربری رنک مث

یکی از قابلیت‌های شگفت انگیز در رابطه با رابط کاربری افزونه رنک مث این است که به طور کامل با ویرایشگر بلوکی (Block Editor) ادغام شده است و فضای آن کاملا با افزونه یواست سئو تفاوت داشته و دارای متاباکس نیست و دیگر به قابلیت‌های ادیت کلاسیک یا اولیه محدود نیستید. این بدان معناست که شما به صورت رایگان و به راحتی می‌توانید از ویرایشگر بلوکی آن استفاده کرده و به قابلیت‌های چهارگانه آن یعنی ابزارهای عمومی (General)، پیشرفته (Advance)، اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی (Social) و اسکیما (Schema) دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن نیز می‌توانید از قابلیت‌های رابط کاربری آنالیز (Analytics) که شامل گزارش‌های سرچ کنسول، رتبه بندی کلیدواژه و آمار ترافیکی از گوگل آنالیتیکس است نیز به صورت رایگان استفاده کنید.نتیجه گیری: برنده واضح و مسلم این بخش نیز افزونه رنک مث است؛ اگر چه هر دو پلتفرم دارای رابط کاربری ساده و کاربر پسند هستند اما پلاگین رنک مث در مقایسه با یواست سئو قابلیت‌های بیشتر و ساده‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مقایسه رنک مث با یواست به لحاظ بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا افزونه یواست سئو

این افزونه در هنگام ویرایش و یا تولید محتوا، پیشنهاداتی را بر اساس استاندارهای موتورهای جستجو در جهت بهینه سازی محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد تا رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست آورید. اما همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، استاندارهای سئو دائما در حال تغییر هستند اما این افزونه با این تغییرات همگام نمی‌شود و تضمینی وجود ندارد که پیشنهادات آن با معیارهای روز و جدید سئو مطابقت داشته باشد. این افزونه همچنین کیفیت بهینه سازی محتوای شما با نمایش رنگ‌های قرمز، نارنجی و سبز مشخص می‌کند و دارای قابلیت امتیازدهی عددی نیست.

بهینه سازی محتوا افزونه رنک مث

افزونه رنک مث برخلاف افزونه یواست دائما در حال به روز رسانی است و از آخرین ترندها و تاکتیک‌های سئو برای بهینه سازی محتوای شما استفاده می‌کند. امتیازدهی این افزونه به کیفیت بهینه سازی محتوا بر اساس نمره عددی تا سقف امتیاز ۱۰۰ است که در صورت کسب امتیاز ۸۰ به بالا می‌توانید دریابید که محتوای شما به صورت اصولی بهینه شده است.نتیجه گیری: در این بخش نیز افزونه رنک مث به دلیل به روزرسانی دائمی و سیستم پیشرفته‌تر جهت امتیازدهی به کیفیت بهینه سازی محتوا به عنوان افزونه برتر اعلام می‌شود.

مقایسه رنک مث با یواست سئو به لحاظ استفاده از اسکیما

استفاده از اسکیما یا همان داده‌های ساختار یافته (Structured Data) یکی از فاکتورهای مهم جهت کسب رتبه بهتر وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. زیرا افزودن اسکیما به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا معنا و مفهوم محتوا را بهتر آنالیز کنند. افزونه رنک مث دارای ۱۸ نوع اسکیمای مختلف همچون سوالات متداول، دستور پخت، مقاله، کتاب و غیره است که تمام آنها در بخش ویرایش صفحه قرار دارند و به راحتی می‌توانید اسکیمای موردنظر خود را انتخاب و اجرا کنید. شما با استفاده از افزونه رنک مث حتی می‌توانید اسکیمای شخصی خود را بسازید. اما افزودن اسکیما در افزونه یواست سئو تنها به ارائه اسکیماهای ساده و ابتدایی محدود می‌شود و قابلیت‌های متنوع افزونه رنک مث را در اختیار شما قرار نمی‌دهد.نتیجه گیری: بدون شک افزونه رنک مث برنده این بخش است زیرا قابلیت‌های مختلفی را برای استفاده از اسکیما در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مقایسه رنک مث با یواست سئو به لحاظ ابزار بررسی سئو داخلی

بررسی سئو داخلی فاکتور مهم دیگری برای مقایسه رنک مث با یواست سئو است زیرا گاهی اوقات با وجود تلاش‌ها و اقدامات بسیار در جهت رعایت تمامی قوانین سئو به نتیجه و جایگاه مطلوب دست پیدا نمی‌کنید. از این رو استفاده از ابزاری برای پیدا کردن منشا اصلی مشکل، بسیار کاربردی و جذاب خواهد بود. افزونه رنک مث دارای طیف گسترده‌ای از ابزارهای مربوط به آنالیز سئو وب سایت است و با ارائه گزارش‌های رایگان به شما کمک می‌کند تا مشکلات اصلی مرتبط با سئو سایت خود را پیدا کرده و آنها را برطرف کنید. اما افزونه یواست سئو دارای این قابلیت نیست و یک گزارش کلی در رابطه با موضوعات مرتبط با بهینه سازی به شما ارائه می‌دهد و تنها به ابزارهای آنالیز محتوا محدود است.نتیجه گیری: در این مقایسه نیز افزونه رنک مث برنده مسلم است زیرا افزونه یواست سئو حتی در نسخه پریمیوم خود نیز دارای چنین قابلیتی نیست.

مقایسه رنک مث با یواست سئو به لحاظ سئو تصاویر

مقایسه رنک مث با یواست سئو

سئو تصاویر نیز از دیگر آیتم‌های حائز اهمیت در زمان مقایسه رنک مث با یواست سئو در نظر گرفته می‌شود زیرا موتورهای جستجو هر ساله هوشمندتر شده و الگوریتم‌های آنها نیز به روزرسانی می‌شود. سئو تصاویر و بهینه سازی آنها یکی از موضوعات مهمی است که موتورهای جستجوگر در چندین سال اخیر توجه ویژه‌ای به آن دارند. افزونه رنک مث برای بهینه سازی تصاویر و هر رسانه دیگری از گزینه‌های مختلفی همچون تگ آلت و یا تگ تایتل استفاده می‌کند که برای رتبه بندی در تصاویر گوگل بسیار مفید هستند و تصاویر را به مبدا اصلی آنها ریداریرکت می‌کنند. افزونه یواست سئو نیز مانند رنک مث، تصاویر استفاده شده در محتواها و پست‌های وب سایت را به منشا اصلی آنها ریدایرکت می‌کنند اما تنها تفاوت میان این دو افزونه سئو این است که افزونه رنک مث تگ آلت و تگ تایتل را به صورت خودکار به تصاویر اضافه می‌کند که این قابلیت در افزونه یواست سئو وجود ندارد.نتیجه گیری: در این بخش نیز بدیهی است که افزونه رنک مث قابلیت‌های سئو بیشتری را نسبت به افزونه یواست سئو در اختیار کاربر قرار می‌دهد و به عنوان پلاگین برنده در بخش سئو تصاویر انتخاب می‌شود.

جمع بندی

افزونه‌های یواست سئو و رنک مث دو افزونه کاربردی و محبوب وردپرس هستند که قابلیت‌های بسیاری را در جهت بهبود سئو وب سایت در اختیار شما قرار می‌دهند. اما کدام افزونه بهتر است؟ افزونه رنک مث در اواخر سال ۲۰۱۸ توسعه داده شده است و قطعا نسبت به افزونه یواست سئو ویژگی‌ها و ابزارهای جدیدتری ارائه کرده و به نوعی باگ‌های آن را برطرف کرده است. برای مقایسه رنک مث با یواست سئو نیز فاکتورهای متعددی همچون آنالیز کلیدواژه، سئو تصاویر، بهینه سازی محتوا و غیره را مورد بررسی قرار دادیم و همانطور که خواندید، پلاگین رنک مث در تمامی بخش‌ها نسبت به پلاگین یواست سئو برتری داشت. به همین جهت Rank Math به عنوان پلاگین برتر سئو وردپرس شناخته می‌شود که با نصب آن می‌توانید سئو وب سایت خود را بهبود بخشید. افرادی که افزونه یواست سئو را در وردپرس خود نصب کرده‌اند نیز به راحتی می‌توانند به افزونه رنک مث کوچ کرده و از قابلیت‌های کاربردی آن بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید