پلتفرم حافظ | طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

برندینگ

تیم تحریریه

تیم تحریریه

نوشته شده در پلتفرم حافظ

جستجو

دسترسی سریع

ما را دنبال کنید

برندینگ

برندینگ Branding تمام روش هایی است که شما تصویری از محصول، خدمت و یا شرکتتان را در ذهن و چشم مخاطبانتان و یا مشتریان ایجاد می کنید.
بعبارتی  دیگر”برندینگ” فرآیند اقدامات علمی و تخصصی است که شما یا سازمان تلاش می کنند تا برندی خلق شود.

برند (Brand)

به مشخصه و یا مشخصاتی که یک شرکت را از دیگران متمایز می‌کند، نشان تجاری یا برند می‌گویند. نام شرکت، شعار تبلیغاتی یا تگ لاین، لوگو، سمبل و صدای برند همگی به عنوان زیر مجموعه‌ی این اصطلاح در نظر گرفته می‌شوند. هر گونه تجربه و ارتباط مشتری با تجارت (مثلاً به عنوان خریدار، فالوور شبکه‌های اجتماعی و حتی رهگذر) هم به عنوان زیرمجموعه‌ای از برند در نظر گرفته می‌شود.

برندینگ چیست؟

برندینگ (Branding) یکی از مهمترین جنبه های هر کسب و کار اعم از کوچک و بزرگ, جزئی و یا تجاری است. یک استراتژی برندینگ موثر در یک بازار رقابتی فزاینده به شما حاشیه ی عمده می بخشد. اما حقیقتاً برندینگ به چه معناست و چگونه روی کسب و کار شما تاثیر می گذارد؟ اگر بخواهیم دلایل پیشرفت یک شرکت و یا یک کسب و کار را ارزیابی کنیم ، میتوانیم به وضعیت برند آن  حرفه دقت کنیم  که آیا محصولات  و یا خدمات  آنان یک برند شناخته شده است یا خیر ؟ بازخورد ها در رابطه با برندشان چگونه بوده است ؟

برندسازی یا برندینگ (Branding) فرآیندی منظم است که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده می­شود. هدف اصلی از برندسازی یک محصول، خدمت یا سازمان ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا جاییکه رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند. این کار مستلزم دستورهای سطوح بالا و آمادگی لازم برای سرمایه­ گذاری در آینده است. برندسازی (برندینگ) استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها ترجیح و  انتخاب نمایند.

برندینگ
برندینگ

اهمیت برندینگ

می‌خواهید بدانید چرا برندینگ مهم است؟ دلایل بسیاری دارد. برند شما یکی از مهم‌ترین دارایی‌هایتان است. برند به تجارتتان هویت می‌بخشد، کاری می‌کند در ذهن مردم بماند، مصرف‌کننده‌ها را به خرید مجدد تشویق می‌کند، بازاریابی و تبلیغات را پشتیبانی می‌کند و کاری می‌کند کارمندانتان حس غرور داشته باشند.

برندینگ یکی از فاکتورهای تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کننده‌ها است. بر اساس نظرسنجی‌ای بین المللی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، حدود ۶۰% خریداران از برندهایی خرید می‌کنند که آن‌ها را می‌شناسند و ۲۱% آن‌ها محصولی را می‌خرند، فقط به خاطر اینکه برند محصول را دوست دارند.

 

برندینگ چه می کند؟

برندینگ به کسب‌وکارتان هویت می‌دهد؛ و این هویت دامنه‌ای گسترده‌تر از محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید را شامل می‌شود. برندینگ چیزی در اختیار مشتری قرار می‌دهد که با آن ارتباط برقرار کند.

برندیگ سبب می‌شود در ذهن همگان بمانید؛ مثل چهره‌ی شرکتتان عمل می‌کند و سبب می‌شود که مصرف‌کننده‌ها همه جا پیدایتان کنند (مخصوصا در قفسه‌های شلوغ فروشگاه‌ها، بین یک عالمه جنس مشابه و رنگارنگ دیگر).

برندینگ بازاریابی و تبلیغات را پشتیبانی می‌کند؛ کمک می‌کند تبلیغات مؤثر در فروش داشته باشید، شناخته شوید و روی زندگی مردم تأثیر بگذارید.

برندینگ به کارمندانتان حس غرور می‌دهد. وقتی کسب‌وکارتان را برندسازی کنید، نه تنها هویتی برای آن ایجاد کرده‌اید، بلکه محیط کاری‌ای پر آوازه و پرطرفدار ساخته‌اید. برندینگ قوی، کارمندان قوی جذب می‌کند.

طراحی برند چیست؟

طراحی برند و لوگو بیان می‌کند که یک برند چطور انتخاب یا ساخته می‌شود تا از نظر بصری معرف هویت برند باشد. هدف کسب‌وکارها از انتخاب برند، این است که در بازار فیزیکی و دیجیتالی خودشان را به عموم معرفی کنند. طراحی برند یکی از مهمترین فعالیتهای بازایابی است که شامل نام، لوگو، طرح، و نماد می‌شود. طراحی برند، موجب می‌شود که هویت متمایزی در بین سایر برندهای موجود در بازار داشته باشید. خیلی مهم است که در تمام نقاط تماس – از جمله، شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌ها، وب‌سایت و یا حتی فضای اداری کسب‌وکار- یکپارچه عمل کنید. به این ترتیب، تصویر برند در ذهن مخاطب تقویت می‌شود و مشتری همیشه آن برند را به خاطر می‌سپارد.

مراحل طراحی برند

طراحی برند، یک فرایند دوطرفه بین طراح برند و کسب‌وکار است. کسب‌وکار باید از همان ابتدا، اطلاعات دقیق و شفاف موردنیاز را در اختیار طراح قرار دهد. به علاوه، کسب‌وکار باید هدف و انتظاراتش را به طور منطقی بیان کند، تا طراح بر آن اساس بتواند برند سازمان را طراحی کند. طراحی و ساخت برند، یک فرایند سیستماتیک است. در ادامه، مراحل مهم طراحی برند را بیان می‌کنیم تا به کمک آنها بتوانید برندی را طراحی کنید که همیشه در ذهن باقی بماند.

۱. ساختار کل فرایند

در طراحی برند و مراحل ساخت آن دقت کنید که چهارچوب کل فرایند طراحی باید به صورت سازمان‌یافته باشد. طراح برند باید به طور دقیق و شفاف، مراحل مختلف تحویل کار، همچون لوگو، پیام تبلیغاتی، بیزینس کارت، بروشور خلاقانه، بیلبورد و غیره را مشخص کند.

۲. تحقیق رقابتی

قبل از شروع فرایند طراحی برند، حتما در مورد برندهای رقیب تحقیق کنید. هدف از این تحقیق، درک ایدئولوژی، رویکرد و استراتژی طراحی رقبا است تا برندی طراحی شود که از آنها برتر باشد و مشتری بیشتری را به خود جذب نماید.

۳. خلاقیت

برندهای زیادی در بازار هستند، اما تعداد کمی از آنها می‌توانند بر مشتری تاثیر مثبت بگذارند. بنابراین، طراح باید ایده‌های جذاب و نو داشته باشد. به علاوه، باید از مفاهیمی استفاده کنید که هم مدیریت کسب‌وکار و هم مخاطب هدف را تحت تاثیر قرار دهید.

۴. درک اهداف کسب‌وکار و شخصیت برند

طراحی برند، باید مکمل اهداف و ارزشهای سازمان باشد. در نتیجه، لازم است که ماهیت کسب‌وکار، بینش،  ماموریت، و شخصیت کلی برند به خوبی درک شود.

۵. کلمات بر تصاویر اولویت دارند

طراح باید ابتدا لحن صدا، زبان، و نقش کلمات را به خوبی درک کند و سپس طراحی برند را شروع نماید.

۶. دستورالعمل‌های سبک

زمانیکه کل روند طراحی برند طی شد، طراح باید دستور‌العمل‌های سبک در رابطه با قوانین استفاده از لوگو، طرح کلی، قالب طرح، رنگ‌ها، سیستم حروف چاپی، و سایر قوانین مربوطه را به نماینده کسب‌وکار توضیح دهد.

دیجیتال برندینگ Digital Branding

دیجیتال برندینگ نوعی برندینگ است که از گستره اینترنت و فضای مجازی استفاده میکند ، از استراتژی، تکنیک و ابزارهای بازاریابی دیجیتال در جهت یکپارچه سازی و هدفمند کردن ارتباطات برند بهره می گیرد و در نهایت تصویر و کارکرد بهتری از برند در فضای دیجیتال خواهیم داشت.

برندینگ محتوایی Content Branding

نوعی برندینگ است  که بر تولید و انتشار محتوای جذاب و موثر برای کاربران تمرکز دارد و از رسانه های سنتی جداست.

هدف از کانتنت برندینگ ارتقا جایگاه و هویت برند در ذهن و قلب مخاطبان می باشد.

برندینگ
برندینگ

اصطلاحات رایج در برندینگ

در این بخش با اصطلاحات مربوط با برند آشنایی خواهید یافت. آشنایی با این عبارت‌ ها، اهمیت و ارز برندینگ را به شما نشان می‌ دهد.

آگاهی از برند (Brand awareness)

آگاهی از برند به آشنایی عموم مردم و مخاطبان هدف با برند شما اشاره می‌ کند. آگاهی بالا از یک برند به گرایش، محبوبیت و شناخت و یادآوری آن منجر خواهد شد. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که مصرف کنندگان تنها در صورتی از برند شما استفاده خواهند کرد که از آن آگاهی داشته و آن را بشناسند.

نکته: برندسازی قوی باعث می‌شود که کسب و کار شما شناخته شود.

تعمیم برند (Brand extension)

تعمیم برند زمانی صورت می‌ گیرد که سازمان‌ ها و شرکت‌ ها به منظور توسعه محصولات خود در حوزه‌ های جدید صنعتی و تجاری بخواهند نام تجاری خود را بسط دهند. به عنوان مثال می‌ توان به ماشین چمن زنی Honda یا محصولات خواب و ملحفه‌ های Martha Stewart اشاره کرد. تعمیم برند به سازمان‌ ها یا افراد این امکان را می‌ دهد تا آگاهی برند را ارتقاء داده و از آن در جهت ایجاد جریان‌ های پر سود، افزایش درآمد و تنوع بخشیدن به خطوط تولید بهره جویند.

نکته: برندینگ قوی به افزایش درآمد کمک می‌ کند.

هویت برند (Brand identity)

هویت برند همان شخصیت تجاری و وعده‌ ای است که به مشتریان خود می‌ دهید. این در واقع همان چیزی است که تمایل دارید مشتریان پس از تعامل با برند شما به خاطر بسپارند. به طور معمول، هویت برند مجموعه‌ ای از ارزش‌ ها، نحوه برقراری ارتباط محصول یا خدمات با مخاطبان و آن احساسی است که قصد دارید پس از تعامل در ذهن مشتریان و مخاطبان ایجاد کنید.

نکته: برندینگ قوی، چیزی بیش از یک نام را در اختیار کسب و کار شما قرار خواهد داد.

مدیریت برند (Brand management)

مدیریت برند به فرآیند ایجاد و حفظ و نگه‌ داری از برند اشاره می‌ کند. این امر شامل مدیریت عناصر ملموس برند نظیر سبک و سیاق، بسته بندی یا رنگ و مدیریت عناصر ناملموس از قبیل، تاثیرگذاری آن بر مخاطبان هدف و پایگاه مشتری است. به خاطر داشته باشید که برند شما از جمله دارایی‌ هایی است که همچون موجودی زنده نفس می‌ کشد و لازم است درست به همین ترتیب، مدیریت شود.

نکته: برندینگ قوی نیازمند رسیدگی و مراقبت مداوم است.

شناخت برند (Brand recognition)

شناخت برند به معنای آن است که مصرف کننده و به طور ایده‌ آل، مخاطب هدف بدون دیدن نام تجاری، قادر باشد از طریق لوگو، لحن برند، بسته بندی یا تبلیغات، برند شما را شناسایی کرده و آن را از میان هزاران کالای دیگر تشخیص دهد. این مفهومی است که دوشادوش یادآوری برند (brand recall) حرکت کرده و معنا پیدا می‌ کند. یادآوری برند عبارت از توانایی تشخیص و شناسایی نام تجاری بدون نیاز به علائم خاص دیداری یا شنیداری است.

نکته: برندینگ قوی کسب و کار شما را در ذهن و خاطره افراد حک می‌ کند.

اعتماد به برند (Brand trust)

اعتماد به برند به معنای باور و اطمینانی است که مشتریان و مصرف کنندگان به نام تجاری شما دارند. آیا به وعده‌ هایی که هنگام بازاریابی می‌ دهید عمل می‌ کنید؟ آیا واحدهای فروش و خدمات مشتری سازمان شما به خوبی عمل می‌ کنند؟ این‌ها از جمله عواملی هستند که حس اعتماد را در میان مشتریان تقویت می‌ کنند. جالب است بدانید که در جهان امروز، تنها ۲۵ درصد از افراد به مشاغل و سازمان‌ های بزرگ اطمینان می‌ کنند.

نکته: برندینگ قوی موجب می‌ شود که مشتریان به نام تجاری شما اعتماد کنند.

ارزش گذاری برند (Brand valuation)

ارزش گذاری برند به معنای ارزشی است که از ادراک، شناخت و اعتماد مصرف کنندگان ناشی می‌ شود. این مفهوم با ارزش ویژه برند (brand equity) تشابه دارد. یک نام تجاری قوی می‌ تواند کسب و کار شما را در نظر سرمایه گذاران، کلیه افراد ذینفع و مشتریان بالقوه ارزشمند کند.

نکته: برندینگ قوی ارزش کسب و کار شما را افزایش می‌ دهد.

نکاتی درباره برندینگ کسب و کارهای کوچک

  • با برند خود مثل یک شخص حقیقی رفتار کنید.
  • هماهنگی را فراموش نکنید.
  • استراتژی برند را دنبال کنید.
  • اجازه ندهید که الهام گرفتن به تقلید کردن تبدیل شود.
  • برای استخدام از برندینگ استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید